لحن محتوا چقدر می تواند در سئو محتوا تاثیرگذار باشد؟


عناوین مطالب

خیلی فکر کردم تا بتوانم اهمیت لحن محتوا را با یک توضیح کوچک بیان کنم؛ راستش را بخواهید کمی سخت است! حالا بگذارید این چنین برای شما تعریف کنم. تا به حال دقت کرده اید که اطرافیان و دوستان و آشنایان شما هر کدام به یک چیز به خصوص معروف هستند؛ برای مثال یکی آشپز خوبی است، یکی خوش لباس است و دیگری به حس شوخ طبعی اش معروف است.

ما با 2 تای اول کاری نداریم و هدفمان مورد سوم است؛ حس شوخ طبعی را چه چیزی بوجود آورده و آن را برای دیگران جذاب می کند؟

  • بادی لنگوییج یا همان حرکات فیزیک و بدن
  • لحن گفتار و ادای جملات
  • ارتباط چشمی با مخاطبان
  • و …

خب زمانی که شما به عنوان یک سئوکار یا محتوا نویس می خواهید برای سایت خود یک مقاله بنویسید و یا می خواهید مشاوره سئو دهید، قطعا کسی نمی تواند ببیند زبان بدنتان چیست یا چه چیزی تنتان کرده اید؛ کاربر فقط و فقط لحن نوشتن و ادبیات شما را می خواند. در این مرحله شما باید جوری بنویسید که کاربر بتواند با محتوا ارتباط برقرار کند.

فعلا زیاده گویی نمی کنم. در ادامه با ما همراه باشید تا در ویکی دمی بتوانیم تخصصی تر و کامل تر در مورد لحن محتوا صحبت کنیم.

لحن محتوا، تاثیرگذارترین فاکتور محتوانویسی

خب داشتم می گفتم؛ لحن محتوایی که شما می نویسید یکی از اصلی ترین و حیاتی ترین مواردی است که باید برای نوشتن یک محتوای باکیفیت در چک لیست شما حضور داشته باشد.

در سال هایی که دبیرستانی بودم، زمانی که انشا می نوشتیم، دبیر انشا به ما می گفت که بعضی از آدم ها زاده شده اند که خوب صحبت کنند و خوبتر بنویسند(در ادامه می گفت که من به کسانی نمره می دهم که بیشتر تلاش کنند که ما به این نکته کاری نداریم). بسیاری از کسانی که وارد 2 شغل محتوا نویسی یا سئو می شوند، واقعا یکی از مشکلاتشان همین نوشتن محتوا و لحن مقاله است.

باید به این دسته بگویم که نگران نباشید! بعد از گذشت مدتی می توانید به راحتی در کوتاه ترین مدت ممکن، باکیفیت ترین مطالب را نوشته و منتشر کنید. فقط کافیست به نیاز کاربر، حوزه کاری و البته رقبا دقت بیشتری داشته و دقیق تر آن ها را بررسی کنید.

باور کنید بعد از مدتی خودتان از پیشرفتتان شگفت زده خواهید شد.

چند مدل لحن محتوا داریم؟

فکر می کنم تا اینجای مقاله توانسته باشم تا حدودی در مورد لحن مناسب محتوا به شما اطلاعات دهم. اما حالا می خواهیم دسته بندی ها را انجام دهیم. ممکن است در هر مقاله، شما یک دسته بندی خاص آن مقاله را ببینید؛ پس خیلی درگیر تفاوت ها نباشید و اصل مطلب را بچسبید.

لحن محتوا به بیان و نحوه ارائه محتوا اشاره دارد که می تواند از رسمی تا غیررسمی، جدی تا طنز، و خلاقانه تا آموزنده متغیر باشد. انتخاب لحن مناسب برای محتوا به عوامل مختلفی مانند نوع محتوا، مخاطبان هدف و هدف از تولید محتوا بستگی دارد.

ما برای نوشتن یک محتوا، چندین لحن داریم:

  • لحن رسمی
  • لحن غیر رسمی
  • لحن خلاقانه
  • لحن آموزنده
  • لحن متقاعدکننده

اولین کار برای پیدا کردن لحن درست محتوا این است که مخاطبان خود را بشناسید.

در ادامه می خواهیم در مورد هر یک بیشتر توضیح دهیم.

1. لحن رسمی، به خشکی بیابان!

فرض کنید می خواهید برای یک سایت آکادمیک مانند “دانشگاه صنعتی شریف” یک محتوا در مورد “مزایا و معایب مهاجرت درسی به کشورهای اروپایی” بنویسید. آیا می توانید مانند همین مطلب بنویسید؟ بنظر شما لحن شما باید پر از شوخی و مثال های شخصی و گرم و صمیمی باشد؟

در خاطرتان باشد کسانی که این محتوا را قرار است بخوانند، افرادی هستند که در مقاطع پیشرفته در حال مطالعه بوده و یا اساتید آن دوره خواهند بود.

این لحن در متون علمی، دانشگاهی، اداری و حقوقی استفاده می شود. لحن رسمی معمولاً جدی، دقیق و بدون ابهام است.

2. لحن غیررسمی، رنگین کمان شادی و سرگرمی

لحن غیر رسمی می شود همان چیزی که در وبلاگ ها و مقاله های روزانه و روزنامه ها و مجلات می خوانید.

این لحن در متون روزمره، وبلاگ ها، پست های شبکه های اجتماعی و محتوای سرگرم کننده استفاده می شود. لحن غیررسمی معمولاً صمیمی، دوستانه و گاه طنز آمیز است.

نویسنده این حوزه باید بتواند به درستی با مخاطب ارتباط برقرار کند؛ چون برخلاف مورد قبلی، در این گروه از افراد، مخاطب خودش هم نمی داند به دنبال چه چیزی است و فقط می خواهد سرگرم باشد.

3. لحن خلاقانه، خاص هر نویسنده

این لحن در متون ادبی، داستان ها، شعرها و محتوای هنری استفاده می شود. لحن خلاقانه معمولاً شاعرانه، پر از تصاویر و لحن احساسی است. در این مورد نویسنده باید بتواند خاص و یونیک باشد. چیزی بنویسد که تا به حال کسی ننوشته است.

در بهترین حالت برای خودش یک سبک جدید ایجاد کرده که بعدا به همان لحن خودش هم معروف شود.

4. لحن آموزنده، مخصوص یادگیری

این لحن در متون آموزشی، مقالات علمی و محتوای آموزشی استفاده می شود. لحن آموزنده معمولاً واضح، دقیق و گاه شامل مثال های عملی است. شاید بگویند مقالات آموزشی اگر کمی از خشک و جدی بودن دربیایند، یادگیری بالاتر خواهد رفت؛ اما من به شخصه با این ایده مخالفم.

5. لحن متقاعد کننده، افزایش تمایل شما به خرید چیزی که نیاز ندارید

این لحن در تبلیغات، متون بازاریابی و محتوای متقاعد کننده استفاده می شود. لحن متقاعد کننده معمولاً قوی، جذاب و گاه شامل فراخوان برای اقدام است. از نظر من سخت ترین کار را افرادی دارند که می خواهند یک محصول را تبلیغ کنند.

تصور کنید شما می خواهید یک “دریل صنعتی با برند ….” را تبلیغ کنید و مخاطب را با یک جمله راضی به خرید نمایید. آخر در مورد دریل صنعتی چه چیز جذابی می توان نوشت؟!

البته که اینکاره ها توانسته اند و نوشته اند و من هم الان یک دریل در خانه خود دارم که سالی یک بار هم از آن استفاده نمی کنم!

نکات مهم در مورد لحن محتوا

  • لحن محتوا باید با نوع محتوا، مخاطبان هدف و هدف از تولید محتوا همخوانی داشته باشد.
  • لحن محتوا باید واضح، دقیق و قابل فهم باشد.
  • لحن محتوا باید جذاب و گیرا باشد تا مخاطب را به خواندن ادامه محتوا ترغیب کند.
  • لحن محتوا باید متناسب با شخصیت برند یا نویسنده باشد.

مثال:

  • یک مقاله علمی در مورد فیزیک کوانتوم باید لحنی رسمی و آموزنده داشته باشد.
  • یک پست وبلاگ در مورد سفر به یک مکان جدید می تواند لحنی غیررسمی و صمیمی داشته باشد.
  • یک شعر عاشقانه باید لحنی خلاقانه و احساسی داشته باشد.
  • یک آگهی تبلیغاتی برای یک محصول جدید باید لحنی متقاعد کننده و جذاب داشته باشد.

جمع بندی

انتخاب لحن مناسب برای محتوا می تواند به شما کمک کند تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید، آنها را جذب کنید و به اهداف خود از تولید محتوا برسید.

بنابراین بدانید چه چیزی می خواهید بنویسید، برای چه کسی می خواهید بنویسید و هدفتان از نوشتن چیست؛ در نهایت بهترین لحن محتوا را می توانید انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید