تعداد کلمات محتوا – محتوا باید چند کلمه باشد؟


عناوین مطالب

زمانی که می‌خواهید یک محتوا بنویسید که ممکن است اغلب به این فکر می‌کنند که تعداد کلمات محتوا چقدر باید باشد؛ از آنجایی که این مورد به عوامل مختلفی بستگی دارد، نمی‌توان به طور ثابت اعلام کرد یک محتوا باید n تعداد کلمه داشته باشد و تمام.

اما با نگاهی به قواعد خاص سئو و نیازهای کاربر و همچنین الگوریتم‌های گوگل، می‌توانید به طور حدودی مشخص کنید که لازم است چند کلمه بنویسید. برای مثال یکی از مواردی که برای تعیین تعداد کلمات صفحه‌ای در سایتتان کمک می‌کند این است که گوگل چه تعداد کلمه نیاز دارد تا متوجه شود صفحه شما در مورد چه موضوعی است؛ یا اینکه بررسی کنید رقبای شما برای موضوع مورد نظر شما چقدر نوشته‌اند.

با این حال، توصیه نمی‌کنم که برای یک صفحه خاص، بیش از حد بنویسید. کیفیت و خوانایی همیشه حرف اول را می زند! در این مقاله از ویکی دمی با ما همراه باشید تا در مورد تعداد کلمات محتوا و اینکه یک محتوا باید چند کلمه‌ای باشد و البته چه مواردی برای تعیین تعداد کلمات مورد نیاز مهم است تا سئو محتوا هم رعایت شود، صحبت کنیم.

1. تعیین تعداد کلمات محتوا بر اساس موضوع آن

اولین موردی که می‌تواند برای تعیین تعداد کلمات محتوا مهم باشد، این است که بدانید در مورد چه موضوعی می‌خواهید بنویسید. موضوعات پیچیده‌تر به طور طبیعی به محتوای طولانی‌تر نیاز دارند و در مقابل برخی موضوعات هستنند که هر کاری بکنید و هر اطلاعاتی هم به آن اضافه کنید، باز هم بیشتر از 2000 کلمه نمی‌توانید بنویسید.

به عنوان مثال، یک مقاله در مورد “تاریخچه هوش مصنوعی” به طور طبیعی از یک مقاله در مورد “بهترین رستوران‌های تهران” طولانی‌تر خواهد بود.

یا اینکه صفحات لندینگ سایت شما به مراتب باید نسبت به پست‌های وبلاگی بیشتر، تخصصی‌تر و طولانی‌تر باشند.

بنابراین موضوع محتوا در این مورد تاثیر زیادی خواهد داشت.

2. هدف محتوا

اگر هدف شما از محتوا، ارائه اطلاعات جامع است، به محتوای طولانی‌تر نیاز خواهید داشت. به عنوان مثال، یک کتاب الکترونیکی در مورد “راهنمای کامل سئو” به طور طبیعی از یک پست وبلاگ در مورد “نکات سئو برای مبتدیان” طولانی‌تر خواهد بود.

قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، باید هدف محتوا را مشخص کنید. به این ترتیب راحت‌تر می‌توانید برای تعداد کلمات محتوا راحت‌تر تصمیم خواهید گرفت.

3. شناخت مخاطبان هدف

در کل اینکه شما مخاطبان هدف خود را بشناسید، می‌تواند برای بسیاری از موارد در سئو سایت کمکتان کند؛ خب اینکه تعداد کلمات محتوا چند کلمه هم باشد یکی از همین موارد است.

اگر مخاطبان شما حوصله خواندن محتوای طولانی را ندارند، بهتر است محتوای کوتاه‌تر تولید کنید. به عنوان مثال، محتوای شبکه‌های اجتماعی باید کوتاه و جذاب باشد تا توجه مخاطبان را جلب کند.

4. تحلیل رقبا

حالا وقت آن است که برای مشخص کردن تعداد کلمات محتوایی که می‌خواستید بنویسید، رقبای خود را آنالیز کنید. بررسی و آنالیز رقبا علاوه بر این مورد، برای بسیاری از حوزه‌های دیگر سئو نیز کمک کننده خواهد بود.

ببینید رقبای شما چه مقدار محتوا تولید می‌کنند. اگر می‌خواهید در رتبه‌بندی موتورهای جستجو از رقبای خود پیشی بگیرید، باید محتوای باکیفیت و طولانی‌تر تولید کنید.

البته اینکه هر کس محتوای طولانی‌تری بنویسد، می‌تواند به رتبه‌های برتر برسد یا خیر، اصلا قطعی نیست. برای اینکه به طور تضمینی از آن‌ها بهتر باشید، باید روی محتوای آسمان خراش بیشتر مانور دهید.

چرا تعداد کلمات محتوا مهم است؟

تعریف تعداد کلمات آسان است و تا اینجا متوجه شده‌اید که تعیین آن به چه مواردی بستگی دارد؛ اما چرا مهم است؟ خب، مطمئن شدن از طولانی بودن متن شما به گوگل کمک می کند بهتر بفهمد متن شما در مورد چیست.

وقتی متن شما طولانی‌تر است، گوگل شاخص‌های بیشتری برای تعیین موضوع دارد؛ به بیان دیگر، با این اوصاف عبارت کلیدی فوکوس بیشتر ظاهر می شود. هر چند این بهانه‌ای برای کیورد استافینگ نیست! 

در یک پست طولانی‌تر، می‌توانید عناوین، پیوندها و تصاویر بیشتری اضافه کنید، جایی که عبارت کلیدی یا عبارات مرتبط را ذکر کنید. بنابراین محتوای بیشتر به شما فضای بیشتری برای ارائه اطلاعات با کیفیت بالا و ظریف به کاربران می دهد.

یک متن طولانی‌تر همچنین می‌تواند به شما در رتبه‌بندی کلمات لانگ تیل که متن خود را برای آن بهینه کرده‌اید، کمک کند. این به این دلیل است که شما فرصت بیشتری برای پرداختن به موضوعات مختلف در یک متن طولانی دارید. مقاله شما، یا سایر پست‌های شما که به موضوع فرعی عمیق می‌پردازند، این شانس را خواهند داشت که در نتایج جستجو برای انواع طولانی عبارت کلیدی شما ظاهر شوند.

تاثیر تعداد کلمات محتوا بر سئو

  • موتورهای جستجو به محتوای باکیفیت و طولانی‌تر بها می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهد که مقالاتی که بیش از 1800 کلمه دارند، به طور متوسط در رتبه‌های بالاتری در نتایج جستجو قرار می‌گیرند.
  • محتوای طولانی‌تر فرصت بیشتری برای استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و پاسخگویی به سوالات کاربران فراهم می‌کند.
  • محتوای طولانی‌تر می‌تواند به افزایش ترافیک ارگانیک و نرخ تبدیل (Conversion Rate) وب‌سایت شما کمک کند.

با این وجود، باید به خاطر داشت که طول محتوا به تنهایی تضمینی برای رتبه‌بندی بالا در موتورهای جستجو نیست.

نکات مهم برای تعیین تعداد کلمات محتوا

محتوای شما باید:

  • باکیفیت، مفید و جذاب باشد.
  • به طور کامل به سوالات کاربران پاسخ دهد.
  • به طور صحیح بهینه شده باشد.
  • به طور مرتب با اطلاعات جدید به روز شود.

در نهایت، تعداد کلمات محتوا چقدر باید باشد؟

  • به موضوع محتوا توجه کنید: موضوعات پیچیده‌تر به طور طبیعی به محتوای طولانی‌تر نیاز دارند.
  • به هدف محتوا توجه کنید: اگر هدف شما از محتوا ارائه اطلاعات جامع است، به محتوای طولانی‌تر نیاز خواهید داشت.
  • به مخاطبان خود توجه کنید: اگر مخاطبان شما حوصله خواندن محتوای طولانی را ندارند، بهتر است محتوای کوتاه‌تر تولید کنید.
  • به رقبا توجه کنید: ببینید رقبای شما چه مقدار محتوا تولید می‌کنند.

در نهایت، بهترین تعداد کلمات محتوا، تعداد کلماتی است که به طور کامل به نیازهای مخاطبان شما پاسخ می‌دهد و آنها را راضی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید