آموزش لینک بیلدینگ – راهنمای جامع بک لینک


لینک بیلدینگ ستون هر استراتژی سئو است. این خود مبتنی بر ایجاد شبکه ای از لینکها در سراسر صفحات سایت شما است تا قدرت خود را در یک زمینه به گوگل نشان دهید.

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که موتورهای جستجو چقدر برای لینک ها ارزش قائل هستند؟

از طریق لینکها، خزنده های وب، محتوای جدیدی را برای ایندکس و درک چگونگی ارتباط صفحات با یکدیگر پیدا می کنند.

این لینکها، ارتباط واقعی یک صفحه وب را نشان می دهد که برای رسیدن به رتبه های برتر نتایج گوگل لازم و ضروری است.

به همین دلیل است که ایجاد یک وب سایت با طراحی واکنش گرا، بهبود سرعت صفحه و ایجاد محتوای یونیک کافی نیست. زمان آن فرا رسیده است که به خرید بک لینک یا ساخت لینک توجه کنید و یک شبکه قدرتمند از لینکها در وب سایت خود ایجاد کنید!

ساخت بک لینک (لینک بیلدینگ) چیست؟

لینک بیلدینگ مجموعه ای از استراتژی های سئو است که هدف آن ایجاد شبکه ای از لینک ها به یک صفحه برای هدایت ترافیک و تقویت اعتبار آن در موتورهای جستجو است.

لینک ها می توانند خارجی یا داخلی باشند. لینک بیلدینگ در اصطلاح، لینک هایی است که از بیرون می آیند و به سایت شما داده میشوند که به آنها بک لینک یا لینک های ورودی نیز گفته می شود.

این لینکها محبوبیت و اعتبار یک سایت را نزد گوگل بالا میبرد. موتور جستجو لینک‌هایی که به سایت شما داده شده را بررسی می‌کند تا ببیند تعداد دفعات آن چقدر بوده و کیفیت آن لینکها چقدر است؟!

هرچه لینک های دریافتی از سایت های معتبر و محبوب بیشتر باشد، گوگل سایت شما را در آن حوزه تخصصی مرتبط تر می داند و بیشتر به کاربرانش نشان میدهد.

الگوریتم های هوشمند گوگل انکر تکستها، محتوای اطراف لینک، موقعیت آن صفحه و سایر عوامل را در نظر می گیرد که در زیر بطور کامل به آنها خواهیم پرداخت.

همه این عوامل بر ایندکس و رنک صفحه ی لینک شده تأثیر می گذارد.

اما لینک بیلدینگ شامل لینکهای داخلی نیز می شود که در صفحات سایت قرار دارند. آنها ممکن است به صفحات داخلی یا خارج از سایت لینک شده باشن.

گوگل همچنین این لینکها را ارزیابی می کند تا کیفیت و ارتباط یک صفحه را درک کند و در نتیجه، تصمیم بگیرد که آیا ارزش گرفتن رتبه ی بالاتر در نتایج جستجو را دارد یا خیر؟

اما، مانند هر کاری که در سئو انجام میدهیم، ابتدا باید بفکر کاربر باشیم تا آنها را به درستی هدایت کنیم تا از طریق آن لینک ها به خواسته های خود برسند، سپس ربات ها را مد نظر داشته باشیم.

به همین دلیل است که لینکها در درجه اول راهی برای بهبود تجربه کاربر است، زیرا کاربران محتواهای مرتبط به آن موضوع را نیز در هنگام مرور صفحه پیدا خواهند کرد.

بنابراین، به جای اینکه به ساخت لینکهای مصنوعی پا فشاری کنید، فقط زمانی لینک ها را اضافه کنید که برای کاربر منطقی باشد. به این ترتیب از طریق این استراتژی ترافیک به دست خواهید آورد و وب سایتتان اعتبار کسب خواهد کرد.

تفاوت بین ساخت بک لینک و سئوی خارجی

اگرچه اصطلاح سئو خارجی صفحه، اغلب به جای لینک بیلدینگ استفاده می شود، امامفاهیم آنها متفاوت است

  • سئوی خارجی صفحه به تمام استراتژی های بهینه سازی موتور جستجو که فراتر از صفحات سایت اعمال می شود اشاره دارد.
  • لینک بیلدینگ شامل ایجاد شبکه ای از لینک ها برای تقویت اعتبار صفحات است.

سئوی خارجی صفحه شامل بک لینک های دریافت شده از سایت های دیگر است که بخشی از استراتژی ساخت لینک است. اما منشن نام برند شما بدون لینک نیز یکی دیگر از عامل رتبه بندی برای گوگل میباشد.

بنابراین، لینک بیلدینگ تنها بخشی از سئوی خارجی صفحه است.

در استراتژی ساخت لینک، مهم است بدانید که نمی‌توانید تنها به سایت خود اکتفا کنید.

ایجاد شبکه ای از لینکها برای نشان دادن ارتباط شما به گوگل، شامل دریافت لینک های خارجی (بخشی از سئوی خارجی صفحه) و لینک دادن به صفحات دیگر سایتتان (بخشی از سئو داخلی) است.

بنابراین، هنگام برنامه ریزی استراتژی ساخت لینک، باید به سئو داخلی و خارجی صفحه توجه کنید.

