آموزش Rank Math – استفاده از Rank Math Setup Wizard


Rank Math یک افزونه بهینه سازی موتور جستجو برای وردپرس است که به راحتی می‌تواند محتوای خود را با پیشنهادات داخلی بر اساس بهترین شیوه‌های پذیرفته شده بهینه کند. تنظیمات مهم سئو را به راحتی سفارشی کنید، کنترل کنید کدام صفحات قابل فهرست بندی هستند و چگونه می خواهید وب سایت شما در جستجو با داده های ساختاریافته ظاهر شود.

Rank Math چه کاری می تواند برای شما انجام دهد؟

Rank Math به شما کمک می کند با ساختن وب سایت خود در رتبه بالاتری قرار بگیرید سئو دوستانه و محتوای شما شایسته جایگاه ویژه است.

Rank Math با ویژگی های قدرتمند و آسان برای استفاده به شما یک مزیت رقابتی می دهد. چه یک مبتدی یا یک کهنه کار سئو باشید، Rank Math می تواند بازی سئوی شما را به سطح بالاتری برساند.

قبل از فراگیری آموزش جامع Rank Math باید با نحوه راه­اندازی صحیح آن آشنا شد ، در این مقاله در ابتدا به بررسی روش نصب آن می­پردازیم و بعد آز آن مراحل آموزش رو با همدیگه پیش می­بریم.

استفاده از Rank Math Setup Wizard برای راه اندازی SEO در وب سایت شما

در این مقاله دانش محور، نحوه راه‌اندازی Rank Math و پیکربندی مهم‌ترین تنظیمات SEO در وب‌سایت خود را به شما آموزش می‌دهیم – تنظیماتی که واقعاً برای عملکرد بهینه SEO ضروری هستند، که جادوگر راه‌اندازی ما (setup wizard) پیکربندی آنها را بسیار آسان می‌کند.

  1. راه اندازی Setup Wizard

هنگامی که Rank Math را برای اولین بار نصب می‌کنید، فرآیند راه‌اندازی به‌طور خودکار آغاز می‌شود، زیرا می‌خواهیم تنظیمات ضروری در اسرع وقت تنظیم شوند. اما، ما این گزینه را داریم که فرآیند راه اندازی را لغو کنیم و تنظیمات را به صورت دستی پیکربندی کنیم یا بعداً شروع کنیم.

اگر در اولین نصب Rank Math از جادوگر راه اندازی استفاده نکردید، می توانید با رفتن به

داشبورد وردپرس(WordPress Dashboard) > Rank Math  > داشبورد(Dashboard) > تب Setup Wizard آن را دوباره اجرا کنید.

پس از باز کردن برگه، فرآیند نصب شروع می شود و صفحه ای شبیه به این را مشاهده خواهید کرد:

چند نکته در اینجا وجود دارد که باید دنبال کنید، بنابراین اجازه دهید ابتدا آنها را شرح دهیم.

بخش اول جایی است که مراحل نصب را می بینید. در هر مرحله، Rank Math از شما چند سوال اساسی می پرسد. بر اساس پاسخ های شما، Rank Math تنظیمات SEO را پیکربندی می کند.

بخش بعدی انتخاب حالت است. همانطور که می بینید، Rank Math در حال حاضر از 3 حالت پشتیبانی می کند.

  • آسان
  • پیشرفته
  • حالت سفارشی

شما می توانید هر یک از 3 حالت را انتخاب کنید و حالت سفارشی در حال حاضر فقط به کاربران Rank Math PRO محدود شده است. در مورد مراحل آسان و پیشرفته، آنها کاملاً متفاوت نیستند. حالت پیشرفته دارای مراحل بیشتری است که تنظیمات پیشرفته دیگری برای پیکربندی دارد. ما از تنظیمات در حالت پیشرفته استفاده می کنیم، سپس هر مرحله را بر اساس ظاهر شدن آن در حالت آسان یا پیشرفته علامت گذاری می کنیم.

لطفاً توجه داشته باشید: هر زمان که بخواهید می‌توانید حالت‌ها را تغییر دهید، بنابراین حتی اگر مطمئن نیستید که می‌توانید مراحل را در حالت پیشرفته دنبال کنید، آن را انتخاب کنید چرا که همیشه می توانید به حالت آسان سوئیچ کنید.

حالت سفارشی

در حالت سفارشی، می‌توانید فایل تنظیمات Rank Math را که قبلاً ذخیره شده بود (بیشتر در قالب‌های txt.,.json) از رایانه خود انتخاب کنید و برای استفاده از تنظیمات سفارشی آن را آپلود کنید.

توجه: فقط تنظیمات Rank Math را می توان در چندین وب سایت مورد استفاده مجدد قرار داد و هیچ متا(Meta)  برای پست ها یا صفحات از طریق این ویژگی وارد نخواهد شد.

بررسی سازگاری

بخش بعدی بررسی سازگاری است. Rank Math قبل از شروع فرآیند راه‌اندازی یک بررسی سازگاری انجام می‌دهد تا هنگام تنظیم آن مشکلی پیش نیاید. اگر مشکلی وجود ندارد، پیام را به صورت زیر مشاهده می کنید:

می توانید روی دکمه More کلیک کنید تا ببینید چه آزمایش هایی انجام شده است.

همچنین اگر Rank Math آنها را پیدا کند، می‌توانید هر افزونه متناقضی را در اینجا ببینید – می‌توانید با خیال راحت آنها را غیرفعال کنید زیرا در مرحله بعد داده‌های این افزونه‌ها را به Rank Math وارد می‌کنیم.

سپس آخرین گزینه ای که خواهید دید دکمه Start Wizard است. برای دیدن راه اندازی جادوگر روی آن کلیک کنید.

2. وارد كردن(import)

این برگه تمام داده های ورودی موجود در وب سایت شما را از سایر افزونه های SEO نشان می دهد که می توانید آنها را به Rank Math وارد کنید.

Rank Math تضمین می‌کند که هنگام مهاجرت به Rank Math با وارد کردن داده‌های سایر افزونه‌ها چیزی از دست نمی‌دهید. همچنین می توانید به راحتی نمرات SEO را برای پست های خود که به عنوان N/A تنظیم شده اند با گزینه Recalculate SEO Scores در Rank Math SEO به روز کنید.

توجه: اگر وارد کردن داده‌ها را در حین راه‌اندازی از دست دادید یا نادیده گرفتید، همیشه می‌توانید داده هار را از پلاگین های دیگری وارد کنید برای این کار می­توانید مسیر زیر را دنبال کنید.

 WordPress > Rank Math > Status & Tools > Import & Export > Other Plugin

روی دکمه Start Import کلیک کنید و منتظر بمانید تا فرآیند وارد کردن اطلاعات کامل شود.

وقتی متوجه شدید که وارد کردن داده‌ها 100% انجام شده است، روی دکمه Continue کلیک کنید تا به تب بعدی بروید.

3. سایت شما (your site)

این تب به شما امکان می دهد به Rank Math بگویید وب سایت شما در مورد چیست. خواه یک وبلاگ سرگرمی، یک فروشگاه آنلاین، یک وب سایت برای یک سازمان یا چیز دیگری باشد. بر اساس پاسخ شما، Rank Math کد مناسب را به وب سایت شما اضافه می کند تا گوگل نیز این موضوع را در مورد وب سایت شما درک کند. اینها همه گزینه هایی هستند که در این تنظیمات مشاهده خواهید کرد.

درباره Setup Wizard بیشتر بیاموزید

Rank Math پیوندهای مفیدی ارائه می دهد تا در مورد نحوه پیکربندی Rank Math با استفاده از جادوگر راه اندازی به روز باشید. البته، اگر در حال خواندن این مقاله هستید، به این معنی است که یا روی پیوند در جادوگر راه اندازی کلیک کرده اید یا به روش دیگری به اینجا رسیده اید. به هر حال، ما می‌خواستیم این اطلاعات را به اشتراک بگذاریم تا بدانید چگونه اطلاعات مناسب را از طریق جادوگر راه‌اندازی پیدا کنید.

اگر در قسمت اول روی لینک کلیک کنید اینجا کلیک کنید، لینک بخش های مهم در رتبه ریاضی را مشاهده خواهید کرد.

پیوند زیر برگه Setup Tutorial شما را به اسنادی می‌برد که فرآیند راه‌اندازی را توضیح می‌دهند (عمدتاً این یکی)، و برگه Knowledge Base یک کادر جستجو را به شما نشان می‌دهد که به شما امکان می‌دهد پایگاه دانش Rank Math را از همان Rank Math جستجو کنید.

وب سایت شما …..است(your website is)

این گزینه Your Website is نامیده می شود و در تصویر، “Rank Math is a…” را می بینید زیرا این نام وب سایت ما است که برای نوشتن این آموزش از آن استفاده می کنیم. در اینجا، می توانید به Rank Math بگویید که چه نوع وب سایتی را اداره می کنید. این گزینه ها را در منوی کشویی مشاهده خواهید کرد.

در اینجا می­بینیم که هر گزینه نشانگر چه چیزی است:

همه این گزینه ها را می توان به 2 نوع – شخصی(personal) یا تجاری(business) طبقه بندی کرد.

  • شخصی – وبلاگ شخصی، نمونه کارها شخصی و سایر سایت های شخصی
  • کسب و کار – وبلاگ اجتماعی/سایت خبری، سایت کسب و کار کوچک، فروشگاه اینترنتی و سایر سایت های تجاری

انتخاب گزینه مناسب در اینجا به Rank Math اجازه می‌دهد تا متادیتای صحیحی را اضافه کند که به Google کمک می‌کند بفهمد آیا این وب‌سایت نماینده یک شخص یا شرکت است و می‌تواند از آنها در نمودار دانش استفاده کند. اگر دسته بندی دقیق کسب و کار شما در اینجا نشان داده نشده است، نگران نباشید، زیرا می توانید آن را از لیست گسترده انواع کسب و کارها انتخاب کنید.

از آنجایی که گزینه شخصی قبلا انتخاب شده بود، سایر گزینه هایی که در صفحه مشاهده کردید مربوط به گزینه شخصی بود. اگر یک گزینه کسب و کار، به عنوان مثال، به عنوان یک سایت کسب و کار کوچک انتخاب کنید، می بینید که برخی از گزینه های دیگر (نوع کسب و کار) روی صفحه ظاهر می شوند.

نوع کسب و کار

اینجاست که مشخص می‌شوید و به Rank Math می‌گویید که وب‌سایت شما چه نوع تجارتی را نشان می‌دهد. گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد، بنابراین چند دقیقه وقت بگذارید تا گزینه ای را پیدا کنید که بیشتر با کسب و کار شما مطابقت دارد. همچنین می توانید نام مناسب را جستجو کنید.

حتی با وجود همه این گزینه ها، این امکان وجود دارد که نوع کسب و کار مناسبی را که تجارت شما را توصیف می کند، پیدا نکنید. در این صورت گزینه Organization را انتخاب کنید.

نام وب سایت

گوگل از site names استفاده می کند تا کاربران بتوانند وب سایت خاصی را در نتایج جستجو شناسایی کنند. گوگل از نوع داده website structured data type، به ویژه name property ، برای درک نام سایت یک وب سایت استفاده می کند. این در Rank Math SEO موجود است و در اینجا می توانید نام سایت را وارد کنید.

نام جایگزین وب سایت

اینجاست که باید یک نام جایگزین یعنی نام اختصاری یا نام بالقوه کوتاه‌تری برای وب‌سایت خود وارد کنید که ریاضیات را به‌عنوان alternateName در داده‌های ساختاریافته رتبه‌بندی می‌کند. این یک قسمت اختیاری است.

نام شخص/سازمان

اینجاست که باید نام خود یا نام شرکت خود را که می‌خواهید در پنل دانش Google نشان دهید وارد کنید.

لوگو برای گوگل

اینجاست که باید لوگوی کسب و کار یا لوگوی وب سایت شخصی خود را آپلود کنید. سپس Rank Math کد مناسب را به وب سایت شما اضافه می کند تا گوگل و سایر موتورهای جستجو لوگوی شما را بشناسند. مزیت انجام این کار این است که لوگوی شما در نمودار دانش در کنار سایر اطلاعات در مورد وب سایت یا تجارت شما ظاهر می شود. لطفاً توجه داشته باشید که آیا وب‌سایت یا کسب‌وکار شما در نمودار دانش نشان داده می‌شود، به صلاحدید Google است.

برای افزودن لوگوی خود، روی دکمه افزودن یا آپلود فایل کلیک کنید.

مدیر رسانه وردپرس باز می شود. در آنجا، لوگوی خود را بکشید و رها کنید یا اگر قبلاً آپلود شده است، آن را انتخاب کنید.

پس از انتخاب لوگو، روی دکمه Use this File کلیک کنید.

سپس، لوگوی شما درست در زیر خود گزینه ظاهر می شود. حداقل وضوح پشتیبانی شده 112X112 پیکسل است. اگر تنوع مربعی از لوگوی خود دارید، توصیه می کنیم از آن استفاده کنید.

تصویر اشتراک اجتماعی پیش فرض

هنگامی که هر یک از پست های شما در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود، با یک تصویر همراه است. به عبارت دیگر، وقتی پست شما در فیس بوک نمایش داده می شود، یک لینک ساده نیست. این شامل یک تصویر، Meta-description، و چیزهای دیگر است. به طور پیش‌فرض، تصویری که با پست شما به اشتراک گذاشته می‌شود، تصویر ویژه پست شما است، اما فیس‌بوک همچنین می‌تواند تصاویر را از خود پست شما دریافت کند. اگر تصویر ویژه یا هر تصویر دیگری ندارید، بخش تصویر پست شما خالی نشان داده می شود که خوب به نظر نمی رسد.

این گزینه به شما امکان می دهد یک تصویر پیش فرض را انتخاب کنید که می تواند هر زمان که پستی در فیس بوک به اشتراک گذاشته می شود، که هیچ تصویری ندارد، استفاده شود.

روند تنظیم این مورد مشابه است. فقط روی دکمه افزودن یا آپلود کلیک کنید و تصویر خود را از مدیر رسانه وردپرس(WordPress media manager) انتخاب یا آپلود کنید. وضوح پیشنهادی 1200X630 پیکسل است.

حرکت به مرحله بعد

هنگامی که تمام تنظیمات این بخش را پیکربندی کردید، روی دکمه ذخیره و ادامه کلیک کنید تا به مرحله بعدی بروید.

4.تجزیه و تحلیل

شما نمی توانید چیزی را بهبود بخشید مگر آنکه بتوانید آنرا اندازه گیری کنید،. این یک ضرب المثل رایج در تجارت است. چه در حال راه اندازی یک کسب و کار سنتی یا یک کسب و کار به طور کامل در اینتر وب باشید، اعداد مهم هستند.

به همین دلیل است که ما یک ماژول تجزیه و تحلیل قدرتمند را در Rank Math قرار داده ایم که به شما امکان می دهد به تمام اعداد مهم در تجارت خود در داخل ادمین وردپرس خود دسترسی داشته باشید. ما یک راهنمای کامل در مورد این ویژگی خاص داریم، زیرا بسیار شگفت انگیز است. شما می توانید همه چیز در مورد آن در اینجا بخوانید. در حال حاضر، اجازه دهید ببینیم چه گزینه هایی برای پیکربندی در اختیار داریم.

اول از همه، در اینجا چیزی است که هنگام باز کردن صفحه آنرا خواهید دید.

همانطور که می بینید، یک دکمه غول پیکر در وسط صفحه وجود دارد که از شما می خواهد به سرویس های گوگل متصل شوید. این به این دلیل است که با انجام این کار، Rank Math می‌تواند داده‌های زیادی را از Google Analytics، Google Search Console و حتی AdSense وارد کند.

قبل از ادامه، می‌خواهیم توضیح دهیم که هیچ‌یک از واکشی‌های Rank Math توسط ما دیده یا ذخیره نمی‌شوند. ما قصد نداریم اطلاعات شما را بفروشیم—این مدل کسب و کار ما نیست. رتبه ریاضی فقط به عنوان یک واسطه عمل می کند تا داده ها را از Google دریافت کند و به شما نشان دهد، نه چیز دیگری. در اینجا می‌توانید درباره نحوه پردازش این داده‌ها بیشتر بخوانید.

بنابراین، اجازه دهید به شما نشان دهیم که چگونه Rank Math را با حساب Google خود مرتبط می‌کنید و سپس درباره جزئیات مهم دیگر صحبت خواهیم کرد. با کلیک کردن روی دکمه غول پیکر Connect Google Services شروع کنید.

در صفحه بعد، حسابی را که برای سرویس‌های Google خود استفاده می‌کنید انتخاب کنید یا آن را اضافه کنید.

مراحل بعدی اعطای مجوز است. از آنجایی که Rank Math وظایف زیادی را برای شما انجام می دهد (در پایان این ماژول در این مورد بیشتر توضیح می دهیم)، برای بسیاری از موارد به مجوز نیاز دارد. در اینجا مجوزهای درخواست شده، یکی یکی هستند.

یک ویژگی Google Analytics جدید ایجاد کنید. اگر گوگل آنالیتیکس را در وب سایت خود راه اندازی نکرده باشید، مفید است.

نهادهای مدیریتی Google Analytics را ویرایش کنید. مجدداً، اگر Rank Math حساب تجزیه و تحلیل شما را برای شما تنظیم کند، این مورد نیاز است.

داده های Google Analytics خود را ببینید و دانلود کنید. این یکی بدیهی است که برای واکشی(fetch) داده ها و نمایش آن ها در وب سایت شما مورد نیاز است.

داده های AdSense خود را مشاهده کنید. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، Rank Math می‌تواند داده‌های AdSense شما را نیز دریافت کند، اگر از همان ایمیل استفاده می‌کنید. بنابراین، این مجوز برای آن مورد نیاز است.

داده‌های کنسول جستجو را برای سایت‌های تأیید شده خود مشاهده و مدیریت کنید. باز هم، این برای واکشی و نمایش داده های کنسول جستجوی شما مورد نیاز است.

لیست سایت ها و دامنه هایی را که کنترل می کنید مدیریت کنید. این مجوز برای تأیید خودکار وب سایت شما با کنسول جستجوی Google مورد نیاز است.

 کدام مجوزها را باید اجازه دهم

همانطور که اشاره کردیم، ما هیچ یک از این اطلاعات را ذخیره نمی‌کنیم، آنها را جمع نمی‌کنیم یا نمی‌فروشیم. ما از آن فقط برای نمایش اطلاعات شما در وب سایت شما استفاده می کنیم. برای به دست آوردن حداکثر مقدار از Rank Math، توصیه می کنیم همه مجوزها را فعال کنید، اما در صورت تمایل می توانید برخی از آنها را نادیده بگیرید. بدیهی است که رد کردن برخی از مجوزها ممکن است برخی از عملکردها را مختل کند، و شما باید با آن مشکلی نداشته باشید.

هنگامی که تمام کادرهای محاوره ای را مرور کردید، خلاصه ای از تمام مجوزهای درخواستی را مشاهده خواهید کرد. تمام این اطلاعات و مجوزها را تأیید کنید و برای ادامه دکمه Allow را بزنید.

شما به Setup Wizard بازگردانده می شوید، اما اکنون این گزینه ها را خواهید دید.

اکنون، می‌توانید کنسول جستجو، تجزیه و تحلیل، AdSense و گزارش‌های ایمیل SEO خود را پیکربندی کنید. اجازه دهید یک مرور سریع به شما ارائه دهیم.

کنسول جستجو

در قسمت Search Console، باید وب سایت خود را از منوی کشویی Site و کشور مورد نظر خود را در قسمت کشویی Country انتخاب کنید. فقط کاربران Rank Math PRO گزینه انتخاب کشور مورد نظر را خواهند دید.

تجزیه و تحلیل

در قسمت Analytics، Account، Property و View خود را انتخاب می کنید. اگر از Google Analytics استفاده کرده‌اید، این باید آشنا باشد. کاربران Rank Math PRO نیز می توانند کشور را از لیست کشویی انتخاب کنند.

اگر این یک سایت جدید است و هنوز Google Analytics را نصب نکرده اید، می توانید از گزینه toggle استفاده کنید تا به Rank Math اجازه دهید این کار را برای شما انجام دهد. Rank Math همچنین می‌تواند ویژگی Google Analytics 4 را از طرف شما ایجاد کند و می‌توانید در مقاله پایگاه دانش اختصاصی آن با آن بیشتر آشنا شوید.

اگر ضامن را فعال کنید، چند گزینه اضافی را مشاهده خواهید کرد. گزینه ناشناس کردن آدرس‌های IP و استفاده از فایل JS تجزیه و تحلیل خود میزبانی شده، همگی فقط در Rank Math PRO موجود هستند. می‌توانید این کلید را فعال کنید تا کاربران وارد شده را حذف کنید، که از نمایش ترافیک داخلی در تجزیه و تحلیل شما جلوگیری می‌کند.

AdSense PRO

ماژول داده AdSense فقط برای کاربران Rank Math PRO در دسترس است. اگر از نسخه PRO استفاده می کنید، می توانید حساب AdSense را از منوی کشویی انتخاب کنید. سپس Rank Math آن داده ها را در داشبورد Analytics شما نمایش می دهد.

 گزارش های ایمیل

آخرین بخش در این تب برای پیکربندی گزارش های ایمیل است. هنگامی که ویژگی Analytics و Search Console خود را پیکربندی کردید، Rank Math می‌تواند تغییرات مربوط به ترافیک وب‌سایت، نمایش‌ها، کل کلمات کلیدی و موقعیت متوسط را ردیابی کند.

این بینش ها به طور منظم به عنوان یک گزارش SEO ارائه شده و هر ماه مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود. کاربران PRO، Business و Agency می‌توانند تعداد این گزارش‌ها را بیشتر تغییر دهند. کاربران تجاری و آژانس گزینه های Whitelabel بیشتری برای سفارشی کردن این گزارش های ایمیل و ارسال مستقیم آنها به مشتریان خود دریافت می کنند. همه این ویژگی‌های شگفت‌انگیز تنها زمانی در دسترس هستند که گزارش‌های ایمیل را فعال کنید، و می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره ویژگی گزارش ایمیل در اینجا بخوانید.

در ابتدا، تنها یک گزینه برای فعال یا غیرفعال کردن گزارش های ایمیل مشاهده خواهید کرد. اما زمانی که کاربران تجاری و آژانس گزینه گزارش‌های ایمیل را فعال می‌کنند، گزینه دیگری را در اینجا می‌بینند که به آنها امکان می‌دهد آدرس ایمیل (های) را در جایی که می‌خواهند گزارش‌های SEO را تحویل دهند اضافه کنند.

توجه: گزینه‌های Whitelabel بیشتری برای کاربران تجاری و آژانس‌ها در دسترس است زمانیکه

WordPress Dashboard>Rank Math>General Setting>Analytics>Email Report پیکربندی کنند.

تفسیر مزایای ماژول تجزیه و تحلیل

با ماژول Analytics، Rank Math نه تنها می تواند داده های GA و GSC را واکشی و نمایش دهد. همچنین می تواند وب سایت شما را با کنسول جستجوی گوگل به طور خودکار تأیید کند. اگر دقیقاً مراحلی را که در بالا نشان دادیم دنبال کنید، وب‌سایت شما با کنسول جستجوی Google تأیید می‌شود. اکنون کل فرآیند توسط Rank Math خودکار شده است.

به غیر از GSC، می‌توانید کد Google Analytics را به روشی خودکار به وب‌سایت خود اضافه کنید—بدون نیاز به کپی پیست کد. اگر قبلاً از GA استفاده نکرده‌اید، حتی می‌توانید یک نمای از داخل Rank Math تنظیم کنید.

یکی بیشتر. هنگامی که حساب شما تأیید شد، Rank Math نقشه های سایت شما را نیز به طور خودکار به کنسول جستجوی Google ارسال می کند—شما حتی نیازی به بالا بردن انگشت ندارید.

هنگامی که تمام این تنظیمات را پیکربندی کردید، روی دکمه ذخیره و ادامه کلیک کنید تا به مرحله بعدی بروید.

5. نقشه سایت

نقشه‌های سایت فهرست‌هایی برای موتورهای جستجو هستند تا به سرعت صفحات و پست‌های وب‌سایت شما را پیدا کنند. می‌توانید نقشه‌های سایت را به‌عنوان فهرست‌هایی در نظر بگیرید که در یک کتاب پیدا می‌کنید. Rank Math دارای یک مولد نقشه سایت داخلی و سازگار با گوگل است که نقشه سایت شما را به صورت خودکار ایجاد می کند. این بدان معناست که شما مجبور نخواهید بود از هیچ افزونه دیگری فقط برای ایجاد نقشه سایت خود استفاده کنید.

اینها همه گزینه هایی هستند که در بخش نقشه سایت Rank Math پیدا خواهید کرد.

اجازه دهید هر یک از گزینه ها را توضیح دهیم.

نقشه های سایت

این گزینه به شما امکان می دهد ویژگی نقشه سایت را به طور کلی فعال یا غیرفعال کنید. اگر قبلاً از یک افزونه نقشه سایت استفاده می کنید، می توانید این کار را انجام دهید. با این حال، ما شما را به استفاده از ویژگی نقشه سایت بسیار تشویق می کنیم. استفاده از تعداد زیادی افزونه برای سرعت بارگذاری مضر است و همچنین می تواند وب سایت شما را در صورت عدم به روز رسانی مکرر آسیب پذیر کند.

این گزینه به صورت پیش فرض روشن است و اگر آن را غیرفعال کنید، بقیه تنظیمات ناپدید می شوند.

شامل تصاویر

این گزینه به شما امکان می دهد انتخاب کنید که آیا می خواهید تصاویر را در نقشه سایت خود قرار دهید یا خیر. به طور پیش‌فرض روشن است و توصیه می‌کنیم آن را به همین شکل حفظ کنید. تنها زمانی که به شما توصیه می کنیم این را خاموش کنید زمانی است که هزاران تصویر در وب سایت خود دارید، زیرا در بیشتر موارد بر نمایه سازی وب سایت شما تأثیر می گذارد.

انواع پست عمومی

این گزینه به شما امکان می دهد انتخاب کنید که کدام نوع پست باید در نقشه سایت گنجانده شود. پست‌ها و صفحات به‌طور پیش‌فرض نمایش داده و انتخاب می‌شوند، و اگر از انواع پست سفارشی (محصولات WooCommerce، Elementor و غیره) استفاده می‌کنید، در اینجا نیز نمایش داده می‌شوند.

طبقه بندی های عمومی

این گزینه به شما امکان می دهد تا انتخاب کنید کدام طبقه بندی در نقشه سایت گنجانده شود. شما تمام طبقه بندی هایی را که وب سایت شما در این قسمت استفاده می کند مشاهده خواهید کرد و باید مواردی را که می خواهید در نقشه سایت قرار دهید انتخاب کنید.

اخبار نقشه سایت PRO

این گزینه به شما امکان می دهد نقشه سایت News را فعال یا غیرفعال کنید و فقط کاربران Rank Math PRO می توانند این را ببینند. رتبه ریاضی به شما امکان می‌دهد یک نقشه سایت خبری کاملاً منطبق ایجاد کنید، که برای نشان دادن مقالات خبری شما در Google News، Google Discover، و فشار برای سایر محتوای حساس به زمان در نتایج جستجو لازم است. براساس دستورالعمل‌های Google، نقشه سایت اخبار شامل تمام مقالات خبری است که در ۲ روز گذشته منتشر کرده‌اید.

در ابتدا فقط گزینه فعال یا غیرفعال کردن نقشه سایت خبری را می بینید، اما با فعال کردن نقشه سایت اخبار، گزینه های دیگر مربوط به نقشه سایت خبری مانند تصویر زیر ظاهر می شود.

بیایید هر دو این گزینه ها را به تفصیل مورد بحث قرار دهیم.

نام انتشارات Google News PRO

در این قسمت، باید نام نشریه خبری خود را دقیقاً همانطور که در مقالات خبری شما نشان داده شده است وارد کنید. به عنوان مثال، اگر نام انتشارات خود را “رتبه ریاضی” بگذاریم، آن را در اینجا وارد می کنیم. لطفاً توجه داشته باشید که باید دقیقاً با نامی که در Google News ظاهر می شود مطابقت داشته باشید.

پست خبری نوع PRO

این گزینه به شما امکان می دهد انواع پستی را که می خواهید در نقشه سایت اخبار قرار دهید انتخاب کنید. همه انواع پست هایی که وب سایت شما از آنها استفاده می کند را پیدا خواهید کرد و می توانید مواردی را که باید در نقشه سایت اخبار قرار دهید را انتخاب کنید.

ویدئو نقشه سایت PRO

این گزینه به شما امکان می دهد نقشه سایت ویدیویی را فعال یا غیرفعال کنید، که دوباره یک ویژگی Rank Math PRO است. نقشه‌های سایت ویدیویی به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا مکان‌هایی که ویدیوهای شما قرار گرفته‌اند را راحت‌تر پیدا کنند و به رتبه‌بندی بهتر ویدیوهای شما در جستجوی ویدیو کمک کنند.

در ابتدا، فقط گزینه فعال یا غیرفعال کردن نقشه سایت ویدیویی را خواهید یافت، اما زمانی که نقشه سایت ویدیویی را فعال می کنید، می توانید نوع پست ویدیویی را نیز مانند شکل زیر انتخاب کنید.

نوع پست ویدئویی PRO

این گزینه به شما امکان می دهد انواع پست هایی را که باید در نقشه سایت ویدیو گنجانده شوند، انتخاب کنید. می‌توانید تمام انواع پست‌هایی را که وب‌سایتتان استفاده می‌کند پیدا کنید و فقط انواع پست‌هایی را انتخاب کنید که می‌خواهید Rank Math به‌طور خودکار به دنبال ویدیوها بگردند و آنها را در نقشه سایت ویدیو قرار دهید.

رفتن به مرحله بعد

هنگامی که تمام تنظیمات را در بخش نقشه سایت پیکربندی کردید، روی دکمه ذخیره و ادامه کلیک کنید تا به مرحله بعدی بروید.

6.بهینه سازی

در مرحله بهینه سازی، ما قصد داریم برخی تنظیمات ساده سئو را در وب سایت شما تغییر دهیم که تأثیر زیادی دارد. در اینجا تمام گزینه هایی که در این بخش خواهید یافت وجود دارد.

Noindex Empty Category and Tag Archives

بسیاری از اوقات، دسته ها و برچسب های زیادی را به وب سایت خود اضافه می کنید، به امید اینکه در آینده از آنها استفاده کنید، اما به هیچ وجه استفاده نمی شوند. در وردپرس، هر دسته، طبقه بندی، و برچسب دارای یک صفحه آرشیو است که مجموعه ای از تمام پست های آن طبقه بندی است.

به طور پیش فرض، این صفحات آرشیو ایندکس می شوند، که خوب است. اما، برای دسته‌ها و برچسب‌هایی که هیچ پستی ندارند، ایندکس کردن آنها باعث هدر رفتن رتبه صفحه و بودجه خزیدن شما می‌شود.

وقتی این گزینه فعال باشد، دسته‌ها و برچسب‌هایی را که هیچ پستی در آن‌ها وجود ندارد، به‌طور خودکار «بدون ایندکس» می‌کند و در نتیجه در سئوی شما صرفه‌جویی می‌شود. توصیه می کنیم این تنظیم را فعال کنید.

پیوندهای خارجی Nofollow

به طور معمول، شما می‌توانید با افزودن ویژگی rel=”nofollow” با استفاده از مدیر لینک وردپرس، هر پیوندی را nofollow کنید. اما، اگر لینک های زیادی به پست های خود اضافه می کنید، عدم دنبال کردن آنها به صورت جداگانه می تواند زمان بر باشد. با فعال کردن این تنظیم، تمام لینک‌های خارجی به‌طور پیش‌فرض nofollow می‌شوند، که در زمان شما صرفه‌جویی می‌کند..

حتی زمانی که این گزینه را فعال کنید، همچنان کنترل کاملی بر پیوندهای خود خواهید داشت. Rank Math یک ویژگی مهم مدیریت لینک دارد که ما آن را Link Blacklist و Whitelist می نامیم. با استفاده از این گزینه‌ها، می‌توانید دامنه‌ها یا نشانی‌های اینترنتی را در لیست سیاه یا سفید قرار دهید که رفتار پیش‌فرضی را که در اینجا تنظیم کرده‌اید لغو می‌کند.

در حال حاضر توصیه می کنیم این گزینه را فعال کنید

پیوندهای خارجی را در برگه/پنجره جدید باز کنید

وقتی لینک های خارجی را به وب سایت خود اضافه می کنید، نمی خواهید یک کاربر وب سایت شما را ترک کند و به پیوند مراجعه کند، درست است؟ برای جلوگیری از این امر، می توانید پیوند را با کد target=”_blank” تنظیم کنید تا پیوند را مجبور کنید در یک برگه جدید باز شود.

در حالی که امکان افزودن ویژگی هدف به صورت دستی به پیوندها وجود دارد، هنوز باید هر بار که یک پیوند خارجی را وارد می‌کنید، این را در نظر داشته باشید. اگر این گزینه را فعال کنید، Rank Math این ویژگی را به تمام پیوندهای خارجی شما اضافه می کند و در زمان شما صرفه جویی می کند.

رفتن به مرحله بعد

پس از انجام تمام تغییرات در تنظیمات بهینه سازی، روی دکمه ذخیره و ادامه کلیک کنید تا به صفحه بعدی بروید.

7.آماده شوید

همانطور که احتمالا حدس زده اید، تب Ready هیچ تنظیماتی ندارد، اما فقط یک صفحه تایید برای تکمیل مراحل تا کنون است. در اینجا این است که چگونه به نظر می رسد و بخش ها و پیوندهای مختلف به چه چیزی اشاره می کنند. اگر از حالت Easy Setup Mode استفاده می کنید، گزینه تنظیمات پیشرفته را نمی بینید و به جای آن باید دکمه تکمیل راه اندازی را ببینید.

اگرچه این فقط یک صفحه تایید است و هیچ تنظیماتی در آن وجود ندارد، ممکن است متوجه گزینه ای به نام فعال کردن به روز رسانی خودکار افزونه شده باشید. پیشنهاد می کنیم این ویژگی را فعال کنید. زیرا گوگل چندین بار در سال الگوریتم خود را تغییر می‌دهد و اگر همچنان از نسخه قدیمی‌تر Rank Math (بدون به‌روزرسانی) استفاده می‌کنید، ممکن است نتوانید از آخرین توصیه‌ها استفاده کنید.

با ویژگی Rank Math Auto Update، همیشه از آخرین نسخه و بهترین ویژگی‌ها به‌روز می‌مانید.

علاوه بر این، می توانید لینک های مفید زیادی را در اینجا مشاهده کنید.

 

  • هنگامی که روی «اینجا کلیک کنید» کلیک کنید، به KB ما در مورد نحوه نمره 100/100 با رتبه آزمون های پست ریاضی هدایت می شوید.
  • به همین ترتیب، می‌توانید به انجمن رایگان فیس‌بوک ما بپیوندید، جایی که می‌توانید با سایر متخصصان و کارشناسان سئو ملاقات کنید تا به شما در حل مسائل سئو کمک کنند.
  • پایگاه دانش ریاضی را رتبه بندی کنید تا دانش فنی خود را در مورد نحوه اجرای بخش فنی سئو بهبود ببخشید
  • کانال اختصاصی یوتیوب ما، که می توانید مشترک شوید و به کسب اطلاعات بیشتر در مورد SEO ادامه دهید
  • در نهایت، به انجمن پشتیبانی آنلاین 24×7 ما. اگر مجوز کسب و کار/ آژانس دارید، از تیم پشتیبانی ما مراقبت بیشتری دریافت خواهید کرد.

اکنون، اجازه دهید روی Setup Advanced Options کلیک کنیم تا پیکربندی گزینه های پیشرفته را آغاز کنیم.

8.تنظیمات پیشرفته

هنگامی که با تب پیشرفته شروع کنید، به صفحه کاملاً جدیدی خواهید رسید و برگه های قدیمی از بین خواهند رفت. اگر حالت آسان را انتخاب می کردید، حتی این بخش را نمی دیدید. اما، جای نگرانی وجود ندارد، زیرا همیشه می توانید فرآیند راه اندازی را یک بار دیگر در حالت پیشرفته شروع کنید. همچنین می‌توانید تنظیمات حالت پیشرفته را از تنظیمات Rank Math بدون فرآیند راه‌اندازی پیکربندی کنید. بنابراین، شما گزینه های زیادی دارید.

در اینجا همه برگه هایی که در تب پیشرفته مشاهده خواهید کرد وجود دارد.

9.مدیر نقش

Rank Math دارای ویژگی های مدیریت نقش گسترده است که می توانید در این صفحه پیکربندی کنید. در اینجا چیزی است که باید به طور پیش فرض ببینید.

اگر قصد دارید از ویژگی های مدیریت نقش استفاده کنید، یعنی با یک تیم کار می کنید و می خواهید مسئولیت های خاصی را به آنها اختصاص دهید. می توانید این گزینه را فعال کنید. پس از انجام این کار، خواهید دید که تنظیمات زیادی برای هر نقش باز می شود. در اینجا یک مثال با نمایش تنها 1 ردیف آورده شده است.

در اینجا همه نقش‌هایی وجود دارد که مجوزهای آنها را خواهید دید.

  • مدیر (administrative)
  • ویرایشگر(Editor)
  • نویسنده(Author)
  • مشارکت کننده(Contributor)
  • مشترک(subscriber)
  • مشتری(customer)
  • مدیر مغازه(shop manager)
  • حسابدار فروشگاه(shop account)
  • کارگر مغازه(shop worker)
  • فروشنده فروشگاه(shop vendor)

لطفاً توجه داشته باشید که بسته به نقش‌هایی که ایجاد کرده‌اید و افزونه‌هایی که در وب‌سایت خود استفاده می‌کنید، ممکن است نقش‌های بیشتری یا کمتری ببینید.

پیکربندی، این ساده است. برای همه نقش‌های وب‌سایت خود، فقط مجوزهایی را انتخاب کنید که می‌خواهید به آنها دسترسی داشته باشند. سپس، تنظیمات خود را ذخیره کنید. همیشه می‌توانید بعداً این مجوزها را تغییر دهید، بنابراین نگران نباشید که بار اول 100٪ دقیق باشید.

هنگامی که این گزینه ها را پیکربندی کردید، تنظیمات خود را ذخیره کنید تا به صفحه بعدی بروید.

10. 404 + تغییر مسیرها

Rank Math دارای یک مانیتور قدرتمند خطای 404 و همچنین یک مدیر تغییر مسیر شگفت انگیز است که به این معنی است که می توانید با لینک های خراب خداحافظی کنید. در اینجا، شما می توانید این ماژول ها را فعال یا غیرفعال کنید. مجدداً، اگر قبلاً از افزونه های دیگری برای این ویژگی ها استفاده می کنید، می توانید آنها را غیرفعال کنید و به جای آن از Rank Math استفاده کنید.

فراموش نکنید که تنظیمات خود را ذخیره کرده و به مرحله بعدی بروید

 11.نشانه گذاری طرحواره

مرحله بعدی به نشانه گذاری طرحواره می پردازد. اگر نمی دانید چیست، در اینجا یک مقدمه کوتاه است.

طرحواره ابرداده ای در مورد وب سایت شما و پست های شما است که می توانید به وب سایت خود اضافه کنید تا زمینه را به موتورهای جستجو ارائه دهید. به عنوان مثال، اگر صفحه‌ای در مورد یک ویجت دارید، گوگل و سایر موتورهای جستجو نمی‌دانند که آیا شما اخبار مربوط به ویجت را گزارش می‌کنید، درباره ویجت صحبت می‌کنید، ویجت را بررسی می‌کنید یا ویجت را می‌فروشید. با افزودن Schema به پست خود، می توانید به موتورهای جستجو کمک کنید تا صفحه شما را بهتر درک کنند.

طرحواره در چند سال گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است و در سال های آینده اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. Rank Math شامل یک مدیر Schema جامع است که به شما امکان می دهد ابرداده Schema را به همه پست های خود اضافه کنید و در صفحه، برخی از پیش فرض ها را پیکربندی کنید. این تنظیمات در صفحه است.

همانطور که می بینید، Schema به طور پیش فرض فعال است، زیرا بسیار مهم است. جدای از آن، شما می توانید Schema پیش فرض را برای پست ها، صفحات و پست های سفارشی پیکربندی کنید (اگر آنها را ایجاد کرده باشید). گزینه‌های زیادی وجود دارد، و با هر نوع Schema، می‌توانید جزئیات داخل پست را پیکربندی کنید.

به خاطر داشته باشید که اینها صرفاً تنظیمات پیش فرضی هستند که هنگام ایجاد هر پست برای آن اعمال می شوند. بدیهی است که می توانید وارد پست شوید و نوع Schema و تنظیمات مختلف Schema را تغییر دهید. ما در اینجا وارد این جزئیات نخواهیم شد زیرا قبلاً در مقاله ای در مورد Schema Markup آن را به طور جامع پوشش داده ایم. پیشنهاد می کنیم برای درک بهتر گزینه های Schema آن را مرور کنید. در حال حاضر، می توانید تنظیمات را در مقادیر پیش فرض رها کنید

پس از آماده شدن، روی دکمه ذخیره و ادامه کلیک کنید تا تنظیمات تمام شود و به داشبورد بازگردید.

نتیجه

امیدواریم که اکنون نحوه تنظیم رتبه ریاضی را از ابتدا و همچنین معنای تنظیمات مختلف را درک کرده باشید. ما سعی کرده‌ایم این آموزش را تا حد امکان ساده نگه داریم، و حتی یک حالت ساده را در فرآیند راه‌اندازی گنجانده‌ایم که اگر مبتدی هستید به شما کمک می‌کند. اگر هنوز سوالی دارید، کمک فقط با یک کلیک فاصله دارد. یک بلیط در انجمن پشتیبانی ایجاد کنید، و یکی از کارکنان مفید ما برای کمک تماس خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید