آموزش تصویری جامع اکستنشن SEO Minion، یک افزونه همه فن حریف


عناوین مطالب

در این مقاله می خواهیم در مورد نحوه کار و ویژگی های مختلف یکی از بهترین و شناخته شده ترین افزونه های کروم در سئو، یعنی افزونه SEO Minion صحبت کنیم.

به گفته سئوکاران، اکستنشن سئو مینیون به دلیل ویژگی ها و مواردی که آنالیز می کند، مانند اطلاعات مفیدی در مورد اصطلاحات سرچ شده در SERP گوگل، آنالیز کلی صفحه سایت، مشکلات موجود در بخش لینک های داخلی، بررسی متا تگ های تایتل، دیسکریپشن و hreflang و ده ها مورد دیگر، به یکی از بهترین ها در لیست افزونه های سئو تبدیل شده است.

در این مقاله از ویکی دمی می خواهیم  به طور کامل SEO Minion Extension بررسی و نحوه استفاده از آن را آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید.

افزونه SEO Minion، عزیزدل سئوکاران!

افزونه SEO Minion به عنوان یک اکستنشن در گوگل کروم و فایرفاکس قابل نصب و استفاده است. این افزونه یک انتخاب عالی برای آنالیزهای روزانه در جهت بررسی روند سئو و رشد سایت محسوب می شود. 

این افزونه می تواند دو حوزه را پوشش دهد: 1) اطلاعات مربوط به صفحه نتایج جستجو(SERP) و 2) اطلاعات داخلی صفحه ای از یک سایت.

همانطور که در تصویر زیر نیز می توانید مشاهده کنید، بررسی موارد زیر با سئو مینیون مانند آب خوردن می شود:

  • با استفاده از تحلیل HTML هر صفحه می تواند اطلاعات مفیدی برای SEO را به شما ارائه دهد.
  • می تواند مشکلات صفحه را به شما هشدار دهد.
  • تمام لینک های موجود در صفحه را بررسی و اطلاعات خوبی برای آن ها ارائه می دهد.
  • با استفاده از SEO Minion به راحتی می توانید گزارش کاملی از لینک های شکسته(Broken Links) صفحه سایت خود مشاهده کرده و آن ها را اصلاح نمایید.
  • سئو مینیون به عنوان Hreflang Checker کاربرد دارد.
  • می تواند پیش نمایشی از SERP را به شما ارائه دهد.
  • تفاوت‌های بین کد منبع HTML و DOM ارائه‌شده را تجزیه و تحلیل کرده و مشکلات احتمالی سئو را بدست می آورید.
  • پیش نمایش SERP – پیش نمایش وب سایت خود را در یک نتیجه جستجوی واقعی Google و به روز رسانی آن در زمان واقعی
  • شبیه ساز مکان جستجوی Google – نتایج جستجوی غیرشخصی گوگل را برای یک کلمه کلیدی در دو ترکیب مکان/زبان مختلف مشاهده کنید.
  • SERP Utilities – کپی/دانلود URL ها و داده ها از Google SERP – Organic، Advert، Local، محصول، ویدئو، تصویر، تازه، اخبار، لیست های پرسش های متداول و داده های PAA
  • HTML v/s DOM – تفاوت‌های بین کد منبع HTML و DOM ارائه‌شده را تجزیه و تحلیل کنید تا بررسی کنید آیا کتابخانه JS شما باعث ایجاد هرگونه مشکل مرتبط با SEO شده است یا خیر.
  • تجزیه و تحلیل داده های ساخت یافته – تجزیه و تحلیل داده های ساختار یافته در صفحه وب

در ادامه هر یک از این موارد را به صورت تخصصی بررسی خواهیم کرد.

1. کاربرد ابزار SEO Minion در SERP

در بخش اول می خواهیم در مورد کاربرد افزونه SEO Minion در سرپ صحبت کنیم. تصویر زیر را نگاه کنید:

زمانی که شما این افزونه را نصب می کنید، هرجایی که بروید همراه شماست. وقتی در گوگل عبارتی را سرچ کنید می توانید یک ویجت از سئو مینیون را در سمت راست صفحه ببینید که اطلاعات مورد نظر را به شما ارائه می دهد. هر یک از این داده ها می تواند در حوزه خاصی مورد استفاده قرار گیرد.

A) معنی هر قسمت از باکس SEO Minion در صفحه نتایج جستجو

  1. Organic Results: به معنی لینک هایی است که به صورت طبیعی رتبه گرفته اند و از خدمات تبلیغاتی خاصی استفاده نمی کنند.
  2. Ad Results: تعداد لینک هایی را نشان می دهد که با پرداخت هزینه و به صورت Sponsored در سرپ ظاهر شده اند. همانطور که می بینید 1 سایت با استفاده از خدمات پولی گوگل در صفحه نتایج جستجو بالا آمده است.
  3. Product Listings: تعداد محصولاتی را مشخص می کند در سرپ نشان داده می شوند. همانطور که می بینید، با این کوئری هیچ محصولی بالا نیامده است.
  4. Local Listings: برای زمانی است که با سرچ یک عبارت، چندین آدرس با لوکیشن هم در نتایج ظاهر می شوند. تصویر زیر را ببینید:
  5. Video Listings و Image Listings: به ترتیب تعداد فیلم ها و تعداد تصاویری را که بین نتایج دیگر در سرپ نمایش داده می شود، نشان می دهد. می توانید در زیر این مورد را مشاهده نمایید:
  6. Fresh Listings: به معنی لینک هایی است که به صورت ارگانیک در صفحه نتایج جستجو ظاهر شده اند و این محتواها اخیرا منتشر شده اند. برای مثال:
  7. News listing: نشان می دهد که چند نتیجه که در دسته بندی “اخبار” قرار می گیرد، در سرپ ظاهر شده است.
  8. FAQ Data: در آخر هم این بخش از SEO Minion به شما می گوید که چه تعداد سایت های دارای FAQ یا همان سوالات متداول در صفحه نتایج جستجو آمده است.

B) چگونه از اطلاعات SEO Minion در سرپ برای سئو استفاده کنیم؟

دلیل اصلی استفاده از افزونه ها، پلاگین ها، اکستنشن ها و ابزارهای سئو این است که بتوانید رقبای خود را آنالیز کرده و صفحات سایت خود را به بهترین و بهینه ترین حالت ممکن سئو کنید. بنابراین مهم است که نحوه استفاده از اطلاعات SEO Minion در سئوی سایت را نیز بدانید.

بیایید ابتدا این حالت را در نظر بگیریم که شما این افزونه را ندارید و می خواهید برای یک موضوع خاص تولید محتوا کنید. زمانی که عبارتی را سرچ می کنید، به نتایج بالا آمده نگاه می کنید. متا تایتل ها، متا دیسکریپشن ها، URL ها، تصاویر به کار رفته، ویدیوهای آپلود شده، محصولات ظاهر شده و هر چیزی که در سرپ نمایش داده می شود را بررسی می کنید تا بتوانید بهترین استراتژی را برای تولید محتوای خود بگیرید.

حالا در حالت دوم SEO Minion را دارید. به جای اینکه وقت بیشتری بگذارید تا تمام صفحه نتایج را بالا و پایین کنید، تمام اطلاعات را به صورت بهینه و خلاصه شده در یک باکس می توانید مشاهده کنید. بنابراین می توانید متوجه شوید که کاربران و موتورهای جستجو در عبارت جستجو شده چه چیزی را بهتر می پسندند.

به این ترتیب می توانید همان فاکتورها را در تولید محتوای خود وارد کرده و روند رتبه گرفتن را سریعتر از قبل کنید.

اطلاعات موجود در باکس SEO Minion مانند یک چک لیست برای استراتژی سئوی محتوای شماست.

C) نحوه استخراج اطلاعات از سئو مینیون

خوشبختانه اکستنشن SEO Minion به کاربران قابلیت استخراج و دانلود اطلاعات نمایش داده شده در باکس مربوط به خود را برای کاربران فراهم کرده است. به این ترتیب شما می توانید هر زمان که بخواهید برای بررسی بهتر، آن ها را دانلود کنید.

به تصویر زیر نگاه کنید:

در حالت اول می توانید اطلاعات را دانلود کنید و یا اینکه ان ها را کپی کرده و مثلا در اکسل قرار دهید.

حالا با استفاده از باکس دوم می توانید اطلاعات مورد نیاز خود را انتخاب و همان را به صورت لیست دانلود کنید.

D) فاکتور PAA در افزونه SEO Minion چیست؟

PAA مخفف عبارت People Also Ask می باشد. این فاکتور در سئو مینیون یکی از مواردی است که آن را از افزونه های دیگر متمایز می کند.

زمانی که یک عبارت، سوال، اصطلاح و یا هر چیزی را در گوگل سرچ کنید، فاکتور PAA به شما نشان می دهد که کاربران، دیگر چه عبارات دیگری را در این حوزه جستجو کرده اند. با این اطلاعات می توانید لیستی از مواردی که کاربران ارگانیک در موتور جستجو سرچ کرده اند ایجاد کرده و از آن ها برای بهینه کردن محتوای خود بهره ببرید.

برای مشاهده آن ها می توانید گزینه PAA را در باکس دوم SEO Minion انتخاب کنید. همانطور که می بینید چند گزینه برای این فاکتور وجود دارد که Level های مختلفی از نتیجه را برای شما مشخص می کند. البته این گزینه فقط برای کسانی قابل مشاهده و استفاده است که یکی از سرویس های پولی SEO Minion را خریداری کرده باشند.

حتی می توانید داده ها را به صورت نمودار درختی مشاهده کنید.

اگر Level 2 را انتخاب کنید، می توانید 2 مرحله از مواردی که کاربران سرچ کرده اند را ببینید. نتایج همگی مواردی است که بیشترین سرچ را داشته اند.

اگر نشانگر موی خود را روی هر کدام از کوئری ها نگه دارید می توانید URL صفحه ای که با سرچ آن کوئری در سرپ نشان داده می شود، را مشاهده کنید.

همینطور می توانید هر کدام از شاخه ها یا زیر شاخه ها را با کلیک بر روی دایره نارنجی رنگ ببندید تا بتوانید نگاه اجمالی تری به نتایج داشته باشید.

  1. کاربرد ابزار SEO Minion داخل صفحه

بیایید ببینیم اکستنشن SEO Minion داخل هر صفحه از سایت چگونه عمل کرده و چه اطلاعاتی به ما می دهد.

به تصویر زیر نگاه کنید:

البته این نکته را هم بگوییم که استفاده از این بخش ها نیاز به خرید سرویس های سئو مینیون دارد. همانطور که می بینید بخش بندی های مختلفی در آن وجود دارد که هر کدام از آن ها را در ادامه بررسی می کنیم:

بخش اول) Analyze On-page SEO

اطلاعاتی که در این بخش می توانید مشاهده کنید شامل موارد زیر است:

  • آدرس URL صفحه
  • مشاهده متا تایتل و متا دیسکریپشن
  • تمام هدینگ های ایجاد شده در صفحه و نوع آنها(از H1 تا H6)
  • نمایش ارور Canonical در صورت وجود آن(زمانی که صفحه با صفحه دیگری دچار ارور کنونیکال نشده باشد، URL خود صفحه در این بخش نمایش داده می شود)
  • تعداد تصاویر موجود در صفحه و امکان دانلود هر کدام از آنها
  • نمایش اطلاعات مربوط به Open Graph که بخش مربوط به اطلاعات صفحه است زمانی که آن را در فضای مجازی به اشتراک می گذارید.

بخش دوم) Highlights All Links

این بخش می تواند اطلاعات مربوط به لینک هایی که در صفحه مورد نظر ایجاد شده است، ارائه دهد. شما در این قسمت فقط می توانید اطلاعاتی از تعداد لینک های داخلی، لینک های خارجی و همچنین نوع لینک های ایجاد شده(Follow و Nofollow) را ببینید.

بخش سوم) Check Broken Links

از نظر کاربرانی که تاکنون از این ابزار استفاده کرده اند، این قسمت از جذابیت بیشتری برخوردار بوده است. در این بخش از افزونه  SEO minion می توانید مشاهده کنید که از بین لینک هایی که در صفحه وجود دارد، کدامشان مشکل دارند.

تعداد لینک هایی که مشکل دارند(مثلا 404 هستند)، تعداد لینک هایی که ریدایرکت شده اند و اطلاعاتی مفیدی در این خصوص را می توانید از این بخش استخراج کنید.

بخش چهارم) Hreflang Checker

اول بگذارید یک توضیح کوچک در مورد خود اصطلاح بدهیم. Hreflang یک تگ است که برای موتورهای جستجو سیگنالی می فرستند. این سیگنال به موتورهای جستجو نشان می دهد که صفحه را بر اساس زبان یا منطقه ای که در آن ساکن است، ترجمه کند تا کاربر بتواند به زبان خودش، صفحه را بخواند.

حالا افزونه SEO Minion یک قسمت جدا برای بررسی این تگ در خود ایجاد کرده که می تواند اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار دهد. اگر سایتی دارید که این تگ را برای آن فعال کرده اید، می توانید برای آنالیز تگ و اینکه ببینید آیا درست کار می کند یا خیر، از سئو مینیون استفاده کنید.

بخش پنجم) SERP Preview

همانطور که گفتیم، تمام ابزارها و افزونه ها برخی بخش های مشترک دارند و برای متمایز شدن از رقبای خود، یک سری اطلاعات به کاربر ارائه می دهند. این بخش را نیز تقریبا می توان در این دسته از اطلاعات متمایز قرار داد.

در بخش SERP Preview می توانید همان صورتی که صفحه شما در لینک نمایش داده می شود، ببینید. یعنی ببینید صفحه شما با چه تایتل، دیسکریپشن، URL و با چه کوئری یا عبارتی بالا می آید.

و در آخر

ممنون که تا انتهای این مقاله از ویکی دمی با ما همراه بودید. امیدواریم که توانسته باشیم افزونه SEO Minion را به طرز کامل و درستی به شما آموزش داده باشیم. شما برای ما بگویید آیا تا به حال از این اکستنشن استفاده کرده اید؟ چه تاثیری در بهینه سازی سایت شما داشت؟

دیدگاهتان را بنویسید