کیورد گپ (Keyword Gap) چیست و چگونه آن را پیدا کنیم؟


یکی از مهم‌ترین اقدامات در سئوی سایت دسته‌بندی و کشف کلمات کلیدی جدید است که رتبه‌بندی سایت تاثیر بسزایی دارد.

کلیدواژه‌هایی که رقابت چندانی بر روی آنها وجود ندارد، به کیورد گپ شهرت دارند و از طریق ابزارهای مختلفی می‌توان آنها را شناسایی کرد.

از جمله این ابزارها می‌توان سایت سمراش، MOZ، Ahrefs و خود گوگل اشاره کرد که هر کدام مزیت خاصی دارند. به کمک این ابزار شما شکاف کلمات کلیدی خود را پیدا می‌کنید و با افزایش اخذ کلیک، رتبه سایت خود را بالاتر می‌برید.

از جمله افرادی هستید که به این مسائل علاقه‌مندید در این مطلب می‌خواهیم مطالب مفیدی را به شما ارائه دهیم.

در ادامه سعی بر این داریم تا شما را با کیورد گپ (Keyword Gap) به طور کامل آشنا کنیم.

کیورد گپ keyword Gap یا شکاف کلمه کلیدی چیست؟

به‌طور کلی کیورد گپ به فرآیندی گفته می‌شود که در آن کلمات کلیدی شناسایی می‌شود تا به رتبه مناسبی در نتایج گوگل رسید.

ممکن است رقبای شما در برخی از کلمات رتبه بهتری نسبت به شما دارند و این ضعف را باید شما شناسایی کنید.

مهم نیست کسب‌وکار شما بزرگ باشد یا کوچک، با زیر ذره‌بین قرار دادن شکاف کلمات کلیدی می‌توانید در نتایج گوگل همیشه حضور سبزی داشته باشید.

برای اینکه بتوانید فرآیند کیورد گپ را به‌خوبی اجرا کنید، لازم است با ابزارهای تحقیق آن نظیر سمراش، ماز، اچرفز و … آشنا شوید.

اگر بخواهیم تعریف بسیار ساده و روانی از کیورد گپ داشته باشیم، می‌توان گفت که کلماتی هستند که شما از آنها بهره‌ای نمی‌برید و در عوض رقبای شما از آنها برای جذب مشتری استفاده می‌کنند.

این بدان معناست که شما میدان رقابت را به رقبایتان سپرده‌اید و روز به روز آنها پیشرفت می‌کنند و شما در جا می‌زنید.

با انجام تحقیق در ابزارهای مختلف و کشف کلمات کلیدی جدید قطعا می‌توانید ترافیک سایت خود را بالا ببرید. به کمک کیورد گپ می‌توانید نقاط ضعف خود را بپوشانید و رتبه سایت خود را بهبود بخشید.

در ادامه دلایل اهمیت keyword Gap را برای شما ذکر می‌کنیم تا شما نیز از این استراتژی کمک‌های لازم را بگیرید.

دلایل اهمیت تحقیق کیورد گپ یا شکاف کلمات کلیدی

ممکن است شما برخی از کلمات کلیدی را قبلا نادیده گرفته بودید اما با تحقیق کیورد گپ می‌توانید این شکاف‌ها را پر کنید.

ارزیابی رقبا می‌تواند به شما کمک کند تا شما فهرست‌های مختلفی از کلمات کلیدی را در اختیار داشته باشید و از آنها برای دیده شدن در نتایج گوگل بهره‌مند شوید.

هدف اصلی در بحث سئو این است که سایت شما بتواند مخاطبان بیشتری را به خود جذب کند.

بدون شک تکنیک کیورد گپ یکی از راه‌هایی است که شما می‌توانید از آن کمک بگیرید و بیش از رقبای خود دیده شوید. در ادامه دلایل اهمیت تحقیق کیورد گپ یا شکاف کلمات کلیدی را به طور مفصل شرح می‌دهیم.

پیدا کردن کلمات کلیدی جدید یا تحقیق کیورد گپ

یکی از مهم‌ترین مزایای تحقیق کیورد گپ (شکاف کلمات کلیدی) این است که شما کلمات کلیدی جدیدی را کشف خواهید کرد.

حتما این سوال را دارید که برای این امر چه اقداماتی باید انجام دهید؟ نقطه آغاز برای کیورد گپ تحلیل کلمات رقیب‌های اصلیتان است.

در گام اول باید رقبای خود را مشخص کنید که بسیار حائز اهمیت است. شرکت‌هایی را باید انتخاب کنید که بالاتر از شما قرار دارند و قطعا شما با سازوکار آنها آشنا هستید.

با کمک گرفتن از تحقیقات ارگانیک می‌توان این شرکت‌ها را شناسایی کرد.

پس از این کار به دنبال کیورد گپ (Keyword Gap) در سایت سمراش می‌روید و در آنجا علاوه بر دامنه خود، دامنه 4 رقیب سرسخت خود را وارد می‌کنید.

در ادامه شما می‌توانید برای شکاف کلمات کلیدی رو گزینه Compare یا همان مقایسه کلیک کنید.

در ادامه کلمه‌هایی که در سایت شما و رقبایتان همپوشانی دارند، در یک جدول به وضوح مشخص می‌شوند. با الک کردن این کلمات شما می‌توانید از کلمات کلیدی جدیدی که به کمک کیورد گپ (شکاف کلمات کلیدی) پیدا کرده‌اید، کلیک بگیرید و رتبه خود را بهبود بخشید.

تشخیص سوالات احتمالی کاربران با keyword Gap

هدف اصلی از بهبود سایت و انجام استراتژی‌های مختلف این است که بدانیم کاربران به دنبال پاسخ کدام سوالات هستند.

کیورد گپ می‌تواند با قابلیت‌هایی که دارد به شما کمک کند تا شما بتوانید سوالات احتمالی کاربران را تشخیص دهید.

همانطور که در بخش قبلی گفتیم شما در شکاف کلمات کلیدی در حال مقایسه کیوردهای خود با رقبایتان هستید؛ با این مقایسه می‌توانید کلماتی را که شرکت‌های دیگر استفاده کرده‌اند و شما از آنها بهره نبرده‌اید، کمک بگیرید.

 امکان تحقیق کلمات کلیدی رقابتی با کیورد گپ

برای بهبود رتبه سایت لازم است روی کلمات کلیدی رقابتی تمرکز بالایی داشته باشید. قطعا می‌دانید که منظور از کلمات رقابتی همان‌هایی هستند که رقبای شما از آنها بیشتر استفاده می‌کنند.

برای تحقیق در keyword Gap و پیدا کردن این کلمات باید به نکات خاصی توجه داشته باشید.

کمی قبل‌تر شرح دادیم که به چه شکل باید به دنبال همپوشانی کلمات و همچنین واژه‌های به کار نرفته بروید. برای تحقیق کلمات رقابتی با کیورد گپ (شکاف کلمات کلیدی) یکی از ایده‌های عالی این است که از فیلترها و محدود کردن نتایج استفاده کنید.

اگر دامنه شما هنوز چندان اعتباری ندارد، در این حالت در سایت سمراش فیلتر کردن بر کلمات کلیدی نسبتا دشوار ایده خوبی خواهد بود.

برای این کار از منوی KD می‌توانید محدوده 0 تا 49 را انتخاب و پس از آن روی دکمه اعمال (Apply) کلیک کنید.

با این انتخاب شما کیورد گپ‌های گم شده‌ای را که درجه سختی نسبتا دشواری دارند را پیدا خواهید کرد. توصیه می‌کنیم با توجه به اعتبار سایت خود به دنبال کلمات رقابتی باشید و شاف کلمات کلیدی را به مرور پر کنید.

دسته‌بندی کلمات کلیدی با تحقیق کیورد گپ

در بررسی دلایل اهمیت تحقیق کیورد گپ (شکاف کلمات کلیدی) به مورد مهم دسته بندی کلمات کلیدی رسیدیم. برای رسیدن به موفقیت باید گام به گام و با حوصله پیش رفت و همه امور را با دقت انجام داد.

پس از تحلیل رقبا و مقایسه کلمات سایت‌های مختلف و کشف کلمات، باید بدانیم که چگونه از آنها استفاده کنیم.

همانطور که در قسمت قبلی گفتیم، با فیلتر کردن می‌توان اهمیت کیورد گپ‌ها را تعیین کرد و با این کار باید آنها را دسته‌بندی کرد. با ذخیره کردن این داده‌ها باید به دنبال یک برنامه محتوای ایده‌آل بود تا از این کلمات در نقاط مختلف سایت استفاده کرد.

برای به دست آوردن دسته‌بندی مناسب می‌توانید از Keyword Manager نیز کمک بگیرید. در این بخش فهرست‌های مختلفی برای شما پیشنهاد می‌شود که می‌توانید با توجه به نیاز از هر کدام در زمان مناسب بهره ببرید.

روش‌های پیدا کردن کیورد گپ چیست؟

پس از اینکه با اهمیت تحقیق کیورد گپ و شکاف کلمات کلیدی آشنا شدید، اکنون وقت آن است که به سراغ روش‌های پیدا کردن آن برویم.

برای این کار نیز ابزارهای مختلفی با توجه به داده‌های گوگل طراحی شده که می‌توان از هر ابزار دلخواه کمک گرفت.

برای این که کار آسانی داشته باشید، بهتر است از مشاورین مجموعه‌های معتبر در مورد پیدا کردن کیورد گپ (شکاف کلمات کلیدی) سوالاتی را بپرسید تا میانبرهایی را بیاموزید و به کار سرعت دهید.

در ادامه شما را با ابزارهای یافتن keyword Gap آشنا خواهیم کرد.

معرفی ابزارهای یافتن کیورد گپ‌

بدون شک با کیورد گپ‌ها می‌توان هر سایتی را بهبود بخشید و رتبه بالاتری کسب کرد. با مشخص شدن شکاف کلمات کلیدی قطعا بر روی کلیک مخاطبان برنامه‌ریزی‌های جدیدی می‌توان تدارک دید تا بهترین نتیجه را از این استراتژی اخد کرد.

ابزارهای خارجی و ایرانی مختلفی برای پیداکردن کیورد گپ در نظر گرفته شده که هر کس می‌تواند از روش دلخواه کمک بگیرد.

در ادامه برخی از این ابزارها را معرفی می‌کنیم تا بتوانید کیورد گپ‌های خود را پیدا کنید و از آنها بهره لازم را ببرید.

تحقیق کیورد گپ از طریق سایت SEMRush

یکی از مهم‌ترین ابزارهای سئو سایت که همه متخصصان از آن کمک می‌گیرند، سایت سمراش است. تحلیل رقبا و دانستن استراتژی کلمات کلیدی آنها به کمک این ابزار امکان‌پذیر بوده و به همین دلیل باید از آن کمک گرفت. این سایت را می‌توان یکی از معتبرترین سایت‌های جهانی دانست.

یکی از بخش‌های مهم این سایت مربوط به یافتن کیورد گپ است که دانستیم که اهمیت بسیار زیادی در ارتقای رتبه سایت دارد. شما علاوه بر دامنه خود می‌توانید دامنه 4 سایت دیگر را وارد کنید و مقایسه کلمات کلیدی به کار رفته و نرفته را انجام دهید.

به کمک این ابزار و کیورد گپ (شکاف کلمات کلیدی) قطعا شما می‌توانید فرصت‌های تبلیغاتی جدید را قبل از رقیب‌هایتان پیدا کنید و بر روی آنها تمرکز ویژه‌ای داشته باشید.

تحقیق کیورد گپ از طریق سایت Moz

اکثر افراد می‌دانند که بهترین ابزار سئو برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل، سایت MOZ است. این سایت در سال 2004 توسط گیلیان موسیگ و رند فیشکین پایه‌ریزی شد تا بر روی مبحث سئو به صورت کاملا تخصصی تمرکز داشته باشند.

از ابزارهای مهم این سایت می‌توان به کیورد گپ، Keyword Explorer، Link Explorer، Site Crawl، Rank Tracking، page Optimization و … اشاره کرد.

قطعا برای هر متخصص سئو آشنایی با این سایت و فعالیت در آن یک ضرورت محسوب می‌شود.

برای پیدا کردن کیورد گپ (شکاف کلمات کلیدی) در سایت ماز گزینه اختصاصی تدارک دیده نشده اما به هیچ وجه نباید نگران باشید. امکان مشاهده سختی هر کلمه وجود دارد و برای درک رقابت هر واژه ابزار کارآمدی محسوب می‌شود.

برای این کار باید به keyword explorer مراجعه کنید.

با وجود اهمیت ویژه کیورد گپ لازم است به این مورد بیشتر اهمیت داده شود تا بهینه‌سازی سایت و سبقت از رقبا راحت‌تر انجام شود. بهتر است شما نیز از سایت ماز و امکاناتش بیشتر بهره‌مند شوید.

یافتن keyword Gap از طریق سایت Ahrefs

یکی دیگر از سایت‌هایی که می‌توان از آن برای پیدا کردن شکاف کلمات کلیدی و کیورد گپ کمک گرفت، سایت Ahrefs است. این ابزار نیز یکی از عصاهای دست کارشناسان محتوا، متخصصان سئو و دیجیتال مارکترها محسوب می‌شود.

امکان تحلیل سئوی خاکستری، بک لینک‌ها، جستجوی کیورد گپ (شکاف کلمات کلیدی) و … در این سایت وجود دارد. برای پیدا کردن کیورد گپ باید به بخش Content Gap بروید و از آنجا کلمات گم شده خود را پیدا کنید و به کار بگیرید.

در بررسی کیورد گپ (شکاف کلمات کلیدی) به شناخت رقیب‌های اصلی نیاز دارید. برای پیدا کردن رقبای اصلی به کمک سایت Ahrefs می‌توانید به قسمت Site explorer بروید و لیست کاملی از رقبایتان را دریافت کنید.

به کمک آموزش‌های موجود در سایت‌های مختلف می‌توانید کار با این ابزار را نیز برای پیدا کردن کیورد گپ بیاموزید یا در دوره سئو ثبت نام کنید.

پیدا کردن شکاف کلمه کلیدی از گوگل

گوگل یکی از بهترین منابع برای استخراج شکاف کلمه کلیدی یا همان کیورد گپ (keyword Gap) است. از هر ابزاری که بهره می‌برید این را به یاد داشته باشید که همیشه یک گوشه چشمی نیز به داده‌های گوگل داشته باشید.

برای پیدا کردن شکاف کلمه کلیدی (کیورد گپ) در گوگل از راه‌های مختلفی می‌توانید کمک بگیرید. اولین راهکار رفتن به سراغ Suggestions (پیشنهادها) است. برای این کار تنها کافی است شما کلمات مورد نظر را در گوگل تایپ کنید و سپس در پایین صفحه به سراغ پیشنهاد بروید.

استفاده از Related Searches از دیگر تکنیک‌هایی است که می‌توان از آن کیورد گپ (keyword Gap) پیدا کرد. همواره به دنبال ایده‌های جدیدی باشید تا از تمام کلمات و پتانسیل آنها بهره لازم را ببرید.

ما در این مطلب سعی کردیم تا علاوه بر مطرح کردن اهمیت کیورد گپ، ابزارهای پیدا کردن آن را نیز به‌طور کامل به شما معرفی کنیم.

حال شما باید با توجه به سلیقه خود گزینه مناسبی را برای شروع این استراتژی انتخاب کرده و استارت بهبود سایت خود را بزنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کیورد گپ (شکاف کلمات کلیدی) و اخذ مشاوره در مورد آموزش سئو می‌توانید با متخصصین ما در مجموعه دی ام روم در ارتباط باشید و از راهنمایی‌های آنها استفاده کنید.

سوالات متداول

1. چرا تحقیق کیورد گپ اهمیت بالایی دارد؟

کشف کلمات کلیدی جدید، تشخیص سوالات احتمالی کاربران، دسته بندی کلمات و تشخیص کلمات رقابتی از جمله دلایل اهمیت keyword Gap  است.

2. ابزارهای یافتن کیورد گپ کدام ها هستند؟

سمراش، ماز، Ahrefs، گوگل و جت سئو را می‌توان بهترین ابزار برای یافتن این کلمات دانست.

 

امتیاز شما به محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید