الگوریتم های گوگل در سئو ❤️ (لیست جدیدترین الگوریتم ها)


الگوریتم های گوگل در سئو

الگوریتم های گوگل چیست و چه کارهایی میکنند؟ همانطور که برای زندگی بهتر در کشورها و شهرها قوانین تعیین می کنند، برای اینکه بتوانید بهتر در فضای مجازی و اینترنت فعالیت کنید، قوانینی وجود دارد. در صورت نبود قانون، هرج و مرج در جامعه زیاد می شد. به همین دلیل برای بهتر کار کردن موتورهای جستجو نیز قوانینی در سئو تعیین شده است. اگر کمی به عقب برگردیم قطعاً این موضوع را به یاد می آورید، که با کلیک کردن بر روی یکی از نتایج گوگل، با تبلیغات زیاد و پاپ آپ های آزار دهنده رو به رو می شدید. گوگل برای رفع این مشکل اقدام به ساخت و طراحی الگوریتم های مختلف کرد. اولین الگوریتم های گوگل برای مقابله با سایت های اسپم الگوریتم پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار بود.

در ادامه سعی می کنیم الگوریتم را تعریف کنیم و به معرفی جدیدترین الگوریتم های گوگل می پردازیم.

الگوریتم گوگل چیست؟

برای رفع مشکلات و انجام بهتر کارها، در گوگل از الگوریتم استفاده می شود. الگوریتم شامل لیست محدودی از دستورالعمل ها است. شاید با خود فکر کنیم که الگوریتم فقط محدود به فضای کامپیوتر است. اما این فکر کاملاً اشتباه است، زیرا ما در طول روز برای بهتر انجام دادن کارهای خود از الگوریتم کمک می گیریم.

برای اینکه بتوانید بهتر کلمه الگوریتم را درک کنید، کافی است از آن به عنوان دستورالعمل یاد کنید. در واقع الگوریتم است که به برنامه نویس کمک می کند تا بتواند راحت تر از داده های ماه گذشته بانک اطلاعاتی کمک بگیرد و فروش محصولات خود را افزایش بدهد.

در دنیای دیجتال برای بهتر شدن و سهولت کارها از الگوریتم کمک می گیرند. هر چه علم پیشرفت می کند و انسان بیشتر به زندگی هوشمند وابسته می شود، به طور حتم به الگوریتم های بیشتری در زندگی خود متکی می شود.

یکی از ویژگی های الگوریتم این است که باعث کوچک شدن مشکلات بزرگ و پیچیده می شود. همچنین کارشناس های کامپیوتر سعی می کنند با مخلوط کردن چند الگوریتم با هم، یک برنامه جدید ایجاد کنند. در این قسمت سعی کردیم در حد امکان در مورد الگوریتم صحبت کنیم تا شما با معنی آن آشنا شوید.

الگوریتم های گوگل

آیا وجود الگوریتم گوگل برای مردم جهان یک نیاز ضروری است؟

یکی بزرگ ترین موتورهای جستجو در جهان، گوگل است. موتور جستجوگر گوگل توانسته بیشتر از 80 درصد از بازار جهانی جستجو را تحت تسلط خود بگیرد. این محبوبیت و شناخته شدن باعث شده مردم از این موتور جستجو توقع داشته باشند تا همیشه به روز باشد و اطلاعات دقیقی را در اختیار کاربران قرار دهد. بنابراین گوگل باید به دنبال راه چاره ای باشد تا بتواند آگاهی مخاطبان را افزایش داده و اعتبار خود را نیز بالا ببرد.

اگر یک نظر سنجی انجام شود و از مردم خواسته شود تا یک موتور جستجو را نام ببرند، بدون شک بیشتر مردم گوگل را معرفی می کنند. دلیل این جذابیت، اطلاعات دقیق و صحیحی است که گوگل در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

همچنین گوگل برای اینکه مردم بتوانند از طریق تبلت یا گوشی همراه نیز وارد آن بشوند، به طور متوالی برنامه های خود را به روزرسانی کرده و ویژگی های بیشتری را در دسترس کاربران خود قرار می دهد. اگر به 10 سال قبل گوگل نگاهی بیندازیم و بخواهیم با شرایط حال آن را مقایسه کنیم، خواهیم دید که روش کار گوگل بسیار تغییر کرده است.

پیشنهاد مطالعه: معرفی بهترین سایت های آموزش سئو 2020 (انگلیسی و مرجع)

جدول و لیست مهمترین الگوریتم های گوگل از ابتدا تا سال 2021

در این لیست مهمترین الگوریتم های موتور جستجوگر گوگل بصورت جدول همراه با توضیحات مختصر آورده شده است تا بصورت سریع و اجمالی کاربرد هر یک را بدانید.

جدول و لیست مهمترین الگوریتم های گوگل
نام الگوریتم فارسی  نام انگلیسی معرفی کوتاه تاریخ انتشار
1 الگوریتم پاندا گوگل (Google Panda) گوگل پاندا وظیفه دارد محتوای وب را بررسی و در صورت مطالب کپی در وبسایت آنها را جریمه کند. February 23, 2011
2 الگوریتم پنگوئن گوگل (Google Penguin) هدف اصلی این الگوریتم مبارزه با لینک‌سازی‌های غیرطبیعی یا اسپم بود April 24, 2012
3 الگوریتم مرغ مگس خوار (Google Hummingbird) هدف اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار، درک مفهوم و معنای عبارت جستجو شده است September 26, 2013
4 الگوریتم کبوتر گوگل (pigeon algorithm) الگوریتم کبوتر طراحی شده تا الگوریتم جستجوی محلی گوگل را به الگوریتم وب خود نزدیک کند و موجب بهبود پارامترهای رتبه بندی بر اساس فاصله و مکان شود December 22, 2014
5 الگوریتم جعبه ماسه (sandbox) یک دوره ی زمانی است که سایت های تازه وارد باید آن را بگذرانند تا از برخی فیلتر های گوگل عبور کنند اوایل سال 2004
6 الگوریتم گوگل دنس (Google Dance) سایت‌هایی که در رتبه‌های پایین‌تر هستند را برای بازه کوتاهی به رتبه‌های بالاتر منتقل می‌کند. در این مدت رفتار کاربران در برابر این نتیجه و میزان رضایت آن‌ها از محتوای صفحه را بررسی می‌کند اوایل سال 2003
7 الگوریتم برت گوگل (BERT) بِرت مدلی از زبان محاوره و روزمره است که به الگوریتم های گوگل کمک میکند تا حتی کوچک ترین بخش های زبان محاوره مثل حروف اضافه را به خوبی یک انسان درک کند October 21, 2019
8 الگوریتم Page authorithy گوگل (Page authorithy) الگوریتم Page Authority به معنای قدرت صفحه می باشد 1999
9 الگوریتم چیدمان صفحه (Page layout) وب سایت های با تبلیغات بیش از حد در بالای صفحه را هدف قرار داده است January 19, 2012
10 الگوریتم EMD گوگل (Exact Match Domain) قبل از معرفی الگوریتم EMD بیشتر سایت های ضعیف برای بهبود سئو، دامنه سایت را با کلمه ای که می خواستند در سرچ های گوگل رتبه بهتری داشته باشد یکسان انتخاب می کردند. September 2012
11 الگوریتم Payday loan گوگل (Payday loan) کوئری های اسپم دار، که بیشتر در صنایع سایه ای مانند وام های با بهره فوق العاده و وام های روز پرداخت، فیلم های مستهجن و سایر جستارهای اسپم دار مرتبط است را هدف قرار داد June 11, 2013
12  الگوریتم گورخر (Zebra) ماموریت دارد که جامعه ای کامرس را از تاجران و بازرگانان بی کیفیت خرابکار پاکسازی کند
13 الگوریتم تپه گوگل (Hilltop) هدف اصلی الگوریتم hilltop شناسایی صفحات معتبر است تا بتواند بر اساس لیاقتشان به آن ها رتبه دهد 2003
14 الگوریتم کافئین گوگل (caffeine) برای ارائه نتایج سریعتر و تازه تر طراحی شده است و به گوگل امکان می دهد، صفحات وب بیشتری را فهرست بندی کند آگوست ۲۰۰۹
15 الگوریتم RankBrain گوگل (RankBrain) نوعی تفسیر کننده نتایج جست و جو است که به کلمات کلیدی داخل جستجو توجه کرده و با ترکیب آنها با معیار های کاربر نظیر مکان جست و جو ، سابقه و… سایت های مختلف را رتبه بندی می کند و در نهایت به کاربر نمایش می دهد بهار 2015

هدف از ایجاد الگوریتم در گوگل چه بوده است؟

یکی از مزیت های الگوریتم این است که به کاربران خود یاد می دهد چگونه تولید محتوا انجام بدهند. به طورکل گوگل از ایجاد الگوریتم دو هدف داشت.

  • سایت های بی کیفیت و اسپم را کاهش رتبه دهد.
  • سایت های با ارزش و کاربر محور را افزایش رتبه دهد.

این دو هدف کلی مهم و سرنوشت سازی بود که گوگل برای بهتر شدن روش کاری خود انجام داد.

الگوریتم گوگل چه نقشی دارد؟

موسسه تحقیقاتی Netcraft، تحقیقی انجام داده است. بر طبق این تحقیق تقریباً 150،000،000 وب سایت فعال در اینترنت وجود دارد. گوگل برای اینکه بتواند اطلاعات تازه را در اختیار کاربران قرار بدهد تمامی این سایت ها را برای بدست آوردن اطلاعات مفید جستجو می کند. زمانی که شما موضوع مورد نظر خود را در نوار جستجوی گوگل می نویسید، الگوریتم های گوگل براساس کلمه کلیدی صفحات وب سایتی که دارای کلمه کلیدی مورد نظر شما است را جستجو می کند.

یکی از مهم ترین نکاتی که باید صاحبان وب سایت به آن توجه داشته باشند، چگونگی قرار دادن کلمات کلیدی است که باعث ارتقای سایت شما شود. به طور کل موتور جستجوگر گوگل در صفحات وب سایت به دنبال کلمات کلیدی هستند. همچنین باید حتماً در عنوان مقاله کلمه کلیدی را قرار بدهند. زیرا گوگل در عنوان به دنبال کلمات کلیدی است.

معرفی جدیدترین الگوریتم های گوگل

تا این قسمت مقاله سعی کردیم در مورد الگوریتم های گوگل بیشتر صحبت کنیم. در ادامه به بررسی و معرفی جدیدترین الگوریتم های گوگل می پردازیم.

معرفی جدیدترین الگوریتم های گوگل

1- الگوریتم پاندا گوگل (Google Panda)

از الگوریتم پاندا به عنوان یک عامل برای رتبه بندی صفحات وب استفاده می شود. این الگوریتم به صفحات وب نمره کیفیت اختصاص می دهد. در سال 2016 گوگل به طور رسمی الگوریتم پاندا را در الگوریتم های اصلی خود قرار داد.

نحوه کار الگوریتم پاندا به این صورت است که تمامی محتوای موجود در وب سایت ها را می خواند و اگر تخلف های مانند محتوای بی کیفیت، محتوای کپی شده، محتوای ناهماهنگ با گوگل و … را مشاهده کند، واکنش نشان می دهد.

2- الگوریتم پنگوئن گوگل (Google Penguin)

الگوریتم پنگوئن گوگل به منظور رتبه بندی سایت ها آنها را مورد بررسی قرار می دهد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که تمرکز الگوریتم پنگوئن بیشتر بر روی لینک دهی است. بسیاری از کارشناسان سئو سایت با علم به اینکه دادن لینک و کلمات کلیدی نامربوط باعث افزایش رتبه آنها در گوگل می شود، اقدام به انجام این کار کرده اند.

این موضوع برای کاربران بسیار ناراحت کننده بود. به همین دلیل گوگل از الگوریتم پنگوئن استفاده کرد تا مشکل به وجود آمده را بر طرف کند. نحوه کار این الگوریتم به این صورت است که تمامی محتواهای تولید شده را برای یافتن بک لینک های دروغین و کلمات کلیدی نامرتبط جستجو می کند.

3- الگوریتم مرغ مگس خوار (Google Hummingbird)

مزیت این الگوریتم به این صورت است که به گوگل کمک می کند تا سوالات کاربران را بهتر تفسیر کند و نتایجی که به نمایش می گذارد، مطابق با موضوع سوال کاربر باشد. همچنین این الگوریتم به شما کمک می کند که اگر کلمه مورد نظر را به درستی تایپ نکرده باشید، با پردازش زبان طبیعی و در نظر گرفتن اصطلاحات مشترک و مترادف، کلمه درست را یافته و به منظور کاربر پی ببرد.

البته جالب است بدانید که گوگل در مورد الگوریتم مرغ مگس خوار اطلاعات زیادی در اختیار افراد قرار نمی دهد. همچنین الگوریتم مرغ مگس خوار علاوه بر کارهای بالا می تواند بر روی محتواهای کم کفیت و محتواهای با کلمات کلیدی زیاد یا نامرتبط، نظارت داشته باشد.

4- الگوریتم کبوتر گوگل (pigeon algorithm)

ممکن است که برای شما هم پیش آمده باشد که در گوگل سرچ کرده باشید که رستوران های نزدیک به محل زندگی من، و در کمال تعجب متوجه شدید که لیستی از رستوران های نزدیک به خانه شما را در اختیارتان قرار داده است. این کار توسط الگوریتم کبوتر گوگل انجام می شود. زیرا این الگوریتم نقش مهمی بر سئو محلی و مکان کاربر دارد. در واقع الگوریتم کبوتر گوگل به موقعیت و لوکیشن شما دسترسی دارد و براساس آن به سوالات شما پاسخ می دهد.

5- الگوریتم جعبه ماسه (sandbox)

اگر بخواهیم این الگوریتم را مانند یک فرد تصور کنیم، شخصیت این فرد بسیار ریز بینانه است. زیرا گوگل به سایت های که نوپا و تازه کار هستند رتبه های خوبی را اختصاص نمی دهد. زمانی که برای یک کار به دفتر شرکتی مراجعه می کنید، قطعاً از شما سابقه کار می خواهند. گوگل نیز از همین روش برای رتبه دادن به سایت ها استفاده می کند و قطعاً نتایجی را به کاربر نمایش می دهد که دارای محتوای پخته، سنجیده و با کیفیت باشد.

این اتفاق که گوگل به سایت های تازه و نوپا رتبه خوبی اختصاص نمی دهد، ذهن بسیاری از متخصصان سئو را به خود مشغول کرده بود. تا اینکه متوجه شدند الگوریتم Google Sandbox همانند یک فیلتر است و مانع رتبه دهی به وب سایت های نوپا و جدید می شود. البته هنوز به طور رسمی شرکت گوگل وجود الگوریتم Sandbox را تأیید نکرده است. اما کارشناسان سئو از وجود این الگوریتم بسیار مطمئن هستند.

6- الگوریتم گوگل دنس (Google Dance)

نحوه کار الگوریتم گوگل دنس به این صورت است که با توجه به میزان سرچ، کلیک بر روی محتوای وب سایت و زمانی که کاربر در وب سایت شما صرف می کند، به وب سایت شما رتبه و در نهایت امتیاز می دهد.

این الگوریتم بیشتر به میزان نوسانات مربوط به وب سایت، صفحه وب و … اشاره دارد. به عنوان مثال اگر شما یک متن با فاکتورهای سئو خوب منتشر کنید ممکن است در ساعات اولیه، در صفحه اول گوگل قرار بگیرد، سپس در اختیار سایر الگوریتم ها قرار می گیرد تا مورد بررسی قرار بگیرد.

البته این الگوریتم تأثیرگذار هنوز کاملاً شناخته شده نیست. گوگل با استفاده از این الگوریتم می خواهد سطح وب سایت شما را تعیین کند. اگر بخواهیم الگوریتم گوگل دنس را یک شخصیت انسانی در نظر بگیریم، الگوریتم گوگل دنس مانند یک شخص پرشور و هیجان است.

7- الگوریتم برت گوگل (BERT)

از این الگوریتم برای درک بهتر زبان طبیعی، به گوگل کمک می کند. همچنین در رتبه بندی ارگانیک و قطعه های برجسته نیز نقش مهمی دارد. اگر بخواهیم این الگوریتم را تعریف کنیم باید بگوییم الگوریتم BERT مانند یک چارچوب NLP پردازش زبان طبیعی است.

این الگوریتم توسط گوگل تولید و در اختیار کاربران قرار گرفته است تا بتوانند به راحتی موضوع مورد نظرشان را جستجو کنند. یکی دیگر از مزایای این الگوریتم این است که اگر شما کلمه ای را به اشتباه تایپ کنید ولی باقی کلمات به درستی تایپ شده باشند، این الگوریتم به گوگل کمک می کند تا متوجه منظور شما شده و نتایج درست را در اختیار شما قرار دهد.

8- الگوریتم Page authorithy گوگل

این الگوریتم توسط Moz هم به کار میرود. از این الگوریتم به عنوان عامل غیر رسمی برای بررسی سئو سایت و رتبه بندی سایت یاد می شود. این الگوریتم برای رتبه بندی صفحات وب سایت ها از اعداد یک تا 100 استفاده می کنند. زمانی که رتبه سایت به 100 نزدیک تر باشد یعنی سایت دارای اعتبار بیشتری است.

برای اینکه با این الگوریتم بیشتر آشنا شوید از چند مثال کمک گرفتیم.

  • برای سایت ها رتبه 70 یک عدد ایده آل است.
  • برای سایت های ایرانی رتبه 60 ایده آل است.
  • اگر سایتی بتواند رتبه 40 تا 50 را بدست بیاورید یعنی سایت آنها دارای اعتبار خوبی است.
  • رتبه 30 برای سایت بد نیست و می تواند رشد داشته باشد.
  • رتبه 20 هم توسط گوگل برای سایت های نوپا در نظر گرفته می شود.

9- الگوریتم چیدمان صفحه (Page layout)

گوگل برای اینکه بتواند جلوی تبلیغات بیش از اندازه سایت را بگیرید، الگوریتم Page layout را در 19 ژانویه 2012 راه اندازی کرد. برای گوگل رضایت کاربر در اولویت است. اما بسیاری از سایت ها کاربر را مجبور می کردند تا قبل از خواندن مطلب سایت به تبلیغات نگاه کند. بنابراین باعث ایجاد حس نارضایتی برای کاربران می شد.

بنابراین گوگل با تعبیه این الگوریتم باعث می شود تا محتوای با کیفیت تری برای کاربر به نمایش گذاشته شود. ممکن است شما در گوگل به دنبال موضوع خاصی باشید و آن را جستجو کنید. زمانی که گوگل سایت مورد نظر شما را به نمایش می گذارد شما وارد سایت می شوید و می خواهید موضوع مورد نظر را بخوانید و بر روی موضوع اصلی کلیک می کنید. ولی همراه با آن چندین نیو تب نیز برای شما باز می شود. این کار برای شما می تواند نا خوشایند باشد. به همین دلیل گوگل، الگوریتم Page layout را راه اندازی کرد تا بتواند با این سایت های هنجار شکن مبارزه کند.

10- الگوریتم EMD گوگل (Exact Match Domain)

یکی از مواردی که به شما کمک می کند تا زودتر به رتبه بالا برسید استفاده از کلمه کلیدی مناسب و مرغوب است. همچنین هیچ کس نمی تواند نقش کلمه کلیدی را در بهبود سئو نادیده بگیرد. به همین دلیل بسیاری از صاحبان کسب و کارها از محتواهای که کیفیتی پایینی دارد ولی در آنها کلمات کلیدی پر طرفدار بکار رفته است، استفاده می کنند.

الگوریتم  EMD گوگل برای جلوگیری از این موضوع راه اندازی شد. نحوه کار الگوریتم  EMD گوگل به این صورت است که سایت های که از این روش برای بدست آوردن رتبه استفاده می کنند را جریمه کند. با این کار بسیاری از سایت مهم به خوبی دیده شدند.

 

11- الگوریتم Payday loan گوگل

برخورد این الگوریتم با سایت های است که از کلمات کلیدی پرکاربرد به عنوان اسپم استفاده می‌کنند. این کلمات کلیدی spam شامل کلمات اصطلاحات مانند و مستهجن، وام و کازینو و غیره را شامل میشود.

این الگوریتم در سال 2013 به صورت مستقل از الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن شروع به کار کرد. نحوه کار این الگوریتم به این صورت است که افرادی که قصد دور زدن گوگل را دارند پیدا کرده و جریمه می کند.

12- الگوریتم Zebra یا الگوریتم گورخر

با توجه به نام های که گوگل برای الگوریتم های خود انتخاب کرده است، حتماً متوجه شده اید که این موتور جستجو به حیوانات سیاه و سفید علاقه مند است. در ابتدا از نام حیواناتی مانند پاندا و پنگوئن استفاده کرده و حالا الگوریتم گورخر. این الگوریتم توسط مت کاتس برای بررسی و ارزیابی فروش اینترنتی در سال 2013 پیشنهاد داده شد.

این الگوریتم تمرکز خود را بر روی شبکه های اجتماعی ویژه گوگل قرار داده است. بنابراین فروشگاه های که قصد داشتن محصولات بی کیفیت را به کاربران خود بفروشند، توسط این الگوریتم شناسایی و حذف شدند. این ترفند باعث شد که بسیاری از این فرو شگاه ها حذف شوند.

13- الگوریتم Hilltop گوگل

این الگوریتم به منظور شناسایی صفحات وب معتبر برای رتبه بندی، در سال 2003 راه اندازی شد. همچنین این الگوریتم سئو سایت را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. این الگوریتم برای شناسایی صفحات وب متخصص و معتبر، از الگوریتم PageRank گوگل کمک می گیرد.

زمانی که کاربری به دنبال یک کلمه کلیدی در موتور جستجو است، الگوریتم Hilltop گوگل برای یافتن کلمه کلیدی مربوطه کمک می کند. همچنین بر روی فهرست ویژه اسناد معتبر مانند ویکی پدیا نیز نظارت دارد. همه ما به خوبی می دانیم همیشه از سایت های معتبر به منظور مرجع لینک دهی استفاده می کنند. کارشناسان برای افزایش سئو سایت، رتبه بندی سایت و … از سایت های معتبر به عنوان لینک دهی خارجی استفاده می کنند. از الگوریتم Hilltop گوگل برای شناسایی سایت های معتبر کمک می گیرند.

پیشنهاد مطالعه: سئو محتوا – محتوای سئو شده چیست و چه فاکتورهایی دارد؟

 

14- الگوریتم کافئین گوگل

با راه اندازی الگوریتم کافئین گوگل در سال 2009، گوگل توانست به یک سیستم فهرست بندی وب جدید دست پیدا کند. گوگل با استفاده از این الگوریتم می تواند تا داده ها را بسیار کارآمدتر کرده و آنها را ذخیره کند.

یکی از ویژگی های الگوریتم کافئین گوگل این است که به گوگل این امکان را داده است تا بتوند راحت تر داده ها را جمع آوری کند و آنها را در مدت زمان بسیار کوتاهی به صفحه فهرست وارد کند. در واقع می توانیم بگوییم که کافئین یک بازسازی کامل از سیستم فهرست بندی وب سایت ها بوده است. همچنین الگوریتم کافئین یک تلاش از سمت گوگل بود تا بتواند بر روی رتبه بندی وب سایت ها تأثیر بگذارد.

15- الگوریتم RankBrain گوگل

این الگوریتم که می توانیم آن را بخشی از الگوریتم Hummingbird Google در نظر بگیریم، به طور رسمی در سال 2015 راه اندازی شد. برای اینکه گوگل بتواند راحت تر سوالات کاربران را درک کند، از این الگوریتم که یک سیستم هوش مصنوعی است استفاده کرده است. با استفاده از این الگوریتم گوگل می تواند بهتر به سوالات شما پاسخ بدهد. این الگوریتم نیز برای رتبه بندی سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد و به شدت با محتواهای بی کیفیت و سایت های با ux ضعیف و … مخالف است.

یکی از مزایای این الگوریتم این است که به شدت دوست دارد تا مشکل کاربران خود را حل کند. مانند فردی که می خواهد برای خوشحالی اطرافیانش هر کاری را انجام دهد.

 

در این مطلب سعی شد تا لیست الگوریتم های مهم گوگل برای شما معرفی شود ولی اگر فکر میکنید که الگوریتم دیگری از این لیست جا مانده برای ما در زیر این پست کامنت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید