تکنیکهای سئو در 2024 – چطور در سال جدید از رقبا پیشی بگیریم؟


عناوین مطالب

اگر کمی خلاق باشید، باید بدانید سئو در 2024 چه تغییراتی کرده و گوگل این بار می خواهد چه بلایی سرمان بیاورد!

در این مقاله از ویکی دمی می خواهیم در مورد ترندهای سئو در سال 2024 با هم صحبت کنیم. در واقع می خواهیم بگوییم که چه اتفاقی برای سئو می افتد و می توانید استراتژی جدید خود را بر اساس چه تکنیک هایی بهینه کنید.

البته اشتباه نکنید! این مقاله در مورد تکنیک های همیشگی و کلیشه ای سئو برای رتبه گرفتن سایت نیست! بلکه سعی کردیم مهمترین مواردی را که در 2024 روی سئوی سایت می تواند تاثیر مثبت و مستقیمی بگذارد، بیان کنیم.

پس اگر می خواهید سایتتان در سال میلادی جدید رتبه بگیرد و رقبای خود را پس بزنید، این مقاله مخصوص شما نوشته شده است که می تواند در حوزه خدمات تخصصی سئو یه شما کمک بزرگی باشد. با ما همراه باشید.

در 2023 چه بلایی بر سر سئو آمد؟

برای اینکه در مورد موضوع اصلی خودمان صحبت کنیم، ابتدا باید بدانیم که در سال 2023 موتورهای جستجو، الگوریتم ها و همچنین رفتار کاربران چه تغییراتی داشته؛ زیرا این موضوع به طور مستقیم روی ترندهای سئو در 2024 و البته سال های بعد تاثیر می گذارد.

مواردی که در این بخش می خواهیم بررسی کنیم، به گزینه های زیر خلاصه می شود:

  • فاکتور E-E-A-T
  • آخرین آپدیت های الگوریتم ها
  • هوش مصنوعی

A. فاکتور E-E-A-T، تاثیر دست اول بودن محتوا در رتبه دهی

احتمال با مفهوم EAT آشنا هستید؛ مفهوم جدیدی با عنوان EEAT در سال 2024 وارد سئو شد که عبارت قبلی را تکمیل کرد. این مجموعه فاکتور سعی کرد تا با محتواهای کامپیوتری بر پایه هوش مصنوعی مقابله کند. فاکتورهای موجود در این عبارت اند از:

  • افزودن “E” جدید به “Experience” یا “تجربه” اشاره دارد – و به این معنی است که Google به تجربه نویسنده اهمیت می دهد. یعنی تا جای امکان می خواهد محتوا انسانی شده باشد. این موضوع باعث می شود تا محتواهایی که توسط AI نوشته می شود، از اعتبار بالایی برخوردار نباشد.
  • حرف “E” دوم برای “Expertise” و به معنی “تخصص” می باشد؛ محتوا باید طوری نوشته شود که کاربران خیال کنند با یک متخصص همه فن حریف طرفند و در کنار این، گوگل هم نتواند به آن خرده بگیرد.
  • حرف “A” در این عبارت برای فاکتور “Authoritativeness” و به معنی “اعتبار سخن” است. یعنی اگر در مورد موضوعی محتوا نوشته اید(خصوصا اگر آن موضوع به طور مستقیم روی سلامتی و یا مسائل مالی کاربر تاثیرگذار است) باید از منابع معتبر نام ببرید؛ طوری که من مطلب را بخوانم و بگویم :”حرفش سند است!”
  • و اما حرف آخر “T” برای “Trust” آورده شده است. طوری بنویسید که بتوانم به مطلب اعتماد کنم و اگر مشکلم با موارد داخل محتوا حل می شود، آن ها را بدون ترس به مرحله عمل ببرم. برای مثال اگر در مورد راه های درمان آفتاب سوختگی می نویسید، چیزی بنویسید که مطمئن باشم آفتاب سوختگی من رفع خواهد شد!

این فاکتور در سال 2023 به همه اثبات کرد که محتوای دست اول و تخصصی می تواند بهترین نتایج را در صفحه جستجو بدست آورد. شاید در سال های قبل نیز یونیک و جدید بودن محتوا می توانست تاثیر مثبتی در سئو سایت بگذارد اما این روند در سال گذشته به اوج خود رسید و تبدیل به یکی از مهمترین فاکتورها برای رتبه دهی سایت ها شد.

B. آخرین آپدیت های الگوریتم های گوگل

دومین موردی که در سال گذشته برای موتورهای جستجو و الگوریتم ها پررنگ شد، موجودیت نویسنده پشت محتواهاست. این یعنی اینکه الگوریتم های گوگل نسبت به نویسنده باهوش تر عمل می کنند؛ این مورد می تواند با مورد بعدی کمی ارتباط داشته باشد. به بیان دیگر، با معرفی هوش مصنوعی به دنیا، الگوریتم ها به محتواهایی که توسط یک انسان زنده(مانند خود شما!) نوشته شده و از تجربیات و دانش خود مایه می گذارد، اعتبار بیشتری می بخشند.

C. ورود هیجان انگیز هوش مصنوعی

شاید بسیاری از افراد، حتی خود شما، با ورود هوش مصنوعی مخالف بودید و زمان معرفی این غول ترسناک، به چالش های زیادی برخوردید؛ اما اگر از زبان من می شنوید، هوش مصنوعی می تواند برای بالا رفتن سریعتر به شما کمک بسیار زیادی بکند. مانند انقلاب صنعتی! زمانی که ابزارآلات ماشینی به دنیا معرفی شد، همه تصور کردند که الان دیگر این ماشین ها هستند که همه کارها را انجام می دهند! اما این طور نبود و ماشین ها(مانند هوش مصنوعی) برای کمک آمدند!

مورد دیگر این است که طبق تحقیقات و مطالعات فراوان در این زمینه، افراد هنوز هم برای پیدا کردن جواب سوال های خود به موتورهای جستجو رو می آورند و نه هوش مصنوعی. بنابراین سئو با هوش مصنوعی صرفا راحت تر  سریعتر است.

بگذریم! این 3 مورد پیش نیاز بحث اصلی ما بودند. ترندهای سئو در 2024 چیست؟

1. هوش مصنوعی در سئو، فرصت یا تهدید؟

حالا بیایید در مورد مسائل مهم سئو در 2024 صحبت کنیم؛ به قول خارجی ها Real Stuff! بنظر شما ورود هوش مصنوعی به دنیا یک فرصت است یا یک تهدید؟ خیلی سرراست جواب بدهم: جفتشان!

با اینکه بسیاری از محتوا نویسان می توانند برای تسریع بخشیدن به کار خود و محتوا نویسی با مطالب جدید، از هوش مصنوعی استفاده کنند، اما مشکل اصلی اینجاست که بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه، می بینید که تمام محتواهای سرازیر شده به اینترنت دارند شبیه به هم می شوند! حتی شرکت های بزرگ طراحی و گسترش AI نیز این موضوع را با گوشت و پوست و استخوان خود درک کرده اند.

مثال: کمپانی جارویس، یکی از غول های هوش مصنوعی، بعد از معرفی هوش مصنوعی یک دسته بزرگ از متخصصین را به تیم نویسندگی و تولید محتوای خود اضافه کرد. چرا؟ این به این معناست که هوش مصنوعی به درد نمی خورد؟ خیر! این به این معنی است که حتی کمپانی ای که خودش مسئول گسترش AI است ارزش تولید محتوا توسط یک فرد متخصص را درک می کند و می داند هوش مصنوعی نمی تواند جایگزین مغز انسان باشد(حداقل الان که اینطور است!)

جالبی ماجرا اینجاست که با وجود معرفی ابزارهای تولید محتوا مبتنی بر هوش مصنوعی، اما نرخ حقوق نویسندگان و محتوانویسان افزایش یافته است.

هوش مصنوعی شاید بتواند با تولید محتوا، حجم محتوایی شما را زیاد کند اما به هیچ عنوان نمی تواند مانند یک انسان، بار علمی محتوا را آنطور که باید و شاید، بالا ببرد.

* راه استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا

بهتر است اینطور بگوییم که “در چه مواردی بهتر است برای تولید محتوا از هوش مصنوعی استفاده کنیم؟”. طبق تجربه اینجانب، بهتر است برای کمک گرفتن و بالا بردن بار علمی و کیفیت محتوا از هوش مصنوعی استفاده کنید و نه برای نوشتن صفر تا صد مطلب. پس:

  • سیستم‌های هوش مصنوعی مانند OpenAI’s GPT-3 و دیگر موتورهای زبانی مانند BERT و Transformer به شما امکان می‌دهند تا محتوای متنی خودکار تولید کنید. این سیستم‌ها می‌توانند متون، مقالات، بررسی‌ها و حتی داستان‌ها را به صورت خودکار تولید کنند. این مورد می تواند صرفا برای ایده گرفتن مفید باشد.
  • AI می تواند به شما کمک کنند تا عناوین جذاب برای مقالات، بلاگ پست‌ها و محتواهای دیگر تولید کنید. این عناوین ممکن است بر اساس تحلیل داده‌های موجود و روند‌های موفق در حوزه مورد نظر ایجاد شوند.
  • همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا محتوا را به زبان‌های دیگر ترجمه کرده و سپس خودتان آن را بهینه کنید.

متوجه منظورم شدید؟ در نهایت منظورم این است که برای ارزیابی و بهبود محتوا و یا آنالیز و تحلیل رفتار کاربران در ارتباط با محتوای تولید شده برای سئو 2024، باید یک متخصص زنده و حی و حاضر کار را انجام دهد.

2. محتوای تجربی و دست اول، یک روند کاملا انسانی

معنی “یک نتیجه کاملا انسانی” چیست؟ یعنی زمانی که یک متخصص در هر زمینه ای یک محتوا تولید می کند، سال ها تجربه، علم، تلاش، شکست، موفقیت، پروژه و هزاران فاکتور دیگر پشت آن نشسته که هوش مصنوعی نمی تواند این مورد را ارائه دهد.

این حرف ها را بگذاریم کنار. اصلا چرا این موضوع مهم است؟ چون که در دسامبر 2022، گوگل با بیان اهمیت فاکتور E-E-A-T به تمام web developer ها فهماند که هر چه محتوایتان را خودتان بیشتر بنویسید، اعتماد گوگل به محتوای شما بیشتر خواهد شد. اگر بخواهیم کامل تر بیان کنیم، این چنین است که گوگل می خواهد کاربر همان چیزی را که می خواهد، از محتوای شما دریافت کند. این یعنی تجربه خاص و واقعی نویسنده از موضوع محتوا.

به این فکر کنید که اکنون باید روی انتشار محتوایی تمرکز کنید که هوش مصنوعی قادر به نوشتن آن نیست. بنابراین در مورد کاری که خودتان انجام داده‌اید، نظرتان، تفسیرتان از داده‌ها، مطالعه‌ای بر اساس داده‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اید یا چیز دیگری که نمی‌توان به‌طور خودکار تولید کرد، باید بنویسید.

تفاوت اصلی را متوجه شدید؟ این که چرا گفتیم این مورد ترند سئو برای 2024 است؟ برای اینکه نوشتن در مورد تجربیات و نظرات شخصی یک تضاد بزرگ با موتورهای جستجوی سنتی دارد. قبل از ورود هوش مصنوعی، محتوا جنبه عمومی و اطلاع رسانی داشت اما الان باید تجربه اتان را تزریق کنید؛ کاربر باید تجربه شخصی شما را لمس کند تا بتواند با شما ارتباط برقرار کند و اگر اینطور نباشد، رتبه بی رتبه!

* روش تولید محتوای تجربی

حالا ممکن است برایتان سوال پیش آمده باشد که چطور می توان محتوای تجربی تولید کرد؟ این جا 2 حالت کلی را در پیش دارید:

  • اگر شما متخصص یک حوزه هستید و می خواهید در همان حوزه تولید محتوا کنید، باید تجربیات خود را مستند کنید. شاید در ابتدا سخت باشد اما با گذشت زمان می بینید که این مورد از نوشتن ربات گونه خیلی راحت تر است. سعی کنید حس واقعی خودتان را به موضوع بیان کنید. چالش هایی که داشتید و راه هایی که انتخاب کردید.
  • اگر شما متخصص آن حوزه نیستید، باید پرس و جو کنید. از افراد متخصص در این حوزه، از سایت های تخصصی، از یوتیوب و اینستاگرام، از فضای واقعی ارتباطات و … . ببینید آن ها در ارتباط با موضوع شما چه تجربیاتی داشته اند،؛ به نحوه توصیف آن ها دقت کنید و سعی کنید تمام مراحل را درک کنید. اکنون می توانید تا حدودی خود را جای فرد مقابل قرار داده و از زبان او صحبت کنید.

در سال 2024، جمع آوری تجربه و دانش از افراد متخصص را به یک گام اصلی در ایجاد محتوا برای SEO تبدیل کنید.

3. برای نویسنده وبسایت هویت بسازید

تا اینجای مقاله احتمالا کلیت داستان دستتان آمده و متوجه شدید که چه اتفاقی برای محتواها افتاده است؛ یکی از مهمترین مواردی که می تواند روند باطل تولید محتوای بی کیفیت با AI را بشکند این است که به گوگل بفهمانید پشت این محتوا یک نویسنده تخصص نشسته است. با توجه به نکاتی که قبل تر هم ذکر کردیم، الگوریتم ها در حال دست و پا زدن برای تشخیص محتوای فیک(مطالبی که هوش مصنوعی تولید می کند) از محتوای واقعی(بر اساس تجربه کاربری) است و چیزی که می تواند کمک کننده باشد، تعیین هویت نویسنده است.

برای هر نویسنده یک پروفایل بسازید. از تجربیات کاری او بنویسید و تا جای ممکن گوگل را با نویسنده آشنا کنید؛ درست مثل یک مصاحبه کاری! بگذارید گوگل متوجه شود که پشت این محتوا یک مغز متفکر و متخصص نشسته است.

* راه شناساندن نویسنده به گوگل

حالا می خواهیم در مورد این بنویسیم که برای سئو در سال 2024 چطور باید شخصیت و هویت واقعی نویسنده را به گوگل نشان داده و به او و مقالاتش اعتبار ببخشیم:

  • صفحاتی را با عنوان پروفایل نویسنده در سایت خود ایجاد کنید و آن ها را معرفی کنید. جزئیاتی مربوط به پیشینه، زمینه‌های تخصص، پیوندهای پست‌هایی که منتشر کرده‌اند و پیوندهایی به رسانه‌های اجتماعی آن‌ها
  • ردی از همین نویسندگان را در سایت های دیگر نیز بگذارید. این مورد مانند رد پای نویسنده است و به افزایش اعتبارش کمک می کند. درک واقعی بودن نویسنده را برای گوگل و خوانندگان آسان تر می کند.
  • شرکت‌های مختلف ​​یا نویسندگان خبره را به فهرست فرعی اضافه کنید، سپس در مورد آن ها نیز بنویسید و این مجموعه را به نوشته های خود پیوند دهید. اعتبار را اضافه کنید و واضح تر نشان دهید که انسان های متخصص پشت محتوا هستند.
  • روی پست های مهمان وبسایت خود کار کنید. پست مهمان را معمولا کسانی می نویسند که در زمینه خاصی تخصص داشته و برای بیشتر دیده شدن سعی در ایجاد مطالب جذاب دارند. بستری برای آن ها فراهم کنید تا گوگل بفهمد حتی پست های مهمان نیز نویسندگانی متخصص پشتشان نشسته است.
  • پست هایی از طرف نویسندگانی که به خوبی شناخته شده اند، منتشر کنید.

4. SGE و تاثیر آن بر رفتار کاربر

اول از همه باید بگوییم که SGE چیست. به گفته گوگل، SGE خلاصه شده عبارت Search Generative Experience است. با ورود هوش مصنوعی، گوگل قطعات متنی از تجربه مولد جستجو در جایگاه صفر SERP قرار می دهد که پاسخی حدودی به سوال پیچیده ای از طرف کاربر است. به بیان دیگر کاربران می توانند سؤالات گسترده ای بپرسند و هوش مصنوعی پاسخی به سوالات آنها بر اساس محتوای موجود در وب می دهد.

برخی تصور می کنند که این قابلیت می تواند ترافیک ارگانیک را بدزدد. من که اینطور فکر می کنم؛ البته می توان گفت که SGE می تواند رفتار جستجوی کاربران را تغییر دهد اما ترافیک ارگانیک را از بین نمی برد.

به مثال زیر دقت کنید(مثال انگلیسی نوشته شده چون نتایج جستجو با عبارات فارسی نتیجه مورد نظر را نشان نمیداد):

what’s better for a family with kids under 3 and a dog, Bryce Canyon or Arches.

حالا از خود بپرسید که آیا این امر ترافیک شما را دزدیده است یا خیر؟ باید بگوییم که “خیر“!

برای اینکه کاربر برای هدف خاصی یک سوال را می پرسد و به دنبال جواب آن است. پس می خواهد نتایج مرتبط را خوانده و اطلاعات خود را تکمیل کند. در این زمان چه اتفاقی می افتد؟ بله درست است. گوگل بهترین و مرتبط ترین نتایج را به کاربر نشان می دهد. همان نتایجی که برای رتبه گرفتن سئو شده اند تا رتبه های بالا را کسب کنند.

بنابراین، در حالی که SGE ممکن است روش جستجوی ما را کمی تغییر دهد، این پایان دنیا برای ترافیک شما نیست.

گوگل هرگز SGE را بر روند سرچ و سئوی خود ارجحیت نمی دهد چرا که می توانند دشمن همدیگر باشند. تصور بر این است که گوگل با اضافه کردن SGE قصد داشته از قافله هوش مصنوعی عقب نماند!

* روش بهینه کردن سایت برای SGE

مانند حالات قبل چه کارهایی برای کمک به این روند داشته باشیم و سایت خود را بر چه اساسی سئو کنیم؟ جواب ساده است! اساساً نترسید و کل استراتژی SEO خود را برای SGE اصلاح کنید.

  • اصول اولیه سئو واقعاً تغییر نکرده است. به تولید محتوای معتبر ادامه دهید، پیوندهای محکمی را به دست آورید، و مهمتر از همه، محتوایی ایجاد کنید که ارزش واقعی برای مخاطبان شما فراهم کند.
  • به خاطر دارید که چندی پیش برای ورود جستجوی صوتی به موتورهای جستجو چه هیاهویی درست شد؟ همه تصور کردند که دیگر کار سئو تمام است! اما اصلا اینطور نبود و نتیجه جستجوی صوتی چیزی مانند همان جستجوی متنی بود. محتمل است که SGE هم به همین سمت برود. البته مطمئناً، خوب است که مراقب چیزهای جدید باشید و برای بهینه کردن سایت در آن حوزه نیز فکر کنید، اما تمرکز اصلی شما همچنان باید این باشد که به جایگاه برتر گوگل برسید.
  • با توجه به مطالب قبلی، به تولید محتوایی پر از تجربیات واقعی ادامه دهید.

5. بهینه کردن محتوا برای کاربران، اولویت امسال سئو

در جریان پرونده ضد انحصار بزرگ گوگل، برخی از روش هایی ک الگوریتم ها ب سایت ها ارزش و رتبه می دادند، فاش شد. در این زمان مشخص شد که اولویت الگوریتم ها برای رنک بندی، رفتار کاربران و میزان رضایت آنها بود. این کار را خوب هم انجام می دادند!

به زبان دیگر الگوریتم‌ها در درک احساس کاربران نسبت به محتوای شما بهتر از درک خود محتوای شما رتبه می دهند.

برای مثال یک سایت فروش عینک مشتریان خود را برای بک لینک زدن و یا مطلب نوشتن برای آنها در سایت های دیگر آزار می داد؛ تا زمانی که گوگل از این روند خبر نداشت، همه چیز خوب پیش میرفت تا اینکه گوگل متوجه شد و رتبه سایت را به طور کامل گرفت!

نکته دیگر در این مورد این است که رفتار کاربر صرفا داخل سایت مهم نیست. برای مثال گوگل بررسی می کند که یک کاربر در خارج سایت به برند شما چه واکنشی نشان می دهد.

مثال:

این امر اهمیت بهینه سازی صفحه شما را برای هدف کاربر برجسته می کند و نشان می دهد که سیگنال های کاربر (مانند نرخ پرش) کلید موفقیت رتبه بندی هستند.

بنابراین می‌توان گفت که استراتژی‌های موفق سئو در آینده باید بیشتر بر روی میزان برآوردن نیازها و انتظارات کاربران تمرکز کنند، حتی فراتر از محتوای سئو شده.

* چطور سایت را بر اساس سیگنال کاربر سئو کنیم؟

پس تا اینجای کار باید متوجه شده باشید که گوگل تمرکز خود را بر رضایت کاربر گذاشته و ترجیح می دهد محتوا و مطالب منتشر شده در سایت دیگر ربات گونه نباشد. در اینجا می توانید چند نکته برای جلب توجه کاربران بخوانید:

  • معیارهای تعامل کاربر مانند زمان در صفحه، نرخ پرش، کلیک روی دکمه‌ها یا تعامل با ویژگی‌ها را بررسی کنید. اینها به شما تصویر واضحی از نحوه تعامل کاربران با سایت شما می دهد. سپس می توانید صفحه خود را مطابق با آن تنظیم کنید. برای این کار می توانید از ابزارهای آنالیز سایت استفاده کنید.
  • محتوا را با هدف کاربر مطابقت دهید. محتوای خود را دقیقاً با آنچه کاربران جستجو می‌کنند هماهنگ کنید – نه بیشتر، نه کمتر. یافتن پاسخ را برای آنها آسان کنید. به موضوعات به روز و ترند توجه کنید. روی مقاله‌هایی که میدانید کاربر به آن علاقمند است، وقت بیشتری بگذارید.
  • عناصر بصری مانند فیلم ها و اینفوگرافیک ها را اضافه کنید. این راخ می تواند نرخ درگیری کاربر با سایت شما را افزایش دهد.
  • عناصری را اضافه کنید که باعث تعامل کاربر شود؛ مانند بخش‌های نظرسنجی و آزمون‌ها 

۶. تطبیق هدف جستجو

تطبیق هدف جستجو یا matching search intent چیست؟

بگذارید این مورد را با یک مثال برایتان توضیح دهم. ممکن است شما عبارت “بهترین رژ لب گیاهی” را سرچ کرده باشید. روی لینک اول کلیک می کنید و وارد یک صفحه از یک محصول می شوید.

در این حالت شما می خواهید لیستی از محصولات را در یک سایت ببینید، آن ها را با هم مقایسه کنید و در نهایت بهترین محصول را بخرید. اما در این حالت چنین اتفاقی نمی افتد.

نتیجه چه می شود؟

  • شما سریعا از آن صفحه خارج می شوید.
  • نرخ پرش سایت بالا می رود، چون هدف جستجوی کاربر با صفحه‌ای که برای آن سئو شده مطابقت ندارد.
  • اگر این موضوع تکرار شود، گوگل آن را مدنظر قرار داده و به سایت رتبه پایین تری می دهد.

* چطور صفحات سایت را با هدف جستجو مطابقت دهیم؟

اولین موردی که در تطبیق هدف جستجو با صفحات سایت شما مهم است، این است که اصلا “هدف جستجو” را بدانید!

برای این کار باید به طور کامل و جامع، “تحقیق کلمات کلیدی” را بلد باشید.

  • از ابزارها استفاده کنید.
  • پیشنهادهای گوگل را بررسی کنید.
  • به صفحات رقبا دقت کنید.
  • ببینید چه عنوان هایی در رتبه‌های برتر نشسته اند.

با این روش ها می توانید به نتایج عالی‌ای دست یابید.

۷. افزایش روز افزون تاثیر UX در سئو

خب! تا اینجای مقاله باید متوجه شده باشید که تمرکز موتورهای جستجو و ربات های گوگل و در واقع سئو در ۲۰۲۴، بر رفتار کاربر و نحوه تعامل آن با سایت شماست.

یکی از مهمترین عوامل تعاملی و رفتاری کاربر در سایت شما چیست؟ بله! تجربه کاربری UX.

پس این فاکتور می تواند بخش بزرگی از سئوی سایت در سال ۲۰۲۴ را دربرگیرد.

Core web vitals در سال 2021 برای ارزیابی UX وب سایت شما به یک فاکتور رتبه بندی تبدیل شد . این مجموعه ای از سه معیار خاص تجربه صفحه وب است که گوگل آن را بسیار مهم می داند:

  • بزرگترین سکشن رنگی پر محتوا (LCP)
  • تاخیر ورودی اول (FID)
  • تغییر چیدمان تجمعی (CLS)

می توان گفت INP مشابه FID است، اما پیشرفته تر.

تمام تعاملات صفحه مانند:

  • کلیک کردن با ماوس
  • ضربه زدن بر روی دکمه‌ها و لینک های داخلی
  • فشار دادن یک کلید روی صفحه کلید فیزیکی یا صفحه کلید

در صورتی که، FID فقط اولین تعامل را به حساب می آورد.

* چطور سایت را برای بهبود UX بهینه کنیم؟

بهینه کردن UX به این معناست که گشت و گذار در سایت و نحوه تعامل کاربر با سایت را(از نظر شهودی) تا حد امکان ساده کنید. برخی نکاتی که در این مورد باید رعایت کنید، به شرح زیر است:

  • سرعت سایت را بهبود دهید
  • باید pop up ها را محدود کنید. در مورد مواردی که نگه می‌دارید، باید دلیل موجهی داشته باشید!
  • صفحه خود را به گونه ای ترسیم کنید که پیمایش ، آنالیز و بررسی آن آسان باشد
  • CTA یا هر کسب درآمد خود را مرتبط با متن کنید
  • فقط به محتوایی که واقعاً برای خواننده مفید است، لینک دهید و به کاربر کمک کنید تا اطلاعات مورد نظر خود را از سایت شما دریافت کند. با این کار کاربر زمان بیشتری را در سایت شما می ماند.

۸. در یک موضوع خاص بزرگ شوید و از بک لینک کمک بگیرید

نمی توان گفت این مورد صرفا مربوط به سئو در ۲۰۲۴ است. اما خب در سال‌های اخیر و احتمالا در سال‌های آینده این مورد به خصوص می تواند موثرتر از قبل باشد. حالا خود عنوان به چه معناست؟

یعنی شما باید یک موضوع حاشیه‌ای را انتخاب کنید(موضوع اصلی سایتتان نباشد) و برای آن محتواهای زیاد تولید کنید و در نهایت این محتواها را با لینک داخلی به هم وصل کنید.

اما داستان به همین ختم نمی شود. این خوشه بندی باید طوری باشد که بتواند بک لینک زیادی دریافت کند. بک لینک هایی که کاربران روی آن کلیک می کنند و وارد سایت شما می شوند.

به این ترتیب گوگل شما را به عنوان مرجعی برای موضوع انتخابی در نظر گرفته و با دادن رتبه‌های برتر به سایتتان، به شما افتخار می کند!

* راهکارهایی برای دریافت مرجعیت در یک موضوع

حالا باید چه کنیم که در یک موضوع مرجعیت پیدا کنیم؟ اینجا به شما می‌گوییم:

  • پست های مهمان: محتوایی را که شانس رتبه‌بندی دارد را به‌صورت مهمان منتشر و توزیع کنید.
  • تبادل لینک مثلثی: تبادل لینک با سایت های قانونی که به صورت موضعی با محتوای شما مرتبط هستند. به وب‌سایت‌هایی نگاه کنید که مدیران محتوا دارند که واقعاً ارزیابی می‌کنند که آیا پیوندهای قرار داده شده برای خواننده مفید هستند یا خیر.
  • آهنرباهای پیوند: صفحاتی درباره آماری که خودتان جمع‌آوری کرده‌اید، مطالعاتی که انجام داده‌اید، ابزارهای رایگان، قالب‌ها و دیگر منابع اصلی ایجاد کنید که به اندازه‌ای ارزشمند هستند که به طور طبیعی افراد را وادار به پیوند به شما کند.
  • نمونه کارها وب سایت: چند سایت ایجاد کنید تا جنبه های مختلف صنعت خود را پوشش دهند و فقط پیوندهایی را منتشر کنید که واقعاً برای خواننده مفید هستند.

۹. سوشال مدیا و AI، جایگاهی جدید در سئو دارند

یکی از بزرگترین چالش هایی که ورود هوش مصنوعی به دنیا به خود به همراه داشت، این بود که تصور می شد هوش مصنوعی مانند chatGPT و یا Bard می تواند جایگزینی برای گوگل باشد. اما اینطور که نشد، هیچ؛ حتی نحوه جستجوی کاربران در گوگل را نیز  تغییر نداد.

ورود هوش مصنوعی به جهان، هیچ تاثیری در تعداد افرادی که برای دریافت اطلاعات از گوگل استفاده می کنند، نداشت.

اصلا بحث این است که بسیاری از مردم عادت دارند که مسائل مختلف را گوگل کنند. در هر موضوعی که باشد! “گوگل کردن” به یک فعل در زبان محاوره تبدیل شده است.

و اما سوشال مدیا یا همان فضای مجازی چطور؟ خب کاربران زیادی هم هستند که برای دریافت اطلاعات مورد نیاز خود در فضای مجازی به جستجو می پردازند. برای مثال با بررسی ها و مطالعات انجام شده، نوجوانان زیر ۱۸ سال برای بررسی یک موضوع ترجیح می دهند آن را در TikTok سرچ کنند و نه در گوگل.

چطور با این ۲ مورد منطبق شویم؟

ببینید هوش مصنوعی که تکلیفش مشخص است. خیلی کار زیادی از دست شما برنمی آید. اما فضای مجازی:

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، رفتار جستجوی افراد در آینده نزدیک تغییر نخواهد کرد.

اما اگر می خواهید در صدر روند سئو باقی بمانید، به شما توصیه می کنیم:

  • اگر TikTok جایی است که مخاطبان شما وقت خود را سپری می کنند، از TikTok استفاده کنید و زیرنویس های خود را بهینه کنید
  • تصاویر توضیح‌دهنده را اضافه کنید و برای جستجوهایی که Google نتایج بصری را جاسازی می‌کند، حضوری در YouTube ایجاد کنید
  • از انبوهی از نشانه‌گذاری طرحواره استفاده کنید تا به Google کمک کنید تا هر زمان که سعی می‌کند تجربه یافتن اطلاعات در TikTok یا Instagram را تقلید کند، بیشترین استفاده را از محتوای شما داشته باشد.

۱۰. بالا رفتن اهمیت نتایج جستجوی محلی

این آمار را با هم مقایسه کنید:

در سال ۲۰۱۹ حدود ۹۰ درصد از مصرف کنندگان، کسب و کارهای محلی را در گوگل پیدا کردند؛ این درصد در سال ۲۰۲۲ به ۹۸ درصد افزایش یافت!

بنابراین اگر شما هم برای کسب و کار local خود می خواهید در گوگل دیده شوید، موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  • تبلیغات جستجوی محلی: کسب و کارها به طور فزاینده ای از تبلیغات هدفمند در نتایج جستجوی محلی استفاده می کنند.
  • مدیریت بررسی: کسب‌وکارها نه تنها بر دریافت نظرات، بلکه بر مدیریت مؤثر آن‌ها تمرکز می‌کنند. این شامل تشویق فعالانه مشتریان برای گذاشتن نظرات، پاسخ به این نظرات و استفاده از بازخورد برای بهبود محصولات و خدماتشان است.
  • رتبه‌بندی: همراه با بررسی‌ها، رتبه‌بندی‌های کلی ستاره در الگوریتم‌های جستجوی محلی وزن بیشتری به دست می‌آورند. میانگین رتبه بالاتر می تواند رتبه کسب و کار را در نتایج جستجوی محلی افزایش دهد و آن را برای مشتریان بالقوه بیشتر نمایان کند.
  • پوشش طرحواره: نشانه گذاری طرحواره نوعی کد است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای وب سایت شما را درک کنند. این اطلاعات را برای مشتریان بالقوه قابل دسترسی تر می کند و می تواند دید سایت را در جستجوهای محلی بهبود بخشد.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد به شما کمک کند. بی صبرانه منتظریم تا در مورد تجربیات جدید و جالب شما در زمینه سئو در سال جدید مطلع شویم! ممنون که تا انتهای این مقاله با ویکی دمی همراه بودید.

دیدگاهتان را بنویسید