خواص جینسینگ و مکمل های جینسینگ برای سلامت بدن چیست؟


جینسینگ گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان است و قرن هاست که در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می گیرد.

این گیاه فواید زیادی برای سلامت مغز، عملکرد سیستم ایمنی، کنترل قند خون و غیره دارد. در این مقاله با خواص جینسینگ برای سلامتی، عوارض مصرف مکمل های جینسینگ و موارد منع مصرف جینسینگ در مصر آشنا می شویم.

مزایای مصرف مکمل های جینسینگ چیست؟

جینسینگ گیاهی است کند رشد با ریشه های گوشتی و یکی از محبوب ترین داروهای گیاهی در جهان است. این گیاه قرن هاست که به عنوان درمان بیماری های مختلف در آسیا و آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می گیرد و حاوی دو ترکیب مهم جین سنوزید و جینتونین است. در واقع فواید جینسینگ به دلیل وجود این دو ماده است. این ترکیبات مکمل یکدیگر هستند تا فواید سلامتی را ارائه دهند.

1. کاهش التهاب

جینسینگ سرشار از آنتی اکسیدان است و به کاهش التهاب و محافظت در برابر استرس اکسیداتیو کمک می کند. به هم خوردن تعادل بین تولید رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها استرس اکسیداتیو می گویند.

2. بهبود عملکرد مغز

جینسینگ به بهبود عملکرد مغز کمک می کند. حافظه را بهبود می بخشد، استرس را سرکوب می کند و برای زوال شناختی، بیماری آلزایمر و افسردگی مفید است.

3. بهبود و درمان اختلال نعوظ

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات خاصی که در جینسینگ یافت می‌شوند از استرس اکسیداتیو در رگ‌های خونی آلت تناسلی و بافت محافظت می‌کنند تا به بازیابی عملکرد طبیعی کمک کنند.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که جینسینگ با افزایش تولید اکسید نیتریک، آرامش عضلات آلت تناسلی را بهبود می بخشد و گردش خون را افزایش می دهد.

4. تقویت سیستم ایمنی بدن

طبق یک بررسی، جینسینگ دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی قوی است و عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کند.

5. کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان

Healthline می گوید که چندین مطالعه نشان می دهد افرادی که جینسینگ مصرف می کنند ممکن است 16 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان باشند. جین سنوزیدهای موجود در جینسینگ با تنظیم التهاب، محافظت آنتی اکسیدانی و حفظ سلامت سلولی به کاهش خطر ابتلا به سرطان های خاص کمک می کند.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای اثبات نقش جینسینگ در پیشگیری از سرطان مورد نیاز است.

6. افزایش سطح انرژی و کاهش خستگی

جینسینگ با کاهش آسیب اکسیداتیو و افزایش تولید انرژی در سلول ها این به مبارزه با خستگی و افزایش عملکرد بدنی کمک می کند.

7. کاهش قند خون

یکی دیگر از مزایای مکمل جینسینگ کاهش قند خون است. جینسینگ باعث بهبود عملکرد سلول های پانکراس، افزایش تولید انسولین و افزایش جذب قند خون در بافت ها می شود.

عوارض جانبی جینسینگ چیست؟

مصرف جینسینگ تا 6 ماه بی خطر است، اما اگر بیش از 6 ماه استفاده شود، ممکن است اثراتی شبیه به هورمون داشته باشد. شایع ترین عارضه جانبی مصرف جینسینگ مشکل خواب است. عوارض جانبی غیر معمول گزارش شده برای جینسینگ شامل تحریک پذیری، آسیب کبد و معده و سرگیجه است. همچنین از دیگر عوارض آن می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • آلرژی شدید: آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک جدی است که شروع سریع دارد و می تواند منجر به مرگ شود.
  • سردرد: سردرد احساس درد در ناحیه صورت، سر یا گردن است. این عارضه خود را به صورت میگرن، سردرد تنشی یا سردرد خوشه ای نشان می دهد.
  • فشار خون بالا: این عارضه یک وضعیت پزشکی است که در آن فشار خون در رگ ها به طور مداوم افزایش می یابد و می تواند باعث سکته شود.
  • واکنش های پوستی: این واکنش ها ممکن است شامل بثورات پوستی یا خارش شدید باشد.
  • تغییر در چرخه قاعدگی: در برخی از زنان مصرف جینسینگ منجر به اختلال در نظم سیکل قاعدگی و زمان تخمک گذاری می شود.

چه کسانی باید مراقب مصرف جینسینگ باشند؟

تا این قسمت از مقاله متوجه شدید که جینسینگ برای چه مواردی مفید است. در این قسمت به شما خواهیم گفت که این گیاه برای همه خوب نیست و گروه های خاصی باید از خوردن آن اجتناب کنند.

مصرف جینسینگ در دوران بارداری

مصرف جینسینگ در دوران بارداری خطرناک است. بر اساس آزمایشات حیوانی، یکی از مواد شیمیایی موجود در جینسینگ باعث ایجاد نقص مادرزادی در حیوانات می شود. به همین دلیل با توجه به توصیه پزشکان در صورت بارداری از جینسینگ در رژیم غذایی خود استفاده نکنید.

افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی

افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی مانند ام اس، لوپوس و آرتریت روماتوئید نباید از جینسینگ استفاده کنند. زیرا جینسینگ فعالیت سیستم ایمنی را افزایش می دهد و می تواند بیماری های خود ایمنی را بدتر کند.

افرادی که خونریزی دارند

به نظر می رسد جینسینگ با لخته شدن خون تداخل دارد. در صورت خونریزی از جینسینگ استفاده نکنید.

افراد مبتلا به بیماری قلبی

جینسینگ ممکن است در روز اول مصرف بر ضربان قلب و فشار خون تأثیر بگذارد. اگر بیماری قلبی دارید، با احتیاط از جینسینگ استفاده کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

افرادی که به هورمون ها حساس هستند

جینسینگ حاوی مواد شیمیایی (جین سنوزیدها) است که مانند استروژن عمل می کنند. اگر سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروم رحم دارید یا اگر معمولاً شرایطی دارید که ممکن است با قرار گرفتن در معرض استروژن بدتر شود، از جینسینگ استفاده نکنید.

کسانی که مشکل خواب دارند

دوزهای بالای جینسینگ با بی خوابی مرتبط است. اگر مشکل خواب دارید، از جینسینگ با احتیاط استفاده کنید.

افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند

افرادی که بیماری خودایمنی دارند یا اخیراً پیوند عضو داشته اند باید از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده کنند. جینسینگ سیستم ایمنی را فعال‌تر می‌کند و می‌تواند با اثرات داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند، تداخل ایجاد کند. اگر در چنین شرایطی هستید، قبل از مصرف جینسینگ با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین زمان برای استفاده از جینسینگ

از آنجایی که جینسینگ می تواند باعث مشکلات خواب شود، توصیه می کنیم آن را قبل از خواب مصرف نکنید. همچنین نظر کارشناسان این است که مکمل جینسینگ را با معده خالی مصرف نکنید. به همین دلیل می توانید این مکمل را صبح نیم ساعت بعد از صبحانه مصرف کنید.

تاثیر جینسینگ در کاهش وزن

اگر می خواهید وزن کم کنید، احتمالا با تعدادی از تکنیک های کاهش وزن مواجه شده اید. از فواید مکمل های جینسینگ می توان به کاهش وزن اشاره کرد که باعث افزایش متابولیسم بدن می شود. البته بهتر است جینسینگ زیر نظر پزشک متخصص و در مقادیر مجاز مصرف شود.

آخرین کلمه

جینسینگ یک مکمل گیاهی است که قرن ها در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار گرفته است. دلیل محبوبیت این گیاه دارویی خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن است.

از فواید مکمل های جینسینگ می توان به تنظیم سطح قند خون، پیشگیری از برخی انواع سرطان های مفید، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد مغز، کاهش خستگی و رفع اختلال نعوظ اشاره کرد. .

برای دریافت رژیم مزوبولیک اینجا را کلیک کنید تا بتوانیم به شما بگوییم با توجه به خلق و خوی شما کدام غذاها به شما کمک می کند.

به این پست امتیاز دهید

بازدید: 5 بار بازدید
دسته: گزارش
تاریخ: 27 آوریل 2024
به اشتراک بگذارید:





دیدگاهتان را بنویسید