آمیخته بازاریابی چیست و چگونه به رشد کسب و کار شما کمک می کند؟


زمان مطالعه: 8 دقایق

اکثر کسب و کارها فکر می کنند که مفهوم بازاریابی فقط به فعالیت های تبلیغاتی برای جذب مشتری محدود می شود، در حالی که بازاریابی بسیار گسترده است و تمام بخش های کسب و کار را در بر می گیرد. اگر بپرسید کدام بخش ها؟ باید بگوییم که اینجاست که مفهوم آمیخته بازاریابی مطرح می شود. در واقع آمیخته بازاریابی بخش عملیاتی بازاریابی است و به صاحبان مشاغل کمک می کند تا استراتژی مناسب برای کسب و کار خود را پیدا کنند و به فروش و سود بیشتری دست یابند.

با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که آمیخته بازاریابی چیست و چگونه باید از آن استفاده کنید.

آمیخته بازاریابی چیست؟

آمیخته بازاریابی یا آمیخته بازاریابی ایجاد ارتباط و هماهنگی یکپارچه بین 4 جزء محصول، قیمت، مکان و تبلیغ است. این 4 جزء معمولاً به عنوان 4pهای بازاریابی شناخته می شوند. با آمیخته بازاریابی می توانید به 4 سوال نوع و کیفیت محصول، قیمت، مکان محصول و نحوه تبلیغ محصول پاسخ دهید.

آمیخته بازاریابی، به عنوان بخشی از یک برنامه بازاریابی کلی، دارای چندین حوزه تمرکز است و طیف وسیعی از این حوزه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. با ترکیب بازاریابی، علاوه بر دستیابی به طیف گسترده ای از مخاطبان، می توانید بر آنچه واقعاً مهم است تمرکز کنید. علاوه بر این، این طرح بازاریابی به شما کمک می کند هنگام راه اندازی محصولات جدید یا تجدید نظر در محصولات موجود تصمیمات استراتژیک بگیرید.

در واقع میکس بازاریابی مجموعه ای از عناصر و آیتم های مختلف است که در صورت مدیریت و ترکیب مناسب به رشد و توسعه کسب و کار شما کمک می کند.

طبقه بندی 4p برای اولین بار در سال 1960 توسط E. Jerome McCarthy برای توسعه یک استراتژی بازاریابی موثر پیشنهاد شد. بسته به صنعت، برنامه و هدف کسب و کار، مدیران بازاریابی می توانند رویکردهای متفاوتی را برای هر کدام در نظر بگیرند. اگرچه این 4 عنصر را می توان به طور مستقل در نظر گرفت، اما در عمل اغلب به یکدیگر وابسته هستند.

اجزای آمیخته بازاریابی چیست؟

همانطور که گفته شد، اساس ایده آمیخته بازاریابی 4p است. اما این 4 عنصر چیست و چگونه کار می کنند؟

تولید – محصول

محصول به محصولات (کالاها و خدمات) اطلاق می شود که کسب و کار به مشتریان ارائه می دهد. محصول باید تقاضای مصرف کننده را برآورده کند. بازاریابان باید چرخه عمر محصول را درک کنند

یک محصول دارای یک چرخه عمر تعریف شده است، شامل مرحله رشد، مرحله بلوغ و مرحله کاهش فروش. وقتی به مرحله کاهش فروش رسید، بازاریابان باید دوباره محصول را طراحی و تولید کنند تا تقاضای مشتری دوباره افزایش یابد. همچنین نوع محصول تا حدودی تعیین می‌کند که کسب‌وکارها چقدر می‌توانند برای آن هزینه کنند، کجا آن را عرضه کنند و چگونه محصول را به بازار عرضه کنند. به طور کلی، بازاریاب باید از خود بپرسد: چگونه می توانم محصولی بهتر و موثرتر از رقبای خود را به مردم ارائه دهم؟

قیمت

قیمت قیمتی است که مصرف کنندگان برای استفاده از یک محصول می پردازند. این جزء مهم ترین عنصر آمیخته بازاریابی است و سود و بقای یک کسب و کار را تعیین می کند. بازاریابان باید قیمت را به ارزش واقعی و درک شده محصول مرتبط کنند، اما باید هزینه های حمل و نقل، تخفیف های فصلی و قیمت های رقیب را نیز در نظر بگیرند. در برخی موارد، مدیران تجاری ممکن است قیمت ها را افزایش دهند تا ظاهری لوکس به محصول ببخشند. از طرفی می توانند قیمت ها را پایین بیاورند تا مصرف کنندگان بیشتری بتوانند محصول را خریداری و استفاده کنند.

به خاطر داشته باشید که قیمت پایین یک محصول از نظر مشتریان به معنای یک محصول کم کیفیت و سطح پایین است زیرا آنها آن را با محصولات رقبا مقایسه می کنند. بنابراین از نظر مصرف کنندگان کالاهای گران قیمت کارایی و مزایای بیشتری دارند. پس حتما قیمت های رقبا را بررسی کنید.

هنگام قیمت گذاری یک محصول، از خود بپرسید:

  • هزینه تولید محصول برای شما چقدر است؟
  • ارزش درک شده از محصول از دیدگاه مشتریان چقدر است؟
  • تخفیف های قیمتی چقدر می تواند سهم بازار شما را افزایش دهد؟
  • آیا قیمت فعلی محصول با قیمت رقبا مطابقت دارد؟

محل

هنگامی که یک کسب و کار تصمیم می گیرد محصولات خود را کجا بفروشد، سعی می کند تعیین کند که چگونه آنها را به بازار عرضه کند و کجا آنها را بفروشد. هدف مدیران کسب و کار همیشه این است که محصولات خود را به مشتریانی که احتمال خرید آنها را دارند ارائه دهند. این امر با درک جامع و کامل از بازار هدف اتفاق می افتد. اگر درک عمیقی از بازار داشته باشید، همچنین می دانید که بهترین و موثرترین کانال های توزیع در آمیخته بازاریابی کدامند.

ترویج

ترفیع یکی از مهم ترین بخش های آمیخته بازاریابی است که می تواند تاثیر بسزایی در شناخت برند و افزایش فروش داشته باشد. تبلیغات یکی از بخش های مختلف است که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم.

  • روابط عمومی: ارتباطاتی که معمولاً غیر پولی است، مانند نمایش ها، معاملات حمایت مالی، سمینارها، کنفرانس ها و غیره.
  • تبلیغات: روش های ارتباطی پولی مانند تبلیغات رادیویی و تلویزیونی، تبلیغات اینترنتی و غیره را پوشش می دهد.
  • تبلیغ محصول: بازاریابی دهان به دهان نوعی تبلیغ محصول توسط مشتریان و مردم عادی است.

تالیف شد.

برای ایجاد یک استراتژی موثر برای ارتقای محصول، سعی کنید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • بهترین زمان برای تبلیغ محصول چه زمانی است؟
  • آیا می توان از طریق تبلیغات تلویزیونی و رادیویی به مخاطب و خریداران احتمالی دست یافت؟
  • استراتژی تبلیغ محصول رقیب شما چیست؟
  • آیا استفاده از شبکه های اجتماعی برای تبلیغ محصول مناسب است؟

مزایای آمیخته بازاریابی چیست؟

اکنون که با آمیخته بازاریابی و عناصر آن آشنا شدیم، لازم است کمی در مورد مزایای آن صحبت کنیم.

آمیخته بازاریابی به درستی مسئولیت ها را بین اعضای تیم تقسیم می کند

همانطور که می دانید بازاریابی یک کار گروهی است و موفقیت آن مستلزم توزیع صحیح مسئولیت ها بین اعضای تیم است.

این یک راهنمای تخصیص منابع ارزشمند و موثر در نظر گرفته می شود

فعالیت های بازاریابی نیازمند منابع انسانی و مالی است. این منابع محدود و پرهزینه هستند و باید به طور کارآمد و مؤثر استفاده شوند. آمیخته بازاریابی به رضایت و سود هر دو طرف در تخصیص منابع توجه دارد.

فرآیند ارتباط را تسهیل می کند

هر کسب و کاری دارای یک سازمان داخلی است که چارچوب روابط را مشخص می کند. هر بخش یا واحد نیز از اصطلاحات خاص خود برای تعریف موقعیت و موقعیت فرعی بازاریابی استفاده می کند. این می تواند منجر به سردرگمی شود. در حالی که استفاده از آمیخته بازاریابی شما را از این تعارض و سردرگمی نجات می دهد.

این فرصتی است برای تجزیه و تحلیل کشش هزینه ها و منافع

تجزیه و تحلیل هزینه و فایده یک روش سیستماتیک برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف گزینه های جایگزین است که فعالیت ها و الزامات تجاری را برآورده می کند.

در حالی که در صورت امکان باید منابع محدود را جایگزین کنید، نباید این کار را به هر قیمتی انجام دهید. مثلا برای افزایش فروش باید چه کار کنیم؟ افزایش بودجه تبلیغاتی یا افزایش فروش؟ راهی را انتخاب کنید که متناسب با آمیخته بازاریابی شما باشد.

معایب آمیخته بازاریابی چیست؟

Marketing Mix 4p به عنوان یک روش سنتی دارای نقاط ضعفی است، اما معایب روش Marketing Mix چیست که در زیر به برخی از این معایب اشاره می کنیم.

  • این روش توجه زیادی به رفتار مشتری ندارد و بر روی محصول تمرکز می کند.
  • مخلوط 4p یک بستر تعاملی ایجاد نمی کند و نمی تواند یک پیوند قوی را جذب و تشکیل دهد.
  • این رویکرد استراتژی تجربه کاربری خاصی را ارائه نمی دهد.

7P های آمیخته بازاریابی چیست؟

حالا که به مدل 4p پرداختیم، بد نیست کمی در مورد مدل 7p صحبت کنیم. علاوه بر مدل آمیخته بازاریابی 4p که بررسی کردیم، مدل 7p نیز در مورد 3 قسمت دیگر صحبت می کند. این 3 بخش عبارتند از: نیروی انسانی، فرآیند و شواهد فیزیکی.

مردم

تجارت ارتباط مستقیمی با مردم و بازار هدف دارد. منابع انسانی شامل تمام افرادی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در فعالیت های مختلف کسب و کار شما مشارکت دارند.

تحقیق در مورد اینکه آیا افرادی در بازار هدف شما وجود دارند که به انواع خاصی از محصولات و خدمات نیاز دارند ضروری است. کارکنان یک سازمان نقش مهمی در بازاریابی دارند زیرا آنها هستند که محصولات شما را به مشتریان معرفی می کنند و به آنها تحویل می دهند. بنابراین مطمئن شوید که افراد مناسب را برای ارائه بهترین خدمات به مشتریان آموزش داده و استخدام کنید.

برای اینکه بدانید چه افرادی افراد مناسبی برای استخدام در سازمان شما هستند، از خود بپرسید:

  • ارزش های تجاری ما چیست؟
  • کدام افراد با ارزش های ما موافق هستند؟
  • چه انتظاری از کارمندان داریم؟
  • چه آموزش هایی را باید به کارکنان ارائه دهیم؟ و…

وقتی یک کسب و کار مشتریانی دارد که از کالاها و خدمات آن قدردانی می کنند، به این معنی است که کارمندان تمام تلاش خود را انجام می دهند. در واقع مزیت رقابتی داخلی یک کسب و کار در مقایسه با رقبای خود می تواند بر موقعیت آن کسب و کار در بازار تأثیر بگذارد.

روند

منظور از فرآیند، مسیری است که محصولات تولید شده برای رسیدن به مشتری طی می کنند. در واقع، فرآیند سفر مشتری است. هرچه سفر آسان تر باشد، تجربه مشتری بهتر است.

از آنجایی که سیستم ها و فرآیندهای سازمان بر ارائه خدمات تأثیر می گذارد، سعی کنید از فرآیندهای کارآمد و مناسب استفاده کنید. همچنین قیف فروش، سیستم پرداخت، سیستم توزیع، روندها و غیره را بررسی کنید تا علاوه بر به حداقل رساندن هزینه ها، مطمئن شوید که کسب و کار شما در مسیر درستی قرار دارد.

اجرای سریع و دقیق فرآیندها در یک ساختار منسجم و یکپارچه با سیستم bpms رهبران

شواهد فیزیکی

ساخت محل کار، دکوراسیون، ظاهر وب سایت، ظاهر کارکنان و غیره. نشان دهنده شواهد فیزیکی کسب و کار شما

در واقع شواهد فیزیکی شواهدی دال بر وجود و استقرار یک تجارت و مفهوم برندینگ است. به عنوان مثال، هنگامی که به ورزش فکر می کنید، برند “نایک” بلافاصله در ذهن شما ظاهر می شود.

آمیخته بازاریابی 4c چیست؟

در دنیای دیجیتال مارکتینگ شرایط کمی متفاوت است و کارشناسان معتقدند به جای مدل 4p باید از مدل 4c استفاده کرد.

در واقع مدل بازاریابی 4c یک مدل اصلاح شده برای مدل 4p است که در سال 1990 توسط رابرت لاتربورن معرفی شد. در اینجا به ارائه و بررسی مولفه های این مدل آمیخته بازاریابی می پردازیم.

تصویر 5

قیمت

در هر شرایطی که هستید، بدون شک هزینه ای که برای خرید محصول باید بپردازید برای شما مهم است. بررسی کنید که چقدر هزینه برای مشتری مهم است و انتظار دارند بابت آنچه می پردازند دریافت کنند. به عنوان مثال، برخی از افراد برای امتحان یک محصول جدید هزینه بالایی می پردازند. گروهی هم هستند که نمی توانند قیمت بالایی بپردازند و سعی می کنند با قیمتی که می پردازند، با ارزش ترین محصول را به دست آورند.

ارزش مشتری

کسب و کارها باید محصولات خود را مطابق با نیاز مصرف کنندگان تولید کنند. بنابراین بازاریابان موظفند انتظارات، ترجیحات و نیازهای مشتریان را به دقت مطالعه کنند. در واقع باید سعی کنید در قالب محصولات خود به نیازها و انتظارات مخاطبان بپردازید و به آنها بگویید که چه ارزشی برای آنها ایجاد می کنید که نیازهای آنها را برآورده می کند.

ارتباط

سعی کنید با ابزارهایی مانند شبکه های اجتماعی، ایمیل، تولید محتوا و غیره همیشه با مخاطبان و مشتریان خود در ارتباط باشید. با مشتریان خود بر اساس نیازها و خواسته هایشان گفتگوی باز داشته باشید و با آنها تعامل داشته باشید.

راحتی

بازاریابان باید محصولات را در چندین نقطه توزیع قابل مشاهده قرار دهند تا مشتریان بتوانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند. هر کاری که می توانید انجام دهید تا یک خرید راحت، سریع و لذت بخش برای مخاطب ایجاد کنید. همچنین سعی کنید همیشه برای سفر مشتری حضور داشته باشید تا سفر راحت تر شود.

و در پایان …

در این مقاله ضمن پاسخ به این سوال که آمیخته بازاریابی چیست، به عناصر و ویژگی های این روش نیز پرداختیم و گفتیم که هماهنگی بین 4 قسمت آمیخته بازاریابی باعث رشد کسب و کار شما می شود و هر چه این هماهنگی بیشتر شود، رشد بیشتر و بهتری را تجربه خواهید کرد هماهنگی در قالب آمیخته بازاریابی به شما کمک می کند محصول مناسب را با قیمت مناسب در زمان و مکان مناسب به مشتریان ارائه دهید. اما در نظر داشته باشید که اجرای این فرآیند چندان ساده نیست و ایجاد هماهنگی دشوار، زمان بر و پرهزینه است.

دیدگاهتان را بنویسید