سئو کتگوری چیست؟ چک لیست کامل سئو دسته بندی


عناوین مطالب

اگر شما هم برای مدت زمان کوتاهی است که وارد حرفه سئو شده اید، احتمالا برای سئو کتگوری سوالاتی دارید و یا این موضوع برایتان مشکل آفرین شده است. به همین دلیل در این مقاله از ویکی دمی قصد داریم در مورد سئو دسته بندی سایت صحبت کنیم.

زمانی که سئو سایت را به عنوان شغل انتخاب می کنید، روند کار را به صورت کلی می دانید و یکسری کارها و وظایف را در راستای آن انجام می دهید اما سئو دسته بندی می تواند در این روند قرار نگیرد و تازه زمانی که یک سایت کامل دستتان باشد، متوجه می شوید که ای دل غافل! حالا چه کاری از دستم بر می آید!

با ما همراه باشید.

سئو کتگوری چیست؟

از آنجایی که بخش بزرگی از سایت را دسته بندی ها پوشش می دهند، سئو کتگوری می تواند مورد مهمی هم باشد. یعنی شما به عنوان سئوکار باید بدانید که استراتژی و رویکردتان در برابر صفحه های دسته بندی به چه صورت خواهد بود تا در نهایت بتوانید با برنامه درست، به بهترین نتایج برسید.

بسیار پیش آمده است که در همان ابتدای کار به این صفحه ها توجهی نشده و با گذشت زمان، به سایت ضرر وارد کرده اند. چند نکته برای سئو دسته بندی وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید:

  • اول باید تعیین کنید که می خواهید صفحات دسته بندی شما ایندکس شوند یا خیر.
  • دوم باید بدانید در صورت ایندکس شدن، می خواهید با چه کلمه ای سئو شده و رتبه بگیرد.
  • سوم باید تجربه کاربری را در صفحه کتگوری بهبود بخشید.
  • چهارم باید(باید!) به سرعت لود صفحه دسته بندی توجه ویژه بکنید.
  • پنجم کسب اطلاعات برای تکنیک های سئو دسته بندی است.

حالا می خواهیم هر یک از موارد را به صورت کاملتر توضیح دهیم.

1. تعیین استراتژی برای سئو دسته بندی

مهمترین موردی که در همان ابتدا باید آن را تعیین کنید این است که اصلا می خواهید صفحات دسته بندی در سئو سایت شما دخیل باشند یا خیر. برای مثال، سئو کتگوری در سایت های فروشگاهی می تواند تا حد زیادی در کسب مشتری تعیین کننده و مهم باشد. بنابراین شما به عنوان سئوکار یک فروشگاه آنلاین، صفحات دسته بندی را سئو کنید.

تصور کنید یک سایت برای فروش ساعت رولکس ایجاد شده و شما می خواهید آن را به رتبه های برتر انتقال دهید. حالا کاربر عبارت “خرید ساعت رولکس” را سرچ می کند. یک محصول از کل محصولات سایت در رتبه 1 ظاهر می شود. بنظر شما این حالت نرخ فروش را بالا می برد؟ آیا شما به هدف خود رسیده اید؟ آیا کارفرما از این شرایط راضی است؟

جواب تمام این سوالات “خیر” است! چون کاربر باید دسته بندی تمام مدل های ساعت رولکس را ببیند و مدل مورد نظر را با بررسی، انتخاب کند.

در مقابل، بخش دسته بندی وبلاگ یک سایت ممکن است از چنین اهمیتی برخوردار نباشد.

تمام این موارد و تصمیم نهایی به حوزه کاری، اهمیت دسته بندی و البته نظر کارفرما دارد.

2. تعیین کلمه کلیدی برای سئو کتگوری

زمانی که مرحله قبل را می گذرانید و صفحه دسته بندی(هر دسته بندی) در سایت برایتان با اهمیت می باشد، وقت آن رسیده که تعیین کنید آن صفحه با چه کلمه ای سئو شود. برای تعیین این مورد 2 راه جلوی رویتان است:

  1. خودتان را جای کاربر قرار دهید و در نهایت تصمیم بگیرید که چه چیزی به نفع اوست.
  2. رقبا را بررسی کنید و ببینید با کلمه کلیدی انتخابی شما با دسته بندی بالا آمده اند یا با موارد دیگر.

مورد خیلی مهم این است که ممکن است رقبای شما با دسته بندی بالا نیامده باشند اما کاربر نیاز دارد که صفحه کتگوری را ببیند. در این صورت سود کرده اید! چون رقیب های شما هنوز متوجه این داستان نشده اند.

3. بهبود تجربه کاربر عامل مهم در سئو دسته بندی

حالا شما تصمیم گرفته اید که صفحه دسته بندی ایندکس شود، کلمه کلیدی هدف را انتخاب کرده اید و روند سئو شروع شده. حالا دیگر چه چیزی مهم است؟ بله! تجربه کاربر!

با تعیین استراتژی و شروع سئو کتگوری و آمدن به لینک یک و هزار بدبختی دیگر، کاربر وارد سایت می شود. اما اگر این صفحه بهینه نشده باشد چه می شود؟ کاربر سایت شما را ترک می کند. بعد شما میمانید و مقدار زیادی تلاش بیهوده.

4. بهینه کردن سرعت لود صفحات کتگوری

به طور کلی سرعت لود صفحات سایت شما باید بالا باشد. حالا این مورد را به صفحات دسته بندی هم بسط دهید. چون معمولا این صفحات دارای مقدار زیادی مطلب و اطلاعات و لینک داخلی هستند، ممکن است زمان بیشتری برای لود شدن کامل نیاز داشته باشند. به همین دلیل با استفاده از تکنیک های سئویی و بهینه سازی سرعت، لود صفحه را تا حد ممکن تسریع کنید.

با این کار می توانید تجربه کاربری را نیز بهبود دهید.

5. تکنیک های سئو کتگوری

4 مورد قبلی موارد مهمی برای سئو کتگوری بود که باید آن ها را در چک لیست خود قرار دهید و بهینه کنید. حالا تکنیک هایی برای آن وجود دارد که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد:

  • صفحه دسته بندی را با محتوا سئو کنید. البته شما در هر صورت باید سئوی اصلی را با محتوا انجام دهید؛ پس این چه تکنیکی است؟ این است که شما می توانید قبل از شروع موارد موجود در دسته بندی، یک محتوای نسبتا کوتاه بنویسید. برای مثال صفحه، یک صفحه آموزشی با مقاله های مرتبط در مورد “الگوریتم های گوگل” است. در ابتدا یک توضیح برای آن بنویسید و کاربر را با آن موضوع آشنا کنید. در ادامه می تواند برای اطلاعات بیشتر روی لینک های موجود در صفحه کلیک کند.
    این مورد هم برای فهم ربات های گوگل از صفحه مفید است و هم کاربران را راضی و خوشحال می کند.
  • به صفحه دسته بندی لینک دهید. تکنیک مهم و کارآمد در سئو دسته بندی این است که لینک سازی داخلی را به طور بهینه و هدفمندی برای صفحه مرجع انجام دهید تا دسترسی کاربران به آن راحت باشد. ربات ها نیز به مرور اهمیت صفحه را متوجه شده و به آن رتبه می دهند.
  • از لینک های برد کرامب استفاده کنید. برد کرامب ها که در دسته لینک داخلی قرار می گیرند، می توانند به عنوان نقشه و راهنما برای کاربر محسوب شوند. این مورد از بهترین روش ها برای بهینه کردن ساختار سایت نیز به شمار می رود.
  • لینک های موجود در دسته بندی را به مرور وارد کنید. مثلا اگر 500 لینک داخلی(مثلا محصول) در صفحه موجود است، آن ها را به صورت مستمر و با تعداد کم وارد کنید تا قدرت صفحه بالاتر رود. در صورتی که هر 500 لینک را یکجا در صفحه ایجاد کنید می تواند آسیب بدی به سئو کتگوری وارد کند.
  • URL صفحه دسته بندی را بهینه کنید. به طور کلی، آدرس صفحه می تواند تاثیر مستقیم بر سئوی آن داشته باشد. برای همین آدرس صفحات دسته بندی را درست بسازید؛ تا هم کاربر با آن راحت باشد و هم ربات گوگل صفحه را بهتر درک کند.

ممکن است ده ها تکنیک و راهکار دیگر نیز برای سئو کتگوری وجود داشته باشد که ما در این مقاله آن ها را درج نکردیم. اگر شما هم موردی مد نظرتان است آن را با ما و دیگران در بخش نظرات کاربران به اشتراک بگذارید.

ممنون که تا انتهای این مقاله از ویکی دمی با ما همراه بودید. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره حرفه ای سئو با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید