تاثیر تغییرات هاست بر سئو سایت چیست؟ نظر مهندسان گوگل در این مورد چیست؟


سرفصل ها

یکی از سوالات مهم مدیران سایت و کسانی که مسئولیت کامل یک سایت را بر عهده دارند این است که بدانند آیا تغییرات هاست بر سئوی سایت تاثیر می گذارد یا خیر؟ تاثیر تغییرات هاست بر سئو سایت چیست و آیا این تاثیر منفی است یا مثبت؟ چگونه هاست سایت را بدون آسیب رساندن به سئو تغییر دهیم؟

به ندرت پیش می آید که گوگل در مورد هر یک از چالش هایی که سئوکاران با آن روبرو هستند نظر دهد، اما خوشحال باشید! گوگل به تاثیر تغییرات میزبانی سایت بر سئو پاسخ داده است و در این مقاله نگاهی به آن خواهیم داشت.

همانطور که می دانید هاست یکی از مهم ترین قسمت های وب سایت محسوب می شود و بخش بزرگی از سئوی فنی را شامل می شود. بنابراین برای آموزش فنی سئو شما نیز باید این موضوع مهم را جدی بگیرید.

تغییر میزبان سایت به چه معناست؟

تغییر میزبانی سایت می تواند پیچیده باشد، اما اگر سایت شما فقط یک سایت وردپرس معمولی است، انتقال آن به یک هاست جدید نسبتا آسان است، به خصوص اگر از افزونه ها برای این کار استفاده می کنید.

اما اگر قبلاً با مدیریت پایگاه داده وب سایت با برنامه هایی مانند phpMyAdmin آشنا هستید و نحوه استفاده از نرم افزار SFTP را می دانید، حتی انتقال دستی نیز چندان دشوار نیست.

بنابراین، به طور خلاصه، تغییر میزبان سایت به معنای انتقال وب سایت شما از یک میزبان وب به میزبان دیگر است. این فرآیند شامل انتقال تمام فایل‌های وب‌سایت، پایگاه‌های داده و برنامه‌های کاربردی از سرورهای میزبان فعلی شما به سرورهای میزبان جدید است.

بعد از تغییرات هاست چه اتفاقی برای سایت شما می افتد؟

پس از تغییر میزبانی سایت، الگوریتم های گوگل کمی رویکرد خود را به صفحات سایت تغییر می دهند. در این رابطه مولر، مهندس ارشد گوگل صحبت کرد و برخی از تغییرات مهم پس از تغییرات و تاثیر آن بر سئو سایت را توضیح داد.

مولر در این زمینه مواردی مانند تغییر سرعت خزیدن، سرعت بارگذاری سایت و … را ذکر کرد. در ادامه هر یک از این موارد را به تفصیل بررسی خواهیم کرد.

1. کاهش سرعت خزیدن

در ابتدا گوگل سرعت خزیدن را کاهش می دهد و صفحات سایت را با سرعت کمتری نسبت به قبل می خزد. مولر، مهندس ارشد گوگل، می‌گوید بزرگ‌ترین تغییری که احتمالاً پس از تغییر میزبانی وب‌سایت مشاهده می‌کنید، خزیدن آهسته است.

این سرعت پایین به این دلیل است که گوگل می خواهد مطمئن شود که خزیدن در سایت مشکلی در روند تغییر هاست سایت ایجاد نمی کند. زمانی که ربات ها ببینند مشکلی برای خزیدن در سایت وجود ندارد و تمام مراحل تغییرات هاست انجام شده است، سرعت خزیدن مانند قبل خواهد بود.

جان مولر:

وقتی صحبت از مهاجرت میزبان به میان می‌آید، سیستم‌های ما ممکن است در ابتدا تا حد خزیدن کند شوند. هر زمان که تغییرات میزبان را تشخیص دادیم، می‌خواهیم مطمئن شویم که مشکلی ایجاد نمی‌کنیم، بنابراین به‌عنوان احتیاط، تمایل داریم به‌طور خودکار سرعت خزیدن را کاهش دهیم.

پس از مدتی که سیستم‌های ما می‌توانند بگویند که سریع‌تر مشکلی ندارد، ما دوباره سرعت را افزایش خواهیم داد. این بدون توجه به نوع تغییرات میزبان شما است. یعنی مهم نیست که هاست را از ارائه دهنده دیگری دریافت کنید یا مبدا آن را به کشور دیگری تغییر دهید.

2. کاهش سرعت بارگذاری سایت

این یکی دیگر از موارد مهم است که به شما کمک می کند تا متوجه شوید که تغییرات هاست چگونه بر سئو سایت شما تأثیر می گذارد. انتقال میزبان وب سایت به مکان جدید ممکن است بر سرعت بارگذاری سایت برای کاربران تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر اکثر بازدیدکنندگان دور از محل میزبانی وب سایت زندگی می کنند، این می تواند منجر به کاهش سرعت بارگذاری سایت برای آنها شود که به نوبه خود بر سرعت صفحه و عوامل رتبه بندی تأثیر می گذارد.

راه حل کاهش سرعت بارگذاری سایت به دلیل تغییرات، میزبانی وب سایت شما در مکان های مختلف است. شبکه‌های تحویل محتوا (CDN) اغلب این کار را انجام می‌دهند و بسته به پلتفرم میزبانی که استفاده می‌کنید، ممکن است سایت شما قبلاً روی چندین سرور باشد.

مولر در این زمینه ادامه می دهد:

یکی از تأثیرات عملی که ممکن است متوجه شوید این است که حرکات جغرافیایی بزرگتر می تواند بر سرعت بارگیری وب سایت برای کاربران تأثیر بگذارد. به دلیل فیزیک و شبکه های کامپیوتری، رسیدن به سروری که دور است ممکن است کمی طول بکشد. بسته به میزان قابل مشاهده بودن آن، می تواند در فاکتور سرعت و رتبه صفحه یک وب سایت نقش داشته باشد.

3. مکان سرور برای سئوی محلی استفاده نمی شود

این ممکن است برای شما کمی گیج کننده باشد، اما اصلا سخت نیست. همانطور که می دانید بخش بزرگی از موتور جستجوی گوگل و نمایش نتایج برای کاربر بر اساس موقعیت جغرافیایی و سئوی محلی خوب، اکنون آنچه می تواند گیج کننده باشد این است که آیا مکان سرور انتخاب شده می تواند بر این عامل مهم تأثیر بگذارد؟ جواب یک کلمه است: خوب!

مکان های میزبانی وب سایت شما برای هدف گذاری جغرافیایی استفاده نمی شود. بنابراین، نتایج جستجوی شما پس از تغییر میزبان در یک منطقه جغرافیایی خاص تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.

مولر پاسخ خود را به پایان می رساند:

با توجه به سئو، مکان سرور برای هدف گذاری جغرافیایی استفاده نمی شود. اگر می خواهید وب سایت شما کاربران را در یک مکان خاص هدف قرار دهد، باید از دامنه سطح بالا با کد کشور یا تنظیمات مربوطه در کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید.

نتیجه

بنابراین، به طور خلاصه، تغییر مکان میزبانی وب سایت شما تأثیر موقتی بر سرعت خزیدن شما خواهد داشت و ممکن است تحت شرایط خاصی بر زمان بارگذاری صفحه سایت شما تأثیر منفی بگذارد، اما تأثیری بر نتایج محلی شما نخواهد داشت.

در نهایت سعی کردیم به طور خاص در مورد اینکه تغییرات هاست چگونه بر سئو سایت تاثیر می گذارد و کدام عوامل سئو را تحت الشعاع قرار می دهد صحبت کنیم.

از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید متشکریم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید