Crawl Frequency چیست – تاثیر فرکانس خزش بر رتبه سایت در گوگل


عناوین مطالب

در این مقاله قصد داریم در مورد یک موضوع تخصصی و جذاب در حوزه سئو سایت و موتورهای جستجوی گوگل صحبت کنیم و آن هم این است که Crawl Frequency چیست و چه تاثیری در روند رتبه گیری صفحه دارد.

اول از همه به زبان خیلی ساده بگویم که فرکانس خزیدن چیست؛ فرکانس خزیدن یا همان Crawl Frequency به معنی تعداد دفعاتی است که یک وبسایت توسط خزنده‌های گوگل خزیده یا Crawl می‌شود.

این فاکتور، خصوصا در 2024، به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو شناخته شده و متخصصین سئو را حسابی درگیر خودش کرده است. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد این موضوع مهم در حوزه آموزش رایگان سئو، بیشتر صحبت کنیم.

Crawl Frequency چیست؟

فرض کنید موتورهای جستجو مثل عنکبوت‌هایی هستند که دائماً در حال گشت و گذار در دنیای وب هستند. این عنکبوت‌ها به دنبال صفحات جدید و به‌روز هستند تا آن‌ها را در فهرست خود ذخیره کنند. به این فرایند خزش (Crawling) می‌گویند.

Crawl Frequency یا فرکانس خزش به این معنی است که این عنکبوت‌ها چند بار به وب‌سایت شما سر زده و صفحات آن را بررسی می‌کنند.

زمانی که در مورد این فاکتور، مقاله‌ای خواندم، شاید به 2 سال قبل برمی‌گردد اما چیزی که توجه من را جلب کرد این بود که در سال 2024 به طرز خیلی عجیبی موتورهای جستجو به این مورد توجه ویژه‌‎ای نشان داده و آن را یکی از فاکتورهای مهم برای رتبه دهی صفحات قرار داده‌اند.

همین موضوع باعث می‌شود که به فکر فرو روید. در این مرحله باید با خودتان فکر کنید که چطور می‌توان نرخ فرکانس خزش وبسایتتان را افزایش دهید. توصیه من به شما این است که در سال 2024، این فاکتور را از اولویت‌های خود برای تدوین استراتژی سئو قرار دهید.

چرا فرکانس خزش مهم است؟

راستش را بخواهید خیلی با جواب دادن به این سوال، احساس خوبی ندارم! می‌دانید چرا؟

این سوال مانند این است که شخصی که گرسنه است، سوال بپرسد “چرا غذا اهمیت دارد؟” ! می‌دانید چه می‌گویم؟! خلاصه که اهمیت فرکانس خزش به قدری هست که اگر پایین باشد یا به هر دلیلی در آن مشکلی پیش بیاید، باید فاتحه‌ی دریافت رتبه در گوگل را بخوانید!

حالا که نقطه نظر من در مورد این سوال را دانستید(که تصور می‌کنم خیلی حیاتی هم نبود!) بیایید واقعا در مورد این سوال بحث کنیم:

تنها راه برای وارد کردن صفحات و محتوای خود به نتایج جستجوی ارگانیک(یا همان کسب رتبه در صفحه اول گوگل)، این است که موتور جستجو، آن‌ها را ایندکس کند و تنها راه ایندکس شدن آنها این است که سایت شما توسط خزنده‌های گوگل، خزیده شود.

پس اگر در مسیر خزش صفحات مختلف سایت به هر دلیلی مشکل یا اختلالی ایجاد شود، هیچ شانسی برای هدایت ترافیک ارگانیک ندارید. مهم نیست که تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) شما چقدر عالی باشد، یا چقدر برای سئو هزینه کرده‌اید، یا بزرگترین تیم محتوانویسی دنیا و طراح سایت را دارید یا خیر؛ قطع ترافیک ارگانیک برای سایت شما، کشنده است!

بنابراین باید مطمئن شوید که سایت شما تا حد امکان به طور مکرر خزیده می‌شود.

پس در نهایت چرا Crawl Frequency اهمیت دارد؟

  • به‌روز بودن فهرست موتور جستجو: اگر محتوای جدیدی به وب‌سایت خود اضافه می‌کنید، باید به موتورهای جستجو اطلاع داده شود تا فهرست خود را به‌روزرسانی کنند. Crawl Frequency به این امر کمک می‌کند.
  • بهبود رتبه در نتایج جستجو: وب‌سایت‌هایی که با فرکانس بیشتری خزش می‌شوند(تعداد دفعاتی که خزنده به سایتشان سر میزند، بیشتر است)، شانس بیشتری برای رتبه‌بندی بهتر در نتایج جستجو دارند.
  • کشف صفحات جدید: اگر صفحات جدیدی به وب‌سایت خود اضافه می‌کنید، Crawl Frequency به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا آن‌ها را پیدا کنند. به این ترتیب همواره می‌توانید با محتوای جدید در صدر نتایج بدرخشید.

چه عواملی بر Crawl Frequency تاثیر می‌گذارند؟

حالا این همه در مورد این صحبت کردیم که Crawl Frequency چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد یا چرا مهم است؛ اما در مقابل این فاکتور ما باید چه کنیم؟ برای اینکه بتوانیم این بار هم این قلاب بزرگ گوگل را گرفته و از غرق شدن نجات پیدا کنیم، چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

  • بروزرسانی محتوا: اگر به‌طور مرتب محتوای جدید اضافه می‌کنید، موتورهای جستجو تمایل بیشتری برای بازدید مجدد از سایت شما دارند.
  • محبوبیت و اعتبار سایت: وب‌سایت‌های با ترافیک بالا و اعتبار زیاد، بیشتر مورد توجه موتورهای جستجو قرار می‌گیرند و در نتیجه، با بسامد بیشتری خزش می‌شوند. این مورد می‌تواند تا حدی با بودجه خزش سایت نیز در ارتباط باشد.
  • سرعت وب‌سایت: وب‌سایت‌هایی که سریع بارگذاری می‌شوند، برای موتورهای جستجو جذاب‌تر هستند و احتمالاً بیشتر مورد خزش قرار می‌گیرند.
  • بهینه بودن ساختار سایت: اگر ساختار سایت شما بهینه شده و لینک سازی داخلی شما به طور خیلی تخصصی و درست، انجام شده باشد، موتور جستجو از شما راضی و خشنود است و بیشتر به سایت سر می‌زند. موتور جستجو هم راضی باشد دیگر مشکلی ندارید!

چگونه می‌توان Crawl Frequency را افزایش داد؟

حالا بیایید در مورد این صحبت کنیم که چطور می‌توان فرکانس خزش را برای وبسایت خودمان افزایش دهیم. در این مورد راه‌هایی وجود دارد که عبارتند از:

  1. یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش Crawl Frequency، انتشار محتوای جدید و باکیفیت به طور مرتب است. این کار به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که وب‌سایت شما فعال است و اطلاعات جدیدی برای ارائه دارد.
  2. استفاده از ساختار لینک‌دهی داخلی قوی به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا صفحات وب‌سایت شما را به راحتی پیدا و خزش کنند.
  3. سرعت وب‌سایت شما نقش مهمی در Crawl Frequency دارد. وب‌سایت‌هایی که سریع بارگذاری می‌شوند، برای موتورهای جستجو جذاب‌تر هستند و احتمالاً بیشتر مورد خزش قرار می‌گیرند.
  4. Google Search Console ابزاری رایگان است که به شما کمک می‌کند تا Crawl Frequency وب‌سایت خود را رصد کنید و مشکلات مربوط به خزش را شناسایی و رفع کنید.
  5. نقشه سایت فایلی است که شامل لیست تمام صفحات وب‌سایت شما است. با ارسال نقشه سایت به Google، به موتورهای جستجو کمک می‌کنید تا صفحات وب‌سایت شما را به طور کامل خزش کنند.
  6. از ارسال درخواست‌های خزنده بیش از حد به Google خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند به وب‌سایت شما آسیب برساند.
  7. افزایش Crawl Frequency به زمان نیاز دارد. با رعایت نکات ذکر شده در بالا می‌توانید به مرور زمان Crawl Frequency وب‌سایت خود را افزایش دهید.

نکات مهم Crawl Frequency چیست؟

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل بیان کنیم که Crawl Frequency چیست و در مقابل فاکتور فرکانس خزش چه کارهایی بهتر است انجام دهیم. این هم چک لیست نهایی ما برای فرکانس خزش:

  • محتوای جدید و باکیفیت به‌طور مرتب منتشر کنید.
  • از ساختار لینک‌دهی داخلی قوی استفاده کنید.
  • سرعت وب‌سایت خود را بهینه کنید.
  • از ابزار Google Search Console برای بررسی و رفع مشکلات خزش استفاده کنید.

با در نظر گرفتن این نکات می‌توانید به موتورهای جستجو کمک کنید تا صفحات وب‌سایت شما را به طور موثرتر خزش کنند و رتبه وب‌سایت خود را در نتایج جستجو بهبود بخشید. Crawl Frequency یک موضوع پیچیده است، اما با درک اصول اولیه آن می‌توانید به بهبود رتبه وب‌سایت خود در نتایج جستجو کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید