پروپوزال سئو چیست و چگونه آن را بنویسیم؟


زمانی که هر فرد، شرکت، یا سازمان قصد ارائه خدمات به دیگری را داشته باشد، بین دو طرف قراردادی نوشته می شود که در این قرارداد، تمام موارد و خدمات ارائه شده هر طرف با ذکر جزئیات کامل نوشته شده است. هر طرف این قراداد را خوانده و تصمیم به رد کردن و یا پذیرش آن می گیرد.

از آن جایی که سئو نیز در دسته خدمات محسوب می شود، قراردادی میان تیم یا فرد ارائه دهنده خدمات با طرف دیگر نوشته شده که در آن تمامی خدمات سئو ارائه شده در آینده با ذکر جزئیات بیان می شود. این قرارداد، پروپوزال سئو نام دارد که پس از گفتگو با کارفرما و آنالیز سایت تنظیم شده و شامل تمام استراتژی ها، برنامه ها، و فعالیت هایی است که تیم سئو به سایت ارائه خواهد داد. فرمت این فایل می تواند pdf، ppt، xslx، و یا word باشد.

بگذارید مثالی بزنم. فرض کنید خدمات بازسازی منازل را ارائه می دهید و حال یک مشتری دارید. اول به دیدن خانه رفته و پس از گفتگو با صاحب خانه، پرس و جو درباره علاقه آن ها، بررسی وضعیت ساختمان، و بودجه مشتری، یک نقشه از طرح بازسازی خانه تنظیم می کنید که با ذکر موارد نیازمند تعمیر و پیش فرضی از شکل نهایی خانه، هزینه ها را تخمین می زند. صاحب خانه این نقشه را دیده و با بررسی جزئیاتی که در آن ارائه شده است، تصمیم به رد کردن این قرارداد، پذیرش آن، و یا تغییر بخش هایی از آن می گیرد. در صورت بسته شدن قرارداد، روند بازسازی خانه بر اساس این نقشه پیش می رود تا مشتری بتواند هر مرحله را تشخیص داده و پیگیری کند.

چگونه یک پروپوزال سئو بنویسیم؟

در تیم های سئو، معمولا پروپوزال سئو توسط مدیر سئو یا SEO Senior تیم نوشته می شود، اما اگر به صورت تکی و فریلنسری کار می کنید، می توانید با انجام کارهای زیر، یک SEO Proposal برای کارفرمای خود بنویسید. در نظر داشته باشید که مسیر تدوین این پروپوزال و مراحل آن ممکن است بین سئوکاران متفاوت بوده و بستگی به استراتژی آن ها دارد.

بررسی و آنالیز سایت

در قدم اول، باید سایت را آنالیز کنید تا عیب ها، نقاط ضعف، و نقاط قوت آن را بیابید تا تشحیص دهید که کدام قسمت ها نیاز به تمرکز بالاتری دارند. برای بررسی سایت، باید سه بخش را آنالیز کنید:

سئو تکنیکال

برای بررسی عملکرد سایت، از سئو تکنیکال و فنی آن شروع کنید. اگر سایت مشکلات فنی داشته باشد، سئو باقی بخش های آن همچنان نمی تواند سایت را به جایگاه مناسبی برساند. برای بررسی سئو فنی ، هاست، سرور، CSS، JavaScript، سایت مپ، و سرعت سایت آن را بررسی کنید.

سئو داخلی

در مرحله بعد، سئو داخلی سایت را بررسی کنید. ضعف در سئو داخلی سایت می تواند نقش پر رنگی در رتبه بندی آن داشته باشند. در هنگام بررسی on-page SEO، در نظر بگیرید که آیا عکس و ویدیو های سایت بهینه شده اند؟ چه تعداد محتوا در سایت وجود داشته و کیفیت آن ها چطور است؟ چه تعداد لینک داخلی در سایت وجود داشته و آیا این لینک سازی به درستی انجام گرفته است؟ برای این کار می توانید از ابزار Google Analytics استفاده نمایید.

سئو خارجی

برای بررسی سئو خارجی سایت، باید در اصل بک لینک های آن را بررسی کنید. با استفاده از ابزارهای بررسی بک لینک (Index Checker) تعداد و کیفیت بک لینک های سایت را بررسی کرده و نقاط ضعف آن را بیابید.

صحبت با کارفرما و تعیین اهداف

پس از آنالیز سایت، یک الی دو جلسه با کارفرمای خود برگزار کرده و در این جلسات به بررسی خواسته ها و اهداف آینده آن ها بپردازید. برای کارفرما توضیح دهید که سئو پروسه ای زمان بر بوده و نمی توان انتظار داشت که در بازه زمانی کوتاه به نتیجه دلخواه رسید، مگر آن که از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده کرده و ریسک پنالتی شدن سایت را به جان بخرید.

در نظر گرفتن ماهیت سایت

در نظر داشته باشید که ماهیت سایت تاثیر بسزایی در تعیین استراتژی سئو دارد. نمی توانید یک استراتژی که مناسب سایت وبلاگی است را برای یک سایت فروشگاهی استفاده کنید. سئو سایت فروشگاهی بسیار متفاوت بوده و نمی توان حساب زیادی روی محتوای آن برای سئو سایت استفاده کرد.

رتبه کلمات کلیدی

کلمات کلیدی اصلی و LSI سایت را پیدا و بررسی کرده و رتبه سایت برای هر کلمه کلیدی را یافته و اکسلی از آن ها تشکیل دهید تا بتوانید در آینده آن ها را ردیابی کنید. همچنین، لیستی از مهم ترین کلمات کلیدی آن تشکیل داده تا بتوانید با تمرکز بیشتر بر آن ها، رنبه سایت را بهبود داده و ترافیک ارگانیک آن را افزایش دهید.

آنالیز رقبا

رقبا را آنالیز و بررسی کنید تا ببینید سایت های رقبا از چه استراتژی هایی برای سئو سایت خود استفاده می کنند، سپس استراتژی مناسبی را بر اساس این اطلاعات تنظیم کنید. دقت داشته باشید که تمام تکنیک های سایت های رقبا نمی تواند برای سایت مد نظر مناسب بوده و ممکن است نتیجه عکس دهد.

تدوین استراتژی پروپوزال

استراتژی خود را بنویسید. سعی کنید این استراتژی را طوری تدوین کنید که برای کارفرما آسان و قابل فهم باشد. همه چیز را ساده و مشخص شده بنویسید. فونت مناسبی را انتخاب کرده و در تمام پروپوزال آن را حفظ کنید. برای مشخص کردن جملات خاص می توانید از رنگ های دیگر و یا بولد کردن متن استفاده نمایید. سعی کنید تعداد و تنوع رنگ های این فایل خیلی زیاد نشود.

تمام اصطلاحات سئو را در پاورقی به شکل ساده برای کارفرما توضیح داده و وظایف خود را به طور کامل شرح دهید. از تیم سئو خود و میزان تسلط آن ها بنویسید. اگر به صورت فریلنسری کار می کنید، از سابقه و توانایی های خود نوشته و درباره خوش قولی و متعهد بودن خوب صحبت کنید تا اعتماد کارفرما را به دست آورید. همچنین، تمام قوانین و درخواست های خود را به وضوح بیان نمایید تا در آینده به مشکلی برخورد نکنید.

جدولی از هزینه ها تهیه کرده و آن را در آخر پروپوزال خود قرار دهید. شرح دهید که هر هزینه به چه میزان و برای چه کاری صرف می شود و این پرداخت به چه شکل باید صورت بگیرد. در آخر، روز ارائه پروپوزال را تعیین کرده و تاریخ آن روز را به همراه نام پروژه به این پروپوزال اضافه نمایید.

جمع بندی

پروپوزال سئو یا SEO Proposal یک فایل با فرمت pdf، ppt، xslx، یا word است که توسط تیم سئو به کارفرما ارائه داده شده و تمام خدماتی که قرار است از سمت تیم سئو ارائه داده شود در آن با ذکر هزینه شرح داده شده است که کارفرما پس از مطالعه آن تصمیم به عقد قرارداد و یا عدم پذیرش آن می گیرد. برای نوشتن پروپوزال سئو، درباره سایت و نیازهای آن تحقیق کرده و تمام اهداف خود برای سایت را در آن به وضوج شرح دهید.

دیدگاهتان را بنویسید