CRM چیست؟ | طراحی سایت فروشگاه اینترنتی فارکام


برای اینکه سازمان شما بیشترین بهره را از CRM داشته باشد، باید یک برنامه دقیق داشته باشید که شامل موارد زیر باشد: ایجاد اجماع بین واحدهای تجاری، تیم سازی، مدیریت تغییر، استراتژی تعامل با مشتری و تعامل با کاربر.

8 مرحله از توصیه های SugarCRM، راهنمای پیاده سازی CRM شما:

1- ایجاد همسویی با اهداف تجاری

مطمئن شوید که استراتژی CRM خود را بر اساس اولویت های سازمان خود تنظیم کرده اید. برای رسیدن به این نقطه، شناسایی فرآیندهای تجاری و نقاط ضعف سازمان در رابطه با مبلغان نقش بسیار مهمی دارد.

حال برای تعیین اولویت ها، از خود بپرسید: “چه کاری می خواهیم انجام دهیم؟”، “اولویت های سازمان ما در کوتاه مدت و بلندمدت و ارتباط آنها با CRM چیست؟” و “راه حل ها و طرح اجرای آنها و ارتباط آنها با CRM چیست؟” اطمینان حاصل کنید که برنامه ریزی پیاده سازی شامل پیش بینی مالی و زمان مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل و اجرای راه حل است.

2-مشارکت و تعامل در تیم

مشارکت مدیران ارشد یکی از مهمترین عوامل دستیابی به موفقیت خواهد بود. مشارکت مدیران چگونه جلب می شود؟ زمانی که مدیریت ارشد در طراحی استراتژی CRM مشارکت داشته باشد و معتقد باشد که برنامه هایی که باید اجرا شوند باعث بهبود فرآیندهای تجاری، جذب و حفظ مشتریان و به طور کلی بهبود عملکرد مالی سازمان می شود. در این صورت از حمایت مدیر ارشد برخوردار خواهید شد و احتمال موفقیت شما به شدت افزایش می یابد.

پس از تعریف چارچوب کلی، مهم است که همه ذینفعان در فرآیند طراحی مشارکت داشته باشند. اما توصیه می شود از کارشناسان CRM استفاده کنید، زیرا فردی با تجربه در این زمینه به شما کمک می کند تا تأثیرات تصمیمات خود را در کل تجارت ببینید و راه حل های مؤثرتری انتخاب کنید.

3- مشارکت مشتری

هنگام طراحی استراتژی CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری، باید مشتری را در نظر داشته باشید، زیرا در نهایت باید یک تعامل موثر بین شما و مشتریانتان شکل بگیرد. بنابراین مدیریت موفق ارتباط با مشتری، کسب و کار را از دید مشتری می بیند و هدفش رساندن مشتری به ارزش های مورد نیاز است. دیدگاه مشتری به شما کمک می کند شکاف ها و فرصت ها را ببینید و استراتژی ها و فرآیندهای جدید و مرتبط را برای سازمان خود اتخاذ کنید.

تیم پروژه با در نظر گرفتن دیدگاه ها و نظرات مشتری نیازهای خود را درک می کند و با در نظر گرفتن فرآیندهای موجود، زمینه هایی را که نیاز به بهبود دارند شناسایی می کند.

4- فرآیندهای کسب و کار خود را بهتر بشناسید

اکنون که راه حل های بهبود خود را مشخص کرده اید، می خواهید از یک سیستم نرم افزاری کمک بگیرید. برای استفاده حداکثری از نرم افزار CRM، نرم افزار و فرآیندهای شما باید همراستا باشند، بنابراین فرآیندهای خود را شفاف کنید و آنها را با راه حل های CRM که در حال ارزیابی هستید مقایسه کنید. (امیدواریم هنگام تعریف بهبودها بهترین شیوه ها را در فرآیندهای خود در نظر گرفته و به آن پایبند باشید!)

گردش کار مورد نیاز خود، برنامه هایی که CRM شما باید با آنها یکپارچه شود و غیره را در نظر بگیرید. این موارد به شما امکان می دهد گزینه های مورد نظر را بهتر ارزیابی کنید و همچنین تخمین بهتری از هزینه و زمان پیاده سازی سیستم خود داشته باشید.

5- اولویت بندی فرصت ها

تأثیر تصمیمات بر درآمد و بهره وری سازمان را اندازه گیری کنید و در مورد آن با مدیران ارشد صحبت کنید. سپس در مورد پتانسیل ROI اجرای هر راه حلی که پیاده سازی می کنید تحقیق کنید و آنها را با یکدیگر مقایسه کنید. نگاهی به همه این موارد به شما کمک می کند تا برنامه اجرای راه حل خود را اولویت بندی کنید.

به عنوان مثال، اگر واحد حسابداری بتواند با دسترسی به داده های فروش، مطالبات مشتریان را سریعتر وصول کند و این امر تأثیر زیادی بر نقدینگی شرکت خواهد داشت، می توانید اجرای راهکار را برای آنها در اولویت قرار دهید.

6- تجربیات و نظرات کاربران خود را در نظر بگیرید.

اگر کارمندان از مفهوم CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری استفاده نکنند، تمام تلاش های استراتژیک بی فایده است، بنابراین نظرات و تجربیات کارمندان را در هر مرحله به دست آورید تا بتوانید با اقدام به موفقیت بیشتری دست یابید.

همچنین، ویژگی‌های جدیدی را که کاربران به آن‌ها نیاز دارند را به لیست نیازهای خود اضافه کنید. البته همه آنها از اولویت بالایی برخوردار نیستند، برخی از آنها محقق می شوند و برخی دیگر ممکن است هرگز محقق نشوند.

7- ادغام های لازم را در سطح نرم افزار تعیین کنید.

این مورد را در نظر بگیرید که یک نفر در سازمان شما مجبور نیست با چندین نرم افزار مختلف کار کند. بنابراین، کدام نرم افزارها و برنامه های مورد استفاده در مجموعه خود را می خواهید یکپارچه کنید و کدام سیستم ها باید یکپارچه شوند. پس از بررسی برنامه های مورد نیاز خود، یک استراتژی یکپارچه سازی داده ها را تعیین کنید زیرا این به مدیریت اطلاعات کمک زیادی می کند.

8- نظارت، ردیابی، تحلیل، بهینه سازی، ارزیابی

بنابراین شروع به تعریف استراتژی CRM کنید، راه حل ها را اجرا کنید، نتایج را به طور منظم بررسی کنید. به جنبه های مختلف تاثیرات مثبت CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) در کسب و کار خود نگاه کنید، سعی کنید مواردی را که نیاز به اصلاح دارند پیدا کنید و مرتب آنها را بررسی و اصلاح کنید. در بازه های زمانی مختلف با بخش های مختلف سازمان تماس بگیرید، نظرات آنها را دریافت کنید و آنها را بررسی کنید.

در بازه های زمانی مختلف با بخش های مختلف سازمان تماس بگیرید، نظرات آنها را دریافت کنید و آنها را بررسی کنید. به آنچه در گذشته انجام داده اید نگاه کنید، آن را تجزیه و تحلیل کنید و تصمیم بگیرید که چگونه می توانید آن را برای آینده بهبود بخشید.

دیدگاهتان را بنویسید