تاثیر تعداد کلمات بر بهبود سئو وبلاگ


دنیای سئو پر است از سوالاتی که هیچ کس جواب قطعی برای آنها ندارد. در پی یافتن پاسخ برای سوالاتی نظیر آیا محتوای طولانی‌تر ارزش بیشتری دارد؟

ممکن است با کارشناسان دیجیتال مارکتینگ مواجه شوید و خواهید دید که با پیروی از توصیه‌های آنها در مورد محدوده تعداد کلمات، راهنمایی‌هایی را در مورد بهتر شدن جایگاه شما در گوگل ارائه داده‌اند.

برای آموزش سئو باید به این نکته توجه کنید که تعداد کلمات نباید برای شما به یک هدف تبدیل شود بلکه هدف شما باید ارائه یک پست تحقیق شده و کامل باشد.

اما شاید تا کنون شما نیز شنیده‌اید که گوگل مطالبی را که طولانی‌تر هستند، بالای پست‌های کوتاه قرار می‌دهد.

در این مقاله ما قصد داریم به بررسی این سوالات و چگونگی بهینه‌سازی پست‌های خود برای جستجوی گوگل بپردازیم، برای رسیدن به پاسخ تا انتها ما را همراهی کنید.

سئو چیست؟

قبل از هر توضیحی باید با واژه سئو و نقش آن در بالا رفتن بازدید و رتبه سایت‌ها آشنا شوید. لذا ما ضرورت دیدیم ابتدا این واژه را برای شما به‌صورت کامل توضیح دهیم.

سئو یا به‌عبارتی بهینه‌سازی مطالب برای موتورهای جستجو، به اقداماتی گفته می‌شود که در طراحی و کدنویسی یک سایت، تولید محتوا، برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی محتوا و همچنین لینک‌سازی خارجی، نقش داشته و نتیجه‌آن، بالا رفتن رتبه سایت مذکور در نتایج جستجوی گوگل و جذب بازدیدکننده بیشتر برای سایت است.

امروزه سئو را با عبارت بهینه‌سازی تجربه کاربر در زمان حستجو، تعریف می‌کنند. همین عبارت به اهمیت رضایت کاربران از مراجعه به سایت شما و مطالعه مطالب آن اشاره دارد. فاکتورهای زیادی وجود دارند که در بالا رفتن رتبه سایت و همچنین سئو آن تاثیر می‌گذارند.

از این فاکتورها می‌‌توان به کلمات‌کلیدی به‌کار رفته در متن، لینک‌های ورودی از سایر یایت‌ها، برخورداری از ساختار استاندارد، و موارد بی‌شمار دیگر اشاره کرد.

این فاکتورها تنها زمانی از ارزش واقعی برخوردار خواهند بود که نتیجه استفاده از آن‌ها باعث بهینه شدن خدمات و محتوای سایت و بهبود تجربه کاربری شود.

دلیل اهمیت سئو سایت

روزانه شاهد تعداد قابل توجهی جستجو در گوگل هستیم، ولی بهتر است بدانید که دلیل اهمیت سئو، فقط تعداد زیاد جستجو نخواهد بود.

اگر در حوزه سئو سرمایه‌گذاری کنیم، این مزیت را دارد که در زمان مناسب به مخاطب معرفی می‌شویم.

زمانی‌که مخاطب به خدمات یا محصول ما نیاز داشته باشد و در یک سرچ گوگل به دنبال آن می‌گردد و اولین سایت را معمولا به‌عنوان معتبرترین سایت انتخاب می‌کند. یکی دیگر از دلایل اهمیت سئو، کسب اعتماد کاربران است.

معمولا کاربران و مراجعین سایت‌ها مختلف، با تصور اینکه این متون و اطلاعات توسط یک کارشناس و متخصص درج شده‌اند، که قطعا هم همین‌طور است، بیشتر  اعتماد کرده و سعی می‌کنند از خدمات سایت شما استفاده کنند و مدت زمان بیشتری به مطالعه مطالب صفحه شما اختصاص دهند.

این موارد به همراه دلایل بی‌شمار دیگر، از اهمیت سئو در جستجوهای گوگل سخن می‌گوید و موفقیت اکثر کسب و کارها را در بهینه‌سازی آن می‌داند.

آیا محتواهای طولانی رتبه بالاتری  کسب می کنند؟

تحقیقات بسیار زیادی برای پاسخگویی به سوال رابطه بین تعداد کلمات و ارزش محتوا، صورت پذیرفته، اما تا کنون کسی نتوانسته پاسخ قانع کننده‌ای در این رابطه بدهد و در این راستا نظرات متفاوتی بیان شده است.

با این حال اکثر محققان بر این باورند که محتوا اگر طولانی‌تر باشد شانس بیشتری برای کسب کردن جایگاه در گوگل دارد.

برای مثال جان مولر از گوگل بر این نکته تاکید کرده است که تعداد کلمات برای الگوریتم جستجو یک عامل رتبه‌بندی نیست. ایشان بیان می‌کند که تنها افزودن کورکورانه کلمات به یک صفحه رتبه آن را بهتر نمی‌کند.

الگوریتم‌های گوگل بجای اینکه تعداد کلمات یک صفحه را مشاهده کنند، به دنبال یک محتوای باکیفیت، مرتبط و اصلی هستند.

تا به اینجای مقاله مشخص شد که اکثر متخصصین بر کسب رتبه برتر به وسیله طولانی بودن متن اجماع نظر داشتند اما، نکته حائز اهمیت در این میان حفظ کیفیت محتوا و همچنین رضایت کاربران در کنار طولانی بودن محتوای مورد نظر است.

عواملی که بر رتبه شما در گوگل تاثیر می‌گذارد

شما می‌توانید از تعداد کلمات برای استراتژی رقابتی خود و همچنین تقویت تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید، اما باید بدانید که این عامل برای الگوریتم‌های جستجو تعیین‌کننده نهایی نخواهد بود. در ادامه چند نکته ضروری برای بهبود عملکرد سئو را بیان خواهیم کرد:

1- ساختار محتوا

معمولا گوگل به عناصر ساختاری محتوا مانند تگ‌های عنوان، نگاه کرده و آن را به عنوان راهی برای درک بهتر مطالب شما و همچنین راهنمایی مراجعین و کاربران برای ورود به سایت و دیدن مطالب شما استفاده می‌کند.

قالب‌بندی محتوایی که تولید کرده‌اید و همچنین ساختاری منطقی و واضح برای آن، مفید بودن و خوانایی آن را برای کاربرانی که در گوگل به جستجو می‌پردازند، بهبود می‌بخشد. از سرفصل‌های مناسب برای جداکردن متن‌های طولانی استفاده کرده و یافتن اطلاعاتی که مهم است را برای دیگران آسان کنید.

2- کیفیت اطلاعات

برای رتبه‌بندی صفحه نتایج موتورهای جستجوی گوگل، کیفیت اطلاعات یکی از عوامل تعیین کننده به شمار می‌آید. به گفته گوگل پست‌هایی در اولویت الگوریتم جستجوی صفحات قرار می‌گیرند که اعتبار، تخصص و قابل اعتماد بودن را در یک موضوع خاص نشان دهند. برای اینکه بتوانید کیفیت محتوای خود را بهتر کنید از ادعاها و اظهارات با پیوند دادن به منابع خارجی مرتبط یک پشتیبان معتبر برای خود تهیه کنید. همچنین از محتواهای تکراری اجتناب کرده و از اصل بودن محتوای خود اطمینان کسب کنید.

3- تصویر سازی و پشتیبانی بصری

یکی دیگر از عواملی اصلی که الگوریتم جستجو از آن استفاده می‌کند اضافه کردن رسانه‌های مختلف به محتوای مورد نظر، خواهد بود. افزودن چند رسانه مانند عکس و فیلم می‌تواند کاربر را با تجربه شکستن بلوک‌های بزرگ متن آشنا کند. تصاویر باکیفیت و اصلی می‌تواند در رتبه‌بندی گوگل و قرار دادن محتوای شما در صفحات بالا را برای شما به ارمغان بیاورد.

مزایای انتشار مقالات طولانی در وب سایت

تا به اینجای مقاله در مورد تعداد کلمات و همچنین تحقیقاتی که در این زمینه صورت پذیرفته است صحبت کردیم. اگر اجازه بدهید در این قسمت به تعدادی از مزایای انتشار مقالات طولانی و تاثیر آن‌ها در سئو اشاره کنیم.

افزایش مدت زمان ماندگاری کاربران

مقالات طولانی، زمان حضور کاربران را در صفحه افزایش می‌دهند. هرگاه که یک کاربر زمان زیادی را در یک سایت سپری می‌کند نشان دهنده مفید بودن مطالب و همچنین رضایت وی از سایت مورد نظر است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

احتمال اینکه مقاله در شبکه‌های اجتماعی باز نشر شود بیشتر است. از جمله راه‌های موثر که در حال حاضر می‌توانیم از آن بهره بیشتری در رونق کسب و کار ببریم اشتراک گذاری اطلاعات خود در شبکه‌های اجتماعی است. هنگامی که محتوای مورد نظر خود را بر روی سایت قرار می‌دهید با استفاده از اشتراک‌گذاری اجتماعی به راحتی در معرض دید قرار می‌گیرد.

پاسخ به سوال کاربران

مقاله طولانی موجب می‌شود کاربران برای تمامی سوالات خود پاسخ قانع‌کننده به‌دست آورند و نیاز به جستجوی مجدد در گوگل نداشته باشند.

افزایش کامنت پست‌های وب سایت

اعتماد به نفس کاربران برای پرسش سوال خود بیشتر شده و فعالیت آنها در بخش نظرات وبسایت افزایش می‌یابد.

افزایش لینک سازی

مقالات طولانی باعث می‌شوند، فصای گسترده‌تری برای لینک‌سازی و مراجعه کاربران به بخش‌های دیگر وجود داشته باشد.

افزایش رتبه صفحات سایت

افزایش رتبه بندی صفحات سایت یکی دیگر از مزایای یک محتوا با تعداد کلمات بیشتر است. بهینه‌سازی سئو تاثیر بسیاری در بالا رفتن رتبه سایت شما دارد. باید بدانید که نوشتن یک محتوای مناسب با تعداد کلمات زیاد و مفید یکی از تکنیک‌های بهینه‌سازی سایت به شمار می‌آید.

معیارهای انتخاب تعداد کلمات یک مقاله

برای انتخاب تعداد کلمات کلیدی باید بر به معیارهایی نظیر شناسایی کاربران هدف، آنالیز محتوای رقبا و انتخاب صحیح کلمات کلیدی توجه نمود تا محتوایی جامع بر اساس نیاز کاربران تولید نمود.

آنالیز محتوای رقبا

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که هر فرد برای بهبود کار خود انجام می‌دهد بررسی و آنالیز رقبای خود است. یک تجزیه و تحلیل معتبر و خوب می‌تواند به کسب اطلاعات ارزشمند در مورد آنچه دیگران در حوزه فعالیت شما انجام می‌دهند را در اختیار شما قرار دهد.

انتخاب صحیح کلمات کلیدی و نقش آن در سئو سایت

در حقیقت انتخاب درست کلمه‌کلیدی که از جمله ویژگی‌های مثبت یک محتوای طولانی محسوب می‌شود، قدم اول برای شروع یک پروژه سئو به شمار می‌آید.

قدمی که اگر کج پیش برود، می‌تواند کل پروژه شما را از مسیر خود خارج کند. انتخاب کلمه‌کلیدی برای سایت‌های تازه تاسیس و سایت‌هایی که در یک زمینه کاری پر رقابت فعالیت می‌کنند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

هدف اصلی در اینجا تنها خشنودی الگوریتم موتورهای جستجو نیست، بلکه به وجود آوردن یک مقاله منحصر‌به‌فرد با قابلیت دسترسی آسان‌تر کاربران است.

در انتخاب کلمه‌کلیدی باید به این موضوع توجه شود که این انتخاب یک فرایند یک‌باره نیست بلکه تا زمانیکه وبسایت و تجارت شما وجود دارد ادامه خواهد داشت.

با طولانی‌تر کردن مقاله می‌توانید موضوع مورد نظر خود را از زوایای مختلف پوشش دهید. یعنی اینکه با طولانی شدن مقاله شما می‌توانید برای کلمات‌کلیدی بیشتری رتبه‌بندی کنید.

بنابراین اگر کلمات‌کلیدی طولانی‌تری را برای مقاله خود انتخاب کرده‌اید، سعی کنید تعداد کلمات مقاله خود را افزایش داده تا بتوانید به تمام سوالات پاسخ دهید.

چگونه برای محتوای خود تعداد کلمات مناسب تری را تعیین کنیم؟

تا کنون هیچ‌گونه قاعده‌ای برای محدودیت تعداد کلمات سئو تعریف نشده است. همانطور که در مطالب قبلی نیز به آن اشاره شد با افزایش تعداد کلمات شما می‌توانید موضوع مد نظرتان را به‌صورت گسترده‌تری مورد ارزیابی قرار دهید.

به جای اینکه مطالب طولانی و بی‌ربط بنویسید سعی کنید با تحقیق درباره موضوع اصلی، مطالب مهمی را به کاربران انتقال دهید.

برای این منظور باید به صفحات با رتبه برتر مراجعه کنید. همچنین می‌توانید برای محتوای خود کلمات کلیدی موثری را انتخاب کنید.

روش نوشتن یک محتوای با کیفیت و طولانی

هنگامی که شما قصد نوشتن یک محتوای طولانی را دارید برای حفظ جذابیت و کیفیت آن از ابتدا تا انتها لازم است که بعضی از پارامترها را در نظر بگیرید. در ادامه هرکدام از این موارد را به‌صورت مختصر شرح داده‌ایم.

  • انتخاب یک موضوع مناسب: همیشه سعی کنید موضوعی را انتخاب کنید که ذهن کاربران را درگیر کرده است. برای این منظور باید درباره خواسته‌های مخاطبان خود تحقیق کنید و بدانید که آنها به دنبال چه موضوعاتی می‌گردنند.
  • تحقیق: بعد از این که موضوع مورد نظر را انتخاب کردید، در مورد آن طبق منابع معتبر تحقیق کنید. شما می‌توانید به صفحه اول گوگل مراجعه کرده و محتوای سایت‌های دیگر را مطالعه کنید. به نوشته‌های رقبای خود توجه کرده و سعی کنید مطلبی جامع‌تر از آنها بنویسید.
  • ساده و خوانا بنویسید: هر آن چه که در ذهن دارید به شکل کلمات ساده بیان کنید، به‌طوری که برای اکثر کاربران قابل فهم باشد. سعی کنید در حین نوشتن متن‌های طولانی به گونه‌ای جذاب و گیرا با مخاطب سخن بگویید که شما را در کنار خود احساس کند.
  • استفاده از عنوان‌های مناسب: یکی از دلایل جذب مخاطبان به یک متن انتخاب عنوان جذاب است. برای بخش‌های مختلف محتوای خود حتما عنوان‌های مناسب انتخاب کنید. باید عناوین مورد نظر را با توجه به اهمیت‌شان به ترتیب قرار دهید و کاربران خود را به خواندن ادامه متن تشویق کنید.
  • زمان انتخاب انتشار مقاله: قبل از اینکه متن خود را در سایت انتشار دهید حتما یک بار دیگر آن را مطالعه کنید یا اینکه به فرد متخصصی دهید تا آن را مطالعه کند تا اگر مشکلی در متن وجود دارد برطرف شود. و تا جایی که امکان دارد از کپی کردن متن سایت‌های دیگر بپرهیزید.

کلام آخر

برای اینکه ما با الگوریتم‌های گوگل سازگار شویم باید یک محتوای جذاب و باکیفیت تهیه کنیم تا موتورهای جستجوی گوگل بتوانند آن را در صفحه اصلی خود برای بازدید بیشتر قرار دهند.

بهینه‌سازی یک محتوا برای سئو به این سادگی‌ها هم نیست که  تنها از طریق چک کردن لیست ذکر کلمات کلیدی و همچنین طول مقاله به آن برسید.

در واقع شما باید هر یک از مخاطبان خود را درک کرده و متنی را منتشر کنید که بتواند نیازهای آنها را برطرف کند و برای جستجوی مطلب خود به سراغ سایت‌های دیگر نروند.

درست است که تعداد کلمات نمی‌تواند محتوای مورد نظر شما را به بالاترین سطح ممکن سوق دهد، اما دست شما را برای تعریف یک کلمه کلیدی مرتبط و مفید باز نگه می‌دارد.

برای کسب آگاهی بیشتر در مورد بهینه‌سازی محتوا برای سئو و موارد دیگر شما می‌توانید به آکادمی دی ام روم مراجعه کرده و در دوره سئو برای بک‌آموزش جامع ثبت‌نام کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با بخش پشیتیبانی این سایت در ارتباط باشید.

امتیاز شما به محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید