ترافیک ربات چیست؟ چرا باید به ترافیک ربات اهمیت دهید؟


سرفصل ها

ترافیک ربات به چه معناست؟ چرا باید به ترافیک ربات اهمیت دهید؟ آیا اصلا می دانید ربات ها در دنیای دیجیتال چه هستند و چه وظایفی دارند؟

پس بیایید با اصول اولیه شروع کنیم: ربات یک برنامه نرم افزاری است که برای انجام کارهای خودکار از طریق اینترنت طراحی شده است. ربات ها می توانند رفتار یک کاربر واقعی را تقلید یا حتی جایگزین کنند. آنها در انجام کارهای تکراری و پیش پا افتاده بسیار خوب هستند. آنها همچنین سریع و کارآمد هستند و در صورت نیاز به انجام کاری در مقیاس بزرگ آنها را به یک انتخاب عالی تبدیل می کند.

ربات ها به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما در دنیای دیجیتال تبدیل شده اند. با استفاده از ربات می توانید عکس های یک روز زیبا و آفتابی را برای دوستان خود ارسال کنید یا به درایور اسنپ پول واریز کنید.

برای آگاهی از موضوع اصلی و مهم در این مقاله با ما همراه باشید.ترافیک ربات” من صحبت می کنم.

ترافیک ربات چیست؟

ترافیک ربات به هرگونه ترافیک غیر انسانی به یک وب سایت یا برنامه اشاره دارد. چیزی که در اینترنت بسیار رایج است. اگر صاحب یک وب سایت هستید، به احتمال زیاد یک ربات از شما بازدید کرده است. در واقع، ترافیک ربات ها تقریباً 30 درصد از کل ترافیک اینترنت امروز را تشکیل می دهند.

ترافیک ربات به ترافیک ایجاد شده توسط ربات ها و برنامه های خودکار به جای بازدیدکنندگان وب سایت انسانی اشاره دارد.

این نوع ترافیک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ربات های موتور جستجو: این ربات ها توسط موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ برای کشف و فهرست بندی صفحات وب استفاده می شوند.
  • ربات ها در شبکه های اجتماعی: این ربات ها برای اشتراک گذاری خودکار محتوا در شبکه های اجتماعی مختلف استفاده می شوند.
  • ربات های مخرب: این ربات ها را می توان برای اهداف مخربی مانند انتشار بدافزار یا هک وب سایت ها استفاده کرد.
  • ربات های ترافیک جعلی: این ربات ها برای هدایت مصنوعی ترافیک به یک وب سایت به منظور افزایش رتبه موتورهای جستجو یا کلاهبرداری از تبلیغ کنندگان استفاده می شوند.

آیا ترافیک ربات برای یک سایت بد است؟

احتمالاً شنیده اید که ترافیک ربات برای سایت شما مضر است (یا شاید فرض بدی دارید و اینطور فکر می کنید!). البته در بسیاری از موارد این گفته درست است.

اما ربات های خوب و قانونی هم وجود دارند. خوب یا بد، مفید یا مضر بودن یک ربات، و اینکه آیا باید از ورود آنها به سایت خود جلوگیری کنید یا خیر، به هدف ربات ها و هدف اصلی سازندگان آنها بستگی دارد.

برخی از ربات ها برای اجرای خدمات دیجیتالی مانند موتورهای جستجو یا دستیاران شخصی ضروری هستند. با این حال، برخی از ربات ها می خواهند به وب سایت شما نفوذ کنند و اطلاعات حساس را به سرقت ببرند. بنابراین کدام ربات ها “خوب” و کدام “بد” هستند؟ بیایید کمی عمیق تر به این موضوع بپردازیم.

ربات های “خوب” چه کسانی هستند؟

ربات های “خوب” کارهایی را انجام می دهند که به وب سایت یا سرور شما آسیبی نمی رساند. حتی برخی از ربات های خوب علاوه بر اینکه به سایت آسیب نمی رسانند، برای بقای آن نیز خوب و مفید هستند.

ربات های خوب و قانونی آنها خودشان را اعلام می کنند و به شما اطلاع می دهند که در وب سایت شما چه کاری انجام می دهند. محبوب ترین ربات های “خوب” ربات های موتور جستجو هستند. باید بدانید که اگر ربات جستجوگر یک روز به صفحه شما سر نزند، سایت شما خراب می شود!

بدون بازدید روبات‌ها از وب‌سایت شما برای یافتن محتوا، موتورهای جستجو راهی برای ارائه اطلاعات در هنگام جستجوی چیزی ندارند. بنابراین وقتی از ترافیک ربات “خوب” صحبت می کنیم، دقیقاً این ربات ها را می گوییم.

علاوه بر ربات های موتور جستجو، برخی از ربات های وب خوب دیگر عبارتند از:

  • ربات‌های سئو: اگر در فضای سئو هستید، احتمالاً از ابزارهایی مانند Semrush یا Ahrefs برای انجام تحقیقات کلمات کلیدی یا دریافت بینش نسبت به رقبای خود استفاده کرده‌اید. برای اینکه این ابزارها اطلاعات شما را ارائه دهند، باید ربات هایی را برای خزیدن در وب و جمع آوری داده ها نیز ارسال کنند.
  • ربات های تجاری: شرکت های تجاری این ربات ها را برای خزیدن در وب برای جمع آوری اطلاعات ارسال می کنند. به عنوان مثال، شرکت های تحقیقاتی از این ربات ها برای نظارت بر اخبار بازار استفاده می کنند. شبکه های تبلیغاتی کدهای تخفیف و برنامه های فروش را برای نظارت و بهینه سازی تبلیغات نمایشی یا وب سایت های “کوپن” جمع آوری می کنند تا به کاربران وب سایت خود خدمات ارائه دهند.
  • ربات‌های مانیتورینگ سایت: این ربات‌ها به شما کمک می‌کنند تا زمان آپدیت وب‌سایت و سایر معیارها را نظارت کنید. آنها به طور دوره ای داده هایی مانند وضعیت سرور و زمان کار را بررسی و گزارش می کنند. این به شما امکان می دهد در صورت بروز مشکل در سایت خود اقدام کنید.
  • ربات‌ها/جمع‌آوران فید: اینها محتوای خبرساز را جمع‌آوری و جمع‌آوری می‌کنند تا به بازدیدکنندگان سایت یا مشترکین ایمیل شما ارائه دهند.

ربات های “بد” چه کسانی هستند؟

ربات های “بد” با نیت مخرب ایجاد می شوند و به سایت آسیب می رسانند. احتمالاً ربات‌های اسپم را دیده‌اید که وب‌سایت شما را با نظرات بیهوده، لینک‌های نامربوط و تبلیغات ظالمانه اسپم می‌کنند. و شاید شنیده باشید که روبات‌هایی که در بخت‌آزمایی‌های آنلاین روی صندلی‌های مردم می‌نشینند، یا روبات‌هایی که صندلی‌های خوب را در کنسرت‌ها می‌خرند.

اخیراً یکی از سایت های ما دچار حمله هرزنامه شده است که اگر “روبات های خوب“آنها نبودند، ما نمی توانستیم به این راحتی از شر آنها خلاص شویم!

به دلیل این ربات‌های مخرب است که ترافیک ربات‌ها شهرت بدی پیدا می‌کند و به درستی هم همینطور است. متأسفانه امروزه تعداد قابل توجهی از ربات های بد در اینترنت پر شده اند.

در اینجا چند ربات وجود دارد که در دسته “ربات های بد” قرار می گیرند و شما اصلا نمی خواهید آنها را در سایت خود قرار دهید:

  • پاک کننده های ایمیل: آنها آدرس های ایمیل را جمع آوری می کنند و ایمیل های مخرب را برای آن مخاطبین ارسال می کنند.
  • نظرات ربات اسپم: وب سایت خود را با نظرات و پیوندهایی اسپم کنید که افراد را به یک وب سایت مخرب هدایت می کند. در بسیاری از موارد آنها وب سایت شما را برای تبلیغات اسپم می کنند یا سعی می کنند به سایت خود بک لینک دهند.
  • ربات خراش دهنده: این ربات ها به وب سایت شما می آیند و هر چیزی را که پیدا می کنند دانلود می کنند. این می تواند شامل متن، تصاویر، فایل های HTML و حتی ویدیوهای شما باشد. سپس اپراتورهای ربات از محتوای شما بدون اجازه مجددا استفاده خواهند کرد.
  • ربات های بازپرداخت اعتبار یا حملات Brute Force: این ربات ها سعی می کنند به وب سایت شما دسترسی پیدا کنند تا اطلاعات حساس را سرقت کنند. آنها این کار را با تلاش برای ورود به عنوان یک کاربر واقعی انجام می دهند.
  • بات نت ها، کامپیوترهای زامبی: آنها شبکه ای از دستگاه های آلوده هستند که برای انجام حملات DDoS استفاده می شوند. DDoS مخفف عبارت Distributed Denial of Service است. در طول یک حمله DDoS، یک مهاجم از چنین شبکه ای از دستگاه ها استفاده می کند تا یک وب سایت را با ترافیک ربات پر کند. این کار سرور وب شما را با درخواست ها بارگیری می کند و در نتیجه یک وب سایت کند یا غیرقابل استفاده ایجاد می شود.

چرا باید به ترافیک ربات اهمیت دهید؟

اکنون که در مورد ترافیک ربات ها می دانید، بیایید در مورد اینکه چرا باید به آن اهمیت دهید صحبت کنیم.

ترافیک ربات های مخرب سرور وب شما را بیش از حد بارگذاری می کند و حتی گاهی اوقات آن را بیش از حد بارگذاری می کند. این ربات ها با درخواست های خود پهنای باند سرور شما را اشغال می کنند و وب سایت شما را کند می کنند یا در صورت حمله DDoS کاملاً در دسترس نیستند. در این بین، ممکن است ترافیک و فروش خود را به سایر رقبا از دست بدهید.

علاوه بر این، ربات‌های مخرب به عنوان ترافیک عادی انسان ظاهر می‌شوند. بنابراین ممکن است زمانی که آمار وب سایت خود را بررسی می کنید قابل مشاهده نباشند. نتیجه؟ ممکن است جهش های تصادفی در ترافیک ببینید اما دلیل آن را نمی دانید. یا ممکن است در مورد اینکه چرا ترافیک دریافت می‌کنید اما تبدیل نمی‌شوید سردرگم شوید. همانطور که می توانید تصور کنید، این به طور بالقوه می تواند به تصمیمات تجاری شما آسیب برساند زیرا داده های مناسبی ندارید.

ربات های مخرب نیز برای امنیت سایت شما مضر هستند. آنها سعی می کنند با استفاده از ترکیب های مختلف نام کاربری/رمز عبور وارد وب سایت شما شوند یا به دنبال نقاط ضعف ورود به سیستم باشند و به اپراتورهای خود گزارش دهند. اگر آسیب‌پذیری‌های امنیتی دارید، این بازیکنان مخرب حتی ممکن است سعی کنند ویروس‌هایی را روی وب‌سایت شما نصب کرده و آن‌ها را به کاربرانتان منتقل کنند. و اگر صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید، باید اطلاعات حساسی مانند جزئیات کارت اعتباری را که هکرها دوست دارند به سرقت ببرند، مدیریت کنید.

ترجمه شده توسط:

دیدگاهتان را بنویسید