الگوریتم پاندا چیست؟ آموزش رفع جریمه google panda algorithm


یکی از معروف‌ترین الگوریتم‌های گوگل که احتمالا موقع شنیدن نامش یاد انیمیشن پاندای کونگ‌فوکار می‌افتید، الگوریتم پاندا گوگل است! شاید شباهت نامی که برای این الگوریتم انتخاب شده با نام یکی از شناخته شده‌ترین انیمشین‌های طنز دنیا، کمی از جدیت موضوع کم کند، ولی در واقع چیزی که به عنوان وظیفه اصلی الگوریتم پاندا از سوی گوگل تعریف شده، نه تنها اصلا جنبه طنز ندارد، بلکه کاملا جدی و بدون کوچکترین اغماض است.


الگوریتم گوگل پاندا بسیار پیچیده است، ولی آنچه به عنوان وظیفه اصلی این الگوریتم از سوی گوگل تعریف شده، ارزیابی کیفیت محتوای وبسایت‌ها است. اگر به‌عنوان یک وبمستر به شناخت الگوریتم‌های گوگل، مخصوصا الگوریتم سئو پاندا علاقه دارید، ادامه این مطلب از بخش آموزش سئو را از دست ندهید. همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله الگوریتم های گوگل را مطالعه کنید.

الگوریتم پاندا گوگل چیست؟

الگوریتم پاندا چیست؟ پاندا، نام یکی از الگوریتم‌های گوگل است که به‌طور رسمی در سال 2011 توسط Navneet Panda طراحی و پیاده‌سازی شد.

این الگوریتم زمانی اجرا شد که کاربران اینترنت مدتی بود از روند رو به رشد تولید محتوای بیهوده و اسپم در نتایج جستجو گله‌مند بودند، و هدف از طراحی آن مبارزه با تولید و نشر محتوای کوتاه و بی‌کیفیت بود. این الگوریتم شانس نمایش محتوای بی‌کیفیت، کوتاه و بی‌ارزش را در نتایج جستجو کاهش داده و به محتوای با کیفیت، جذاب و منحصر به فرد جایگاه بهتری در نتایج جستجو می‌بخشد که تاثیر چشم‌گیری در سئو سایت دارد.

 

الگوریتم پاندا چه فاکتورهایی را بررسی می‌کند؟
میزان اعتبار یک سایت
میزان جذابیت مقالات
تبلیغات زیاد در سایت
بررسی میزان اعتبار اطلاعات وب سایت
بررسی محتوای تکراری
وجود مشکلات نگارشی در محتوا
میزان کاربر پسند بودن محتواهای سایت
ارزیابی میزان ارزش افزوده محتوای یک سایت در مقایسه با سایت‌های مشابه
بررسی میزان کامل بودن یک محتوا
میزان متخصص بودن یک سایت در یک حوزه
تداوم و نظم یک سایت در تولید محتوای روزانه یا هفتگی
میزان ارزشمندی و کیفیت محتوایی سایت‌
بیش از حد کوتاه و غیر کاربردی بودن یک محتوا

 

گوگل با معرفی الگوریتم پاندا قصد داشت معیاری برای طبقه‌بندی وبسایت‌ها تعیین کند؛ معیاری که براساس میزان رضایت کاربران شکل گرفته بود.

معرفی الگوریتم پاندا نه تنها باعث حذف یا جریمه وبسایت‌های متخلف شد، بلکه باعث شد وبسایت‌هایی که به دلیل نشر محتوای بی‌کیفیت در معرض خشم پاندا قرار داشتند، با تولید و جایگزین کردن محتوای باکیفیت، حذف کلمات زائد، بالا بردن کیفیت محتوای صوتی و تصویری و کار کردن روی کیفیت تجربه کاربری مخاطبان از محتوای سایت، خودشان را بروزرسانی کنند.

چرا الگوریتم پاندا ساخته شد؟

در سال 2010 شرکت گوگل با تعداد زیادی شکایت از سوی کاربران برای رسیدگی به تولید بیش ازحد محتوای بی‌کیفیت و تکراری مواجه شد، این بحران به دلیل افزایش محتوای بی‌کیفیت و کاهش شدید کیفیت نتایج جستجو به وجود آمده بود، و مدل کسب و کار گوگل که بر پایه رضایت کاربران از نتایج جستجو است را با یک چالشی جدی مواجه کرده بود؛ در نتیجه تیم خلاق و باهوش گوگل دست به کار شد تا راهکاری برای حل این بحران پیدا کند.

در همان زمان بود که روزنامه معروف Business Insider در یک تیتر جنجالی انگیزه گوگل برای پیدا کردن راه‌حل را بیشتر کرد؛ «الگوریتم جستجوی گوگل تبدیل به یک ویرانه شده. وقت درمان است!». مطمئنا استفاده از چنین تیتری آن هم در یک روزنامه معتبر، برای اعتبار شرکت و سهام گوگل بسیار خطرناک بود، در نتیجه گوگل با معرفی پاندا همه را غافل‌گیر کرد.

الگوریتم پاندا چه فاکتورهایی را بررسی می‌کند؟

گوگل هیچ وقت چک لیست مشخصی از فاکتورهایی که الگوریتم پاندا براساس آن محتوای سایت را ارزیابی می‌کند، منتشر نکرده است. اما به‌طور دقیق و ریزبینانه چند فاکتور مهم وجود دارد که وضعیت کیفیت و ارزش محتوای شما را مشخص می‌کند:

  • میزان اعتبار یک سایت از نظر کاربران
  • میزان جذابیت مقالات و بلاگ یک سایت برای مخاطبان
  • بررسی وجود تبلیغات آزاردهنده در سایت
  • بررسی میزان اعتبار اطلاعات داخل یک سایت
  • بررسی وجود محتوای یکسان، تکراری یا صفحات با کلمات کلیدی مشابه
  • وجود مشکلات نگارشی، ویرایشی و یا خطاها و اشکالات نوشتاری در مطالب
  • میزان کاربر پسند بودن محتواهای سایت
  • ارزیابی میزان ارزش افزوده محتوای یک سایت در مقایسه با سایت‌های مشابه
  • بررسی میزان کامل بودن یک محتوا برای بررسی آن موضوع
  • میزان شناخته شده و متخصص بودن یک سایت در یک حوزه
  • تداوم و نظم یک سایت در تولید محتوای روزانه یا هفتگی
  • میزان ارزشمندی و کیفیت محتوایی سایت‌های که تولید محتوای انبوه دارند
  • بیش از حد کوتاه و غیر کاربردی بودن یک محتوا

الگوریتم پاندا عاشق محتوای کاملا یونیک، کامل و بی‌عیب و نقص است، و تلاش می‌کند تا محتوای باکیفیت، غیرتکراری و کاربردی را از محتوای تکراری یا کم‌ارزش تفکیک کند. برای این کار همه این فاکتورها را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ حتی فاکتورهایی که ممکن است ما از آنها بی‌اطلاع باشیم. در نتیجه پاندا فقط به دنبال صفحات یا محتوای کپی شده نیست، بلکه قادر است کیفیت محتوا را به خوبی آنالیز کند.

چهار تکنیک تولید محتوای یونیک و ارزشمند

همان‌طور که پیش تر گفتیم تنها راه عبور از الگوریتم پاندا، تولید محتوای ارزشمند است. تولید محتوای ارزشمند و کاربردی نیازمند صرف زمان و هزینه قابل توجه است، بنابراین برای اینکه از زمان و هزینه خود بخوبی بهره ببرید لازم ست این 5 تکنیک مهم و کاربردی را بیاموزید:

1- رعایت استانداردهای گوگل برای درک محتوای صفحات سایت

گوگل برای تشخیص کلمه کلیدی و موضوع محتوای یک صفحه از الگوریتم‌های مختلف استفاده می‌کند. اگر شما نکات مربوط به این الگوریتم‌ها را بشناسید و ساختار نگارشیِ محتوای خود را به شکل استاندارد رعایت کنید، محتوای صفحه هم از نظر گوگل و هم از نظر کاربر ارزشمند و غنی خواهد بود. محتوا باید برای کاربر نوشته مشود، ولی در عین حال باید ربات‌های گوگل نیز قابلیت درک آن را داشته باشند.

2- نگارش محتوای غنی، باکیفیت و یونیک

هیچ وقت کیفیت و غنای مطلب را فدای کمیت نکنید. مهم نیست چند مقاله در روز روی سایت می‌گذارید، یا مقالات شما چند هزار کلمه هستند. مهم این است که محتوای منتشر شده توسط شما برای کاربر ارزشمند باشد و شکل او را حل کند. طوری باشد که برای دفعات بعدی مهم تمایل به مراجعه داشته باشد. ممکن است برای تولید یک محتوای اختصاصی گاهی دو هفته زمان بگذارید! مهم نیست. به نتیجه کار فکر کنید.

3- برای مخاطب بنویسید، نه گوگل

به جای توجه به تعداد جستجوی کلمات و هدف‌گذاری روی عبارت‌های کوتاه و عمومی، بهتر است تمرکز خود را بر روی نیاز واقعی کاربران و عبارت‌های طولانی قرار دهید! شاید بپرسید یعنی چه؟ باید بگوییم این یعنی سعی کنید به جای تولید محتوا برای یک کلمه خاص یا یک عبارت خاص، برای رفع نیاز واقعی کاربر تولید محتوا کنید.

4- داشتن برنامه‌ریزی و استراتژی تولید محتوا

شما شروع به ساختن خانه بدون طرح، یا شرکتی بدون بیانیه مأموریت، نمی‌کنید. بنابراین بدون داشتن برنامه‌ریزی، نباید به تولید محتوا بپردازید. در غیر این صورت امکان دارد از هدف خود منحرف شوید. یک استراتژی محتوا شامل همه چیز است، از نام تجاری و لحن گرفته تا اینکه چگونه محتوای خود را تبلیغ کرده و در نهایت مورد استفاده مجدد قرار بگیرد. در واقع برای برنامه‌ریزی و استراتژی تولید محتوا باید: اهداف محتوا، پرسونای مخاطب، نقش مخاطب و فرمت مناسب را مشخص کنید.

روش‌هایی برای رفع جریمه الگوریتم پاندا

رفع جریمه الگوریتم گوگل پاندا کار بسیار سختی است! الگوریتم پاندا هر ساله دست‌خوش تغییر و بروزرسانی‌های بسیاری می‌شود. در ابتدا نقطه کانونی توجه این الگوریتم به کیفیت محتوای کل سایت بود، ولی تحت تاثیر بروزرسانی‌های متعددش دیگر به یکایک صفحات سایت به‌طور مجزا نگاه کارشناسانه دارد. در موارد مختلفی مشاهده شده که یک وبسایت با حذف محتوای بی‌کیفیت و تولید محتوای مفید، توانست است از جریمه گوگل رهایی یابد.

تا زمانی که که این الگوریتم به بهبود عملکرد سایت‌ها با توجه به محتوای باکیفیت می‌پردازد، بهترین راه حل، تولید محتوای منحصر به فرد، جدید و باکیفیت است؛ محتوایی که با نگاه به نیاز واقعی کاربر نوشته شده باشد. در شروع فعالیت پاندا، برخی از وبسایت‌های جریمه شده با تلفیق و ترکیب محتوای صفحاتی که از نظر موضوعی با یکدیگر شباهت داشتند، صفحات جدیدی تولید کردند. همچنین با ویرایش و بروز کردن محتوا و ساختار آن صفحات، توانستند در بازیابی رتبه و رفع جریمه به خوبی عمل کنند.

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم الگوریتم پاندا را به طور کامل معرفی کنیم.‌ باهم دیدیم که این الگوریتم چه فاکتورهایی را بررسی می‌کند و چگونه می‌توان با رعایت چند نکته یک محتوای ارزشمند و یکتا تولید کرد و از خشم پاندا هم در امان بود! شعار اصلی الگوریتم پاندا کیفیت است، آن هم کیفیتی همه جانبه از هر نظر! پس با یک برنامه‌ریزی درست و اصولی، و در نظر گرفتن قوانین گوگل درخصوص محتوا، پلی برای رسیدن به رتبه‌های برتر برای خودتان بسازید.

برای وبسایت‌هایی که به طور پیوسته محتوایی غنی و با کیفیت بالا را منتشر می کنند، دیگر ترس از الگوریتم پاندا و خطر حذف شدن از نتایج serp معنا و مفهوم ندارد. اکنون‌ که با الگوریتم پاندای گوگل آشنا شدید،‌ زمان آن رسیده که روی کیفیت محتوای وبسایت خود بیشتر حساس شوید. شاید هم بخواهید آن‌ها را بازبینی کنید. اگر دوست داشتید از تجربه‌های خود در مورد الگوریتم پاندا برای ما بنویسید؛ ما مشتاق خواندن آنها هستیم.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای آموزش بیش‌تر  در دوره سئو دی ام روم  شرکت نمایید.


سوالات متداول

1. الگوریتم پاندا چه فاکتورهایی را چک می‌کند؟

الگوریتم پاندا کیفیت، یونیک بودن و میزان ارزشمندی محتوای شما را می‌سنجد. این الگوریتم برای تعیین کیفیت وبسایت دنبال پیدا کردن برای این سوالات است:

  • آیا این سایت در موضوع فعالیت خود شناخته شده و متخصص است؟
  • آیا محتوای سایت براساس نیاز کاربران تهیه شده یا فقط کسب رتبه؟
  • آیا محتوای سایت بیش از حد کوتاه، و برای کاربران مفید و کاربردی نیست؟
  • آیا این سایت محتوای تکراری، بی‌کیفیت و فاقد ارزش افزوده تولید می کند؟
  • آیا مطالب این سایت شامل اطلاعات جذاب و جالب است؟

2. چطور با پاندای گوگل دوست بمانیم؟

حتما پیش از نوشتن محتوا به نیاز مخاطب توجه کنید. هیچ وقت کیفیت محتوا را فدای کمیت آن نکنید. استانداردهای گوگل برای درک محتوای صفحات را بشناسید، و از انواع محتوای بصری مانند ویدئو، پادکست و تصاویر در کنار متن استفاده کنید. دقت کنید که لینک‌سازی‌ها حتما طبیعی باشد.

3. از کجا بفهمیم پاندای گوگل سایت ما را جریمه کرده است؟

به پنل سرچ کنسول سایت خود بروید و نگاهی به ورودی سایت بیندازید. اگر در بازه زمانی شش ماهه نمودار بازدید رکود داشته و به روال قبل برنگشته است، احتمال دارد این اُفت بازدید تحت تاثیر الگوریتم پاندا باشد. البته ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد، ولی یکی از احتمالات پاندای گوگل است.

دیدگاهتان را بنویسید