هاتگر چیست و چگونه به موفقیت کسب و کار شما کمک می کند؟


زمان مطالعه: 8 دقایق

ابزارهای تحلیل رفتار مصرف کننده برای روشن کردن راه موفقیت برای کسب و کار شما طراحی شده اند. کافی است رفتار بازدیدکنندگان سایت خود را مشاهده کنید تا بفهمید آنها از شما چه می خواهند، به چه چیزهایی علاقه دارند و به چه چیزهایی علاقه ندارند.

یکی از این ابزارها Hotjar است که از طریق آن می توانید رفتار بازدیدکنندگان را رصد و آنالیز کنید. اگر می خواهید بدانید Hotjar چیست، با ما همراه باشید تا شما را با جزئیات این ابزار آشنا کنیم.

هاتگر چیست؟

Hotjar ابزاری برای تجزیه و تحلیل و گرفتن بازخورد از رفتار مشتری است. این ابزار قدرتمند رفتار و صدای مشتری را به گوش شما می رساند.

Hotjar به شما کمک می کند تا داده ها و اطلاعاتی را که از طریق ابزارهای سنتی مانند Google Analytics یا Mixpanel به دست آورده اید تکمیل کنید و از طریق ابزارهایی مانند Heatmaps، Session Recordings و Surveys به خوبی مشتریان خود را درک کنید. با استفاده از این سرویس به راحتی می توانید ارتباط صحیحی بین آنچه در سایت اتفاق می افتد و دلیل آن ایجاد کنید.

در پاسخی دیگر به این سوال که Hotjar چیست، می توان آن را به عنوان افزودنی به سرویس هایی مانند گوگل آنالیتیکس در نظر گرفت. Hotjar رفتار کاربر را مورد مطالعه قرار می دهد و نشان می دهد که کاربر با پلاگین های مختلف نظرسنجی نصب شده در وب سایت چه مسیری را در سایت طی کرده است.

ابزارهای تجزیه و تحلیل در Hotjar چیست؟

ابزار تجزیه و تحلیل رفتار کاربر را تجزیه و تحلیل می کند و اطلاعات حاصل را به صورت گزارش ارائه می کند. در این قسمت به معرفی مهم ترین ابزارهای آموزشی Hotjar می پردازیم که وب سایت شما را آنالیز می کنند.

نقشه حرارت

به یاد داشته باشید که در مطالب قبلی در مورد نقشه حرارتی صحبت کردیم. Heatmap یک ابزار تجسم داده است که به صاحبان وب سایت کمک می کند تا عملکرد یک صفحه خاص را تجزیه و تحلیل کنند.

یکی از مهمترین ابزارهای موجود در هاتجار یک نقشه حرارتی است که فعالیت بازدیدکنندگان وب سایت شما را نشان می دهد. با Heatmap می توانید تمام اقدامات بازدیدکننده مانند حرکت ماوس، تعداد کلیک ها و غیره را مشاهده کنید.

به طور کلی، نقشه حرارتی در Hotjar نحوه رفتار بازدیدکنندگان را با ردیابی حرکات ماوس در صفحات وب سایت بررسی می کند.

نقشه حرارتی هاتگر مهم ترین شاخص برای شناسایی انگیزه و تمایل کاربر در نظر گرفته می شود، زیرا با بررسی آن می توانید متوجه رفتار کاربران در سایت شوید. آنها دقیقا چه می خواهند؟ آنها بیشتر به چه چیزی علاقه دارند؟ و…

خوب است بدانید که نقشه های حرارتی موجود در Hotjar بسته به استفاده شما به انواع مختلفی تقسیم می شوند:

  • روی یک نقشه حرارتی کلیک کنید: در این نوع نقشه قسمت های قرمز رنگ بیشترین کلیک را دارند. هر جا که کاربران نشانگر ماوس را حرکت دهند، نرخ کلیک به شما نشان داده می شود.
  • برای جابجایی یک نقشه حرارتی: این نقشه به شما نشان می دهد که کاربران اغلب نشانگر ماوس خود را در کجا قرار می دهند. حالا ممکن است روی آن قسمت کلیک کنند یا نکنند.
  • نقشه را اسکرول کنید: با این هیت مپ می توانید ببینید که چه تعداد کاربر در وب سایت اسکرول می کنند. رنگ قرمز به این معنی است که بخشی از صفحه توسط همه کاربران مشاهده شده است و آبی تیره به این معنی است که یک بخش بازدید کننده بسیار کمی داشته است (کمتر از 25٪).

ضبط های جلسه

Hotjar یکی از اولین ابزارهای تحلیلی است که قابلیت ثبت فعالیت بازدیدکنندگان را دارد. این ویژگی با قابلیت ضبط صفحات مشاهده شده توسط کاربران، جزئیات فعالیت هر کاربر را به اطلاع شما می رساند. گزارش‌های جلسه همه کلیک‌ها، ضربه‌ها، حرکات ماوس، فاکتورهای قابلیت استفاده و غیره را نشان می‌دهد. در قالب یک ویدیو بنابراین با کمک این قابلیت می توانید رفتار واقعی کاربران را مشاهده کنید. همچنین می توانید تجربه کاربری وب سایت خود را از دید کاربران ببینید و از مشکلاتی که مانع فروش می شود مطلع شوید.

قیف مکالمه

این ویژگی به شما کمک می کند تا متوجه شوید که کاربران از کدام قسمت از ناوبری سایت را ترک کرده اند. به عنوان مثال برخی از کاربران پس از مشاهده چند صفحه سایت را ترک می کنند، برخی پس از کمی اسکرول از سایت خارج می شوند و … برای مشاهده این اطلاعات باید در منوی اصلی Hotjar بر روی گزینه Funnels کلیک کنید.

هنگامی که می دانید کدام صفحات بیشترین کاربران را ترک می کنند، می توانید آنها را تغییر دهید یا از نو طراحی کنید تا مخاطب را جذب و جلب رضایت کنید.

تجزیه و تحلیل شکل

با استفاده از این ویژگی می توانید متوجه شوید که چرا برخی از کاربران فرم ها را به طور کامل پر نمی کنند؟ آیا واقعاً می توانید ببینید به کدام سؤالات اصلاً پاسخ داده نشده است؟ به کدام سوالات ناقص پاسخ داده شده است؟ تکمیل کدام فرم برای کاربران دشوارتر بود و چند بار آن را وارد کردند؟ و…

برای دسترسی به این بخش کافیست در منوی اصلی Hotjar روی گزینه Forms کلیک کنید. با اطلاعاتی که دریافت کرده اید می توانید اشکالات و کاستی های فرم های سایت را شناسایی کرده و آن ها را اصلاح کنید.

ابزارهای بازخورد در هاتجار چیست؟

ابزار بازخورد شامل نظرسنجی به روش های مختلف است که از طریق آن مخاطبان می توانند نظرات خود را ثبت کنند. طبیعتا جمع آوری این نظرات تحلیل رفتار کاربران را بسیار آسان تر می کند. در این قسمت روش های مختلفی را که هاتجار برای نظرسنجی کاربران ارائه می دهد معرفی و مورد بحث قرار می دهیم.

بازخورد دریافتی

این یک نوع ابزار ارتقا در Hotjar است که به وسیله آن می توانید نظر بازدیدکنندگان را در مورد صفحات سایت دریابید. در این روش نظرسنجی کاربران می توانند خیلی راحت و سریع بازخورد مثبت یا منفی خود را ثبت کنند. این ویژگی به شما این امکان را می دهد که بدانید مخاطبان شما چه چیزهایی را دوست دارند و چه چیزهایی را دوست ندارند. بنابراین به راحتی می توانید نقاط قوت و ضعف سایت خود را شناسایی کنید.

نظرسنجی در صفحه

نظرسنجی ها به شما این امکان را می دهند که از کاربران در مورد رفتارها و اقدامات خاصی که انجام می دهند نظرسنجی کنید. به عنوان مثال، اگر کاربر فرآیند خرید خود را کامل نکرده است یا اگر کاربر اشتراک خود را لغو کرده است، می توانید از او بپرسید که چرا این کارها را انجام داده است؟!

در قسمت نظرسنجی صفحه هوتجار می توانید سوالات خود را در قسمت های مختلف وب سایت به صورت نظرسنجی مطرح کنید. نظرسنجی های صفحه نمایش پنجره های کوچکی هستند که از کاربر یک سوال کوتاه می پرسند. سوالاتی مانند: “آیا این محتوا برای شما مفید بود؟”. همچنین می توانید قبل از خروج از وب سایت از کاربر دعوت کنید تا نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را مطرح کند. با این کار می توانید از نظر او در مورد سایت مطلع شوید.

پرسشنامه (نظرسنجی)

در دو مورد قبلی، کاربر در لحظه بازدید از صفحات سایت، نظرات خود را ثبت می کند. اما با کمک پرسشنامه می توانید از کاربران هنگام خروج از سایت نظرسنجی کنید. از آنجایی که پرسشنامه ها به صورت ناهمزمان ارسال می شوند. برای مثال می توانید پرسشنامه را به ایمیل مخاطب ارسال کنید و کاربران پس از تکمیل آن را برای شما ارسال کنند.

سوالات پرسشنامه می تواند مواردی از این قبیل باشد: کار با این وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟ کدام قسمت از سایت برای شما جالب تر است؟ از کدام قسمت سایت ناراضی هستید؟ چرا نمی خواهید از وب سایت خرید کنید؟ چرا می خواهید از سایت خرید کنید؟

دلیل استفاده بیشتر از ابزار چیست؟

اما چرا باید از Hotjar برای سایت خود استفاده کنید؟ اگر ادمین سایتی هستید که می خواهید آن را بهبود ببخشید، قطعا به هاتجار نیاز خواهید داشت. چرا:

سرویس Hotjar اطلاعات واضح و بصری در مورد آنچه در سایت اتفاق می افتد را در اختیار شما قرار می دهد.

با کمک این سرویس می توانید دلیل رفتار خاص مشتری را بیابید و آن را تحلیل و بررسی کنید.

مقدار دریافتی از سایت را نشان می دهد.

این سرویس دید کامل و صحیحی از رابط کاربری وب سایت برای شما ایجاد می کند.

این کار را به سرعت و بدون نیاز به آموزش انجام می دهد.

استفاده از این سرویس هزینه زیادی ندارد.

مزایای استفاده از هاتجار چیست؟

  • با استفاده از خدمات و ویژگی های Hotjar می توانید به راحتی UX و UI سایت خود را بررسی و بهبود دهید.
  • وب سایت Hotjar از گوگل تگ منیجر پشتیبانی می کند و می تواند بر روی این پلتفرم نصب و راه اندازی شود.
  • با نظرسنجی ها در یک صفحه، Hotjar به شما امکان می دهد نظرسنجی ها را ظاهر کنید و از کاربران خود سوال بپرسید.
  • ویژگی بازخورد ورودی به کاربران اجازه می دهد تا علاقه خود را به وب سایت ابراز کنند.

به طور کلی، با Hotjar می توانید:

  • محتوای نادیده گرفته شده را حذف یا مرور کنید.
  • صفحات وب سایت را با همان کلماتی که کاربران در بررسی های خود بیان کرده اند تراز کنید.
  • آیا می توانید بگویید که CTA های سایت شما توجه کاربران را به خود جلب می کند یا خیر؟
  • شما می توانید نظرات عمومی را به سوالات متداول تبدیل کنید.
  • فرم های موجود را برای تولید سرنخ های بیشتر اصلاح کنید.
  • آیا می توانید بفهمید چه محتوای جدیدی را باید به صفحات سایت خود اضافه کنید؟
  • عوامل حواس پرتی را شناسایی کنید.
  • قبل از اینکه بازدیدکنندگان صفحات شما را ترک کنند مستقیماً با آنها صحبت کنید.
  • موارد و مسائل با کیفیت پایین را فیلتر کنید.
  • ایده های جدیدی برای تست A/B ایجاد کنید.
  • تجربه کاربری (UX) انواع سیستم ها (لپ تاپ، موبایل و غیره) را بررسی کنید.

معایب استفاده از هاتجار چیست؟

همانطور که گفتیم مهم ترین ویژگی هاتجار امکان ایجاد خلاقیت در ثبت صفحات کاربری است که از طریق آن می توانید با نقاط قوت و ضعف عملکرد سایت خود آشنا شوید.

اما این سیستم علاوه بر تمام مزایایی که بیان کردیم، معایبی نیز دارد. به عنوان مثال، قرار دادن کدهای هاتجیتر برای ثبت اقدامات کاربر در سایت، سرعت بارگذاری صفحات وب سایت را کاهش می دهد. بنابراین بهتر است برای مدت کوتاهی از این عملکرد استفاده کنید و پس از اتمام کار آن را غیرفعال کنید.

همچنین، برای تجزیه و تحلیل برخی از قسمت های Hotjar باید از برخی ابزارهای دیگر استفاده کنید.

تفاوت گوگل آنالیتیکس و هاتجار چیست؟

باید بدانید که گوگل آنالیتیکس یکی از سرویس های گوگل است که آمار بازدیدکنندگان یک وب سایت را نشان می دهد. به یاد داشته باشید که هاتگر جایگزین Google Analytics نیست! بلکه بهترین حالت استفاده از این دو ابزار با هم است. نرم افزارهای وب مانند Google Analytics اطلاعاتی در مورد صفحات وب سایت در اختیار شما قرار می دهد. به عنوان مثال، با استفاده از این ابزار می توانید متوجه شوید که کدام صفحات بالاترین نرخ پرش را دارند؟ یا کدام صفحات کمترین نرخ تبدیل را دارند؟ اما در مورد سوالاتی مانند نحوه استفاده کاربران از صفحات سایت چطور؟ چگونه بین صفحات حرکت می کنند؟ دلیل برخی از رفتارهای آنها چیست؟، پاسخ نمی دهد.

برای جبران این نقص می توانید از هاتگر کمک بگیرید. Hotjar به شما این امکان را می دهد که به طور کامل و دقیق نحوه تعامل کاربران با صفحات سایت و قرار دادن خود را در جایگاه آنها مشاهده کنید. به این ترتیب می‌توانید نیازها، خواسته‌ها و علایق کاربران را راحت‌تر و سریع‌تر شناسایی کرده و برای رفع آنها اقدام کنید.

بنابراین با ترکیب دو ابزار گوگل آنالیتیکس و هاتجار می توانید به سرعت فرصت های بهبود و ارتقای سایت خود را شناسایی کنید.

چگونه از هاتگر استفاده کنیم؟

یک وب سایت و کانال فروش ایجاد کنید

ابتدا به یک وب سایت و یک کانال فروش نیاز دارید. در این مرحله تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک قالب را انتخاب کرده و با استفاده از وردپرس یک سایت بسازید تا بتوانید اشیای فروشگاه خود را روی آن ارائه دهید.

سایت خود را به Hotjar متصل کنید

حال باید از سایت Hotjar کد دریافت کرده و به سایت خود اضافه کنید. امکان افزودن کد به سایت از طریق تگ منیجر یا وارد کردن دستی آن وجود دارد. Hotjer اطلاعات مورد نیاز را از طریق کد وارد شده در سایت تایید می کند.

سپس برای استفاده از یک ابزار اطلاعاتی چند منظوره، باید از سیستم Hotjar استفاده کنید. با استفاده از قابلیت های این سیستم مانند: نقشه حرارتی، نظرسنجی، بازخورد و … می توانید به خوبی خواسته ها و نیازهای مشتریان خود را شناسایی کرده و نسبت به رفع آنها اقدام کنید.

سایت خود را بهینه کنید

پس از شناسایی و ارزیابی رفتار مشتری، باید سایت را بهینه کرده و تغییرات لازم را اعمال کنید. این مطالعات راهنمای شما هستند.

و در پایان …

با نظارت بر رفتار کاربر، تجزیه و تحلیل دقیق و بازخورد ارائه شده توسط Hotjar، به شما کمک می کند رفتار مخاطب را درک کنید، روند بهبود سایت را تسریع کنید، از رقبا پیشی بگیرید و به موفقیت برسید.

در این مقاله سعی شده است به این سوال که هاتجار چیست پاسخ دهیم و همچنین موارد استفاده، ویژگی ها، روش استفاده و تفاوت آن با گوگل آنالیتیکس را توضیح دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید