چطور یک مقدمه کاربرپسند بنویسیم؟


عناوین مطالب

در این مقاله قصد داریم در مورد این موضوع بنویسیم که چطور یک مقدمه کاربرپسند بنویسیم که هم فاکتورهای سئو را رعایت کند و هم بتواند کاربران را برای خواندن ادامه‌ی مطلب متقاعد کند.

از نظر شما مهمترین بخش یک مقاله کدام قسمت آن است؟ بدنه‌ی محتوا، مدیای استفاده شده در آن، بخش پایانی مطلب، سوالات متداول و یا … ؟

بله! هیچکدام! مهمترین بخش یک مطلب فقط و فقط پاراگراف اول است. مقدمه است که به مخاطب نشان می‌دهد محتوا در مورد چیست. در واقع مقدمه محتوا می‌تواند پاسخی برای تمام سوالات باشد. اما مورد مهمتر این است که این مقدمه برای گوگل هم اهمیت دارد.

خب در ادامه می‌خواهیم بنویسیم که چرا یک مقدمه برای سئو مهم است و البته نکات عملی برای نوشتن یک مقدمه بی نقص چیست. همچنین در صورتی که نیاز به خدمات سئو سایت حرفه‌ای دارید، می‌توانید با تیم ویکی دمی تماس بگیرید.

یک مقدمه کاربرپسند شامل چه مواردی است؟

قبل از اینکه بگوییم “چطور یک مقدمه کاربرپسند بنویسیم” شما به مقدمه این محتوای ما از 10 چه نمره‌ای می‌دهید؟ بنظر شما این همان چیزی نیست که از آن صحبت می‌کنیم؟ توجه کنید. ما سعی کردیم تمام موارد لازم برای نوشتن یک مقدمه خوب را در همین محتوای خودمان رعایت کنیم.

مقدمه‎‌ای که هم کاربر را جذب کند و هم گوگل آن را دوست داشته باشد. حالا در ادامه می‌خواهیم راهکارهایی برای نوشتن یک مقدمه یوزر فرندلی بنویسیم.

1. در همان جمله اول از موضوع اصلی صحبت کنید

پاراگراف اول شما در هر نوشته‌ای(تاکید می‌کنم، هر نوشته‌ای!) باید به کاربر نشان دهد که محتوا در مورد چیست و موضوع اصلی را تشخیص دهد.

حتی اگر پرداختن به موضوع اصلی نیاز به پیش نیاز دارد، آن‌ها را دور بیندازید و تصور کنید کاربر علامه دهر است و همه چیز را می‌داند.

مقدمه را جوری بنویسید که انگار کاربر همه چیز را می‌داند و فقط در مورد موضوع اصلی نیاز به راهنمایی و اطلاعات دارد.

متوجه شدید چه می‌گویم؟ کم کاری نکنید! باید به این سوال پاسخ دهد: در این مقاله می خواهید به مردم چه بگویید؟

برای مثال، مقدمه همین محتوا این پیام را دارد: “مقدمه مقاله شما هم برای مخاطبان و هم برای گوگل بسیار مهم است.”

2. کاربر را برای خواندن ادامه مطلب متقاعد کنید

تجربه ثابت کرده است که لحن محتوا یک عامل بسیار بسیار تاثیرگذار در جذب مخاطب است. مردم را برای خواندن ادامه مطلب هیجان زده کنید. من اسم این ترفند را “ترفند قلاب ماهیگیری” گذاشته‌ام. قلاب را با طعمه‌های جذاب در اقیانوس اینترنت بیندازید و بگذارید ماهی‌هایی که از طعمه خوششان می‌آید، آن را نوش جان کنند!

مقدمه باید جوری نوشته شود که کاربر برای دانستن ادامه مطلب کنجکاو باشد و دقیقا این جمله را با خودش تکرار کند :”وای پسر چه مقاله‌ای پیدا کردم!”

از نظر بنده حقیر، مقدمه‌های Backlinko یکی از بهترین، جذابترین و درست ترین مقدمه‌هایی است که تا به حال خوانده‌ام.

3. پاسخ را به طور خلاصه به کاربر تزریق کنید

یکی از مهمترین جواب‌هایی که در سوال “چطور یک مقدمه کاربرپسند بنویسیم؟” باید بدهیم این است که پاسخ را باید در همان ابتدای نوشته به صورت خلاصه به کاربر ارائه دهید.

برای مثال موضوع نوشته این است که “گراف دانش گوگل چیست؟“. شما به صورت خلاصه باید در مقدمه یک پاراگراف مختص توضیحی یک جمله‌ای برای توصیف گراف دانش برای کاربر بنویسید. این قسمت نباید زیاد کوتاه و مبهم باشد و نباید طولانی و جامع باشد.

بهترین روش برای نوشتن یک مقدمه کاربرپسند این است که خودتان را جای کاربر قرار دهید و از نگاه آن ببینید به مطلب جذب خواهید شد یا خیر.

4. برای نوشتن مقدمه کاربر پسند، قبل از نوشتن، فکر کنید!

گفتیم مهمترین بخش نوشته، مقدمه‌ی آن است. اصلا منطقی هم هست. کمی به آن فکر کنید، حالا همیشه به ما گفته‌اند کتاب را از روی جلدش قضاوت نکن! اما کاربری که می‌خواست خیلی سریع به پاسخ خود برسد که به گوگل سر نمی‌زد! خیلی راحت و صبورانه به کتابخانه می‌رفت و آنجا کتاب را از روی جلدش قضاوت نمی‌کرد!

حالا برای اینکه به بهترین نتیجه برسید، باید چه کارهایی انجام دهید؟

  • مخاطبان هدف شما چه چیزی می‌خواهند؟
  • محتوای شما می‌خواهد چه مشکلی را حل کند؟
  • محتوای شما جنبه آموزشی دارد یا خدماتی یا اطلاع رسانی(کلا سبک نوشته را تعیین کنید)

این موارد مانند یک چک لیست برای نوشتن مقدمه کاربرپسند عمل می‌کند. این یعنی اینکه شما باید در کنار سئو محتوا، حتما به سئو بخش‌های داخلی آن به طور جداگانه فکر کنید.

سئو مقدمه را فراموش نکنید!

تصور می‌کنم خودتان جواب این سوال را بهتر از من بدانید اما خب اگر نمی‌دانید، دلیلش را با یک مثال می‌گویم:

شما ابتدا باید ویترین یک مغازه را ببیند و سپس تصمیم بگیرید از آن خوشتان آمده یا نه! خب پس زمانی که مقدمه(و البته ل محتوا) سئو نشده باشد، گوگل آن را نمی‌بیند.

گوگل نبیند، به رتبه‌های برتر نمی‌رسید و در نهایت این کاربران هیچ دسترسی‌ای به محتوای شما ندارند. هر چقدر هم که خوب و تخصصی نوشته شده باشد!

پس گوگل که همواره در تلاش بوده از انسان‌ها تقلید کند، اگر ببیند معرفی شما خوب نیست، رتبه‌ای به شما نمی‌دهد. پس برای جلوگیری از این اتفاق، اولین پاراگراف شما نه تنها باید خوب نوشته شود، بلکه باید آن را سئو هم بکنید.

* اما چطور می‌توان مقدمه را سئو کرد؟

در مقاله‌های قبلی هم بارها در این مورد صحبت کرده‌ایم(آن هم به کرّات و به مقدار زیاد!)؛ اما در زیر برخی مواردی که می‌توانید برای سئو مقدمه رعایت کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید، آورده شده است:

  1. کلمه کلیدی اصلی را در ابتدای محتوا بیاورید.
  2. استفاده از کلمه کلیدی را تا جای ممکن طبیعی کرده و آن را در یک جمله معنادار و جذاب بیاورید.
  3. مقدمه را بیشتر از 150 کلمه بنویسید.
  4. سعی کنید مواردی که قصد دارید در آن محتوا بنویسید، در محتوا بیاورید.
  5. به طور خلاصه به موضوع اصلی پرداخته و پاسخ را درج کنید.
  6. بهتر است برای ارتباط معنایی بیشتر، ابتدای مقاله به یکی از صفحات مرتبط لینک دهید تا گوگل معنای صفحه را بهتر درک کند.

ستاره دنباله دار: مقدمه را آخر بنویسید!

اگر با ویکی دمی همراه بوده‌اید، یک مورد که باید دیده باشید این است که در مقاله‌هایمان زمانی که یک نکته یا موضوع یا عنوان مرتبط با بدنه کلی محتوا داریم اما نمی‌توانیم آن را زیردسته‌ی عناوین اصلی قرار دهیم، آن را با “ستاره دنباله دار” نشانه گذاری می‌کنیم؛ موضوع مهم و کلیدی و مرتبط است اما زیردسته دیگر موضوعات قرار نمی‌گیرد.

حالا نکته طلایی و ستاره دنبال دار گونه‌ی ما این است:

می‌توانید مقدمه را انتهای مطلب بنویسید؛ یعنی محتوا را بنویسید و آن را تمام کنید. حالا تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه مطلبی در مقدمه قرار دهید. در بسیاری از مواقع برای خود من پیش آمده که در انتهای مقاله‌ای که در مورد موضوعی می‌نویسم، دید کلی من به آن موضوع عمیق‌تر می‌شود. به این ترتیب برای نوشتن یک مقدمه کاربر پسند، دستم بازتر است. 

کل این مورد فقط به ترجیح شما بستگی دارد.

کلام پایانی

ممنون که تا انتهای این مقاله از ویکی دمی با ما همراه بودید. امیدواریم که این مقاله توانسته باشد پاسخی کامل برای “چطور یک مقدمه کاربرپسند بنویسیم” بوده باشد. این مقاله یکی از موارد مهم در دسته مقاله‌های آموزش سئو محسوب می‌شد. شما بگویید چه نکته‌ای در این محتوا آورده نشده است؟

دیدگاهتان را بنویسید