الگوریتم گورخر چیست – تأثیر آن برفروشگاه اینترنتی-دی ام روم


پیش‌تر در مقاله سئو چیست در مورد الگوریتم‌های گوگل خواندیم.گوگل به عنوان بزرگ‌ترین و محبوبترین موتور جستجوی جهان از الگوریتم‌های مختلفی تشکیل شده که هر یک وظایف مشخصی را بر عهده دارند.

این الگوریتم‌ها با برقراری تعامل با یکدیگر و آنالیز وب سایت‌ها از جوامع مختلف تلاش می‌کنند تا هر کاربر مطابق با عبارت جستجو شده بهترین نتیجه را دریافت کند.


الگوریتم گورخر یکی از الگوریتم‌های اصلی موتور جستجوی گوگل است که بر روی فروشگاه‌های اینترنتی متمرکز است. از این رو دانستن اینکه الگوریتم گورخر چیست و به چه شکل عمل می‌کند برای صاحبان فروشگاه اینترنتی و متخصصان فعال در حوزه سئو اهمیت زیادی دارد.

در این مطلب قصد داریم به بررسی الگوریتم zebra یا گورخر از سری قسمت‌های آموزش سئو بپردازیم.

الگوریتم گورخر چیست؟

با گسترش و توسعه بستر اینترنت، وب سایت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف تشکیل شده‌اند و بسیاری از افراد توانستند از شیوه‌های مختلف تحت بستر وب درآمدزایی کنند. یکی از کسب و کار‌های رایج تحت وبی که محبوبیت زیادی داشته و کسب و کار‌ها گرایش زیادی به سمت آن دارند؛ فروشگاه‌های اینترنتی هستند.

افراد زیادی تاکنون توانستند با راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی تحت وب محصولات خود را در سطوح گسترده‌تری به فروش برسانند و در شرایطی از فروش حضوری کاملا به سمت فروش آنلاین محصولات خود روی آورده‌اند.

در این میان به واسطه گسترش افزایش تعداد فروشگاه‌های اینترنتی، نیاز بود تا الگوریتمی برای سنجش سطح کیفی وب سایت‌ها به وجود بیاید تا به واسطه آن کاربران بتوانند نتیجه مطلوبی را متناسب با خواسته‌ها و سطح نیاز خود دریافت کنند؛ این الگوریتم گورخر بود.

الگوریتم zebra به منظور جلوگیری از بروز تخلفاتی از قبیل راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی فیک و کلاهبرداری، عدم هک اطلاعات کاربران و مواردی از این قبیل ایجاد شد.

در واقع وظیفه اصلی الگوریتم zebra سنجش سطح کیفی و عملکردی فروشگاه اینترنتی در مواجهه با کاربران است. این الگوریتم با در نظر گرفتن معیار‌ها و فاکتور‌های مشخصی متوجه می‌شود که کدام فروشگاه اینترنتی گزینه بهتری برای هر کاربر به حساب می‌آید و بر این اساس آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کند.

همچنین الگوریتم zebra با بررسی و شناسایی وب سایت‌های فیک و بی‌کیفیت آن‌ها را از نتایج حذف می‌کند. پس به طور کلی این الگوریتم با هدف شناسایی و تمایز دادن فروشگاه‌های اینترنتی مناسب و با کیفیت از فروشگاه‌های تقلبی و فیک عمل می‌کند.

در ادامه بیشتر با اهداف و معیار‌های اصلی الگوریتم گورخر آشنا خواهیم شد.

علت نامگذاری گورخر برای این الگوریتم

در واقع پوست گورخر متشکل از دو رنگ سیاه و سفید است. رنگ سفید نور غیر پولاریز از خود منتشر می‌کند و به همین واسطه سبب دور شدن حشرات از گورخر می‌شود؛ این مکانیسم در الگوریتم گورخر نیز صدق می‌کند.

این الگوریتم با سازوکار خود سبب دور شدن و از بین رفتن وبسایت‌های فروشگاهی بی‌کیفیت می‌شود. در نتیجه گوگل تصمیم گرفت تا به واسطه وجود چنین عملکردی، نام گورخر را بر روی این الگوریتم بگذارد.

اهداف الگوریتم گورخر

یکی از اصلی‌ترین اهداف الگوریتم گورخر جلوگیری از هک اطلاعات کاربران وبسایت‌های فروشگاهی است. در واقع فروشگاه‌های اینترنتی با دریافت اطلاعات کاربران محصولات خریداری شده را به صورت مجازی و فیزیکی برای آن‌ها ارسال می‌کنند.

در نتیجه در اختیار گذاشتن و درج اطلاعات هویتی و مالی توسط هر کاربر در فروشگاه‌های اینترنتی امری رایج و ضروری است.

از این رو الگوریتم گورخر باید بتواند سایت‌های کلاهبردار و تقلبی را شناسایی کرده و برای جلوگیری از هک اطلاعات کاربران و سوء استفاده از آن‌ها این فروشگاه‌ها را مسدود و از نتایج گوگل حذف کند.

همچنین یکی دیگر از اهداف اصلی الگوریتم zebra شناسایی و حذف فروشگاه‌های اینترنتی که خدمات و محصولات خود را با کیفیت نامناسب به کاربران ارائه می‌دهند؛ است.

فرقی نمی‌کند که یک فروشگاه اینترنتی محصولات خود را به صورت فیزیکی به فروش برساند یا مجازی؛ در واقع تمرکز اصلی الگوریتم گورخر بر روی کیفیت محصولات مجازی یا فیزیکی است که این فروشگاه‌ها آن‌ها را به فروش می‌رسانند.

این الگوریتم برای شناسایی چنین مواردی فاکتور‌های مشخصی دارد که در آینده به آن‌ها می‌پردازیم.

به عنوان یکی دیگر از اهداف اصلی این الگوریتم باید به شناسایی وب سایت‌های غیرقانونی و غیر معتبر اشاره کنیم. به طور کلی وب سایت‌های معتبر و قانونی شاخصه‌های یکسانی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به وجود پروتکل ssl، وجود درگاه پرداخت معتبر و… اشاره کنیم.

در واقع الگوریتم zebra از این جنبه نیز فروشگاه‌های اینترنتی را مورد بررسی قرار می‌دهد تا متوجه شود که آیا قانونی و معتبر هستند یا می‌توانند برای کاربران مشکل ساز باشند.

تاثیر الگوریتم گورخر بر روی شبکه‌ های اجتماعی

با توجه به اینکه بسیاری از وبسایت‌های فروشگاهی برای افزایش فروش و بازدید وبسایت خود در شبکه‌های اجتماعی نیز حضور دارند، الگوریتم گورخر بر روی این شبکه‌ها نیز متمرکز است. در واقع هر فروشگاه اینترنتی تحت وب تلاش می‌کند تا با تبلیغات و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی کاربرانی را به وبسایت خود هدایت کرده و نرخ تبدیل سایت را افزایش دهد.

در این راستا الگوریتم گورخر علاوه بر تمرکز بر روی خود سایت فروشگاهی، بر روی تبلیغات و نوع فعالیت فروشگاه در شبکه‌های اجتماعی رایج نیز حساس است.

در نتیجه این الگوریتم‌ فعالیت‌های فروشگاه مورد نظر در شبکه‌های اجتماعی را رصد می‌کند و در صورت وجود خطا و مشاهده روند غیر اصولی، تاثیرات منفی به صورت غیر مستقیم بر روی سایت اعمال می‌شوند.

جلوگیری از جریمه سایت توسط الگوریتم گورخر

تا اینجای مطلب متوجه شدید که الگوریتم گورخر چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند. در ادامه قصد داریم به شما بگوییم که چگونه می‌توانید از جریمه شدن فروشگاه اینترنتی خود توسط  الگوریتم zebra جلوگیری کنید و در راستای آن رتبه وب سایت خود را افزایش دهید.

تولید محتوای یونیک و مستمر

یکی از فعالیت‌های اصلی که سبب جلوگیری از جریمه شدن سایت توسط الگوریتم گورخر می‌شود؛ تولید محتوای یونیک و مستمر است. به طور کلی الگوریتم zebra بر روی کیفیت محتوا‌های هر سایت تمرکز زیادی دارد و شما باید بتوانید با انتشار محتوا‌های منحصر به فرد به صورت مستمر و بر طبق زمان‌بندی مشخص به این الگوریتم بفهمانید که برای کاربران ارزش قائل هستید.

باید توجه داشته باشید که عمده محتوا‌های فروشگاه‌های اینترنتی توضیح محصول است. از این رو وجود توضیحات کافی درباره مشخصات و ویژگی‌های مختلف محصولات موجود در فروشگاه اهمیت زیادی دارد.

در نتیجه شما باید بتوانید به بهترین شکل با درج محتوا‌های مناسب در محصولات خود کاربران را برای یک خرید مطمئن راهنمایی کنید.

توجه کافی به مشتریان

مشتری مداری یکی دیگر از کار‌هایی است که شما می‌توانید در جهت افزایش محبوبیت و اعتبار فروشگاه اینترنتی خود و همچنین جریمه شدن آن توسط الگوریتم گورخر به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

پاسخگویی سریع به کاربران و پاسخ به نظرات ثبت شده تاثیر زیادی بر روی الگوریتم zebra دارد. شما باید به الگوریتم بفهمانید که مشتریان برایتان اهمیت دارند و تلاش می‌کنید تا در سریعترین زمان پاسخگوی آن‌ها باشید.

رابط کاربری مناسب

وجود یک رابط کاربری اصولی و مناسب برای الگوریتم گورخر و به طور کلی موتور جستجو گوگل جایگاه ویژه‌ای دارد. در واقع گوگل از شما می‌خواهد تا بتوانید هنگام ورود هر کاربر به سایت خود، او را به بهترین شکل راهنمایی کنید تا فرد بتواند با توجه به خواسته‌ها و سطح نیاز خود به بخش‌های مختلف سایت شما مراجعه کند.

در صورتی که رابط کاربری فروشگاه اینترنتی شما مناسب و اصولی نباشد کاربر با سوالات و ابهامات زیادی مواجه می‌شود و به همین واسطه احتمالا وب سایت شما را ترک می‌کند.

الگوریتم zebra به رابط کاربری سایت شما و نحوه پیمایش کاربر در صفحات مختلف توجه ویژه‌ای دارد. پس بهتر است برای جلوگیری از کاهش رتبه و جریمه خود توسط این الگوریتم، رابط کاربری فروشگاه اینترنتی خود را به صورت اصولی طراحی کرده یا آن را بهبود دهید.

استفاده از کد‌های اسکیما

استفاده از کد‌های اسکیما به عنوان زبان نشانه‌گذاری گوگل نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. پیشنهاد می‌کنیم درباره انواع کد‌های اسکیما و نحوه استفاده از آن‌ها مطالعه کافی داشته باشید تا با استفاده از آن‌ها بر اساس نوع فروشگاه اینترنتی خود به گوگل بفهمانید که نحوه و سطح ارائه خدمات خود به چه صورت است.

با استفاده از کد‌های اسکیما می‌توانید هم کاربران و هم گوگل را به بهترین شکل راهنمایی کنید تا از محتوا و نوع فعالیت وب سایت شما آگاهی کافی پیدا کنند.

بهینه سازی سرعت سایت

به عنوان آخرین مورد باید به سرعت لود بهینه سایت اشاره کنیم.‌ سرعت سایت یکی از فاکتورهای اصلی گوگل برای رتبه بندی است. در واقع شما نباید بیش از حد مشتری یا کاربر را در وبسایت خود معطل کنید. کاربر باید بتواند زیر ۳ ثانیه بین صفحات شما پیمایش کرده و در سریع‌ترین زمان به صفحه مورد نظر خود در سایت شما دسترسی داشته باشد.

مخصوصا زمانی که فروشگاه اینترنتی داشته باشید سرعت حرف اول را می‌زند؛ چون کاربر تمایل دارد تا چندین محصول را بررسی کند و در صورت کمبود سرعت، وبسایت شما را ترک خواهد کرد. از این رو سرعت برای الگوریتم گورخر نیز حائز اهمیت است‌ و تلاش می‌کند تا وبسایت‌هایی با سرعت لود پایین را در نتایج اصلی گوگل نمایش ندهد.

بارگذاری ویدیو برای محصولات

قرار دادن ویدیو کوتاه برای هر محصول سبب افزایش اعتماد و آگاهی مشتری شده و همچنین بر روی الگوریتم گورخر نیز تاثیر گذار خواهد بود. قرار دادن ویدیو به همراه توضیح کوتاه در خصوص هر محصول باعث افزایش سرعت ایندکس صفحه و رتبه شما در کلمات کلیدی مرتبط نیز می‌شود.

همچنین این الگوریتم به واسطه وجود ویدیو متوجه می‌شود که شما فروشگاه معتبری هستید و به مشتریان خود اهمیت می‌دهید.

نکات مهم درباره الگوریتم گورخر

در راستای تاثیرگذاری بیشتر بر روی الگوریتم گورخر پیشنهاد می‌کنیم به نکات زیر نیز توجه کافی داشته باشید:

  • تولید محتوای مناسب برای محصولات و خدمات مورد ارائه
  • پاسخگویی به نظرات کاربران و ارائه پشتیبانی به آن‌ها
  • رفع مشکلات فنی و ارور‌های سایت
  • پیگیری ارسال و تحویل سفارشات به مشتریان
  • راه‌اندازی ssl بر روی وب سایت
  • استفاده از درگاه‌های پرداخت معتبر و قانونی
  •  دریافت اینماد یا نماد تجارت الکترونیک
  • بهینه‌سازی رابط کاربری و بهینه‌سازی سایت برای دیوایس‌های مختلف
  •  عدم نمایش تبلیغات‌های پاپ آپی و مکرر به کاربران
  • درج توضیحات کافی و مناسب برای هر محصول

الگوریتم گورخر، پیگیر و تاثیرگذار

در این مطلب به شما گفتیم که الگوریتم گورخر چیست؛ چه ویژگی‌ها و اهدافی دارد و چگونه می‌توانید بر روی آن تاثیر مثبتی بگذارید. به طور کلی اگر صاحب یا سئو کار یک فروشگاه اینترنتی هستید؛ حتما باید به نکات ذکر شده توجه کافی داشته باشید تا از بروز جریمه توسط الگوریتم zebra جلوگیری کنید.

آشنایی کافی با الگوریتم‌ها سبب افزایش رتبه سایت و کسب نتایج ثابت و پایدار از گوگل می‌شود. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم این الگوریتم را جدی گرفته و در راستای تاثیرگذاری بر روی آن تلاش کنید.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص الگوریتم‌های گوگل و دیگر مباحث سئو به صورت تخصصی می‌توانید در دوره جامع سئو دی‌ام روم شرکت کنید.


سوالات متداول:

1- الگوریتم گورخر مخصوص چه وبسایت هایی است؟

✅ الگوریتم گورخر بر روی فعالیت وبسایت های فروشگاهی متمرکز است.


2- چطور باید از جریمه شدن سایت توسط الگوریتم گورخر جلوگیری کنیم؟

✅ تولید محتوای مناسب و مستمر، بهبود رابط کاربری و پاسخگویی به کاربران سایت


3- اهداف االگوریتم گورخر چیست؟

✅ شناسایی وبسایت های معتبر و حذف وبسایت های نامعتبر و بی کیفیت از گوگل

دیدگاهتان را بنویسید