چرا فرمول های تیتر نویسی باعث نوشتن عناوین جذاب نمی شوند؟ 🫤


فرمول های نوشتن عناوین جذاب و ربایشی برای پست و مقاله یا حتی کتاب! (آموزش تیتر نویسی پیشرفته)

به گیل سئو خوش آمدید. تعریف از خود نباشد اما تنها دلیلی که شما وارد این سایت شده اید ، عنوان جالبی است که این صفحه دارد J. تیترنویسی یک هنر ارزنده در تبلیغات به شمار می آید اما برای ما سئو کار ها هم بسیار اهمیت دارد. در مقاله دلیل کاهش نرخ کلیک CTR ، سایت های فروش ساعت بررسی شد و متوجه میزان تاثیرعنوان جذاب در سئو شدیم.

در این بخش می خواهیم یاد بگیریم چگونه عناوینی بنویسیم که کاربر ندیده و نشناخته روی سایت ما کلیک کند. ما در پروژه های زیادی از عناصر تبلیغاتی و تبلیغ نویسی برای پیشبرد و تکمیل استراتژی های سئو بهره برده ایم و همیشه به دید سئو به آن نگاه کرده ایم. حالا اما می خواهیم صرفاً بحث عنوان نویسی برای سایت (نوشتن تیتر جذاب) را جدا از سئو بررسی کنیم و فقط دغدغه ی اصلی ما ، جذب نگاه کاربر و بازدید کننده باشد. با گیل سئو همراه باشید.

بخش اول آموزش تیتر نویسی – قواعد تیتر نویسی

عنوان غیر جذاب چیست؟

می خواستم از این موضوع شرو ع کنیم که عنوان جذاب چیست اما به نظرم خیلی بهتر است اگر از این مورد شروع کنیم که عنوان غیر جذاب چیست. اگر به یک تعریف کامل برسید که بدانید عنوان غیر جذاب چیست احتمالا متوجه می شوید تا حالا از کدام عناوین غیر جذاب و تیتر های اشتباه استفاده کرده اید که باعث از دست رفتن بازدید سایت و بیشتر دیده شدن رقبا شده است.

چیزی که بیشتر وقت ها به عنوان ، عناوین جذاب می شناسیم ؛ غیر جذاب است.

عنوان غیر جذاب ، عنوانی است که با فرمول های رایج تیتر نویسی نوشته شده است. تیتر معمولی با تیتر غیر جذاب با تیتر جذاب ؛ سه چیز متفاوت هستند. تیتر های معمولی ، همان عناوین ساده ای هستند که هیچ کاری برای بهبود آن ها صورت نگرفته است. یک جمله ی معمولی مثل همان جمله های ساده ای که با اسپری روی دیوار نوشته  می شود. یک عنوان معمولی و یک شماره تلفن.

اما عنوان  غیر جذاب عنوانی است که برای بهتر کردن آن سعی شده اما تاثیر گذار نبوده است. دلیل اصلی آن استفاده از فرمول های مشخص تیتر نویسی است. مثلا در خیلی از وب سایت ها می گویند که از اعداد  و ارقام استفاده کنید. از عناوین سوالی استفاده کنید. اما این موارد به طور قطع نمی توانند باعث جذاب شدن عنوان و تیتر شما شوند. بلکه مهم این است که چه مدل اعداد یا پرسش هایی برای کاربر جذاب است و می تواند توجه او را جلب کند؟ پس نکته این است :

باید بدانید از چه اعداد و ارقامی یا از چه نوع پرسشی برای نوشتن عنوان جذاب استفاده کنید

چرا فرمول های تیتر نویسی باعث نوشتن عناوین جذاب نمی شوند؟

فرمول های تیتر نویسی چیزی شبیه به این ها هستند :

  • چگونه + (موضوع) را حل کنیم؟
  • 10 نکته برای یادگیری + (موضوع) در خانه
  • روش های سریع + (موضوع) بدون عوارض

این فرمول ها همیشه می گویند که چه بنویسیم اما نمی گویند چگونه باید آن را بنویسیم. مثل همان استفاده از اعداد است. می گویند که باید از فلان چیز در نوشتن عنوان استفاده کنیم اما نمی گویند چگونه بهترین مقادیر را برای استفاده بدست بیاوریم و مشخصه های آن ها چیست وهمین باعث می شود که از عبارات رایج استفاده کنیم و یک عنوان غیر جذاب بنویسیم.

عبارات رایج در تیترنویسی چه عباراتی هستند؟

عبارات رایج همان کلماتی هستند که حس خاصی را القاء نمی کنند و کاربر وقتی آنها را می خواند ، احساس خاصی از خواندن آن بدست نمی آورد. عنوان باید حسی را در کاربر ایجاد کند که کاربر بدون فکر کردن روی آن کلیک کند. برای این کار باید احساسات را نشانه بگیرید نه منطق. در نوشتن عبارات رایج ، همیشه از عبارت های منطقی استفاده می شود و این در تیتر نویسی در نظر گرفته نمی شود ؛ به همین دلیل است که عنوان هایی نوشته می شوند که عناوین قدرتمندی نیستند.

استفاده از تصمیم گیری احساسی : نوشتن تیتر جذاب

احساسات باید پایه ی تیتر نویسی باشد و بر اساس قالب های احساسی تیتر نوشته شود. جلو تر می گوییم که احساساتی که باید نشانه بگیرید چه هستند و چگونه از آنها برای نوشتن تیتر جذاب استفاده کنید اما در ابتدا می خواهیم کمی در مورد تصمیم گیری و انواع آن صحبت کنیم.

می خواهم ابتدا کمی دروس زیست شناسی دوران دبیرستان را به شما یاد آوری کنم. مغر دو نیمکره دارد ؛ یکی نیمکره چپ و دیگری نیمکره راست. در بین این دو ، نیمکره راست مسئول احساسات ، تجسم و خلاقیت است و نیمکره چپ مسئولیت تفکر تحلیلی ، منتطقی و محاسباتی را به عهده دارد.

عملکرد مغز در تصمیم گیری

تصمیم گیری دو مدل است. یک مدل تصمیم گیری منطقی و مدل دیگر که خیلی با آن کار داریم تصمیم گیری احساسی است. اول در مورد تصمیم گیری احساسی برایتان می گویم و اینکه چرا تصمیم گیری احساسی قوی تر است. در هنگام تصمیم گیری ، ابتدا بخش احساسی یعنی نیمکره سمت راست فعال می شود و سپس نیمکره سمت چپ به کمک آن می آید تا تصمیم گیری کامل شود که به تصمیم گیری با هر دو نیمکره تصمیم گیری مشارکتی می گویند.

اما گاهی ، قبل از اینکه بخش سمت چپ  به کمک نیمکره سمت راست بیاید ، بدن تصمیم گیری می کند و عمکرد احساسی نشان می هد که به آن تصمیم گیری احساسی می گویند. مثلا یک نفر یهو زیر گریه می زند یا سرش را به دیوار می کوبد. تصمیم گیری های احساسی می توانند غیر عقلانی باشند. شاید الان به این فکر کنید که چرا یک سایت سئو این چیزها را درس بدهد. سئو یک روش بازاریابی است و ما می خواهیم یاد بگیریم چگونه با استفاده از احساسات ، بازار را به دست بگیریم.

انتخاب سریع یک نتیجه در گوگل : حاصل تصمیم گیری احساسی است

وقتی که یک عنوان جذاب برای پست یا مقاله سایت بنویسید ، کاربر قبل از اینکه ببیند سایت شما چه سایتی است یا رقبای شما چه کسانی هستند ، روی عنوان جذاب مقاله شما کلیک می کند. این یک فرایند سه مرحله ای به صورت زیر است :

در نوشتن تیتر برای تبلیغات هم همینطور است. یک عنوان تبلیغاتی یا تیتر جذاب در اعلامیه یا پوستر شما ، حتی اگر در میان تعداد زیادی پوستر دیگر قرار گرفته باشد ، نگاه عابرین یا بازدید کننده ها را می رباید و باعث می شود آن را بخواند یا در صورت نیاز شماره زیر آن را بردارد.

احساساتی که باید از آنها در نوشتن عنوان پست و مقاله سایت استفاده کنید

سه مورد از احساسات هستند که به سرعت به تصمیم گیری منجر می شوند. البته توجه کنید که تصمیم گیری های ساده سریع تر برای کاربر اتفاق می افتد. اگر تصمیم گیری پیچیدگی زیادی داشته باشد ، ممکن است به یک تصمیم گیری مشارکتی ای عقلانی تبدیل شود. کلیک کردن یک تصمیم گیری ساده است و اتخاذ آن نیاز به تفکر چندانی ندارد.

اما همین تصمیم ساده می تواند تغییر اساسی در بازدید صفحه داشته باشد. اگر بتوانید با استفاده از احساسات ، یک عنوان جذاب برای پست و مقاله خود انتخاب کنید ، بازی را برده اید. این احساسات سه مورد هستند :

1- احساس کنجکاوی در تیتر نویسی

اولین احساس احساس کنجکاوی است. دقیقاً عنوان این مقاله گیل سئو ، از این مورد استفاده می کند. اسم مقاله به گونه ای است که احساس کنجکاوی کاربران را بر می انگیزد و به اصطلاح فضولی آنها گل می کند.

در استفاده از این مورد در نوشتن تیتر جذاب برای سایت ، می توان از هر گونه تیتری (خبری – سوالی و..) که در ذهن کاربر کنجکاوی ایجاد کند استفاده کرد. اما استفاده از سوالات بهترین گزینه ی ممکن است. البته نه هر سوالی. یادم می آید دوستی داشتم که کلمه ی کنجکاوی را به اصطلاح تو دماغی می گفت و انگار می گفت “کنجکافی”. الان یاد آن افتادم. کنجکاوی کاربران باید به قدر کافی برانگیخته شود ، پس شاید بد نباشید اسمش را کنجکافی بگذاریم که به معنای کنجکاوی به میزان کافی است.

نمونه تیترهای جذاب برای این احساس :

مثلا فرض کنید قرار است در مورد پیاده روی عنوان بنویسیم :

عنوان های معمولی این شکلی هستند :

  • آموزش پیاده روی صحیح
  • چگونه پیاده روی کنیم؟
  • آموزش پیاده روی برای سالمندان

عنوان هایی که با وجود استفاده از قالب های تیتر نویسی ، جذابیت چندانی  ندارند :

  • 10 نکته پیاده روی عالی که نمی دانید
  • بهترین نکات پیاده روی (مخصوص افراد چاق)
  • 5 حرکت برای بانوان (برای کاهش وزن)

نمونه تیترهای جذاب : عنوان هایی جذابی که حس کنجکاوی کاربران را هدف قرار می دهند :

  • نکته عجیب و استادانه در پیاده روی برای 10 کیلو کاهش وزن 1 هفته ای
  • توصیه شخصی دکتر (فلانی) به بهنوش بختیاری برای پیاده روی
  • اشتباهی جبران نشدنی که پیاده روی را بی فایده می کند (چاق هستید بخوانید)

این عبارات مقدار زیادی حس کنجکاوی را در بازدید کننده ایجاد می کند که باعث تصمیم گیری احساسی و از روی کنجکاوی می شود. اما دقیقاً چرا کاربر بعد از خواندن این عبارات باید روی سایت ما کلیک کند؟

کسانی هستند که برای فهمیدن راه کاهش وزن 10 کیلو در یک هفته حاضرند ده ها میلیون تومان پول به شما بدهند ،  چه برسد به یک کلیک. یا عنوان دوم نیز به همان دلیل جذاب است. با اینکه یک عنوان ساختگی و صرفاً برای آموزش است اما واقعاً آدم را کنجکاو می کند. خصوصاً اگر اضافه وزن داشته باشید. پیاده روی ورزشی است که در طولانی مدت جواب می دهد ؛ اگر کسی اهل پیاده روی باشد و عنوان سوم را ببیند حتماً کنجکاو می شود که بداند چرا ورزش هایش بی نتیجه است.

نکته دیگر این هست که در نوشتن عنوان جذاب باید از یک سری کلمات که در بعضی از جاها به عنوان Power Words یا کلمات قدرتمند شناخته می شوند استفاده نکنید. مثل کلمه ی : فوق العاده ؛ از دست ندهید ؛ اسرار ؛ راز ها ؛ شگفت انگیز و… .

هرچند خیلی ها استفاده از کلمات در عنوان را جزء اصول تیتر نویسی می دانند اما درعمل اینطور نیست. این کلمات همان عباراتی هستند که هر روز در تبلیغات ماهواره ای و شبکه های اجتماعی ، صد ها بار دیده و شنیده می شود و استفاده از آنها در نوشتن عنوان پست و مقاله ، احساس تبلیغاتی به کاربر می دهد و فکر می کند قرار است همان چرت و پرت ها را تحویلش دهید. پس حتی اگر این مورد جزء اصول است ، برای رسیدن به هدف بهتر است این اصل را نقض کنید.

2- استفاده از احساس تعجب در نوشتن تیتر

این احساس کمی حساس است. باید طوری آن را بنویسید که باور پذیر باشد. اگر کاربر یک درصد احساس کند قرار است عنوان پست و مقاله ی سایت شما غیر واقعی است ، روی آن کلیک نمی کند. شاید پوزخندی بزند و یک ناسزا حواله ی نویسنده کند. پس باید در نوشتن تیتر جذاب خود ، عنصر باورپذیری را بگنجانید.

برای این احساس ، استفاده از عناوینی با لحن خبری و قاطع بهترین گزینه است. عناوین معمولی و غیر جذاب را که در قسمت قبل به شما نشان دادم ، حالا مستقیم میریم سراغ نوشتن تیتر جذاب و تعجب بر انگیز. اگر باز هم موضوع را همان پیاده روی در نظر بگیریم ، یک تیتر تعجب بر انگیز این گونه است :

نمونه تیترهای جذاب برای احساس تعجب :

  • دکتر سمیعی : پیاده روی باعث کاهش طول عمر میشود. (نکته مهم!)
  • مصرف میوه ای که چربی سوزی را (تا +5 برابر) افزایش می دهد.
  • خبر بد برای افراد چاق : پیاده روی دیگر بی فایده است. (خبر تایید شده!)

بهتر است از علامت تعجب در جمله ی اول استفاده نکنید و جمله اول را با نقطه ببنیدید. ارائه منابع موثق و جملات قاطع ، به نوبت مثل “دکتر سمیعی” و “خبر تایید شده” عنوان شما را در عین وجود جذابیت ، باورپذیر می کند و باعث می شود کلیک بیشتری دریافت کنید. توجه کنید خیلی بیشتر از اینها می توان این عناوین را بهینه سازی کرد این به خلاقیت خودتان بستگی دارد.

در عنوان هایی مثل جمله ی دوم ، بهتر است که نتیجه مقاله را نگویید. مثلا قرار است تاثیر چند میوه را در کاهش وزن بررسی کنید و در آخر مقاله مثلا قرار است نتیجه بگیرید که (مثلا) کیوی سرعت متابولیسم را افزایش می دهد و چربی سوزی را تا 5 برابر افزایش می دهد. این مورد خیلی مهم نیست اما خوب است اگر در عنوان همه چیز را نگویید و اگر فقط بنویسید “میوه ای” مقداری احساس کنجکاوی به آدم می دهد که قدرت آن را بیشتر می کند

2- استفاده از احساس ترس – خطر در نوشتن تیتر

قوی ترین احساس برای نوشتن تیتر جذاب و تبلیغاتی برای سایت ، احساس خطر یا ترس است. زیرا سریعاً به تصمیم گیری احساسی ختم می شود. بدن به احساس ترس و خطر واکنش های غریزی نشان می دهد و اگر درست از این احساس برای نوشتن عنوان جذاب استفاده کنید ، بازدید کل صفحه ی جستجو را درو می کنید.

این مورد مثل مورد تعجب ، نیاز به استفاده از عناصر بارپذیری ندارد اما استفاده از منابع و اعداد و ارقام و اسامی افراد یا سازمان های معتبر در این عناوین بسیار برای باورپذیری آن موثر است. این احساس فرم خاصی برای نوشتن عنوان دارد اما نیازی نیست که از نوع خاصی از جملات استفاده کنید ، از جملات خبری و سوالی و حتی تعجبی می توان استفاده کرد.

برویم سراغ نوشتن یک تیتر جذاب برای سایت با استفاده از عنصر ترس. باز هم از همان موضوع قبلی یعنی همان پیاده روی استفاده می کنیم.

نمونه تیترهای جذاب برای احساس ترس یا خطر :

  • 5 اشتباه خطرناک در پیاده روی که سلامتی شما را به باد می دهد
  • باورم نمی شود! پیاده روی می تواند باعث قطع نخاع شود! (+تصاویر)
  • چرا اگر با شکم پر پیاده روی کنید معده تان سوارخ می شود؟ جریان چیست؟

روش های اشتباه در استفاده از عناوین جذاب در سایت (یا برای تبلیغات)

عناوینی که در این مقاله مطالعه کردید ، بدون شک عناوین جذابی هستند. این عناوین با استفاده از فرمول های معروف تیتر نویسی نوشته نشده اند ؛ قدرت آنها بخاطر این است که از احساسات درونی افراد استفاده می کنند و باعث تصمیم گیری احساسی می شوند. می توان گفت کسی که واقعاً با جستجو به این عناوین برسد (چون خودش دنبال همچین موضوعاتی است) تاثیر بسیاری بر روی احساسات او دارد و نمی تواند جلوی آنها دوام بیاورد. اما هیچکدام از این تیتر ها در مثال ها زده شد ، واقعی نیستند. یعنی من فکر نمی کنم پیاده روی واقعا باعث قطع نخاع یا مرگ شود (مگر اینکه روی ریل راه آهن پیاده روی کنید ).

سه مسئله ی مهم در استفاده از تکنیک هایی که در این مقاله از وبلاگ گیل سئو عنوان شد وجود دارد که باید حتماً به آن توجه داشته باشید. در غیر این صورت ، شما یک سایت خواهید داشت که به طور اتوماتیک کاربر ناراضی می سازد.

3- استفاده از عناوین جذاب اما فریب دهنده

چیزی که در عنوان می نویسید ، باید دقیقاً همان چیزی باشد که در محتوای سایت قرار است به کاربر نشان دهید. یعنی اگر از هر نوع عنوانی استفاده می کنید ، باید دقیقاً با محتوای سایت مرتبط باشد. در غیر این صورت کاربر ها به سرعت از سایت شما خارج می شوند و دقیقاً برعکس کاری است که ما می خواهیم انجام دهیم.

ما می خواهیم نرخ کلیک را افزایش بدهیم و کاربران بیشتری را به سایت وارد کنیم و محتوای خود را به آنها نشان دهیم. اما اگر محتوا غیر مرتبط باشد ، باعث افزایش بسیار زیاد بانس ریت (بستن سریع سایت توسط کاربر) می شود و افت شدید سایت را در نتایج گوگل به همراه خواهد داشت. پس باید محتوا دقیقاً چیزی باشد که در عنوان هست.

نوشتن یک عنوان جذاب اما دروغین

فکر نمی کنم نیاز به توضیح زیاد این مورد باشد. این مورد هم تا حدودی شبیه به قبلی است. اگر عنوان جذاب باشد اما دروغین باشد چه فایده ای دارد؟ با این کار سایت خود را یک سایت دروغین و جعلی نشان می دهید. اگر در بین کاربران چوپان دروغگو شوید ، خیلی سریع در حیطه کاری خود به یک سایت بی خود تبدیل می شوید و در مدت کوتاهی مجبور به حذف سایت و از دسترس خارج کردن دامنه خواهید شد. پس دومین مورد این است که حقیقت را جذاب بیان کنید و سعی نکنید حتی یک ذره سر بازدید کنندگان را شیره بمالید.

استفاده در همه ی پست ها و مقالات سایت

این عناوین ، عناوین خاصی هستند. مثل یک ادویه ی تند و خاص که بسیار خوش طعم است اما نمی شود در همه ی غذاها استفاده کرد. استفاده از عناوین احساسی در همه ی مقالات و محتوای سایت ، باعث می شود که سایت شما به عنوان سایتی که همیشه پیاز داغش را زیاد می کند و در سرتیتر هایش مبالغه می کند شناخته شود.

بد تر این است که سایت شما به عنوان یک سایت بدبین یا منفی نگر دیده می شود که همیشه قصد دارد کاربرانش را جان به لب کند. پس اعتلال را رعایت کنید و برگ برنده های خود را برای محتوا های مهم نگه دارید. مثل ادویه ی خاصی که فقط در غذای مخصوص سرآشپز سرو می شود.

من امین علی پور هستم و خوشحالم که درگیل سئو همراه ما هستید. پیشنهاد می کنم در ادامه از مقاله روش رقابت با سایت های بزرگ مثل دیجی کالا در سئو دیدن کنید. به شما قول می دهم قرار نیست موضوعات کلیشه ای و تکراری سئو را دوباره بگوییم و چیز های خوبی را برایتان نگه داشته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید