افزایش ترافیک ارگانیک با 9 روش قطعی و تضمینی در 2024


عناوین مطالب

ترافیک ارگانیک حکم اکسیژن وبسایت شما را دارد. اصلا بیایید این چنین به قضیه نگاه کنیم که تمام زحمات و تلاش ها و هزینه هایی که برای سایت خود می کنید، همه و همه فقط برای افزایش ترافیک ارگانیک و دیده شدن هرچه بیشتر صفحات مختلف سایتتان است.

بالاخره هر چی هم نباشد، شما سایت را با دلیل مشخصی ایجاد کرده اید و برای رسیدن به آن هدف، باید کاربران زیادی وارد سایت شما شوند؛ آمار نشان می دهد که حداکثر 10 درصد از کاربرانی که وارد سایت شما می شوند، به خرید از آن می رسند. این خرید می تواند خرید یک محصول باشد، یک دوره آموزشی، درخواست خدمات خاص و یا ثبت نام در سمینار.

پس هر چه تعداد افرادی که وارد سایت شوند، بیشتر باشد، درصد فروش شما هم بالاتر می رود؛ این چنین شد که ما در ویکی دمی تصمیم گرفتیم مقاله “تکنیک های افزایش ترافیک ارگانیک” را بنویسیم تا بتوانید به این هدف نزدیک و نزدیکتر شوید.

این موضوع را به عنوان سئو کار هم بدانید؛ یکی از مهمترین بخش های خدمات سئو سایت، بالا بردن نرخ ترافیک ارگانیک است. حالا در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در این موضوع صحبت کنیم.

1. سوءاستفاده از صفحات رقیب که بالاترین ترافیک ارگانیک را دارند!

حدس نزنید که چه محتوایی بهترین عملکرد را دارد. قطعا اولین راه برای افزایش ترافیک ارگانیک این است که بدانید باید چه محتوایی تولید کنید دیگر؛ درست؟ حالا سوال اصلی اینجا مطرح می شود که چگونه بفهمیم بهترین موضوع برای تولید محتوا کدام است. خب! شبیه سازی کنید!

برای این کار بهترین راه این است که رقبای خود را آنالیز کنید و ببینید کدام صفحه در وبسایت آن ها بیشترین ترافیک را از آن خود کرده است. پس کافیست دامنه وب سایت رقیب را مانند زیر در بخش Organic Research در SemRush وارد کنید.

حالا در قسمت تب بالایی روی گزینه Pages کلیک کنید؛ در این قسمت یک لیست از صفحات سایت وارد شده به شما ارائه داده می شود که بر اساس میزان ترافیک ورودی مرتب شده است.

حالا می توانید روی هر یک از URL های نمایش داده شده در لیست کلیک کنید و صفحه را مشاهده کنید. این راه بهترین روش برای ایده گرفتن، تولید محتوای مفید و در نتیجه افزایش ترافیک ارگانیک خواهد بود.

مواردی که باید در این روش به آن ها توجه کنید:

  • به دنبال الگوهای صفحه باشید
  • ببینید محتوا در آن زمینه کوتاه است یا بلند
  • آیا صفحات وبلاگی بالاترینی ترافیک ارگانیک را دارند و یا صفحات دسته بنده یا لندینگ ها یا …
  • از چه مدیاهایی در آن صفحات استفاده شده است؟ تصویر، فیلم، نمودار یا …
  • تعداد کلمات کلیدی رایج، ترافیک ارگانیک تخمینی، و تعداد  کلمات کلیدی پرداخت به ازای کلیک (PPC)  که در کمپین‌های خود استفاده می‌کنند، باید بررسی شوند

بنابراین هر صفحه را به دقت تجزیه و تحلیل کنید و در نهایت هم پاسخ به این سوالات می تواند استراتژی محتوای شما را شکل دهد. بنابراین می توانید آنچه را که قبلاً از آن نتیجه گرفته اید، اما به روشی بهتر، تکرار کنید. 

تکنیک شبیه سازی و آنالیز رقیب برای زیاد کردن ترافیک ارگانیک، می تواند به شما کمک کند تا رقبای دیگری را که قبلاً در نظر نداشتید، پیدا کنید. 

2. قرار دادن کلمات کلیدی پر رقابت روی سیبل افزایش ترافیک ارگانیک

این بخش که در SemRush با عنوان KeyWord Gap شناخته می شود، برای نشان دادن کلمات کلیدی ای است که رقبای شما در آن ها رتبه دارند اما شما ندارید؛ که البته خیلی هم بد است! فرض کنید یک کلمه کلیدی در بیزینس و کسب و کار شما هست که از قضا ترافیک خوبی هم به سایت شما هدایت می کنید اما آن کلمه تا به حال به گوش شما هم نخورده!

حالا وقت آن است که کیورد گپ های سایت خود را مشخص کنید. دو راه آسان برای شروع وجود دارد:

  1. استفاده از ابزار Keyword Gap 
  2. گزارش Position Changes در ابزار Organic Research

هر شکاف در کلمات کلیدی اصلی، نشان دهنده فرصتی برای شماست که ترافیک بیشتری دریافت کنید. 

راه اول: استفاده از Keyword Gap در سمراش

برای مورد اول فقط کافیست مجددا وارد ابزار سمراش شوید و گزینه keyword gap را انتخاب کنید. دو کادر خالی برای شما ظاهر می شود. در کادر اول باید دامنه سایت خود را وارد کنید و در کادر دوم، دامنه سایت رقیب؛ سپس روی Compare کلیک کنید.

به پایین جدول بروید و گزینه “Missing” را انتخاب کنید.

اکنون، شما فهرستی از کلمات کلیدی دارید که رقبای شما روی آن ها کار کرده اند و صفحات قوی ایجاد کرده اند اما شما این کار را نکرده اید؛ پس می توانید برای آنها محتوا ایجاد کنید تا شکاف ها را پر کنید. 

راه دوم: Position Changes در بخش Organic Research

راه دیگر برای دیدن اینکه رقبای شما برای چه کلمات کلیدی رتبه بندی می کنند این است که به ابزار Organic Research بروید. برای این کار هم کافیست وارد سایت شوید، URL رقیب خود را تایپ کنید و روی “Search” ضربه بزنید. 

زمانی که نتایج را برای شما جمع آوری کرد، می توانید در تب بالایی گزینه “Position Changes” را انتخاب کنید. به ویجت سمت راست به نام “Top Page Changes” نگاه کنید. در اینجا، دیدی ساده از صفحاتی در سایت رقیب خود دارید که بیشترین تغییرات را در ترافیک تخمینی تجربه کرده اند. 

این مسیر می تواند بهترین فرصت برای پیشی گرفتن شما از رقبایتان باشد. سپس، هنگامی که به طور کامل از چشم انداز سئو شناخت پیدا کردید، می توانید محتوایی را بهینه کنید یا محتوایی ایجاد کنید که با هدف جستجو (هدف جستجوی کاربر) پرس و جو هماهنگی بیشتری داشته باشد تا کاربران بیشتری به سایت شما هدایت شوند.

3. Broken BackLink های رقبای خود را بدزدید!

لینک شکسته به یافتن لینک هایی اشاره دارد که در سایت خودتان یا سایت های دیگر ایجاد شده اند اما صفحه مقصد بنا به هر دلیلی در دسترس نیست(برای مثال ریدایرکت شده یا ارور 404 دارد).

این تکنیک بهینه سازی موتور جستجو و در نتیجه افزایش ترافیک ارگانیک، به شما می گوید که بک لینک های شکسته رقیب خود را پیدا کرده و آنها را بدزدید. با وارد کردن دامنه یک رقیب در  بخش “Backlink Analytics” و کلیک بر روی “Analyze” شروع کنید. 

سپس روی برگه “Indexed Pages” کلیک کرده و کادر با عنوان “Broken Pages” را مانند تصویر زیر علامت بزنید.

لیستی که در این بخش نمایش داده می شود، همه صفحات شکسته و مشکل دار رقیب شما هستند و هر کدام می توانند یک فرصت بک لینک امیدوارکننده برای شما باشند؛ به بیان دیگر اینها وب سایت هایی هستند که باید به آنها دسترسی داشته باشید و در عوض پیشنهاد دهید که به شما لینک دهند. 

می توانید روی یک عدد در ستون “Backlinks” کلیک کنید تا URL های خاصی را ببینید که دارای پیوندهایی هستند که به صفحه شکسته مربوطه اشاره می کنند. 

تنها نکته مهم در این مورد این است که هنگامی که این روش سئو را برای چند رقیب تکرار کردید، باید فهرست مناسبی از مشتریان بالقوه داشته باشید. سپس، تنها کاری که باید انجام دهید این است که برای دریافت آن بک لینک ها، پیشنهاد خود را ایجاد کنید. 

4. استفاده درست از لینک های داخلی

همانطور که میدانید، لینک های داخلی پیوندهایی از هر صفحه در وب سایت شما به صفحه دیگری در وب سایت شما هستند. با استفاده از یک استراتژی درست و بهینه می توانید به گوگل بفهمانید که کدام صفحات در سایت شما از اهمیت بالایی برخوردار است و مورد بهتر دیگر این است که سایت برای کاربر بهینه خواهد شد. به این ترتیب اگر کاربر به دنبال مطلب خاصی وارد صفحه ای از سایتتان شود و لینک سازی داخلی را به درستی انجام داده باشید، می تواند به تمام چیزی که می خواهد، برسد.

حالا چرا این مورد انقدر اهمیت دارد و همه در مورد آن صحبت می کنند؟!

  • موتورهای جستجو متوجه می شوند که سایت شما چگونه ساختار یافته است
  • برای بهبود رتبه بندی، اهمیت ویژه ای دارد
  • بازدیدکنندگان سایت شما را هدایت می کنند

برای یافتن سریع صفحاتی که می‌توانند از دریافت لینک‌های بیشتر سود ببرند، با وارد کردن دامنه خود در بخش Organic Research و روی برگه “Positions” کلیک کنید و مانند تصویر زیر «20-11#» را انتخاب کنید. 

شما فهرستی از عبارت‌های جستجو را دریافت خواهید کرد که نشانی‌های اینترنتی برای آنها در موقعیت‌های 11 تا 20 رتبه‌بندی شده‌اند. همگی می‌توانند از افزایش قدرت بهره ببرند.

برای این مثال، بیایید سعی کنیم صفحه ای را که کلمه کلیدی “تگ h1” را هدف قرار می دهد، تقویت کنیم.

این فرآیند نقطه شروع خوبی برای ایجاد پیوندهای داخلی است. اما برای به دست آوردن دقیق ترین اطلاعات در مورد رتبه بندی خود، بهتر است یک پروژه با تمام کلمات کلیدی هدف خود در Position Tracking راه اندازی کنید .

5. از بک لینک های خفن کمک بگیرید

روابط عمومی دیجیتال یکی از بهترین تاکتیک های سئو است که بر روی لینک سازی متمرکز شده است . این فرآیندی است که برای کسب لینک از وب سایت های معتبر طراحی شده است.

تکنیک های رایج روابط عمومی دیجیتال عبارتند از: 

  • نوشتن بیانیه های مطبوعاتی
  • ایجاد محتوای داده محور (روزنامه نگاران عاشق داده هستند)
  • روابط عمومی واکنشی (به یک منبع تبدیل شود)

پلتفرم‌هایی مانند Connectively نویسندگانی را که به منابع نیاز دارند به افرادی مانند شما – یک متخصص – متصل می‌کنند؛ که اتفاقا این  مورد عالی است چون آنها از شما پاسخ می خواهند. نه برعکس. به علاوه، نشریات بزرگ هم از این خدمات استفاده می کنند. می توانید با ثبت نام به عنوان منبع شروع کنید و در ادامه ایمیل هایی حاوی لیستی از درخواست ها برای منابع خبره دریافت خواهید کرد.

اگر سوالی جالب و مرتبط با جایگاه شما به نظر می رسد، یک مشارکت برای نویسنده ارسال کنید. کار زیادی نمی خواهد و یکی از بهترین راه ها برای ایجاد لینک های با کیفیت است.

ابزارهای دیگری نیز وجود دارد که ارزش بررسی دارد. مانند Help a B2B Writer ،Qwoted و SourceBottle.

6. ثابت کنید که در حوزه کاریتان متخصصی خبره هستید!

گوگل می خواهد بهترین نتیجه را برای هر درخواست جستجو رتبه بندی کند. به همین دلیل مهم است که در مورد بهینه سازی موضوعات فکر کنید؛ نه فقط کلمات کلیدی.

اینجاست که  خوشه های موضوعی وارد می شوند. خوشه موضوعی گروهی از صفحات است که موضوعات فرعی دقیق تری از یک موضوع اصلی را پوشش می دهد و به هم مرتبط می شوند. 

آنها به گوگل کمک می کنند تا ساختار وب سایت شما و نحوه اتصال صفحات به یکدیگر را درک کند. و قدرت خود را در یک موضوع خاص نشان دهید.

خوشه های موضوعی از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

  • صفحه ستون (که بر یک موضوع واحد و فراگیر تمرکز دارد)
  • دسته ای از صفحات (که موضوعات فرعی مرتبط را پوشش می دهد)
  • پیوند داخلی بین صفحه ستون و خوشه ها

اولین قدم شما انتخاب موضوعی است که می خواهید برای آن رتبه بندی کنید. این صفحه ستون شما خواهد بود. برای انتخاب این مورد می توانید از گزینه های قبلی استفاده کنید؛ با استفاده از مواردی که قبل تر گفتیم، بهترین راه برای پیدا کردن موضوعی که ترافیک ارگانیک را تا حد زیادی بالا ببرد این است که با استفاده از تحلیل رقبا و یا استفاده از ابزار خاص بتوانید بهترین موضوع را انتخاب کنید.

به عنوان مثال، صفحه ستون شما می تواند در مورد “لینک سازی” باشد، و موضوعات فرعی خوشه می تواند ” وبلاگ نویسی مهمان ” و ” توسعه ایمیل ” باشد.

پس برای متخصص شدن و زیاد کردن ترافیک ارگانیک خود باید سعی کنید به موضوعات فکر کنید. نه کلمات کلیدی!

نکاتی که در این مورد باید به آن ها توجه کنید:

  • موضوعاتی را انتخاب کنید که به اندازه کافی گسترده باشند تا موضوعات فرعی زیادی داشته باشند. 
  • هنگامی که یک لیست دارید، تحقیق در مورد کلمات کلیدی خود را شروع کنید. این کمک می کند تا مشخص شود که در اطراف کدام موضوعات فرعی محتوا ایجاد می کنید. 
  • از ابزارهای جادویی کلمه کلیدی در سئو برای اتصال موضوعات به کلمات کلیدی استفاده کنید. موضوع مورد نظر خود را برای پیشنهادات وارد کنید.

7. “People Also Ask” گوگل را دست کم نگیرید

خوشبختانه(یا از نظر برخی متاسفانه)، صفحات نتایج جستجو(SERP) این روزها بسیار متفاوت تر از سال های ابتدایی کار می کنند و دیگر آن نتایج جستجوی سنتی  قدیمی به به کاربر نمی دهند. برای مثال شما زمانی که عبارتی را در گوگل سرچ کنید، دیگر فقط 10 لینک محتوایی و مقاله ای را به صورت یک لیست تر و تمیز نمی بینید؛ موتورهای جستجو با توجه به مواردی که کاربران به آن ها توجه خوبی کرده اند، نتایج را بهینه کرده و همه چیزی که نیاز دارید در سرپ بالا می آورد. از فیلم و محتوای تصویری گرفته تا موقعیت جغرافیایی و صفحات محصولات فروشگاهی.

گوگل با درصد بالایی به کاربر توجه می کند. بررسی می کند که مردم در مورد یک موضوع واحد چگونه سرچ می کنند، چه کلمات و عباراتی را وارد می کنند، به چه نتایجی جذب می شوند و همواره در پس بهبود این روند است.

چیزی که در این مرحله می تواند به داد شما برسد این است که گوگل این نتایج را تا حدی به شما هم نشان می دهد؛ “People Also Ask” نیز در همین دسته قرار می گیرد. یعنی وقتی چیزی را سرچ می کنید، گوگل می گوید: “ببین! بقیه کاربران در مورد موضوع مورد نظر تو، این موارد را هم سرچ کرده اند، استفاده کن تا کامروا باشی!”.

و سئوکاران باید تکنیک های خود را تغییر دهند تا از بسیاری از  ویژگی های SERP (نتایج ویژه که فقط پیوندهای آبی استاندارد نیستند) استفاده کنند.

PAA یک ویژگی Google SERP است که به جستجوگران سوالات اضافی مرتبط با جستجوی اصلی آنها را نشان می دهد. و پاسخ های سریع به آنها ارائه می دهد.  شما باید برای PAA بهینه سازی کنید زیرا می تواند به شما کمک کند تا با کمک به رتبه بندی برای کلمات کلیدی مرتبط بیشتر، دید بیشتری داشته باشید و همچنین در مکان های بیشتری در SERP ها ظاهر می شود.

نکاتی که در این مورد باید به آن ها توجه کنید:

  • از سوالات بخش PAA در زیر تیترهای خود و همچنین در بدنه محتوا استفاده کنید
  • در ابتدای مقالات خود به سوالات PAA به سبک فرهنگ لغت پاسخ دهید. برای مثال ما در ویکی دمی سعی می کنیم مقالات خود را با سوالات موجود در People Also Ask شروع کنیم و یک جواب کوتاه هم به آن بدهیم. این موضوع هم به مزاج گوگل خوش می آید و هم برای کاربران جذاب، خواندنی و مفید خواهد بود.
    به این ترتیب ما ترافیک ارگانیک را به مطالبمان افزایش می دهیم.

8. از تصویر استفاده میکنید؟ سئو تصویر را فراموش نکنید!

استفاده از تصویر در محتوا، در لندینگ ها، در صفحات محصول، اخبار و رسانه و هر چیزی که در سایت خود منتشر می کنید، می تواند تا حد بسیار زیادی باعث افزایش ترافیک ارگانیک کاربران می گردد.

پس اینکه در پست های خود از تصویر استفاده کنید یا خیر، جواب کاملا واضح  مشخص است؛ اما خ چیزی که می خواهیم بگوییم این است که باید تصویر را سئو کنید.

نحوه سرچ کاربران تا حد زیادی تغییر و البته پیشرفت کرده است. کاربر می گردد دنبال چیزی که می خواهد و عینا هم همان نتیجه را می خواهد. اگر شما آن را ارائه ندهید، یک نفر دیگر این کار را کرده است! اصلا چیزی که می خواهیم به آن برسیم این است که کاربران جستجوی تصویری گسترده ای دارند. آن ها فقط تصویر را می خواهند و یک توضیح خلاصه و مختصر در مورد آن هم دریافت کنند که فبهاالمراد!

نه تنها قرار دادن تصویر امری ضروری است، که پر کردن مشخصات و توضیحات تصویر(Alt عکس) نیز می تواند برای افزایش ترافیک ارگانیک حیاتی باشد.

نکاتی که باید در مورد سئو تصویر رعایت کنید تا بهترین نتیجه را دریافت نمایید:

  • از نام فایل های توصیفی برای تصاویر خود استفاده کنید(بهترین کار این است که از کلمات کلیدی بهره ببرید)
  • افزودن متن جایگزین توصیفی (کپی که تصویر را توضیح می دهد، که وقتی تصویر بارگیری نمی شود نمایش داده شده و توسط صفحه خوان ها خوانده می شود)
  • فشرده سازی تصویر برای بهبود سرعت صفحه
  • یک سایت مپ تصویری ایجاد کنید(فایلی که تصاویر را فهرست می کند تا Google بتواند راحت تر آنها را پیدا و فهرست کند؛ البته ابتدا باید بدانید که چگونه سایت مپ بسازیم.)
  • افزودن استراکچر دیتا برای تصویر (کدی که امکان نمایش تصاویر مرتبط در نتایج جستجو را فراهم می کند)

9. یادتان نرود برای Core Web Vitals بهینه سازی کنید!

اول بگوییم برای اینکه بدانید Core Web Vitals چیست، بهتر است ابتدا مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید ولی خب به زبان ساده CWV ها معیارهایی هستند که گوگل برای اندازه گیری تجربه کاربری کلی یک وب سایت استفاده می کند.

آنها از سه اندازه گیری خاص تشکیل شده اند:

  • LCP = Largest Contentful Paint: زمانی که طول می کشد تا محتوای اصلی یک صفحه بارگذاری شود. در حالت ایده آل، 2.5 ثانیه یا سریعتر.
  • FID = First Input Delay: زمانی که طول می کشد تا یک صفحه تعاملی شود، که در حالت ایده آل کمتر از 100 میلی ثانیه است. در مارس 2024 با INP = Interaction to Next Paint جایگزین شد – مدت زمانی که طول می کشد تا یک صفحه به اقدامات کاربر پاسخ دهد.
  • CLS = Cumulative Layout Shift: مقدار تغییر چیدمان محتوای صفحه بصری. این مقدار باید کمتر از 0.1 باشد.

حالا توصیه اصلی ما این است که این فاکتورها را در نظر بگیرید و سایت خود را برای آن ها بهینه کنید.

به سئو سایت ادامه دهید تا ببینیم چه می شود!

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد؛ یک جمله می ماند و آن هم این است که شما به سئو سایت خود ادامه دهید، محتوای ارزشمند تولید کنید، از هوش مصنوعی کمک بگیرید، موارد بالا را رعایت کنید و در نهایت افزایش ترافیک ارگانیک صفحات مختلف سایت خود را ببینید.

نکاتی که در بالا ذکر کردیم، تمام مسیر نیست اما سعی کردیم کاملترین چک لیست باشد؛ اگر شما هم می توانید به این مطلب نکته ای اضافه کنید، در بخش نظرات کاربران با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید