نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست؟ کاربرد نرخ تبدیل در سئو


  • نویسنده : داود قربانی
  • بروزرسانی :
  • آدرس کوتاه این صفحه :

با افزایش رقابت و پیشرفت فناوری، شرکت ها بیش از همیشه به دنبال راهکار هایی برای بهبود و بهینه ‌سازی نرخ تبدیل (Conversion rate) خود هستند. مطالعات نشان می دهد که بیشتر شرکتها دارای رویکرد مستقل بهینه ‌سازی تبدیل یا CRO شده ‌اند، چرا که آنها درک کرده ‌اند که تنها افزایش ترافیک نمی‌ تواند مسیر بهبود عملکرد را به ما نشان دهد. در این مقاله، به مطالعه مفهوم تبدیل با استفاده از بهینه ‌سازی تبدیل (CRO) می ‌پردازیم.

تعریف نرخ تبدیل

Conversion rate یکی از معیارهای اساسی برای اندازه‌گیری موفقیت یک وب ‌سایت است. این نرخ، به عنوان درصدی از بازدیدکنندگانی تعریف می‌ شود که هدف مورد نظر را از جمله اقداماتی مانند کلیک بر روی دکمه ‌های CTA  یا پرکردن فرمها، خرید محصولات یا خدمات تکمیل می ‌کنند.

برای بازاریابان، درک و محاسبه تبدیل از اهمیت بسیاری برخوردار است. این معیار، امکان مقایسه عملکرد کانالهای مختلف بازاریابی را فراهم می ‌کند و به آنها کمک می‌کند تا تصمیمات موثرتری در مورد تخصیص منابع و بهینه‌ سازی کمپین های خود بگیرند.

بازاریابان باید به دقت Conversion rate را برای هر کانال بازاریابی مختلف که استفاده می ‌کنند، محاسبه کنند. این امر شامل کانالهای مختلف مانند تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، تبلیغات گوگل، رسانه ‌های اجتماعی و… می‌ شود.

مثال از نرخ تبدیل

با توجه به گزارش B2C Dot Com Episerver که 1.3 میلیارد تراکنش خرید را در 159 وب‌سایت منحصر به فرد خرده‌فروشی و برند مصرف‌کننده ردیابی کرد، مشخص شد که جستجوی ارگانیک و پولی از بین کانال های بازاریابی مختلف، بالاترین نرخ تبدیل را داشتند. این نتیجه نشان می ‌دهد که وابستگی به جستجوی ارگانیک و پولی می ‌تواند بازدهی بالایی در فرآیند تبدیل داشته باشد.

از طرف دیگر، رسانه‌ های اجتماعی و تبلیغات نمایشی به عنوان دو کانال بازاریابی دیگر، عملکرد ضعیفتری را نشان داده ‌اند که می ‌تواند نشان‌ دهنده نیاز به بهبود استراتژی ‌های سئو مربوط به این کانال ها باشد.

نرخ تبدیل در سئو چیست؟

در سئو، Conversion rate به عنوان معیار اصلی برای اندازه‌گیری عملکرد و بهبود سایتها و صفحات وب مورد استفاده قرار می‌ گیرد. تعریف تبدیل در سئو منحصر به اهداف تجاری و اهداف خاص سئو است، اما به طور کلی، تبدیل در سئو به هر اقدامی اشاره دارد که بازدیدکننده را به مرحله بعدی سوق می ‌دهد.

به عنوان مثال، تبدیل در سئو می ‌تواند زمانی رخ دهد که بازدیدکننده اطلاعات بیشتری را در مورد پیشنهاد شما جستجو کند و برای این منظور فرمی را پر کند. همچنین، می ‌تواند با خرید محصول یا خدمات شما تبدیل به مشتری شود. این تبدیل ها با استفاده از معیارهای تبدیل شما ردیابی می‌شوند تا عملکرد سایت و سئو را ارزیابی کنند و بهبودهای مورد نیاز را اعمال کنند.

استراتژی های نرخ تبدیل

CRO مجموعه‌ای از روشها و تکنیکهایی است که به منظور بهبود نرخ تبدیل در وب‌سایتها و کمپینهای دیجیتال استفاده می ‌شود. این استراتژی‌ ها با هدف افزایش تعداد بازدیدکنندگان، که اقدامات مشخصی را در وب‌ سایت انجام می ‌دهند، طراحی می ‌شوند. در زیر، به برخی از مهمترین استراتژی ‌ها اشاره می ‌شود:

سرعت بارگذاری

هر چه وب‌سایت سریعتر بارگذاری شود، کاربران به راحتی‌ و سریعتر به محتوا دسترسی پیدا می ‌کنند، این امر باعث بهبود تجربه کاربری آنها می ‌شود. همچنین، زمان بارگذاری سریع وب‌سایت باعث افزایش رضایت کاربران می ‌شود و احتمال بازگشت آنها به وب‌ سایت را افزایش می‌ دهد.

علاوه بر این، هر چه بازدیدکننده مدت زمان بیشتری در وب ‌سایت بماند، احتمال تبدیل شدن آن بازدیدکننده به مشتری افزایش می ‌یابد. زمان بیشتری که کاربران در وب‌ سایت باقی می ‌مانند، فرصت بیشتری برای تاثیرگذاری و ارائه محتوای مفید و متنوع به آنها فراهم می ‌کند. این امر باعث افزایش اعتماد و رابطه مثبت با کاربران می‌ شود و بازدهی وب‌ سایت را افزایش می‌ دهد.

بازاریابی محتوا

تعیین و پیشنهاد محتوایی که با نیازها و خواسته ‌های کاربران هماهنگ باشد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این امر باعث ایجاد ارتباط موثرتری با کاربران می ‌شود و احتمال تبدیل آنها به مشتریان را افزایش می ‌دهد. زمانی که محتوای وب‌ سایت یا کسب و کار، با نیازها، مشکلات و اهداف واقعی کاربران هماهنگ شود، احساس ارزشمندی برای کاربران ایجاد می‌ شود و این احساس می ‌تواند باعث افزایش اعتماد و تعهد به برند توسط آن ها شود.

بنابراین، این افزایش ارتباط و اعتماد می ‌تواند منجر به افزایش نرخ تبدیل و تجربه مثبت کاربران شود. به عنوان مثال، ارائه محتوای آموزشی و اطلاعاتی که به طور مستقیم به نیازها و مشکلات کاربران پاسخ دهد، می ‌تواند بهبود قابل ملاحظه ‌ای در Conversion rate داشته باشد.

CTA

زمانی که بازدیدکنندگان وب ‌سایت برای انجام اقدام خاص فراخوانده می ‌شوند، احتمال اینکه آنها واکنش نشان دهند و اقدام مورد نظر را انجام دهند، به طرز چشمگیری افزایش می ‌یابد. به عبارت دیگر، فراخوانهایی مانند «اکنون خرید کنید» یا «اکنون کتاب را دانلود کنید» می ‌توانند از طریق ایجاد انگیزه و تحریک، باعث ایجاد اقدامات مفیدی در کاربران شوند.

این CTA ها باید باعث ایجاد حس فوری و تعاملی در بازدیدکنندگان شوند تا آنها را به عمل وا دارند. از جمله روشهای موثر برای فراهم کردن این نوع تماسها برای اقدام می ‌توان به ایجاد دکمه‌ های فوری و قابل مشاهده با پیامهایی مانند «خرید کنید» یا «ثبت نام کنید» اشاره کرد.

اضافه کردم پیام ها به صفحات وب

استفاده از نرم‌افزار چت زنده برای ارتباط با بازدیدکنندگان وب‌سایت می‌ تواند به شما کمک کند تا ارتباط فعال و فوری با مشتریان برقرار کنید و نیازهای آنها را در زمان واقعی شناسایی کنید. این امر به شما امکان می‌دهد که به سوالات و مشکلات بازدیدکنندگان پاسخ دهید، اطلاعات تکمیلی را ارائه کنید و حتی اگر لازم باشد، پشتیبانی و راهنمایی فوری ارائه دهید.

برای افزایش تبدیل، می ‌توانید این ویژگی‌ های پیام‌رسانی را به صفحات وب با عملکرد بالا اضافه کنید، مانند صفحه ‌های قیمت و محصول که بازدیدکنندگان به دنبال اطلاعات دقیق و کامل هستند. همچنین، می ‌توانید از پیامها و رباتهای چت مبتنی بر عمل استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر شخصی بیش از یک دقیقه در صفحه سپری کرده باشد، ممکن است بخواهید به طور خودکار به هر سؤالی که ممکن است داشته باشد، پیشنهاد کمک داده و به آنها پاسخ دهید. استفاده از ابزار چت زنده مانند HubSpot این کار را آسان می ‌کند و به شما امکان می ‌دهد تا ارتباط فوری و موثر با مشتریان خود را برقرار کنید و از این طریق نرخ تبدیل را افزایش دهید.

بهینه سازی صفحه فرود

ساخت صفحه فرود مهمترین اقدامی است که می ‌توانید برای افزایش Conversion rate در وب‌ سایت خود انجام دهید. اگر ترافیک زیادی در وب‌سایتتان دارید، بهینه‌سازی صفحه فرود اهمیت بیشتری پیدا می ‌کند. ارسال بازدیدکنندگان به صفحه ‌های فرودی که به طور خاص برای فروش محصولات یا خدمات شما طراحی شده ‌اند و تجربه کاربری عالی را ارائه می ‌دهند، می‌ تواند بهبود قابل توجهی در تبدیل داشته باشد.

استفاده از CRO به‌ ویژه در صفحات فرود، یکی از راه های مؤثر برای بهبود عملکرد وب ‌سایت است. روش رایج برای ارزیابی کارایی CRO، اجرای آزمایش‌های A/B است. در این روش، صفحه را به دو نسخه A و B تقسیم کرده و ترافیک ورودی را به طور تصادفی بین این دو نسخه تقسیم می ‌کنید. سپس با تحلیل نتایج، می ‌توانید بهترین نسخه را انتخاب کرده و بهینه‌ سازی ‌های لازم را اعمال کنید.

چگونگی محاسبه نرخ تبدیل

Conversion rate به عنوان معیار مهم در اندازه ‌گیری عملکرد وب‌ سایت‌ها و کسب و کارهای آنلاین، به صورت نسبتی از اقدامات تعریف شده به بازدیدکنندگان واقعی وب‌سایت محاسبه شده و همواره به صورت درصد ارائه می ‌شود.

به‌عنوان مثال، فرض کنید شرکتی 1000 بازدیدکننده از وب ‌سایت خود را داشته باشد و از این 1000 بازدیدکننده، 10 نفر محصولی را آنلاین خریداری کرده باشند. در این صورت، تبدیل به این شکل محاسبه می ‌شود:
نرخ تبدیل = تعداد بازدیدکنندگان / تعداد اقدامات * 100٪

پس از انجام محاسبات، مقدار تبدیل برابر با 1.0 درصد خواهد بود. این عدد نشان می‌دهد که از هر 100 بازدیدکننده، 1 نفر اقدام مورد نظر را انجام داده است. از طرفی، تعیین اینکه Conversion rate خوب یا بد است، به زمینه فعالیت، صنعت و هدف کسب و کار بستگی دارد.

به‌عنوان مثال، فروشگاه اینترنتی با محصولات با قیمت بالا ممکن است تبدیل پایینتری داشته باشد، در حالی‌که وب‌سایتی با محتوای جذاب و ارائه دانلود رایگان، ممکن است تبدیل بالاتری داشته باشد، زیرا محتوای رایگان می‌تواند باعث جذب بیشتری از بازدیدکنندگان شود و اقدامات تبدیل را ترویج کند.

انواع نرخ تبدیل

در تبدیل داده ‌ها، معمولاً سه نوع تبدیل متفاوت تعریف می‌شود که عبارتند از تبدیل استاندارد، بدون تبدیل و تبدیل غیراستاندارد که توسط کاربر تعریف می‌شود.

  1. تبدیل استاندارد: این نوع تبدیل مرتبط با مجموعه‌ کاراکترهای مختلف است که معمولاً در سیستمهای مختلف استفاده می ‌شوند. این تبدیل شامل مجموعه کاراکترهای تک بایتی، گرافیکی یا دو بایتی، ترکیبی و چند بایتی می‌ شود. تبدیل استاندارد به صورت پیش‌فرض به داده ‌های باینری در قالب INTEL اعمال می‌ شود.
  2. بدون تبدیل: در این نوع تبدیل، داده ‌ها به ‌صورت مستقیم بدون تبدیل به داده‌ های باینری در قالب z/Architecture® ارسال می ‌شوند. این تبدیل می‌ تواند شامل داده‌ های کاراکتر که با استفاده از کدگذاری UCS-2 یا UTF-8 است و همچنین داده ‌های اعشاری بسته ‌بندی شده باشد.
  3. تبدیل غیراستاندارد: در این نوع تبدیل، کاربر می ‌تواند نسخه شخصی از برنامه تبدیل را برای تبدیل داده ‌های غیراستاندارد خود تعریف کند. در محیط CICS Transaction Server برای z/OS، شما می ‌توانید از نسخه سفارشی ‌شده از DFHUCNV یا از یک یا چند برنامه تبدیل با نامهای متفاوت استفاده کنید.

سخن آخر

در پایان، بهترین راه برای موفقیت در بازاریابی تبدیلی، توجه به تفاوت‌های مخاطبان، ایجاد داستان‌های متقاعدکننده و ارائه تجربیات است. به عنوان بازاریابان، باید به دقت مشتریان را بشناسید و راه‌هایی را بیابید که آنها را به خود جلب کرده و آنها را به تبدیل تشویق کنید. همچنین، همیشه باید به دنبال بهبود و بهینه‌ سازی استراتژی ‌ها و آزمایش ایده ‌های جدید باشید.

بررسی سوالات متداول

آیا نرخ تبدیل درصد است؟

بله، Conversion rate به عنوان یک درصد ارائه می‌شود. این درصد نشان دهنده تعداد افرادی است که اقدام مورد نظر مانند خرید محصول، ثبت نام در سایت و… را انجام داده ‌اند، به ازای هر 100 بازدیدکننده یا هر 100 عملیاتی که قابل تبدیل است.

نرخ تبدیل خوب چقدر است؟

تبدیل خوب بسته به صنعت، نوع کسب و کار و هدف مشخصی که در نظر گرفته می ‌شود، متغیر است. اما به طور کلی، نرخ تبدیل خوب بین 2٪ تا 5٪ است.

دیدگاهتان را بنویسید