بازخورد pbn; مفید یا مضر؟


زمان مطالعه: 7 دقایق

امروز می خواهیم در مورد ارجاعات pbn صحبت کنیم که احتمالاً نام آنها را شنیده اید. بک لینک های PBN یکی از روش های بک لینک سازی هستند که اگر به درستی ساخته نشوند به سئو کلاه سیاه معروف هستند و جریمه ای از طرف گوگل در بر دارند.

برای دانستن کامل بازخورد Pbn با ما همراه باشید.

بک لینک Pbn در سئو چیست؟

pbn مخفف Private Blog Networks و به معنای شبکه های وبلاگ خصوصی است. ما در واقع نیاز به داشتن یک شبکه وبلاگ با هویت بالا برای ایجاد لینک با استفاده از روش pbn داریم.

به زبان ساده، pbn مجموعه ای از وبلاگ ها و سایت هایی است که برای اتصال و تقویت سایت اصلی ایجاد می شوند.

برای ایجاد یک pbn، چندین وبلاگ با موضوعات مختلف ایجاد می شود و اتوریتی دامنه این وبلاگ ها شروع به ساخت می کند. از این گذشته، این وبلاگ ها برای اعتبارسنجی سایت های هدف استفاده می شوند. بنابراین از نظر آموزش ساخت PBN یا آموزش لینک سازی PBN باید بگوییم که PBN یک بک لینک در یک شبکه چند لایه است که اعتبار بالایی به سایت شما می دهد.

برای درک کامل بک لینک ها و اهمیت آنها برای سئو، بخوانید بک لینک چیست.

مفهوم PBN در سئو از چه زمانی ایجاد شد؟

می توان گفت که PBN نوع خاصی از مزرعه لینک است. مزرعه لینک در سال 1999 به سئو معرفی شد و هدف آن ساخت مجموعه بزرگی از سایت هایی بود که به یکدیگر لینک شده و به یک سایت خاص لینک می دهند.

در آن سال ها الگوریتم های گوگل به اندازه امروز هوشمند و پیشرفته نبودند و برای رتبه بندی سایت ها بسیار به لینک ها وابسته بودند. تا جایی که خود موتور جستجوی گوگل فاکتوری به نام Page Rank را برای سایت ها محاسبه و اعلام می کرد. این فاکتور بر اساس تعداد و کیفیت لینک های ورودی تعیین می شود.

کم کم سایت های زیادی ایجاد شدند که از روش های مختلفی برای لینک سازی و کسب درآمد استفاده می کردند. روش هایی مانند: ثبت نام در سایت های دایرکتوری، تبادل لینک دو طرفه، تبادل لینک سه طرفه و … شکل می گیرد که به زودی به یکی از تکنیک های مهم و موثر در سئو تبدیل می شوند.

پس از مدتی تعداد وب مسترها و سایت هایی که از این روش ها استفاده می کردند بسیار زیاد شد و مزارع پر از لینک به موضوعات پراکنده و نامرتبط بود. در آن زمان به سختی می شد مزرعه ای منزوی، کارآمد و با ارزش پیدا کرد.

ایده ایجاد بک لینک pbn چگونه شکل گرفت؟

ایده ایجاد یک PBN زمانی متولد شد که مدیران وب می خواستند مزرعه پیوند خود را ایجاد کنند، زیرا یافتن یک مزرعه لینک خالی دیگر کار آسانی نبود. ابتدا ایجاد وبلاگ های تخصصی در خدمات رایگان به عنوان یک راه حل موثر و کارآمد مطرح شد، زیرا این سایت ها از رتبه صفحه بالایی برخوردار بودند. اما این روش نیز به سرعت رایج شد و نتیجه آن کاهش ارزش وبلاگ ها از نظر گوگل و کاهش کارایی این مدل PBN بود. مدتی بعد، روش جدیدی برای ساخت یک pbn پیشنهاد شد و مفهوم آن به یک شبکه بازخورد خصوصی تعمیم یافت.

دلایل استفاده از ارجاعات pbn چیست؟

مهمترین دلایل ایجاد PBN عبارتند از:

توانایی کنترل کامل و دقیق بر منابع لینک بیلدینگ

اگر تمامی سایت هایی که به شما لینک می دهند را تحت نظارت و کنترل خود داشته باشید، هرگز با حضور سایت های رقیب، کاهش کیفیت محتوا، کاهش اعتبار محتوا و … مشکلی نخواهید داشت.

با توجه به اینکه تمامی لینک ها در اختیار و کنترل شماست، حتی اگر سایت شما توسط گوگل جریمه شود، به راحتی می توانید لینک های مخرب و کم ارزش را شناسایی و حذف کنید و در نتیجه از پنالتی گوگل خلاص شوید.

امکان استفاده از دامنه های رایگان و معتبر

شما می توانید دامنه هایی که هر روز منقضی می شوند را ردیابی و کنترل کنید و موضوعات مرتبط با سایت خود را از بین آنها انتخاب کنید.

تسهیل فرآیند نظارت و کنترل

سایت های معتبر و ارزشمند معمولا برای پذیرش لینک شما و نمایش آن در قسمت های مختلف سایت، فرآیند سخت و پیچیده ای دارند. در واقع شناسایی این دسته از سایت ها، ارتباط با مدیر سایت، نظارت بر وجود لینک ها، حفظ کیفیت محتوا و …. بسیار پیچیده و زمان بر است. در حین استفاده از بک لینک های pbn، می توانید این فرآیندها را تسهیل کنید.

توجه داشته باشید که این تکنیک ها قبلا با موفقیت کار کرده اند. اما اکنون که گوگل به این روش دستکاری رتبه بندی پی برده و به سرعت اکثر PBN ها را شناسایی و جریمه می کند، استفاده از PBN برای لینک سازی نه تنها دیگر ارزشمند نیست، بلکه مضر و خطرناک است. اما چرا استفاده از بک لینک Pbn خطرناک است؟ در بخش بعدی به این سوال پاسخ خواهیم داد.

چرا استفاده از ارجاعات pbn خطرناک است؟

گفتیم که این استراتژی پیوند توسط گوگل تایید نمی شود زیرا شخصی که pbn را اجرا می کند باید دامنه های منقضی شده را خریداری کند. به یاد داشته باشید که ساخت یک لینک از یک دامنه کاملاً جدید هیچ تأثیری بر رتبه بندی جستجوی ارگانیک نخواهد داشت و همچنین ارزش سئو نخواهد داشت. زیرا شما برای خرید بک لینک در وب سایتی که واجد شرایط نیست هزینه می کنید.

استفاده از PBN برای بک لینک معمولا منجر به کاهش رتبه کلمات کلیدی و جریمه های گوگل می شود. پیوندهای PBN به عنوان سئو کلاه سیاه شناخته می شوند و شامل هرزنامه هایی هستند که از سیستم برای دستیابی به رتبه های بالاتر استفاده می کنند.

مدتی است که گوگل از طریق برنامه های مختلف با PBN ها مبارزه می کند. یکی از این برنامه ها ابتکار JC Penney Link بود که در سال 2011 معرفی شد. از آنجایی که گوگل هر روز هوشمندتر می شود و فناوری های بهتر و موثرتری برای مبارزه با تکنیک های هرزنامه لینک ایجاد می کند، استفاده موفقیت آمیز از بک لینک های pbn پیچیده تر و سخت تر می شود.

چگونه گوگل ارجاعات PBN را شناسایی و جریمه می کند؟

هنگام راه اندازی یک شبکه لینک خصوصی، به خاطر داشته باشید که الگوریتم ها و متخصصان گوگل از شما جلوتر هستند. اگر شبکه شما توسط گوگل کشف شود، عواقب بدی برای همه سایت های آن شبکه خواهد داشت.

در این قسمت به روش های گوگل برای شناسایی PBN ها و نحوه برخورد با آنها می پردازیم.

همه دامنه ها متعلق به یک شخص است

یکی از معیارهای گوگل برای شناسایی شبکه های لینک بیلدینگ، مالکیت دامنه است. اگر همه سایت هایی که شبکه هستند و یکدیگر را تقویت می کنند متعلق به یک فرد یا سازمان باشند، درک رابطه بین آنها بسیار آسان خواهد بود.

برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است دامنه های خود را با نام افراد مختلف ثبت کنید.

دامنه های خریداری شده با ماهیت و محتوای جدید کار می کنند

ضمن صرف زمان برای شناسایی و خرید دامنه های رایگان و قابل اعتماد، باید سعی کنید اطلاعاتی در مورد محتوا و ساختار آنها نیز به دست آورید. زیرا با ایجاد تغییرات مهم و اساسی در ساختار و محتوای سایت، گوگل می تواند متوجه ورود آن به شبکه ای از لینک ها شود.

وب سایت های دارای پیوند بر روی یک سرور قرار می گیرند

شناسایی شرکت میزبان برای گوگل بسیار آسان است. اگر سایت‌هایی در شبکه شما که یکدیگر را تقویت می‌کنند در یک ارائه‌دهنده با آدرس IP مشابه باشند، خطر کشف شبکه توسط Google افزایش می‌یابد.

برای حل این مشکل باید از شرکت های مختلف هاست بگیرید یا برای هر سایت یک IP اختصاصی بگیرید. البته این موارد سایت ها را گرانتر و مدیریت آن را دشوار می کند.

محتوای سایت ها مشابه است و به روز نمی شود

قبلا برای ایجاد یک وبلاگ جدید کافی بود و می توانستید با کپی کردن مطالب از سایت های معتبر شبکه خود را به روز کنید. اما امروزه برای راه اندازی PBN باید به این نکته توجه کنید که هر یک از سایت های شما باید محتوای متفاوت و انحصاری داشته باشد. زیرا الگوریتم های گوگل توانایی بالایی در تشخیص و شناسایی محتوای تکراری دارند و در صورت مشاهده چنین صفحاتی، آنها را با ارزش نمی دانند.

دامنه های شما نه لینک های جدیدی دریافت می کنند و نه در شبکه های اجتماعی فعال هستند

برای نگهداری و ارتقاء دامنه های خریداری شده، باید برنامه ریزی مناسبی داشته باشید. اگر سایت شما لینک های جدید یا پیام های رضایت کاربر مانند واکنش و معرفی در شبکه های اجتماعی دریافت نکند، به تدریج اعتبار خود را از دست خواهد داد. بنابراین لینک بیلدینگ خارجی برای سایت هایی که در شبکه شما هستند بسیار مهم است.

وب سایت ها لینک خارجی ندارند

اگر همه سایت هایی که در یک شبکه هستند فقط یکدیگر را تبلیغ کنند و به سایت های دیگر در زمینه فعالیت خود لینک ندهند، به گفته گوگل، احتمال حضور آنها در همان شبکه زیاد است.

برای حل این مشکل باید سایت های مرجع مرتبط با حوزه کاری هر دامنه را شناسایی کرده و در قسمت های مختلف محتوایی به آنها لینک دهید.

چرا نباید بک لینک pbn انجام دهیم؟

احتمالاً قبلاً متوجه شده اید که ایجاد یک شبکه خصوصی از سایت ها چقدر خطرناک و پرهزینه است.

در این بخش، دلایل خود را بررسی می کنیم که چرا PBN دیگر یک استراتژی سئو خیلی خوب نیست.

ساخت و نگهداری بک لینک pbn هزینه زیادی دارد

فعالیت هایی مانند: خرید دامنه، خرید هاست، ارائه IP اختصاصی، مدیریت سایت ها، تقویت لینک های خارجی و به روز رسانی محتوا، زمان و هزینه زیادی را از شما می گیرد. بنابراین اگر می خواهید بک لینک های pbn بسازید، باید زمان و منابع مالی را در اختیار داشته باشید.

برای ایجاد یک شبکه مفید و قدرتمند به زمان زیادی نیاز دارید

شما باید دائما دامنه های خالی را بررسی و خریداری کنید، صفحات سایت قدیمی را شناسایی کرده و آنها را به هاست خود بازگردانید. شما در واقع برای ساختن یک pbn قوی به بسیاری از این سایت ها نیاز دارید و باید مدت زیادی صبر کنید تا مزرعه شما به ثمر برسد.

همچنین قرار دادن مطالب و اطلاعات تماس خاص برای هر یک از صفحات ضروری است که بسیار سخت و زمان بر است. بنابراین بهتر است به استراتژی pbn به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت نگاه کنیم.

شما نمی توانید روی سایت خود تمرکز کنید

صرف انرژی برای ساخت و به روز رسانی PBN خود، به عبارت دیگر، تمرکز بر روش های تقلب گوگل، زمان کافی برای تمرکز بر روی سایت خود را در اختیار شما قرار نمی دهد.

و در پایان …

ساخت بک لینک pbn یا استفاده از سایر روش های سیاه سئو خطرات زیادی را به همراه دارد و وب سایت شما را در مقابل گوگل و استانداردهای کیفی آن قرار می دهد. با استفاده از این روش ها هیچ شانسی برای موفقیت در سئو نخواهید داشت. پس بهتر است برای رشد موفق و پایدار وب سایت خود سعی کنید از روش های سئو سفید استفاده کنید. اگرچه این روش ها سخت و زمان بر هستند، اما در دراز مدت وب سایت شما را به بالاترین سطح سرپ ها رسانده و آن را در آنجا نگه می دارند.

دیدگاهتان را بنویسید