به یاد داشته باشید که یکی از ویژگی های سئو داخلی این است که تحت کنترل شماست، شما می توانید صفحات خود را ویرایش کنید و لینک های داخلی خود را به بهترین شکل مطابق با اهداف خود بهینه کنید.

اما در سئوی خارجی صفحه، ممکن است بتوانید بر آن تأثیر بگذارید، اما تصمیم برای لینک دادن و ذکر سایت شما مستقیماً در کنترل شما نیست.

چرا بک لینک ها مهم هستند؟

لینک ها از همان ابتدای راه اندازی وب مهم بوده اند. شبکه جهانی وب (اینترنت) را می توان به عنوان مجموعه ای از اسناد به هم پیوسته تعریف کرد که از صفحات وب تشکیل میشوند و با یکدیگر ارتباط دارند.

لینک ها مسئول ارتباط صفحات با یکدیگر هستند و به کاربران اجازه می دهند بین صفحات، سایت ها، تصاویر، ویدئوها و فایل ها حرکت کنند.

“موتورهای جستجو برای کراول و رتبه بندی وب سایت ها بر ساختار لینک تکیه می کنند.”

در ابتدا، موتورهای جستجو به فهرست بندی و سازماندهی سایت ها به ترتیب حروف الفبا یا دایرکتوری ها (هنر، ورزش، اخبار و غیره) محدود می شدند. سایت ها برای نمایش در این فهرست ها باید ثبت نام می کردند.

زمانی که سایت‌های نسبتا کمی وجود داشت، این روند خوب بود. اما با افزایش چشمگیر حجم کاربران، وب سایت ها، محتوا و جستجوها، موتورهای جستجو نیاز داشتند الگوریتم های خود برای ارائه نتایج جستجوی بهتر بهبود ببخشند.

ابتدا موتورهای جستجو  ثبت نام سایت ها را حذف کردند و دیگر نیاز به ثبت نام آنها نبود. ارائه دهندگان جستجو شروع به جستجوی سایت هایی برای لیست کردن در فهرست های خود کردند. بنابراین مأموریت ایندکس کردن تمام صفحات وب، و در دسترس قرار دادن محتوا به طور سازمان‌یافته در دسترس کاربران، آغاز شد.

برای انجام این کار، موتورهای جستجو از ساختار به هم پیوسته وب استفاده کردند.

و امروزه به این روش ادامه می‌دهد: لینکها مسیرهای وب را به روبات‌های موتور جستجو نشان می‌دهند، و وب‌سایت‌ها برای ایندکس محتوا یا به‌روزرسانی‌های جدید انجام میشود.

بعد از آن دیگر نیازی به ترتیب بندی سایت ها بر اساس حروف الفبای نبود. لازم بود که صفحات بررسی شوند تا به کاربران نمایش داده شود و اینکه آیا آنها نیازهای کاربران را رفع میکنند یا خیر!؟

در این مرحله، گوگل در خط مقدم قرار گرفت. محبوب ترین موتور جستجوی جهان یعنی گوگل، پیشرفت خود را با معرفی الگوریتمی آغاز کرد که جستجو را متحول کرد و آن PageRank بود.

پیج رنک چندین فاکتور را برای رتبه بندی سایت ها در فهرست جستجو در نظر می گیرد. این الگوریتم محتوای صفحه را بر اساس کلمات کلیدی و محبوبیت آن در اینترنت که از طریق شبکه لینکهای آن اندازه گیری می شود، تجزیه و تحلیل می کند.

هدف این بود که ارتباط سایت را با توجه به تعداد لینک هایی که از سایت های دیگر دریافت کرده بود اندازه گیری شود.

این همان شیوه و منطق دانشگاهی است به این صورت که هر چه نویسنده ارجاعات بیشتری دریافت کند، در یک زمینه خاص دارای اختیارات بیشتری است. بنابراین، هر چه یک سایت لینک های بیشتری دریافت کند، در حوزه تخصصی خود بهتر عمل کرده است.

در نتیجه، لینک ها اعتبار یا همان آتوریتی یک وب سایت را نشان می دهند. به این ترتیب لینک ها برای موتورهای جستجو و متخصصان سئو اهمیت پیدا کردند.

از زمان معرفی PageRank، الگوریتم گوگل به تکامل خود ادامه داده است.

آنها سریعا متوجه شدند که تعداد لینکها برای اندازه گیری ارتباط یک سایت کافی نیست زیرا به سادگی می تواند صدها لینک ایجاد کرد.

بنابراین، گوگل شروع به بررسی تنوع و کیفیت صفحاتی که از آنها بک لینک دریافت شده، نمود.

این الگوریتم به این صورت عمل میکند که وقتی صفحات با آتوریتی بالا از دامنه های مختلف به شما لینک میدهند بخشی از آتوریتی آنها به وب سایت شما نیز انتقال خواهد یافت که معمولاً به آن لینک جویس می‌گویند.

بنابراین موتور جستجو می تواند سایت ها را با توجه به سطح آتوریتی آنها در مارکت طبقه بندی کند.

در این مرحله، اعتبار سایت TrustRank ،انکر تکست‌ها، موقعیت بک لینک‌ها در صفحه و چندین عامل دیگر که در زیر آنها را بررسی خواهیم کرد تاثیرگذار هستند.

صفحه‌ای که به صفحه‌ای دیگر لینک می‌دهد، مسیری را به خزنده ها نشان می‌دهد که باید آن را بررسی کند و URL هایی که آتوریتی خود را با آنها به اشتراک می‌گذارد را نمایش میدهد. بنابراین، لینک ها برای خزنده ها و رتبه بندی وب سایت ها در موتورهای جستجو ضروری هستند.

گوگل چگونه لینک ها را ارزیابی می کند؟

الگوریتم گوگل از عوامل متعددی برای رتبه بندی صفحات استفاده می کند که شامل ارزیابی لینک می شود.

اکنون به عوامل اصلی که گوگل در لینکهای پروفایلی ارزیابی می کند نگاهی خواهیم انداخت. این ارزیابی با توجه به کیفیت بر اساس معیارهای مختلف و بسیار فراتر از کمیت است.

در اینجا عواملی که باید در استراتژی ساخت لینک خود در نظر بگیرید را بیان خواهیم نمود.

تعداد لینک ها

این اولین عاملی بود که گوگل اعمال نمود. اساس رتبه صفحه به این صورت شکل میگیرد: هر چه یک سایت لینک های بیشتری دریافت کند، مناسب تر در نظر گرفته می شود. تعداد لینکهای یک صفحه نشان دهنده محبوبیت آن در وب است.

امروزه این معیار یکی از مهم ترین عوامل در ارزیابی لینک های گوگل است، اما نمی توان آن را به صورت مجزا در نظر گرفت.

دریافت لینک های متعدد از سایت هایی که مرتبط و قابل اعتماد نیستند، فایده ای ندارد. ضروری است که کمیت تعداد لینکها را با عواملی که در ادامه خواهیم دید مطابقت دهیم.

تنوع لینک ها

با یک مثال شروع میکنیم. کدام مورد برای شما ارزش بیشتری دارد: اینکه یک نفر همیشه شما را تایید کند یا از خوبی های شما تعریف کند یا اینکه چندین نفر و هر کدام یک بار از خوبی شما تعریف کنند؟

هر چه تعداد افرادی که از خوبیهای شما صحبت میکنند بیشتر باشد، در یک گروه رسمیت بیشتری خواهید داشت.

گوگل هم به همین صورت فکر می کند. برای موتور جستجو، یک سایت زمانی که لینک هایی از چندین دامنه مختلف دریافت می کند، قدرت بیشتری را نشان می دهد. بنابراین، تنوع لینکها نیز در ارزیابی گنجانده شده است.

لینک متنی

گوگل همچنین می تواند موضوعات اطراف لینک را برای سنجش اینکه آیا واقعا مرتبط است را درک کند.

برای مثال، گوگل می‌داند که لینک‌هایی که به سایت های دیگر داده شده همان محتوای مرتبط را داشته باشند، ارزشمندتر هستند، زیرا به احتمال زیاد به هدف مخاطبان شما نزدیکتر خواهد بود.

گوگل همچنین کلماتی را که در اطراف لینک ظاهر می‌شوند، به‌عنوان co-occurrences ارزیابی می‌کند. آن‌ها به موتور جستجو کمک می‌کنند تا موضوع صفحه را بفهمد و اینکه آیا لینک با متن ارتباط  دارد یا خیر؟

گوگل علاوه بر کلمات، لینک های دیگری را که در این نزدیکی هستند نیز ارزیابی می کند. اگر آنها لینکهایی به سایت های با کیفیت باشند، صفحه ارتباط بیشتری پیدا می کند و اعتبار بیشتری را منتقل می کند.

اما اگر در حال حاضر تعداد زیادی لینک دارید، صفحه شما تمایل به دریافت لینک کمتری دارد، زیرا سایت در حال حاضر قدرت خود را به بسیاری از صفحات دیگر منتقل می کند.

علاوه بر این، موقعیت لینکها نیز مهم است. اگر در بخشی از محتوای اصلی صفحه باشد، احتمال زیادی وجود دارد به قصد ارجاع به منبع درج شده است و در نتیجه ارزش بیشتری به‌ویژه در ابتدای متن به دست آید.

اما، زمانی که در هدر یا فوتر قرار داشته باشد، به احتمال زیاد نقش ایجاد یک بک لینک را دارد و بنابراین ارزش کمتری دارد.

انکر تکست

انکر تکست، متن قابل کلیک، همچنین اطلاعات زیادی در مورد صفحه لینک داده شده نشان میدهد.

معمولاً یک کلمه کلیدی یا توضیح کوتاهی از آنچه کاربر در صفحه با کلیک روی لینک پیدا می کند ارائه می دهد. بنابراین گوگل از این فاکتور برای ایندکس کردن صفحات استفاده می کند.

همچنین، تجزیه و تحلیل انکر تکست به شناسایی سایت هایی که سعی در فریب موتور جستجو دارند کمک می کند.

استفاده دقیق کلمه کلیدی در انکر تکست بک لینک یکی از راه‌های تقویت اعتبار برای آن عبارت است.

با این حال، وقتی به طور مکرر در همه بک لینک ها استفاده شود، گوگل این استفاده غیرطبیعی را به عنوان استفاده از تکنیک های کلاه سیاه می بیند. هنگامی که بک لینک ها به طور طبیعی به دست می آیند، انکر تکست ها متنوع میباشند.

اعتبار لینک

یک تحول در الگوریتم گوگل TrustRank بود. هنگامی که این عامل به الگوریتم اضافه شد، موتور جستجو شروع به سنجش قابلیت اطمینان سایت ها در رتبه بندی خود کرد.

بنابراین، هرچه با سایت‌های مورد اعتماد ارتباط داشته باشید، نزد گوگل قابل اعتمادتر به نظر می‌رسید و اعتبار بیشتری دریافت خواهید کرد.

سایت های قابل اعتماد آنهایی هستند که برای کاربر یک وب امن و موضوعات مرتبط مهیا میکنند.

برای ارزیابی قابلیت اطمینان، الگوریتم جستجو عواملی مانند سن دامنه، استفاده از گواهی‌های امنیتی، کیفیت محتوا و سایر عوامل را در نظر می‌گیرد.

لینکهایی از صفحات دیگر به وب سایت شما

در لینک بیلدینگ می توانید از لینک های داخلی و خارجی استفاده کنید. اما مهم است که بدانید کدام یک اهمیت بیشتری در گرفتن دارد.

برای درک این موضوع، موارد زیر را در نظر بگیرید: آیا گوگل به یک سایت بیشتر بر اساس آنچه در مورد خودش (لینکهای داخلی) می گوید اعتماد می کند یا آنچه سایت های دیگر در مورد آن می گویند (لینک های خارجی)؟

آنچه دیگران می گویند ارزشمندتر است، بنابراین بک لینک ها از سایتهای دیگر از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار میباشد.

لینک هایی که در سایت خود قرار می دهید به اندازه بک لینک ها ارزشمند نیستند، اما برای نشان دادن سلسله مراتب صفحه شما به گوگل کمک می کنند.

فرض کنید یک شرکت بازاریابی تبلیغاتی دارید، و در یک پست وبلاگی بطور کامل توضیح می دهید که بازاریابی تبلیغاتی چیست.

از آنجایی که این نشریه مرکزی برای کسب و کار شما است، پست‌های مرتبط دیگر می‌توانند لینکهایی را به آن صفحه بدهند، تا گوگل متوجه ‌شود که این پست اصلی باید در راس سلسله مراتب وبلاگ باشد.

لینکهایی از سایت شما به صفحات دیگر

علاوه بر این، لینک‌های درون صفحات شما که به سایت‌های خارجی میدهید نیز در رتبه‌بندی اهمیت دارند.

گوگل بررسی می‌کند که آیا شما لینکهایی به سایت‌های محبوب، قابل اعتماد و معتبر داده اید یا خیر؟

دریافت لینک در مدت زمان کوتاه

در روزهای اولیه سئو، بک لینک ها ابزار کلیدی تکنیک های کلاه سیاه بودند، روش هایی که برای فریب دادن موتورهای جستجو استفاده می شد.

بسیاری از وب سایت ها مزارع لینک ایجاد کردند یا از طرح های خرید و فروش لینک نامرغوب استفاده کردند. بنابراین، آنها به سرعت بک لینک به دست آوردند.

برای مقابله با این، گوگل الگوریتم خود را برای شناسایی و مجازات این کار تقویت کرد. یکی از منابع برای اندازه گیری این است که سایت شما با چه سرعتی لینک میگیرد.

کسب تعداد زیادی لینک در مدت زمان کوتاه معمولاً نشان دهنده یک طرح کلاه سیاه است، زیرا بک لینک های طبیعی رشد تدریجی دارند.

مقایسه ی لینکهای نوفالو با فالو

یکی دیگر از عواملی که گوگل هنگام آنالیز لینک ها در یک صفحه ارزیابی می کند، ویژگی نوفالو است.

هنگامی که در کد لینک قرار می گیرد، خزنده وب می داند که رتبه ی صفحه ی لینک داده شده را انتقال ندهد.

این بدان معنی است که لینک های نوفالو اعتبار را منتقل نمی کنند.

به‌طور پیش‌فرض، همه لینکها دوفالو هستند یا اعتبار را انتقال می‌دهند. هنگامی که نمی خواهید اعتبار را از طریق لینک منتقل کنید، باید تگ نوفالو را وارد کنید.

برای مثال، اگر نیاز به ذکر یک وب سایت دارید که به آن اعتماد ندارید، می توانید از تگ نوفالو استفاده کنید تا اعتبار خود را به آن سایت انتقال ندهید.

این ویژگی معمولاً در لینکهای شبکه های اجتماعی یا باکس نظرات وبلاگ استفاده می شود.

فیس‌بوک، اینستاگرام یا صاحب وبلاگ می‌خواهند از انتقال اعتبار خود به لینکهایی که هر کاربر ممکن است در یک صفحه درج می‌کند اجتناب کنند، بیشتر به این دلیل که این فضاها اغلب برای اسپم استفاده می‌شوند.

تکنیک های اصلی ساخت بک لینک چیست؟

برای عملی کردن تکنیک های لینک سازی، ابتدا باید عوامل ارزیابی لینک توسط گوگل را در نظر داشته باشید.

این به شما این امکان را می دهد که شبکه ای قوی از لینکها در صفحات خود از نظر کمیت و کیفیت ایجاد کنید.

کارهایی که ما به شما توصیه میکنیم این موارد هستند!

برای دیجیتال مارکتینگ ارزش ایجاد کنید

بازاریابی محتوا یکی از ستون های اصلی لینک سازی است. قبل از اینکه به فکر لینک ها باشید، باید مطمئن شوید که کاربران آنچه را که در سایت شما می بینند و میخوانند دوست دارند.

با انجام این کار، از طریق کاربرانی که به سایت شما مراجعه میکنند، علاوه بر اینکه محتوای خود را با آنها به اشتراک می گذارید، به نتایجی خوبی دست خواهید یافت، بنابراین لینک های بیشتری را نیز خواهید گرفت.

برای اینکه احتمال اشتراک گذاری این محتوا توسط کاربران بالا برود، روی ایجاد ارزش های بازاریابی دیجیتال قابل لینک سرمایه گذاری کنید. در این بخش، ما در مورد ایجاد محتوایی صحبت می کنیم که پتانسیل اشتراک گذاری بالایی دارد.

این به معنای آن است که محتوای شما آنقدر خوب باشد، آنقدر برای کاربران جذاب باشد که به میل خود آن را منتشر کنند، بدون اینکه مجبور باشید برای ایجاد لینکها تلاش کنید.

در اینجا چند نمونه از محتوهای با ارزش را لیست کرده ایم:

  • اینفوگرافیک
  • محتوای تعاملی، مانند آزمون‌ها، محاسبات و ارزیابی‌ها؛
  • پست های دارای لیست
  • راهنمای کامل
  • نتایج تحقیقاتی که به دست آورده اید

اینها فقط چند نمونه از محتواهای با ارزش هستند که می توانید تولید کنید و احتمال دارد که به آنها لینک بدهند. آنها متمایز هستند زیرا درک آنها آسان است (مانند محتوای بصری)، جذاب (مانند محتوای تعاملی)، یا ارائه داده های جدید و اصلی (مانند تحقیق).

صرف نظر از فرمتها، فراموش نکنید که محتوای با کیفیت قانون شماره یک است.

گسترش ارتباطات برای گرفتن بک لینک

گرفتن بک لینک یکی از جنبه‌های سئوی خارجی صفحه است و بطور کامل تحت کنترل شما نمیباشد: لینکهای صفحات شما توسط اشخاص دیگر ایجاد میشود.

اما زمانی که روابط خوبی با سایت‌های دیگر داشته باشید، می‌توانید کار را آسان‌تر کنید و این باعث می‌شود که آنها تمایل بیشتری برای لینک دادن به محتوای شما داشته باشند.

نگرانی اصلی هنگام شروع یک استراتژی ساخت لینک این است: چگونه بهترین سایتها را برای ایجاد بک لینک پیدا کنیم؟

بهترین پارتنرها سایت‌هایی هستند که مورد اعتماد گوگل هستند، سایت هاییکه در حوزه ی شما فعالیت می‌کنند و محتوای خوب مرتبط با آن حوزه تخصصی را تولید می‌کنند.

به طور کلی، این سایت ها موقعیت خوبی در کلمات کلیدی اصلی خود دارند، و می توانید از ابزارهای زیر برای پیدا کردن آنها استفاده کنید.

یکی از راه‌های شناسایی بهترین پارتنرها از طریق Link Explore ابزار Maz میتوانید اعتبار دامنه  (DA) و  اعتبار صفحه(PA) را بررسی کنید.

در واقع این شاخص ها به ما میگوید که این صفحه از سایت یا این وب سایت چقدر نزد گوگل اعتبار دارد، همچنین این امتیاز توسط الگوریتم های گوگل که چندین فاکتور در آنها دخیل است داده میشود و معتبر است.

این امتیاز از 0 تا 100 متغیر است و شانس صفحه یا دامنه را برای رسیدن به جایگاه برتر SERP نشان می دهد. هر چه امتیاز بالاتر باشد بهتر است.

در این ابزار، می توانید امتیازات DA و PA دیگر وب سایتها را بررسی کنید تا ببینید آیا ارزش گرفتن بک لینک از آنها را دارد یا خیر.

برای انجام این کار، می توانید از Link Explorer به صورت رایگان (با برخی محدودیت ها) استفاده کنید.

همچنین می توانید از افزونه Link Explorer برای کروم یا فایرفاکس که MozBar نام دارد استفاده کنید. هر کلمه کلیدی که جستجو کنید، شاخص های اصلی ابزار را در SERP نشان می دهد.

در نتیجه، می توانید سایت هایی را که میخواهید از آنها لینک بگیرید را مستقیماً در نتایج جستجو ارزیابی کنید. مثال زیر را در جستجوی کلمه کلیدی “ابزارهای دیجیتال مارکتینگ” ببینید:

وقتی وب سایتهای مناسبی برا گرفتن بک لینک پیدا کردید، سعی کنید دوستانه با آنها برخورد کنید و درخواستهایی را داشته باشید که برای آنها کم اهیمت باشد تا حاضر به انجام آن باشند.

به آرامی شروع کنید، پیشنهاد کمک برای مشکل یا محتوای او بدهید، نشان دهید که علاقه به مشارکت و ایجاد رابطه دارید و اعتماد او را جلب کنید. ممکن است کمی زمانبر باشد، اما احتمال ایجاد یک رابطه و همکاری بیشتر میشود.

پست مهمان و بازاریابی مشترک

هنگامی که شرکای ایده آل خود را پیدا کردید و به آنها نزدیک شدید، می توانید روش هایی را برای تولید بک لینک پیشنهاد دهید.

رایج ترین تکنیک های لینک بیلدینگ با شرکا، پست مهمان و بازاریابی مشترک است.

پست مهمان شامل ایجاد محتوا به عنوان نویسنده مهمان در یک وبلاگ است. شما یک پست مرتبط با وبلاگ در آن سایت تولید می کنید و در ازای آن، آنها به شما اجازه می دهند یک یا چند لینک را به صفحات خود بدهید.

با این کار، اعتبار آن وب سایت به سایت شما نیز منقل خواهد شد و سایتتان بازدیدکنندگان بیشتری را جذب خواهد کرد.

پست‌های مهمان دیگر آن اعتبار قدیم را ندارند و کمی بی ارزش شده اند، زیرا به قصد گرفتن بک لینک، این کار را افراد زیادی انجام دادند و هدف اصلی خود را از دست داد.

بسیاری از همکاری ها فقط برای ایجاد بک لینک گرفتن و بدون توجه به تجربه کاربری ایجاد شده اند. البته این این استراتژی تنها زمانی نتیجه میدهد که به کاربران مربوط باشد.

استراتژی دیگر، بازاریابی مشترک است، که شرکت‌ها برای ایجاد مثلا کتاب الکترونیکی یا ابزارها با یکدیگر همکاری میکنند. بنابراین، هر دو شریک محصول را تبلیغ می کنند و به صفحات یکدیگر لینک می دهند.

همین قانون در اینجا نیز صدق می کند: مطالبی را ایجاد کنید که واقعاً به مخاطب مربوط باشد!

در هر دو استراتژی بالا، مهم این است که شرکایی را انتخاب کنید که مخاطبان هدف هر دوی شما یکی باشد تا آن کاربران را جذب کنید و این علاقه را به وجود بیاوید که به محتوای شما نیز مراجعه کند.

سرمایه گذاری برای رپورتاژ در سایت های خبری و مطبوعاتی

لینک ها در پورتال های خبری و سایت های مطبوعاتی بسیار ارزشمند هستند. این سایت ها معمولا توسط گوگل به رسمیت شناخته شده اند و دارای اعتبار زیادی در وب هستند.

به عنوان مثال، ببینید اعتبار دامنه سایت‌هایی مانند ایسنا، مهرنیوز و… که زیاد هستند.

علاوه بر این، این سایت‌ها روزانه بازدیدکنندگان زیادی دارند که این باعث میشود هر موضوع جذابی که میبینند آن را با دیگران به اشتراگ بگذارند. آیا گرفتن یک لینک در این سایتها ارزشمند نیست؟

شما با برقراری ارتباط با این رسانه های خبری میتوانید برای گرفتن بک لینک از این سایتها اقدام کنید، همچنین می توانید با وب سایتهای معتبری که با این سایتهای خبری قرارداد همکاری دارند تماس بگیرید و درخواست رپورتاژ کنید.

با این کار شما میتوانید یک لینک با ارزش و با کیفیت از این سایت ها دریافت کنید و ترافیک سایت خود را بطور چشمگیری افزایش دهید که این خود باعث افزایش اعتبار سایتتان و برندسازی خواهد شد، پس همین حالا با سئو طلوع تماس بگیرید تا یک رپورتاژ قدرتمند از سایتهایی که دارای دامین آتوریتی بالایی هستند دریافت کنید.

منشن های بدون لینک را پیدا کنید

آیا می‌دانستید که اگر جایی نام برند شما را حتی بدون لینک دادن هم منشن کنند، آن نیز باعث افزایش اعتبار شما میشود؟ گوگل متوجه می شود که نام برند شما توسط سایت دیگری منشن شود و این کار باعث ایجاد محبوبیت نزد گوگل می شود.

سپس موتورهای جستجو منشن ها را بررسی کرده و در هنگام رتبه بندی از این فاکتور نیز استفاده می کند.

با این حال، منشن ها اعتبار آن وب سایت را به سایت شما انتقال نمیدهد. در واقع فقط لینک ها این کار را می کنند. بطور کلی، منشن خوب است ولی منشن با لینک بهتر است!

بنابراین کاری که می توانید انجام دهید این است که، منشن هایی را که برند شما قبلاً دریافت کرده است پیدا کرده و با مدیر سایت تماس بگیرید تا یک لینک به سایت شما بدهد. با یک رویکرد دوستانه، شانس این را خواهید داشت که یک لینک برای سایت خود دریافت کنید!

برای یافتن این منشن ها، می‌توانید از Google Alerts استفاده کنید، که هر زمان که نام برند شما (یا هر اصطلاحی که تعریف می‌کنید) را منشن کرد به شما اعلام کند.

یک روش ساده تر، برای انجام این کار این است که از جستجوی گوگل استفاده کنید. برای یافتن سایت هایی که نام سایت شما را منشن کرده اند، فقط نام برند خود را جستجو کنید. اما نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که: وب سایت خود را از نتایج جستجو حذف کنید.

می توانید این کار را با استفاده از ویژگی exclude search انجام دهید:

rock content” -site: rockcontent.com “

نتایج سایت‌هایی را نشان می‌دهند – بدون در نظر گرفتن سایت ما – که قبلاً به rock content اشاره کرده‌اند.

از محتوای خوشه ای یا تاپیک کلاستر برای لینکهای داخلی خود استفاده کنید

استراتژی محتوای خوشه ای به این صورت است که محتوای صفحات وبلاگ را بصورت سلسه مراتبی ایجاد میکنند و شبکه ای از لینک های داخلی در آن صفحه میسازد.

این کار به این صورت است: شما یک پست بر اساس یک کلمه کلیدی ضروری برای حوزه ی کاری خود ایجاد می کنید. این یک محتوای مرکزی برای محتوای خوشه ای شما خواهد بود.

سپس، پست های دیگر با کلمات کلیدی خاص تر را به آن محتوای اصلی لینک دهید. ترجیحا این لینک، اولین لینک در متن تان باشد.

بنابراین، این پست های جانبی قدرت محتوای اصلی را تقویت می کند که در راس سلسله مراتب سایت قرار دارد. گوگل این موضوع را درک می کند و برای محتوای اصلی ارزش قائل میشود و جایگاه آن را ارتقا میدهد.

ریدایرکت کردن لینک های شکسته

طبیعی است که این لینکها دیگر بخشی از سایت شما نیستند. لینک های شکسته زمانی ایجاد میشوند که آن محتوا را حذف کرده اید یا آدرس لینک آن را تغییر داده باشید.

هنگامی که کاربر سعی می کند به این لینک ها دسترسی پیدا کند، با خطای 404 مواجه می شود که به شما اطلاع می دهد که صفحه پیدا نمی شود.

وقتی این اتفاق می‌افتد، نه تنها کاربر را ناامید می‌کند و ترافیک سایت شما را کم میکند، بلکه اعتباری را که لینک به صفحه شما منتقل می‌کند نیز از دست می‌دهید. چگونه این مشکل را رفع کنیم؟

برای انجام این کار، باید لینک های شکسته را به URL های صحیح هدایت کنید. در واقع این ریدایرکت 301 میباشد، که شامل تغییر در کد صفحه برای هدایت کاربران به صفحه ای است که می خواهند به آن دسترسی داشته باشند.

ابزاری مانند Screaming Frog می تواند در انجام این کار به شما کمک کند. به یافتن لینک های شکسته ی سایتتان و سپس برای بررسی ریدایرکتهایی که انجام می دهید بسیار موثر است.

برای ایجاد ریدایرکت‌ها، ممکن است به کمک یک دولوپر نیاز داشته باشید، زیرا باید کد را بررسی کنید. اما اگر سایت وردپرسی دارید، با استفاده از افزونه هایی مانند SEO Redirect این کار را میتوانید به آسانی انجام دهید.

اگر آن صفحه دیگر وجود ندارد (به عنوان مثال، اگر محتوا حذف شده است)، می توانید یک صفحه خطای سفارشی 404 ایجاد کنید.

به کاربر اطلاع دهید که محتوا دیگر وجود ندارد، اما محتوای جایگزینی را پیشنهاد دهید که ممکن است برای او مفید باشد.

بک لینک های مشکوک را رد کنید

همه بک لینک هایی که دریافت می کنید ممکن است خوب نباشند. اغلب، سایت‌ها لینک‌های اسپم یا از سایت‌های مشکوک دریافت می‌کنند که می‌تواند بر رنک سایت تأثیر منفی بگذارد. به یاد داشته باشید که برای جلب اعتماد گوگل باید از سایتهای قابل اعتمادی لینک بگیرید.

یک استراتژی مهم لینک سازی، رد کردن بک لینک های مشکوک یا ناخواسته است.

یک ابزار عالی برای این کار گوگل سرچ کنسول است. این ابزار یک بخش اختصاصی برای رد کردن و حذف بک لینک دارد. فقط باید به آن بگویید که کدام صفحات یا دامنه ها باید ریجکت شوند.

اگرچه ممکن است این کار کمی زمانبر باشد، اما گوگل به محض بررسی ریجکتی شما آن را نادیده خواهد گرفت.

علاوه بر این ابزار، شما می توانید برای حذف بک لینک ها مستقیماً با مدیر سایت صحبت کنید.

بهترین ابزارهای لینک بیلدینگ کدامند؟

ایجاد یک استراتژی لینک بیلدینگ بدون ابزارهایی که به شما در شناسایی فرصت‌ها، لینکها، تشخیص ارورها و … کمک می‌کنند، دشوار است.

در زیر ابزارهای اصلی برای این کار را ارائه خواهیم داد.

گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول یکی از ابزارهای اصلی برای هر استراتژی سئو است و 100٪ رایگان میباشد!

بین وب سایت شما و گوگل ارتباط برقرار می کند تا مدیر بتواند مشکلات و فرصت های بهینه سازی را شناسایی کند.

یکی از ویژگی های گوگل سرچ کنسول برای ساخت لینک، ریجکت کردن بک لینک است که در بالا به آن اشاره کردیم.

همچنین، این ابزار در صورتی که از سئو کلاه سیاه استفاده کرده باشید و جریمه گرفته باشید به شما اعلام خواهد کرد. و با توجه به آن اقداماتی را برای بهبود سایت خود میتوانید انجام دهید.

ابزار Majestic

تمرکز Majestic بر آنالیز و تحلیل بک لینک های سایت های دیگر است. بدون شک کامل ترین ابزار برای این کار است.

متأسفانه این ابزار رایگان نیست، اشتراک های آن از 39.99 پوند در ماه شروع می شود، اما قبل از خرید اشتراک می توانید دموی آن را تست کنید.

این ابزار، آنالیز کامل بک لینک های یک صفحه را انجام می دهد.

شاخص های اختصاصی ایجاد شده توسط Majestic، Trust Flow و Citation Flow هستند که به ترتیب امتیازی را برای کیفیت و حجم منشن ها در سایت های دیگر را تخمین می زند.

همچنین می‌توانید اطلاعات مربوط به انکر تکست ها، متن بک لینکها، لینک‌های نوفالو و داده‌های بسیار دیگر را بررسی کنید.

ابزار Ahrefs

Ahrefs، یک پلت فرم کلیدی سئو است، بر سئو خارجی تمرکز دارد. این ابزار رایگان نیست، باید یکی از پلن ها را خریداری کنید که از 99 دلار در ماه شروع می شود. البته از سایت های ایرانی می توانید اکانت ماهانه این سایتو خریداری کنید.

برخی از ویژگی هایی که برای ساخت لینک بسیار مفید هستند:

Site Explorer: به شما این امکان را می دهد که هر URL وب را جستجو کنید تا در مورد وضعیت بک لینکهای آن اطلاعات کسب کنید. برای مثال می‌توانید رقبا را تحلیل کنید و ببینید کدام سایت‌ها به آنها لینک داده اند.

Content Explorer: به شما این امکان را می دهد که برای یک کلمه کلیدی خاص سایت ها را بررسی کنید. این راه حلی برای یافتن وب سایتهایی است که میتوانید از آن سایتها لینک بگیرید.

Alerts: هر زمان که سایتی بک لینک به دست آورد یا از دست داد، یک هشدار میدهد. این کار برای نظارت بر فعالیت های لینک سازی رقبا عالی است.

ابزار Link Explorer (Moz)

Moz، یک مرجع در بازار SEO است، ابزارهای رایگانی را برای کمک به استراتژی های بهینه سازی ارائه می دهد. یکی از آنها Link Explorer است که به استراتژی های لینک سازی کمک می کند.

این ابزار هر صفحه ای را که انتخاب می کنید تجزیه و تحلیل می کند و در مورد بک لینک ها، رقبا، لینک های شکسته، انکر تکست ها و فرصت های ایجاد لینک گزارش می دهد.

نسخه حرفه ای آن از 99 دلار در ماه شروع می شود، که میتوانید داده ها و آنالیزهای کاملی را دریافت کنید.

همچنین Moz دو اندیکاتوری دامین آتوریتی و پیج آتوریتی را ارائه میدهد، بنابراین برای بررسی آنها، باید از این ابزار استفاده کنید.

گزارش‌هایی که Link Explorer ارائه می‌کند همچنین از طریق MozBar، یکی از افرونه های برتر گوگل کروم، و فایرفاکس قابل دسترسی هستند. این داده ها را مستقیماً در SERP یا هنگام دسترسی به سایت ها نشان می دهد.

ابزار Screaming Frog

Screaming Frog یک ابزار بررسی وب سایت است که فوق العاده کامل میباشد و برای سئوی داخلی و خارجی است. نسخه رایگان محدودیت‌هایی دارد، اما با همین امکانات محدود هم میتوانید به خوبی از این ابزار استفاده کنید، پلن های پولی آن از 149 پوند در سال شروع می‌شوند.

برای لینک سازی، ویژگی های اصلی Screaming Frog شامل: شناسایی لینک های شکسته (خطاهای 404) و گزارش ریدیرکتها است. این همان چیزی است که برای بازیابی اعتبار و گمراه نشدن کاربران در سایت خود به آن نیاز دارید.

اکنون متوجه شده اید که لینک بیلدینگ چگونه کار می کنند و تمام نکات و ابزارهای لازم برای ایجاد استراتژی خود را در اختیار دارید.

از امروز شروع به بررسی لینک در صفحات خود کنید، اصلاحات و ریدایرکتها را انجام دهید و به دنبال لینک سازی با سایتهای مرتبط با حوزه ی خود باشید تا لینک بیلدینگ خود را ارتقا دهید.

به گوگل نشان دهید که یک وب سایت قدرتمند هستید!

به تمام استراتژی های سئو که برای رسیدن به نتایج برتر در گوگل نیاز دارید، تسلط داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید