مراحل سئو سایت؛ ۴ مرحله ساده برای افزایش رتبه سایت در گوگل


مراحل سئو سایت از سوالات پرتکرار برای بسیاری از کسب‌وکارهای امروزی است. اگر این موضوع سوال شما هم هست، دانستن و خواندن این مقاله برای شما بسیار مفید است. ما مراحل انجام سئو سایت را بر اساس سئوی چهار مرحله‌ای تدوین کرده‌ایم تا مطمئن شویم که شما هیچ کاری را از قلم نمی‌اندازید. مهم نیست که در SEO باتجربه باشید یا نه، این مقاله به شما تک تک گام‌های چگونگی انجام فرآیند سئو را به زبانی ساده توضیح می‌دهد. پس این مطلب از آموزش سئو بلاگ پارس پک را بخوانید و نکات آن را اجرایی و صبوری کنید تا سایتتان بهینه‌سازی شود.

مراحل سئو سایت چیست؟

مراحل سئو سایت، مجموعه اقدامات و دستورالعمل‌های مداوم است که باعث می‌شود وب‌سایت شما در موتورهای جست‎‌وجو رتبه بهتری بگیرد. این مراحل، شامل چهار گام اصلی است. مانند:

۱. کیورد ریسرچ

۲. سئوی آن پیج

۳. سئوی آف پیج

۴. سئوی تکنیکال

سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو، یک فرآیند پیچیده است که می‌تواند برای افراد تازه‌کار گیج‌کننده باشد. استراتژی‌های مختلفی برای سئو وجود دارد، اما استراتژی چهارگانه، ساده‌ترین و در عین حال موثرترین راه برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو است.

شرح کلی مهم‌ترین مراحل سئو سایت

مهم‌ترین مراحل سئو وب‌سایت شامل چهار گام عملی است. هر کدام از این گام‌ها جزئیات بسیاری دارند که باید به آن‌ها توجه کنید.

۱. کیورد ریسرچ

مرحله کیورد ریسرچ اولین مرحله از سئو سایت و شالوده کار سئو است. اگر این مرحله به خوبی انجام نشود، ممکن است ترافیک کمی بگیرید و یا اینکه ترافیک اشتباهی بگیرید. پس این مرحله را جدی بگیرید.

کلمه کلیدی، عباراتی است که کاربران در مرورگرها جست‌وجو می‌کنند تا به اطلاعات موردنیازشان دسترشی پیدا کنند. پس کیورد ریسرچ فرایندی است که در آن تمام عبارات مرتبطی که کاربران براساس دغدغه و نیازهایشان سرچ می‌کنند را پیدا می‌کنیم.

۲. سئوی آن پیج

سئوی آن پیج (On-Page SEO) به معنای بهینه‌سازی داخل صفحات سایت است. نام دیگر آن، سئوی داخلی است. سئوی On-Page از مراحل سئو سایت شامل تک تک اقداماتی است که شما در داخل سایت خودتان برای بهینه‌سازی و بهبود آن انجام می‌دهید.

این مجموعه اقدامات شامل نوشتن محتوای باکیفیت سئوشده، لینک‌سازی داخلی، بهینه‌سازی تصاویر و ویدیوها، بهبود تجربه کاربری (UX)، امنیت ‌HTTPS، جای‌گذاری کیوردها، بهبود و به‌روزرسانی و… می‌شود.

مانند این است که شما کتابی نوشته‌اید و برای بهبود آن می‌آیید محتوا و ساختار داخل خود کتاب را تغییر و بهبود می‌دهید. در اینجا شما باید مطمئن شوید که ساختار کتابتان باکیفیت است.

۳. سئوی آف پیج

سئوی آف پیج (Off-Page SEO) به معنای بهینه‌سازی خارج از صفحات سایت است. نام دیگر این نوع سئو، سئوی خارجی است. سئوی آف پیج از مراحل سئو سایت شامل تک تک اقداماتی است که خارج از سایتتان برای بهبود آن انجام می‌دهید. مجموعه اقداماتی مانند لینک‌سازی داخلی، نوشتن محتوای سئوشده، به طور منظم به‌روزرسانی و بهبود است. مانند این است که شما پس از اینکه از محتوا و ساختار خوب داخل کتاب مطمئن شدید، به عنوان مثال می‌آیید اقداماتی را در تبلیغات کتاب انجام می‌دهید تا به فروش خوبی برسد.

۴. سئوی تکنیکال

سئوی تکنیکال (Technical SEO) یا سئوی فنی از مراحل سئو سایت، به معنای اقداماتی است که شما مطمئن می‌شوید سایت شما از نظر فنی سالم و سازگار با موتورهای جست‌وجو است. این اقدامات شامل اصلاح لینک‌های شکسته، بهینه‌سازی سرعت بارگذاری صفحه و اطمینان از اینکه وب‌سایت توسط ربات‌های موتور جستجو قابل خزیدن است، می‌شود. این‌ها چهار گام اصلی نحوه انجام سئو است که با نام «استراتژی چهارگانه سئو» شناخته می‌شوند. در ادامه به گام‌های موثر بهترین فرآیند سئو طبق استراتژی چهارگانه می‌پردازیم. پس تمرکز کنید و جزئیات مراحل سئو سایت را بخوانید.

بهترین فرآیند سئو چیست؟

بهترین فرآیند سئو و مراحل سئو سایت این است که شما کار خود را براساس دیتا و اطلاعات آغاز کنید. این کار با کیورد ریسرچ یا تحقیقات کلمات کلیدی آغاز می‌شود. پس از یک کیورد ریسرچ دقیق، شما مطمئن می‌شوید که می‌خواهید سایتتان با چه کلماتی بهینه‌سازی شود. اقدام بعدی این است که به سراغ تولید محتوای باکیفیت و براساس سئو بروید. بعد از آن، دیگر نکات سئوی داخلی را رعایت کنید و در ادامه سئوی خارجی را انجام دهید.

۱. کیورد ریسرچ

کیورد ریسرچ اولین قدم در نحوه انجام سئو است. که شامل شناسایی و انتخاب کیوردها و کلمات کلیدی‌ای است که مخاطبان احتمالی ممکن است آن را سرچ کنند تا به صفحه محصول، کتگوری و بلاگ شما برسند. در ادامه مراحل قدم به قدم کیورد ریسرچ را توضیح می‌دهیم.

۱. اهداف خود را مشخص کنید

هدف کسب وکار و وب‌سایت شما از راه‌اندازی این وب‌سایت چیست؟ چرا می‌خواهید کسب‌وکار آنلاین داشته باشید؟ به دنبال چه چیزی هستید؟ آیا می‌خواهید آگاهی از برندتان را بالا ببرید؟ می‌خواهید سرنخ از مشتریان احتمالی‌تان جمع کنید؟ و یا می‌خواهید اطلاعاتی درباره محصولاتتان بدهید؟ شاید هم می‌خواهید فروش کالا و خدمات اینترنتی خودتان را افزایش دهید.

نکته مهم در مراحل سئو سایت این است که در وب‌سایتتان اطلاعات مربوط به فعالیت برندتان بدهید. به عنوان مثال اگر کسب‌وکار فروش وسایل دم‌‌آوری قهوه دارید، باید در سایتتان تنها اطلاعاتی بدهید که به قهوه و وسایل دم‌آوری آن مربوط باشد. در این صورت نباید در سایتتان مطالب بی‌ربطی مثل مسابقات فوتبال بیاورید. پس تنها باید کلمات کلیدی‌ای را شناسایی و انتخاب کنید که به قهوه مرتبط باشد. درنظر داشته باشید سایت‌هایی که موضوعات گوناگون و متنوعی در محتواهایشان ارائه می‌دهند، به دلیل این است که فعالیت کاری و نوع کسب‌وکارشان در گرو پوشش دادن مطالب متنوع است؛ مانند سایت‌های اخبارها و رسانه‌ها.

سپس این موضوع را درنظر بگیرید هدفتان از راه‌انداری کسب‌وکار آنلاین چیست؟ اگر به دنبال افزایش خرید کالاهایتان هستید، باید کیوردهایی را انتخاب کنید که نوع آن‌ها ترنزکشنال «Transactional» باشد. یعنی کاربر آن کیوردها را سرچ می‌کند تا خرید کند؛ مانند کیورد «خرید دستگاه فرنچ‌پرس». اگر هدفتان افزایش آگاهی از برند و اطلاعات دادن به مشتریان احتمالی باشد، باید کیوردهای اینفورمیشنال «Informational» را انتخاب کنید. یعنی کیوردهایی که کاربران آن را سرچ می‌کنند تا اطلاعات کسب کنند.

جدیدترین ترندهای سئو را در مقاله سئو چیست بررسی می‌کنیم. اگر می‌خواهید سایت خود را بهینه‌سازی کنید، این مقاله را از دست ندهید.

سئو چیست؟

۲. طوفان فکری کلمات کلیدی

خودتان را جای مخاطبانی که سرچ می‌کنند بگذارید. طوفان فکری کنید که آن‌ها اگر بخواهند با سرچ عبارات به سایت شما برسند، چه کلماتی را سرچ می‌کنند؟ سپس تک تک کلمات و عبارات مربوط به کسب‌ و کارتان را جمع کنید.

۳. تجزیه و تحلیل رقبا

کسب و کارهای مشابه داخلی ایرانی و خارجی را پیدا و فعالیتشان را تجزیه و تحلیل کنید. رصد کنید که آن‌ها در صفحاتشان روی چه کلماتی کار کرده‌اند که موفق بوده‌اند؟ سپس تک تک آن کلمات کلیدی را جمع کنید. ارزیابی رقبا نه تنها در مراحل سئو سایت اهمیت دارد، بلکه در سایر شاخه‌های بازاریابی هم کار مهمی است.

۴. ابزار تحقیق کلمات کلیدی

مزیت ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی در مراحل SEO این است که طیف وسیعی از کلمات، حجم سرچ، نوع کلمات را مشخص می‌کنند. از ابزارهای کاربردی تحقیق کلمات کلیدی می‌توان به keywordtool ،Moz Keyword ،Google ،Keyword Planner ،SEMrush ،Ahrefs و kwfinder اشاره کرد.

۵. کلمات کلیدی دم دراز (Long-tail keywords)

اگر کسب‌وکار نوپا و جدیدی هستید، به کاربردن کلمات کلیدی دم دراز در مراحل سئو سایت می‌تواند برای شروع کارتان مناسب و هدفمند باشد. نمونه یک کلمه کلیدی دم دراز می‌توانیم «بهترین روش دم کردن قهوه ترک چیست؟» را مثال بزنیم. عباراتی که کمی طولانی‌تر و درازتر از کلمات کلیدی کوتاه هستند.

۶. هدف کلمه کلیدی

پس از جمع‌آوری کلمات کلیدی، هدف پشت هرکدام از آن‌ها را بررسی کنید. بپرسید هدف کاربر از سرچ این کلمه کلیدی چیست؟ آیا به دنبال اطلاعات است؟ یا به دنبال خرید کالا و خدماتی است؟ کلماتی که با استراتژی شما هم‌خوانی دارند را انتخاب و نگهداری کنید تا درباره آن‌ها محتوا تولید کنید.

۷. اولویت‌بندی کلمات کلیدی

کلمات را بر اساس حجم سرچ، اهدافتان و متناسب با هدف کلمه کلیدی و اندازه رقابت آن‌ها اولویت‌بندی کنید. برای مثال شما به عنوان فروشنده در بازار تحقیق می‌کنید که چه کالاهایی در حوزه کاری شما پرطرفدار هستند، سپس اقدام به تهیه و موجود کردن آن‌ها در انبار خود می‌کنید. در کیورد ریسرچ هم بر اساس اینکه آن کلمه کلیدی چقدر سرچ می‌شود و چقدر با اهداف شما هم‌خوانی دارد، آن‌ها را اولویت‌بندی می‌کنید.

۸. ایجاد محتوا

با کلمات کلیدی مناسبی که در مرحله اول سئو سایت انتخاب کردید، محتوای جذاب، آموزنده و باکیفیت تولید کنید. اگر خودتان توانایی تولید محتوای باکیفیت را ندارید، این کار مهم را برون‌سپاری کنید و به یک متخصص بدهید.

۹. پیگیری و اصلاح

پس از تولید محتوا و انتشار آن‌ها، مدام سایتتان را با ابزارهایی مانند Google Analytics و Google Search Console بررسی و اگر نیاز به اصلاح داشت اصلاح کنید. فراموش نکنید که تحقیق کلمات کلیدی درست است که باید حتما ابتدای کار سئو انجام شود، اما یک کار دائمی است. چون سوالات و اهداف کاربران ممکن است تغییر کند. پس دستور کیورد ریسرچ را دائم در کار خود داشته باشید.

۲. سئوی آن پیج

سئوی آن پیچ یا سئوی داخلی پس از کیورد ریسرچ، فرآیند مهمی از مراحل سئو سایت برای افزایش رضایت کاربران و مخاطب‌پسندتر کردن آن است. در ادامه مراحل کلیدی سئوی آن پیج را توضیح می‌دهیم.

۱. جای‌گذاری کیوردها

هر صفحه از سایتتان باید برای یک کلمه کلیدی اصلی بهینه شود. بر اساس اولویت‌هایتان کلمه کلیدی‌ای را انتخاب و برای آن محتوا تولید کنید. تکرار کلمات کلیدی در محتوا یکی از فاکتورهای کلیدی سئو است که به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند تا موضوع محتوای شما را بهتر درک کنند. در ادامه توضیح می‌دهیم که در دومین مرحله از مراحل سئو سایت، کلمه کلیدی را در چه جاهایی باید به کار ببرید.

 عنوان مقاله (Title)

یک عنوان جذاب که کلمه کلیدی در آن باشد بنویسید. اهمیت این مرحله را در مراحل SEO دست‌کم نگیرید.

عنوان سئو (SEO title)

عنوان سئو، همان عنوانی است که در نتایج گوگل نشان داده می‌شود و با عنوان مقاله تفاوت دارد. نحوه انجام سئو سایت، باید دقت کنید که یک عنوان سئوی کلیک‌خور تولید کنید که کلمه کلیدی هم در آن باشد.

متادیسکریپشن (Meta Description)

متادیسکریپشن یک توضیح جذاب، گیرا و قانع‌کننده است که زیر عنوان سئو در نتایج گوگل نشان داده می‌شود. کلمه کلیدی را در متادیسکریپشن نیز جای‌گذاری کنید.

 تگ‌های هِد (Header tags)

تگ H1 همان عنوان مقاله است. تگ‌‌های H2 زیرمجموعه تگ H1 و تگ‌های H3 زیرمجموعه تگ H2 هستند. تگ‌های هِد به خوانندگان و موتورهای جست‌وجو کمک می‌کنند که بفهمند محتوا چه ساختاری دارد و هر بخشی درباره چه موضوعی نوشته شده است.

 نامک (URL)

یو آر ال (URL) همان آدرس صفحه است شما می‌توانید این آدرس را شخصی‌سازی کنید و کلمه کلیدی‌تان را در آن به کار ببرید.

تولید محتوا

محتوای باکیفیتی را بنویسید و مطمئن شوید که کلمه کلیدی را به طور یکسان در سراسر محتوا توزیع کرده‌اید. حواستان باشد که کلمه کلیدی را بیش از حد در محتوا به کار نبرید. نگارش محتوا از کلیدی‌ترین مراحل SEO است.

آیا می‌خواهید کسب‌وکار خود را در گوگل بیشتر دیده شوید؟ با مطالعه مقاله «پاسخ به ۲۸ سوال متداول سئو» تمام آنچه را که باید در مورد سئو بدانید، در یکجا بیاموزید.

پاسخ به ۲۸ سوال متداول سئو

۲. محتوای باکیفیت سئو شده

محتوای جامع و آموزنده تهیه کنید. مطمئن شوید که همه‌چیز را قدم به قدم و ساده برای مخاطب نوشته‌اید. به تمام پرسش‌ها پاسخ دهید. بهترین راه‌حل‌ها را بدهید. از مهم‌ترین مراحل سئو سایت نوشتن محتوای باکیفیت سئو شده است.

  • از تصاویر، ویدیوها و اینفوگرافیک‌ها نیز برای تکمیل محتوای متنی‌تان استفاده کنید.
  • محتوا را به بخش‌های قابل‌هضم خرد کنید و به زیرعنوان‌ها (تگ‌ها H2 و H3 و…) تقسیم کنید.

۳. بهینه‌سازی تصاویر و ویدیوها

مطمئن شوید که تصاویر و ویدیوهای مرتبط، جذاب و باکیفیتی را داخل محتوا گذاشته‌اید. اگر حجم تصویرتان زیاد است، ممکن است سرعت بارگذاری صفحه را برای مخاطب کم کند. پس حجم تصویر را کم کنید.

۴. لینک‌سازی داخلی

برای افزایش ورودی به صفحات دیگر سایتتان، لینک‌های داخلی بدهید. این کار باعث افزایش گردش کاربران در سایت‌تان می‌شود.

۵. تجربه کاربری (UX)

تجربه کاربر را در صفحه بهبود ببخشید تا همه مراحل SEO را تکمیل کرده باشید. این کار با روش‌های زیر انجام می‌شود.

  • تصاویر را بهینه کنید.
  • در سایت زیبایی بصری ایجاد کنید.
  • سرعت بارگذاری صفحه را بالا ببرید.
  • فونت‌ها و نوشته‌ها زیبا، ساده و خوانا باشند.
  • وب‌سایت پاسخگوی حالت نمایش در موبایل باشد.

نکته: تجربه کاربری از مراحل سئو سایت است؛ اما امروزه به عنوان یک شاخه تخصصی و پرکاربرد شناخته می‌شود.

۶. امنیت HTTPS

HTTPS مانند یک قفل برای امنیت صفحه سایت شماست. کاربرانی که اطلاعاتشان را در سایت شما وارد می‌کنند، باید مطمئن بشوند که اطلاعاتشان در اینترنت به سرقت نمی‌رود. اچ تی تی پی اس مانند یک قفل ایمنی برای اطلاعات کاربران است که فقط خود کاربران و صاحب وب‌سایت به آن دسترسی دارند. شاید بهبود امنیت سایت از مراحل سئو سایت به‌نظر نیاید اما یکی از مراحل مهم آن است.

۷. بهبود و به‌روزرسانی منظم محتواها

شاید اطلاعاتی که در محتوایتان نوشته‌اید، قدیمی شود یا تغییر کند. پس محتوا را به‌روز نگه دارید. چون گوگل محتواهای به‌روزسانی‌شده و جدید را دوست دارد.

۸. عملکرد مانیتور

رتبه کلمات کلیدی‌تان، ترافیک ارگانیک، نرخ کلیک و… را از ابزارهایی مانند Google Analytics و Google Search Console رصد و بررسی کنید تا مراحل SEO سایت را بررسی کنید. با دنبال‌کردن مراحل بالا در سئوی داخلی، صفحات‌تان را برای کاربران بهینه‌سازی می‌کنید و شانس خود را برای رتبه گرفتن بهتر می‌کنید.

۳. سئوی آف پیج

سئوی آف پیج یک کار حیاتی از مراحل سئو سایت در موتورهای جست‌وجو است. هیچ وقت، تنها سئوی داخلی را کافی ندانید. سئوی خارجی از واجبات هر سایت برای بهینه‌سازی است. در ادامه مراحل سئوی خارجی را به زبان ساده توضیح می‌دهیم.

۱. لینک‌سازی

لینک‌سازی قوی باعث افزایش بهبود سئوی سایتتان می‌شود.

 بک لینک‌ها

بک لینک یعنی دریافت لینک به صفحات سایت از سایت‌های دیگر است. این بک لینک‌ها به معنای رای اعتماد از دیگر سایت‌ها برای سایت شما و از مراحل سئو سایت است. پیوسته محتوای جامع و باکیفیت تولید کنید تا خلق ارزشی برای مخاطبان باشد. این‌گونه دیگر سایت‌ها ترغیب می‌شوند که به سایت شما لینک دهند.

 بک لینک‌های طبیعی

بهترین بک لینک‌ها، بک لینک‌های طبیعی هستند. چون دیگران محتوای شما را ارزشمند می‌دانند. پس شرط گرفتن بک لینک طبیعی، نوشتن محتوای باکیفیت است.

 وبلاگ‌نویسی مهمان

افراد مطرح در حوزه خود را پیدا کنید و به آن‌ها بگویید که پست‌های ارزشمند در سایت شما بنویسند. اینگونه شما اگر شهرت افراد مطرح برای بهبود نحوه انجام سئو استفاده کرده‌اید.

آیا می‌دانید هاست سئو چیست و چه تاثیری بر سئو سایت شما دارد؟ اگر به دنبال افزایش رتبه سایت خود در گوگل هستید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

هاست سئو چیست؟

۲. تعامل در رسانه‌های اجتماعی

محتوای سایتتان را در شبکه‌های اجتماعی‌تان معرفی کنید. دقت کنید که به‌گونه‌ای جذاب معرفی کنید تا افراد ترغیب شوند محتوای‌تان را بخوانند. تعامل افراد مانند لایک و نظر و… تاثیری غیرمستقیم روی سایت‌تان دارد.

۳. مدیریت شهرت آنلاین

به نظرات مثبت و منفی پاسخ دهید. صبوری کنید و باخوش‌رویی جواب دهید تا یک شهرت آنلاین خوب برای کارتان بسازید. تعجب کنید که این هم از مراحل SEO است!

۴. بازاریابی محتوایی

وبلاگ‌ها، ویدیوها و پادکست‌های جذاب تولید کنید. سپس محتوای‌تان را از طریق کانال‌های مختلف مثل رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی توزیع کنید. دیگران را ترغیب کنید که محتوایتان را به اشتراک بگذارند.

۵. اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسرهای صنعت‌تان چه کسانی هستند؟ چه تعداد فالور و دنبال‌کننده دارند؟ چه تاثیری روی مخاطبانشان دارند؟ با آن افراد همکاری کنید تا محتوا یا محصولات‌تان را تبلیغ کنند.

۶. سئوی محلی و نقل قول‌ها

کسب وکارتان حضور فیزیکی دارد؟ پس می‌توانید سئوی محلی را در مراحل سئو سایت کسب‌وکارتان لحاظ کنید. اینگونه که مطمئن شوید آدرس محل کارتان، در نقشه‌های آنلاین، موتورهای جست‌وجو قابل مشاهده است. سپس عکس‌های مناسب به آن اضافه کنید و اطلاعات را درج کنید. مشتریان‌تان را ترغیب کنید که برای‌تان نظرات سازنده بگذارند.

۷. مشارکت جوامع

انجمن‌های آنلاین و گروه‌های مرتبط به حوزه خود را شناسایی کنید. پاسخ‌ها و توصیه‌های متفاوتی را ارائه دهید. تعامل کنید. لینک یا صفحه مخصوص سایت خود را در این انجمن‌ها پخش کنید تا ترافیک خوبی را داشته باشید.

البته تعداد زیاد لینک‌ها در این انجمن‌ها، اسپم شناسایی می‌شود. پس سعی کنید محتوای غنی متنی را به همراه لینک در انجمن‌ها پخش کنید تا دیگران به آن کامنت و بازخورد دهند. به طور کلی در این انجمن‌ها بهتر است محدود اما باکیفیت فعالیت کنید.

۸. ساختمان لینک شکسته

لینک‌های شکسته یعنی لینک‌هایی که به دلیل اشکالی به صفحه موردنظر نمی‌روند. در این مرحله از مراحل سئو سایت، باید در وب‌سایت های معتبر، لینک‌های شکسته را پیدا کنید. سپس به صاحب آن وب‌سایت، صفحه موردنظرتان که برای آن لینک دادن مناسب است را پیشنهاد دهید. برای مثال دوستتان یک جعبه دارد. در این جعبه چند کتاب است. یکی از کتاب‌ها کهنه شده‌ است. شما به دوستتان پیشنهاد می‌دهید که یک کتاب جدید از خودتان را بردارد و در داخل جعبه‌اش بگذارد. این کار نمونه‌ای خوب از مراحل سئو سایت است که نتیجه راضی‌کننده‌ای دارد.

۹. نظارت و تجزیه و تحلیل

سایت‌تان را از نظر سئوی خارجی با ابزارهایی مانند Ahrefs ،SEMrus و Moz بررسی کنید. مطمئن شوید تمام سازوکارهایی که دربالا گفتیم درست کار کنند و باعث افزایش ترافیک‌تان شوند. دقت کنید که سئوی آف پیج یک کار زمان‌بر است و وقت می‌برد تا نتیجه دهد. شما باید مداوم به اقداماتتان اصرار بورزید و صبور باشید. سئوی آف پیج اخلاقی را پیگیری کنید تا نتیجه پایداری داشته باشید. به‌هیچ‌وجه سراغ سئوی کلاه سیاه نروید. اکنون به سراغ چهارمین مرحله از مراحل سئو سایت می‌رویم.

۴. سئوی فنی یا تکنیکال

سئوی فنی چهارمین مرحله از مراحل سئو سایت است. در این مرحله مطمئن می‌شوید که جنبه‌های فنی سایتتان از نظر عملکرد و نکات فنی درست کار می‌کند. با این نوع سئو مطمئن می‌شوید که خزنده‌های موتور جست‌وجو سایت شما را بررسی می‌کنند.

۱. خزیدن و نمایه‌سازی

در این مرحله باید مطمئن شوید که خزنده‌های گوگل در سایت شما می‌خزند و آن را می‌بینند.

 Robots.txt

از یک فایل (Robots.txt) استفاده کنید تا به خزنده‌ها بگویید کجا بخزند و کجا نخزند.

 نقشه سایت XML

با نقشه سایت XML به خزنده‌ها یاد می‌دهید که فهرست‌ها و نقشه سایت شما چیست تا آن را درک کنند.

 تگ‌های کنونیکال

اگر در سطح وب محتوای تکراری مانند محتوای شما وجود داشت، با تگ کنونیکال، به گوگل نشان می‌دهید که این بهترین محتوای مرتبط است و باید آن را ترجیح دهد. از مهم‌ترین مراحل انجام سئو سایت این است که بررسی کنید محتواهای تکراری مانند محتوای سایت شما وجود نداشته باشد.

 رسیدگی به خطای ۴۰۴

خطای ۴۰۴ برای زمانی است که یک وب‌سایت نمی‌تواند صفحه خاصی را که به دنبال آن هستید را پیدا کند. در اینجا باید کاربران را به صفحات مرتبط سایت یا پشتیبانی راهنمایی کنید.

۲. بهینه‌سازی سرعت سایت

هرچه سرعت سایتتان بیشتر باشد، بهتر رتبه می‌گیرد. همینطور به بهبود تجربه کاربر کمک می‌کند. با اقدامات در مراحل انجام سئو سایت، زیر سرعت سایتتان را افزایش دهید.

  • کش مرورگر را فعال کنید.
  • کدهای غیرضروری را کاهش دهید.
  • زمان پاسخگویی سرور را کاهش دهید.
  • درخواست‌های امنیت HTTPS را کاهش دهید.
  • تصاویر را فشرده‌سازی کنید و حجمشان را کم کنید.
  • از شبکه‌های تحویل محتوا (CDN) برای توزیع محتواهایتان استفاده کنید.

اگر می‌خواهید بدانید CDN چیست و چه تاثیری بر سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت دارد، مقاله زیر را حتماً بخوانید.

CDN چیست؟

۳. سازگاری با موبایل

از مراحل SEO این است که مطمئن شوید که ساختار سایت و صفحات‌تان با موبایل سازگار است. بسیاری از کاربران با موبایل خود صفحات وب‌سایت‌ها را می‌خوانند.

۴. ساختار وب‌سایت و مسیریابی

پیشنهاد می‌دهیم که در صفحه اصلی سایت، ساختار وب‌سایت و صفحات اصلی و زیرمجموعه را به کاربران نشان دهید.

۵. گواهی SSL (HTTPS)

داشتن گواهینامه SSL یا همان HTTPS به معنای داشتن قفلی ایمنی در سایت است. وب‌سایتی که گواهینامه اس اس ال دارد، در ابتدای آدرس آن، برچسب https نشان داده می‌شود. این برچسب کاربران را قانع می‌کند که این وب‌سایت امن است.

۶. برچسب‌گذاری

تصور کنید که موتور جست‌وجو از وب‌سایت‌های مختلف با اطلاعات زیادی درگیر است. شما در این قسمت از مراحل سئو سایت برای اینکه به راحتی چیستی صفحات خود را به موتور جست‌وجو نشان دهید، آن‌ها را برچسب‌گذاری می‌کنید. برچسب‌ها به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کنند تا محتوای سایت شما را بهتر درک کنند و آن را در نتایج جست‌وجو برای کلمات کلیدی مرتبط نشان دهند. به عنوان مثال به یک صفحه برچسب «روش دم‌آوری قهوه» می‌دهید. یا به یک عکس از صفحات‌تان برچسب «قهوه رست شده» را می‌دهید. اینگونه گوگل راحت‌تر این اطلاعات را پردازش می‌کند. در نهایت رتبه بهتری به شما می‌دهد.

۷. لینک‌های داخلی

حتما به یاد دارید که در مرحله سئوی آن پیج، لینک‌‌سازی داخلی را انجام می‌دادید. در این مرحله از مراحل SEO خارجی، به دلیل اهمیت بالای آن یک بار دیگر صفحات را بررسی کنید و لینک‌های داخلی بهتر و جدیدتر بگذارید.

۸. بهینه‌سازی تصاویر

در این مرحله از سئوی خارجی یک بار دیگر تصاویر را از نظر حجم و اندازه بررسی کنید و در بهترین حالت روی فرمت webp بگذارید.

۹. امنیت وب‌سایت

وب‌سایت‌ها همواره در معرض آسیب‌پذیری امنیتی هستند. شما در نحوه انجام سئو باید امنیت سایت را تضمین کنید. برای این کار اقدامات زیر را انجام دهید:

  • نرم‌افزارهای سایت را بررسی کنید.
  • افزونه‌ها را چک کنید تا تداخل افزونه‌ای نداشته باشند.

۱۰. تغییر مسیرهای URL ساختاریافته

اگر صفحاتی را به آدرس‌های دیگری منتقل کرده‌اید، کاربران در پیدا کردن آن‌ها دچار مشکل می‌شوند. پس با ایجاد مسیرهای ۳۰۱ کاربران را به صفحات جدید و موردنظر هدایت کنید.

۱۱. AMP (Accelerated Mobile Pages)

با استفاده از فناوری AMP مطمئن شوید که صفحات سایت‌تان برای دستگاه‌های موبایل و تبلت سریع بارگذاری می‌شوند تا از تکمیل مراحل SEO مطمئن شوید.

۱۲. سئوی بین‌المللی

اگر سایت‌تان چندزبانه است و برای کشورها و منطقه‌های متخلف به زبان‌های مختلف محتوا تولید کرده‌اید، برچسب‌هایی را برای نشان دادن منطقه و زبان هدف ایجاد کنید. به این کار سئوی بین‌المللی در مراحل SEO می‌گویند.

۱۳. نظارت

از مهم‌ترین مراحل سئو وب‌سایت این است که مرتب اشکالات سئوی فنی را با ابزارهایی مانند Screaming Frog و Google Search Console نظارت و برطرف کنید.

۱۴. دسترسی‌پذیری

از دستورالعمل‌های دسترسی به محتوای وب (WCAG) پیروی کنید. اینگونه مطمئن می‌شوید که محتوای وب برای همه از جمله افراد دارای معلولیت در دسترس است.

۱۵. تست داده‌های ساخت‌یافته

برای شناسایی هرگونه خطا و اشکال در داده‌های ساختاریافته آن‌ها را برای بهبود سئو تست کنید. سئوی فنی و تکنیکال هم یک فرآیند مداوم از مراحل SEO است. مطمئن شوید که همیشه به سایت‌تان نظارت می‌کنید و آن را از نظر نکات فنی بررسی می‌کنید. یک سایت با ساختار فنی سالم، شانس بیشتری برای رتبه گرفتن در موتورهای جست‌‌وجو دارد. امیدواریم که تک تک مراحل سئو سایت را تا اینجا با دقت خوانده باشید.

سئو سایت خود را با هاست وردپرس پارس‌پک بهینه کنید

سرویس میزبانی وب یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر سئو وب‌سایت‌ها است. یک سرویس میزبانی خوب می‌تواند به بهبود سرعت بارگذاری سایت، افزایش امنیت و کاهش ریسک خطاها کمک کند. این موارد همگی از عوامل مهم سئو هستند. هاست وردپرس پارس پک یک سرویس میزبانی وب ویژه برای سایت‌های وردپرسی است. این سرویس با ارائه منابع قدرتمند و بهینه‌سازی‌های خاص برای وردپرس، می‌تواند تاثیر مثبتی بر سئو سایت شما داشته باشد. برای آشنایی با هاست وردپرس پارس پک می‌توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

جمع‌بندی

از بین تمام مراحل سئو سایت این چهار گام، از محبوب‌ترین استراتژی‌های سئو است. با انجام به ترتیب هرکدام از این قدم‌ها مطمئن شوید که سایت‌تان محتوای ارزشمند، باکیفیتی دارد؛ تجربه کاربری خوبی دارد و درنهایت رتبه می‌گیرد. پس فراموش نکنید که ابتدا باید کیورد ریسرچ را انجام دهید. سپس به سراغ سئوی آن پیج و آف پیج بروید. در نهایت سئوی فنی را تکمیل کنید. اگر می‌خواهید سایت‌تان را از نظر سرعت بهتر کنید، ممکن است دغدغه‌تان این باشد که این کار خیلی مشکل است. پس از هاست وردپرس پارس پک استفاده کنید تا دغدغه‌ای بابت سرعت سایت نداشته باشید. اگر سوالی درباره مراحل سئو سایت دارید می‌توانید در انتهای این مقاله از آموزش کسب‌وکار آنلاین بلاگ پارس پک نظراتتان را با ما در میان بگذارید. ما به‌سرعت آن‌ها را بررسی و پاسخ می‌دهیم.

سؤالات متداول

۱. چگونه سایت خود را سئو کنیم؟

در اینجا مراحل سئو سایت را مختصر و واضح توضیح می‌دهیم. ابتدا باید کیورد ریسرچ دقیقی انجام دهید. در مرحله بعدی باید سئوی آن پیج را پیگیری کنید. یعنی باید روی تک تک صفحات سایتتان اقداماتی برای بهبود آن انجام دهید. سپس سئوی آف پیج را دنبال کنید. اینگونه که مجموعه اقداماتی را خارج صفحات سایتتان برای رتبه گرفتن کامل کنید. در مرحله آخر سایت را از نظر نکات فنی بررسی کنید و تمام خطاها و اشکالات فنی را برطرف کنید. توجه کنید که تمام این کارها را باید به‌طور مداوم انجام دهید.

۲. در سئوی فنی، در مرحله بهبود سرعت بارگذاری صفحه مشکل دارم. چکار کنم؟

شما می‌توانید برای برطرف کردن مشکل کلی کمبود سرعت سایت، از هاست وردپرس پارس پک استفاده کنید.

۳. منظور از اچ تی تی پی اس (HTTPS) در آدرس URL صفحه چیست؟

اچ تی تی پی اس مانند قفل ایمنی برای سایتتان است. اینگونه شما و کاربران مطمئن می‌شوید که اطلاعات مهم‌تان جایی درز نمی‌کند. استفاده از HTTPS هم از مهم‌ترین مراحل SEO است.



دیدگاهتان را بنویسید