تفاوت سئو و گوگل ادوردز؛ کدام یک بهتر است؟


سئو و گوگل ادورز از جمله اصطلاحات رایج و کاربردی در دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین هستند که بی‌شک نام آن‌ها را شنیده اید. همان طور که می‌دانید سئو یک ترافیک ارگانیک و بدون پرداخت هزینه است اما گوگل ادورز فرایند خود را به صورت پولی تکمیل می‌سازد.

برای درک بهتر این موضوع تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید؛ چرا که قصد داریم تفاوت سئو و گوگل ادورز را به شکل گسترده‌تری بررسی کنیم.

افراد زیادی با گذراندن آموزش سئو توانسته‌اند سایت‌های ایده‌آلی ایجاد کنند و به درآمد برسند.

تفاوت سئو و گوگل ادورز چیست؟

سئو و گوگل ادورز هردو از سرویس ها و خدمات ارزشمند گوگل هستند که نقش مهمی در افزایش رتبه بندی سایت دارند اما این دو سرویس تفاوت هایی نیز بایکدیگر دارند.

به طور مثال گوگل ادز نتایج سریعی را در بالای صفحه گوگل ارائه می‌کند؛ اما سئو یک رتبه بندی طولانی مدت است.

اگر به لحاظ تامین بودجه و هزینه مشکلی ندارید گوگل ادورز را انتخاب کنید؛ چراکه یک سرویس پولی است اما سئو خدمات کم هزینه‌تری را به شما ارائه می کند.

از دیگر تفاوت‌های سئو و گوگل ادز می‌توان به زمان رسیدن به نتیجه اشاره کرد؛‌ شما به واسطه گوگل ادوردز خیلی زودتر دیده می‌شوید و در نتایج جستجوی صفحه اول گوگل قرار می‌گیرید.

توجه داشته باشید که رتبه‌بندی به کمک سئو به مدت طولانی و در طول زمان بیشتر به دست می‌آید و تا مدت بیشتری نیز باقی می‌ماند.

سئو چیست؟

فعالیت سئو به گونه‌ای است که می‌توان به چشم یک سرمایه‌گذاری بلند مدت به آن نگاه کرد که در نهایت ترافیک رایگان را برای یک وب‌سایت و کسب و کار آنلاین ایجاد می‌کند.

آموزش سئو در واقع مجموعه‌ای از استراتژی‌ها، برنامه‌ها و فرآیندهای محتوایی و فنی است که باعث می‌شود، وب سایت شما نتیجه بالاتری در صفحه نتایج موتورهای جستجوگر به دست بیاورد.

برای آموزش سئو سایت و رسیدن به این رتبه و در نتیجه حفظ آن باید به‌طور دائم تلاش کنید؛ چراکه رقبای شما و صاحبان وب سایت‌های دیگر نیز بیکار ننشسته‌اند و مداوم در حال فعالیت و تلاش در این زمینه هستند؛ بنابراین سئو سایت یا همان بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو یک عملکرد دائم و ادامه دار است که هیچ گاه متوقف نمی‌شود.

زمانی که در دنیای وسیع و نامحدود اینترنت به جستجو می‌پردازید و به دنبال یک محصول یا محتوای خاص می‌گردید، این آموزش سئو سایت است که شما را برای رسیدن به نتایج مطلوب به بهترین شکل ممکن هدایت می‌کند.

شما به واسطه این عملکرد می‌توانید در میان هزاران محتوای آنلاین و وب سایت، گزینه متناسب با نیاز خود را یافته و نتایج دلخواه را از آن به دست آورید.

به عبارتی دیگر زمانی که به دنبال یک محصول خاص هستید و یک واژه را در دنیای نامحدود اینترنت جستجو می‌کنید، سایت‌های مختلفی به صورت طبقه‌بندی شده به شما ارائه می‌شوند.

سئو در واقع همان چیزی است که باعث می‌شود یک سایت در رتبه اول، دوم یا در پایین‌ترین نقطه از موتورهای جست‌وجو قرار بگیرد. بهینه‌سازی سایت موضوعی بسیار مهم است که می‌تواند نتایج درخشانی را برای یک کسب و کار رقم بزند.

گوگل ادورز چیست؟

گوگل ادورز که این روزها به نام گوگل ادز شناخته می‌شود، یک پلتفرم تبلیغاتی پولی به شکل آنلاین بوده که به واسطه گوگل ایجاد شده است.

گوگل ادورز یک روش فوق العاده موثر برای به دست آوردن ترافیک سایت به شکل هدفمند است که باعث معرفی هرچه بیشتر و بهتر یک برند یا کسب و کار شده و در نتیجه به افزایش فروش منتهی می‌شود.

گوگل ادز شرایطی را ایجاد می‌کند که محصولات و خدمات شما در بهترین موقعیت زمانی و مکانی به مخاطبانی که به آن نیاز دارند، ارائه شوند؛ بنابراین می‌تواند کسب درآمد خوبی را برای شما ایجاد کند و در قبال هزینه‌ای که برای آن پرداخت می‌کنید، برگشت و حتی افزایش سرمایه چشم‌گیری را برای کسب و کارتان رقم بزند.

اگر تبلیغ در گوگل ادز به بهترین شکل ممکن تنظیم، راه اندازی و سپس به درستی مدیریت شود، قطعا برای طیف گسترده‌ای از مشاغل و کسب و کارها مفید و کارساز خواهد بود.

اگر کلمات کلیدی را درست انتخاب کنید، تنظیم هزینه کلمات را درست انجام دهید، تنظیمات لازم برای هدف قرار دادن مخاطبین خاص را به شکل صحیح انجام دهید و از همه مهمتر سیاست درستی را در جذب مخاطبان به کار بگیرید، قطعا تبلیغات شما در گوگل ادز مثمر ثمر خواهد بود.

برای شروع تبلیغ به این روش ابتدا باید یک اکانت گوگل ادز بسازید. ساخت اکانت و تبلیغ در گوگل هیچ هزینه‌ای ندارد و به شکل رایگان انجام می‌شود.

تنها هزینه‌ای که شما پرداخت می‌کنید، مربوط به کلیک روی تبلیغات است. مقدار هزینه این کلیک برای هر کسب و کاری متفاوت و بر اساس پیشنهادهای رقبای شما تعیین می‌شود.

مزایای سئو چیست؟

سئو و بهینه‌سازی سایت برای کسب و کارهایی که در بستر اینترنت و به صورت مجازی فعالیت می‌کنند مزایای بسیاری به همراه دارد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش ترافیک وب سایت

یکی از مهم‌ترین خدماتی که بهینه‌سازی سایت برای سایت شما فراهم می‌کند، کمک به افزایش ترافیک آن است. افزایش ترافیک سایت باعث می‌شود سایت شما در رتبه‌های اول گوگل قرار بگیرد و در نتیجه کاربران بیشتری را جذب کند.

افزایش ترافیک سایت چنان تاثیر مثبتی بر کسب و کار شما می‌گذارد که دیگر نیازی به تبلیغ نخواهید داشت.

افزایش فروش

بهینه‌سازی سایت کمک می‌کند تا کاربرانی که از صفحات شما دیدن می‌کنند، به مشتری تبدیل شوند. شما با بهینه‌سازی صحیح و اصولی سایت خود از رقبا سبقت گرفته و فروش بیشتری را تجربه می‌کنید.

معرفی شما به مخاطب

از دیگر مزایای مهم و ارزشمند بهینه‌سازی سایت می‌توان به معرفی شما به طیف گسترده‌ای از مخاطبان اشاره کرد. زمانی که پس از جستجو در اینترنت وب سایت‌ها به شما نمایش داده می‌شوند، معمولا از سایت‌های اول تا سوم را کلیک کرده و از سایت چهارم به بعد احتمال کلیک کاهش پیدا می‌کند.

پس با بهینه‌سازی درست و اصولی سایت خود می‌توانید جزو سایت‌های اول تا سوم قرار بگیرید و بیشترین میزان کلیک را دریافت کنید. به این ترتیب هزاران کاربر را با وب سایت خود آشنا می‌کنید.

کاهش هزینه‌ها

برخلاف سایر روش‌های تبلیغاتی که معمولا هزینه‌های بالایی را در پی دارد، بهینه‌سازی سایت چندان هزینه‌ای ندارد و به شکل رایگان انجام می‌شود.

افزایش اعتبار کسب و کار

گوگل یک موتور جست و جوی کاملا قابل اعتماد است که معمولا همه آن را قبول دارند و به راحتی به آن اعتماد می‌کنند. در نتیجه پیشنهاداتی که این موتور جستجو به مخاطب ارائه می‌کند، برای او کاملا ارزشمند است؛ بنابراین زمانی که سایت خود را بهینه می‌کنید و جزو اولین پیشنهادهای گوگل قرار می‌گیرید، طبیعتا در میان کاربران اعتبار و جایگاهی مهم و ارزشمند پیدا می‌کنید.

از دیگر مزایای سئو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان بازگشت مشتریان
  • امکان سنجش
  • افزایش میزان بازدید و رشد سایت
  • دسترسی به اطلاعات مشتریان

معایب سئو چیست؟

اگرچه بهینه‌سازی یک وب سایت در نتایج موتورهای جستجو و در رأس آن‌ها گوگل مزایای بسیاری به همراه دارد، اما نمی‌توانیم به معایب آن اشاره نداشته باشیم. از جمله معایب بهینه‌سازی سایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

زمان بر بودن و آنی نبودن نتایج

تاثیرات مهم و ارزشمند بهینه‌سازی سایت به زودی حاصل نمی‌شود و شما باید برای دستیابی به این نتایج صبوری کنید. این موضوع از نظر بسیاری افراد یک ایراد محسوب می‌شود.

بازگشت سرمایه سریع نیست

اگرچه بهینه‌سازی سایت با افزایش فروش موجب بازگشت سرمایه می‌شود، اما این بازگشت کاملا زمان بر است و به زودی زود اتفاق نمی‌افتد.

نبود تضمین

اگرچه شما می‌توانید با بهینه‌سازی سایت خود در نتایج موتور جستجوی گوگل رتبه‌های خوبی به دست بیاورید، اما با توجه به اینکه الگوریتم‌های سئو به طور مداوم تغییر پیدا می‌کنند.

این رتبه‌بندی همیشه به همان شکل باقی نخواهد ماند؛ بنابراین تضمینی برای آن وجود ندارد و شما باید به شکل مداوم پا به پای الگوریتم‌های گوگل برای بهینه‌سازی سایت خود اقدام کنید.

مزایای گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز و تبلیغ در بستر گوگل نیز می‌تواند مزایای بسیاری را برای کسب و کار شما ایجاد کند. این مزایا عبارتند از:

افزایش فروش در کوتاه‌ترین زمان

گوگل ادز کمک می‌کند که لینک‌های سایت شما در نتایج موتور جستجوی گوگل پررنگ‌تر شوند؛ بنابراین افراد زیادی به سایت شما مراجعه می‌کنند و بسیاری از آن‌ها به مشتری تبدیل می‌شوند. پس در کمترین زمان ممکن می‌توانید افزایش فروش را تجربه کنید.

هدف گیری دقیق

در گوگل ادز می‌توانید با روش‌های مختلف مخاطبین خاص خود را مورد هدف قرار دهید. به طور مثال شما می‌توانید مخاطبین خود را به لحاظ سن، جنسیت، درآمد و… تفکیک کنید و محصولات خود را تنها برای افرادی که به محصول شما نیاز دارند، تبلیغ کنید.

علاوه بر آن حتی در تصویری می‌توانید برای ارائه تبلیغ خود زمان و مکان تعیین کنید.

ایجاد برند و افزایش آگاهی

ایجاد برند و آگاهی مخاطبین نسبت به آن، از دیگر مزایایی است که گوگل ادز برای شما فراهم می‌کند. زمانی که تبلیغ شما در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود، برند شما بیشتر شناخته شده و کاربران نسبت به برند و زمینه فعالیت شما آگاهی بیشتری پیدا می‌کنند؛ بنابراین درصورت نیاز به آن مراجعه می‌کنند.

مدیریت و کنترل بودجه

شما می‌توانید برای تبلیغات در گوگل ادز میزان هزینه و بودجه‌ای را که در نظر گرفته‌اید، تعیین کنید؛ بنابراین گوگل ادز به تناسب این میزان هزینه عمل می‌کند و از سقف هزینه‌هایی که تعیین می‌کنید بالاتر نمی‌رود.

بازگشت هزینه تبلیغات

هزینه‌ای که برای تبلیغ در گوگل ادز می‌پردازید در کمترین زمان ممکن برمی‌گردد؛ چرا که این پلتفرم تبلیغاتی شرایطی را ایجاد می‌کند که شما مخاطبان را به لحاظ نیاز، جنس، سن و… تفکیک کنید. به این شکل بهتر و بیشتر به مشتریان بالقوه دسترسی داشته باشید. از دیگر مزایایی که گوگل ادز برای کسب و کار شما ایجاد می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بالا در دریافت نتیجه
  • هدف گیری مجدد
  • نرخ تبدیل بیشتر
  • ارزیابی بهتر و راحت‌تر عملکرد

معایب گوگل ادز چیست؟

اما در کنار مزایایی که برای گوگل ادز ذکر کردیم، معایبی نیز برای آن وجود دارند که عبارتند از:

هزینه بر بودن

در گوگل ادز به ازای هر کلمه کلیدی که روی آن کلیک می‌شود، باید هزینه‌ای را بپردازید. این هزینه با توجه به قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند و از این رو برای بسیاری از کسب و کارها چندان به صرفه نخواهد بود.

دسترسی محدود در ایران

با توجه به اعمال تحریم‌ها علیه ایران، دسترسی به گوگل ادز برای ما اندکی سخت است. اما برخی از شرکت‌ها می‌توانند شرایطی را فراهم کنند که شما با پرداخت هزینه بیشتر کمپین خود را در گوگل ادز راه‌اندازی کنید.

نیاز به متخصص امر

شما برای اینکه بتوانید بهتر کسب و کارتان را در حوزه گوگل ادز مدیریت کنید، به یک فرد متخصص نیاز دارید.

نحوه نمایش نتایج گوگل ادز و سئو

همانطور که پیشتر اشاره کردیم گوگل ادز یک سرویس تبلیغاتی است که با استفاده از پرداخت هزینه می‌توانید از آن استفاده کنید. این شیوه تبلیغاتی معمولاً در قسمت بالا و پایین صفحه نتایج جست و جو به نمایش در می‌آید.

سئو سایت اما فرآیندی است که به شکل رایگان و تنها بر اساس یکسری الگوریتم‌ها اتفاق می‌افتد. در این شیوه تبلیغاتی سایت شما در نتایج جستجوی گوگل به شکل رتبه‌بندی شده نمایش داده می‌شود؛ بنابراین هرچه با الگوریتم‌های گوگل بیشتر پیش بروید و بهینه‌سازی سایت را بهتر و کامل‌تر انجام دهید، در نتایج جست و جوی گوگل در صفحات اول قرار می‌گیرید.

سئو بهتر است یا گوگل ادور دز؟

گوگل ادز و سئو هر دو از سرویس‌هایی هستند که خدمات ارزنده‌ای را برای تبلیغ یک کسب و کار و معرفی آن به طیف گسترده‌ای از مخاطبان و کاربران ارائه می‌کنند.

با توجه به اینکه هر یک از این سرویس‌ها نقاط قوت و ضعف‌هایی را دارند، نمی‌توان گفت که کدام یک بر دیگری پیشی می‌گیرند و بهتر هستند؛ چرا که هر شخصی به تناسب نیاز و معیارهایی که دارد به سراغ هر کدام از این سرویس‌ها می‌رود و از خدمات آن استفاده می‌کند.

به طور مثال زمان رسیدن به نتایج مورد انتظار در گوگل ادز و سئو کاملا متفاوت است.

اگر زمان برای شما موضوعی حائز اهمیت است، قطعاً گوگل ادز برای شما بهتر خواهد بود. همانطور که گفتیم گوگل الگوریتم‌ها و قوانین خاصی دارد و به طور مداوم این الگوریتم‌ها در حال تغییر و به روزرسانی هستند؛ بنابراین در دوره سئو برای اینکه در رتبه‌های اول قرار بگیرید باید به طور مداوم وب سایت خود را به روزرسانی کنید و بر اساس قوانین حرکت کنید. اما هیچ کدام از این قوانین در گوگل ادز وجود ندارند.

در گوگل ادز هزینه بیشتری در مقایسه با دوره سئو پرداخت می‌کنید، اما نرخ بازگشت هزینه در این سرویس تبلیغاتی بسیار بیشتر و سریع‌تر اتفاق می‌افتد. حال آنکه در گوگل بازگشت سرمایه کاملاً زمانبر خواهد بود.

با استفاده از سرویس تبلیغاتی گوگل ادز شما می‌توانید مخاطبین هدف خود را به شکل دقیق‌تری شناسایی کرده و تبلیغات خود را به آن‌ها ارائه کنید.

به این شکل امکان تبدیل کاربران به مشتری سریع‌تر اتفاق می‌افتد. اما در دوره سئو این موضوع چندان مطرح نیست و هیچ قابلیتی برای تفکیک مخاطبان وجود ندارد.

سخن نهایی

این روزها همه کسب‌وکارها برای دیه شدن و یافتن مشتریان بالقوه خود از سایت استفاده می‌کنند. برای بهینه‌سازی سایت لازم است از گوگل ادز یا سئو استفاده کرد که در این مطلب به جزئیات این دو پرداختیم.

ماندگاری سئو بیشتر از گوگل ادورز بوده و هزینه کمتری دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما در دی ام روم در ارتباط باشید.

امتیاز شما به محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید