چرخه عمر محتوا چیست؟ تاریخ انقضای محتوای شما نزدیک است!


عناوین مطالب

چرخه عمر محتوا مانند تاریخ انقضای محصولات غذایی است! این تنها جمله ای بود که می توانستم برای توصیف کامل و جامع “چرخه عمر محتوا” به کار ببرم. اگر شما هم در مورد آن چیزی شنیده اید ولی نمی دانید برای بالا بردن عمر مفید و بهینه سازی محتواهای خود باید به چه مواردی توجه کنید، بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

عمر محتوا بر اساس فاکتورهای بسیار زیادی اندازه گیری می شود و در واقع نمی توان برای تمام موضوعات و حوزه ها، یک نسخه پیچید؛ اما خب با توجه به تجربیات و مطالعات انجام شده توسط سایت های بزرگ و یا گزارشات گوگل، می توان برای آن یک چک لیست مفید تهیه کرد.

سئو محتوا می تواند جزو کارهای بسیار مهم در روند سئو سایت و بالا بردن رتبه آن باشد؛ به همین دلیل بهتر است شما برای دریافت بهترین نتیجه و جلو افتادن از رقبای خود، یک سری موارد مانند چرخه عمر محتواهای خود را نیز مدنظر قرار دهید.

چرخه عمر محتوا (Content Life cycle) چیست؟

“تولید محتوا، حرف اول را در فرایند سئوی سایت می زند.” بروید این را از هر سئوکاری که می خواهید، بپرسید! محتوا می تواند سایت شما را(در هر زمینه ای که باشد) تا بالاترین رتبه های گوگل برساند و یا آن را با مغز روی زمین بکوبد. پس قطعا شما هم الان متوجه ارزش محتوا در سئو داخلی سایت شده اید.

حالا بگذارید کمی تخصصی تر به قضیه نگاه کنیم. سه کلید اصلی برای بالا آوردن یک کسب و کار در گوگل و در نهایت موفقیت آن، این سه مورد است:

  • مدیریت فرایند کسب و کار
  • مدیریت محتوا
  • مدیریت سابقه بیزینس

شاید تصور کنید این سه مورد به هم ارتباطی ندارند و سئو فقط به مورد دوم وابستگی دارد؛ درست است؟

کاملا غلط است! این 3 کلید یک نقطه مشترک دارند که این روزها با نام “چرخه عمر محتوا” آن را می شناسیم. Content Life cycle یک مسیر است که از زمان انتشار محتوا تا رسیدن آن محتوا به ته خط را شامل می شود.

این مسیر باید با 4 فاکتور اصلی مدیریت و بهینه شود:

  • توسعه
  • انتشار
  • سازمان‌دهی
  • تغییر کاربری

بگذارید با یک مثال این اصطلاح را برای شما قابل فهم تر کنم. تصور کنید شما یک سایت برای پیش بینی وضع هوا دارید و می خواهید محتوایی با عنوان “تا انتهای سال 1403 چه بلایی سر زاینده رود می آید؟” منتشر کنید. این محتوا بنظر شما تا چه سالی ترند بوده و مورد سرچ کاربران قرار می گیرد؟ قطعا تا انتهای سال 1403 می تواند دوام بیاورد و بعد از آن شاید سالی 10 کلیک هم نخورد.

بنابراین اینجاست که بررسی این عامل می تواند برای استراتژی محتوایی شما دستتان را بگیرد.

یک موضوع مهم دیگر این است که برخی محتواها دارای موضوعات همیشه سبز هستند و تاریخ انقضا ندارند. اگر از منقضی شدن واهمه دارید، پیشنهاد می کنم بدانید محتوای همیشه سبز چیست و چگونه به استراتژی محتوا نویسی سایت شما کمک می کند.

مراحل چرخه عمر محتوا

همانطور که گفتیم، یک زمانی لازم است تا چرخه به طور کامل طی شده و در نهایت تاریخ انقضای محتوا سر برسد. اگر تا اینجای محتوا را با دقت خوانده باشید، باید متوجه شده باشید که تمام محتواها در همه زمینه ها به این ویروس مبتلا نمی شوند و برخی از مطالب ممکن است تا چندین سال نیز در صدر سوالات کاربران قرار گیرد.

چرخه عمر محتوا به فرآیندی اطلاق می‌شود که از زمان ایده‌پردازی و تولید محتوا تا زمان حذف آن از وب طی می‌شود. این چرخه شامل مراحل مختلفی است که هر کدام از آنها به طور مستقیم بر کیفیت و اثرگذاری محتوا بر مخاطبان و در نهایت اهداف بازاریابی شما تاثیر می‌گذارند.

مرحله 1: ایده‌پردازی و برنامه‌ریزی

در این مرحله، موضوع محتوا، مخاطبان هدف، لحن و سبک محتوا و سایر جزئیات مربوط به آن مشخص می‌شود. مانند این است که شما قصد دارید به سفر بروید و قبل از آن، مشخص می کنید که به کجا می خواهید بروید، چه غذاهایی بخورید، به چه اماکن دیدنی ای سر بزنید و در کل مسیر و مقصد چه خواهد بود.

در سئو، مشخص کردن حوزه برای تولید محتوا، مشخص کردن موضوع با استفاده از کیورد ریسرچ و یافتن هدف کاربر در این مرحله قرار می گیرد.

مرحله 2: تولید محتوا

در این مرحله، محتوای مورد نظر با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده در مرحله قبلی تولید می‌شود. این محتوا می‌تواند به صورت متن، تصویر، ویدئو، پادکست یا هر فرمت دیگری باشد.

چیزی که در این مرحله مهم است، تاثیر بسزایی می تواند در سئوی داخلی سایت و کسب رتبه داشته باشد؛ بهتر است چک لیست سئو خود را آماده کرده و طبق آن جلو بروید.

مرحله 3: انتشار محتوا

در این مرحله، محتوای تولید شده در کانال‌های مختلف توزیع محتوا مانند وب سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و غیره منتشر می‌شود.

شاید تصور کنید انتشار محتوا که کاری ندارد و خیلی نمی تواند در سئو تاثیرگذار باشد؛ اما اشتباه نکنید. اصلا اینطور نیست. همانطور که می دانید، صفحات مختلف سایت شما به صورت دوره ای توسط خزنده های گوگل کراول می شود. طبق تجربه متوجه شدیم زمانی که محتواها را در زمان مشخصی از روز و فاصله های زمانی تعیین شده ای منتشر کنید، ربات گوگل به تدریج متوجه این زمان ها شده و در هر زمان وارد سایت می شود. این مورد می تواند به دیده شده سایتتان و در نتیجه دریافت رتبه به شما کمک بسیار خوبی داشته باشد.

مرحله 4: ارتقا و ترویج محتوا

در این مرحله، اقداماتی برای افزایش بازدید و ترافیک محتوا انجام می‌شود. این اقدامات می‌توانند شامل تبلیغات، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، سئو و غیره باشند.

مرحله 5: تحلیل و بررسی

در این مرحله، عملکرد محتوا با استفاده از ابزارهای مختلف تحلیل و بررسی می‌شود. این کار به شما کمک می‌کند تا از نقاط قوت و ضعف محتوای خود آگاه شده و در تولید محتوای بعدی از آنها استفاده کنید.

همچنین شما باید بدانید بازخورد دقیق محتوای شما از طرف کاربران چطور بوده است و در ادامه با تحلیل بیشتر رقبای خود متوجه شوید که محتوای شما چه چیزی کم دارد. به این ترتیب می توانید به کاربر چیزی را که می خواهند، بدهید.

مرحله 6: به‌روزرسانی و بازنشر

در این مرحله، محتوای قدیمی با توجه به نیازها و اطلاعات جدید به‌روزرسانی شده و مجدداً منتشر می‌شود. این مرحله می تواند ارتباط زیادی به مرحله قبلی داشته باشد.

مرحله 7: حذف محتوا

در نهایت، زمانی که محتوای شما دیگر به روز نیست و یا برای مخاطبان شما جذابیت ندارد، از وب حذف می‌شود.

چرا مدیریت چرخه عمر محتوا در سئو مهم است؟

  • افزایش کیفیت محتوا: با مدیریت چرخه عمر محتوا، می‌توانید در هر مرحله از تولید محتوا نظارت و کنترل داشته باشید و از کیفیت محتوای نهایی اطمینان حاصل کنید.
  • بهبود سئو: با مدیریت چرخه عمر محتوا، می‌توانید محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه کرده و رتبه بندی خود را در نتایج جستجو ارتقا دهید.
  • افزایش ترافیک: با مدیریت چرخه عمر محتوا، می‌توانید محتوای خود را در کانال‌های مناسب توزیع کرده و ترافیک بیشتری به وب سایت خود جذب کنید.
  • افزایش نرخ تبدیل: با مدیریت چرخه عمر محتوا، می‌توانید محتوای خود را به گونه‌ای تولید کنید که مخاطبان را به انجام اقدامات مورد نظر شما (مانند خرید، ثبت نام، دانلود و غیره) ترغیب کند.
  • صرفه جویی در زمان و منابع: با مدیریت چرخه عمر محتوا، می‌توانید از اتلاف وقت و منابع در تولید محتوای بی‌کیفیت و یا محتوایی که برای مخاطبان شما جذابیت ندارد جلوگیری کنید.

جمع بندی

چرخه عمر محتوا یک ابزار قدرتمند برای تولید محتوای باکیفیت و اثرگذار است. با مدیریت چرخه عمر محتوا، می‌توانید به طور موثرتری به اهداف بازاریابی خود دست پیدا کنید.

ممنون که تا انتهای این مقاله از ویکی دمی با ما همراه بودید. برای دریافت خدمات مشاور حرفه ای سئو و چیدن استراتژی محتوا می توانید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید