صفحه زامبی چیست؟ صفحات زامبی را پیدا و بهینه کنید


سرفصل ها

شاید قبلاً در مورد صفحات زامبی شنیده باشید، اما آیا دقیقاً می دانید صفحه زامبی چیست؟ چه تاثیری بر سئوی سایت دارد؟ چگونه صفحه زامبی را پیدا کنم؟

صفحات زامبی اساساً صفحاتی هستند که دیگر مربوط به وب سایت شما نیستند، اما به دلایلی همچنان در سایت شما هستند. یک صفحه زامبی همانطور که از نامش پیداست هرگز نمی تواند نمایش داده شود و شما متوجه حضور آن نخواهید شد اما در صورت مشاهده می تواند آسیب جدی به سایت وارد کند.

در این مقاله، نگاهی دقیق تر به این خواهیم داشت که صفحات زامبی چیست و چگونه می توانید برای همیشه از شر آنها خلاص شوید.

صفحه زامبی چیست؟

صفحات زامبی صفحات مرده در یک سایت هستند که ترافیک کمی دارند و هیچ ارزشی برای کاربران یا موتورهای جستجو ندارند. مانند زامبی ها در دنیای واقعی، این صفحات زنده به نظر می رسند اما در واقع هیچ کاری انجام نمی دهند.

صفحات زامبی به دلایل مختلفی می توانند در سایت شما ایجاد شوند. باید بدانید که همه وب سایت ها دارای این صفحات هستند و تنها کار مفید شما برای این صفحات دو چیز است:

  • اجازه ندهید محتوای منتشر شده در وب سایت شما به یک صفحه زامبی تبدیل شود.
  • صفحات زامبی را در سایت شناسایی و حذف کنید.

دلیل ایجاد زامبی پیج چیست؟

تا اینجا متوجه شدید که صفحه زامبی چیست. اما چرا این صفحات در یک سایت تشکیل می شوند؟ دلایل مختلفی وجود دارد که چرا یک مقاله، پست، وبلاگ یا صفحه می تواند به یک صفحه زامبی تبدیل شود. مهمترین این دلایل عبارتند از:

  • محتوای غیر جذاب: محتوایی که برای کاربران مفید و جذاب نباشد به مرور زمان بازدیدکننده ای را جذب نمی کند و به صفحه زامبی تبدیل می شود.
  • سوالات فنی: صفحاتی که به کندی بارگیری می شوند، دارای خطاهای کدنویسی هستند یا برای دستگاه های تلفن همراه بهینه نشده اند، می توانند به صفحات زامبی تبدیل شوند.
  • بدون به روز رسانی: صفحاتی که مدت زیادی است آپدیت نشده اند و محتوای جدیدی به آن ها اضافه نشده است برای موتورهای جستجو بی فایده هستند و به مرور زمان ترافیک خود را از دست خواهند داد.
  • لینک های خراب: صفحاتی که تعداد زیادی لینک شکسته دارند به عنوان صفحات با کیفیت پایین شناخته می شوند و می توانند به صفحات زامبی تبدیل شوند.

صفحات زامبی چه تاثیری بر سئو سایت دارند؟

موضوع اصلی ما در این مقاله این است که چگونه صفحات زامبی در یک وب سایت می توانند بر سئو سایت تأثیر بگذارند؟ بدیهی است که این صفحات می توانند تاثیر منفی بر سئوی سایت شما داشته باشند. از جمله این اثرات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش رتبه موتورهای جستجو: موتورهای جستجو به طور مداوم کیفیت صفحات وب را ارزیابی می کنند. صفحات زامبی به عنوان صفحات کم کیفیت شناخته می شوند و رتبه آنها در نتایج جستجو کاهش می یابد.
  • افزایش نرخ پرش: اول بدان نرخ پرش چیست؟. نرخ پرش درصد بازدیدکنندگانی است که پس از مشاهده یک صفحه سایت را ترک می کنند. صفحات زامبی به دلیل محتوای نامناسب یا مسائل فنی دارای نرخ پرش بالایی هستند. نرخ پرش بالا به موتورهای جستجو نشان می دهد که صفحه برای کاربران مفید نیست و دوباره رتبه آن را پایین می آورد.
  • مصرف بودجه کشویی: ربات ها برای کشف و فهرست بندی صفحات وب در اینترنت کار می کنند. خزیدن صفحات زامبی اتلاف وقت است خزش بودجه و از رفتن آنها به صفحات مهمتر سایت شما جلوگیری می کند.

راه تشخیص صفحه زامبی چیست؟

به نظر من دانستن اینکه صفحه زامبی چیست کوچکترین قسمت این تاپیک است! نحوه تشخیص یک صفحه زامبی در سایت مهمتر از هر چیزی است که تاکنون ذکر شد.

با استفاده از ابزارهای مختلف سئو می توانید صفحات زامبی را در سایت خود شناسایی کنید. برخی از این ابزارها عبارتند از:

1. صفحات زامبی را با کنسول جستجوی گوگل شناسایی کنید

این ابزار به شما این امکان را می دهد که ببینید چه صفحاتی از سایت شما در نتایج جستجو رتبه بندی می شوند و چه تعداد کلیک دریافت کرده اند. شما می توانید از این اطلاعات برای شناسایی صفحات با ترافیک کم استفاده کنید. مانند تصویر زیر می توانید ترتیب صفحات سایت را از کم به بالا تنظیم کنید تا صفحاتی را با کمترین کلیک یا برداشت مشاهده کنید.

به این ترتیب می توانید آنها را شناسایی و فهرست کنید. حال بهتر است این لیست را در یک زمان مشخص به طور کامل بررسی کنید. ببینید آیا این صفحات (در هر موضوعی که ایجاد می شوند) ارزش ماندن در سایت را دارند؟ اگر پاسخ شما مثبت استآن را در لیست صفحات به روز قرار دهید. اگر نهبلافاصله صفحه را حذف کنید

2. صفحات زامبی را با SEMrush شناسایی کنید

راه دوم برای شناسایی صفحات زامبی استفاده از ابزار قدرتمند SEMrush است. این ابزار به شما اجازه می دهد تا ترافیک ارگانیک، بک لینک ها و سایر معیارهای سئو را برای هر صفحه از سایت خود بررسی کنید. می توانید از این اطلاعات برای شناسایی صفحاتی که عملکرد ضعیفی دارند استفاده کنید.

3. صفحه زامبی را با Ahrefs شناسایی کنید

برای شناسایی صفحات زامبی با استفاده از Ahrefs می توانید از ابزارهای مختلف آن مانند Site Explorer و Content Explorer استفاده کنید. ابتدا وارد Ahrefs شده و وارد سایت خود شوید. سپس از قسمت Site Explorer می توانید لیست صفحات سایت خود را بر اساس ترافیک، بازدیدها و سایر معیارها برای شناسایی صفحات زامبی مرتب کنید.

همچنین می‌توانید از Content Explorer برای جستجوی محتوای کم‌ترافیک معروف به صفحات زامبی استفاده کنید. با استفاده از این ابزار می توانید محتوایی را که نیاز به بهبود دارد شناسایی کرده و برای بهینه سازی بهتر سایت خود آن را بهبود یا حذف کنید.

چگونه صفحه زامبی را از سایت حذف کنیم؟

همانطور که در پاسخ قبلی خود توضیح دادم، صفحات زامبی صفحاتی در وب سایت شما هستند که ترافیک کمی دارند و هیچ ارزشی برای کاربران یا موتورهای جستجو ندارند. این صفحات می توانند تاثیر منفی بر سئوی سایت شما داشته باشند، بنابراین باید آنها را شناسایی و حذف کنید. در اینجا چند راه برای حذف صفحات زامبی از سایت شما وجود دارد:

1. Zombie Page را به طور کامل حذف کنید

اگر صفحه دیگر برای شما ارزشمند نیست و محتوای آن قدیمی یا نامناسب است، بهترین راه حل حذف کامل آن از سایت است. با این کار این صفحه دیگر توسط موتورهای جستجو ایندکس نمی شود و مشکلی برای سئو سایت شما ایجاد نمی کند.

2. تغییر مسیر 301

اگر صفحه هنوز برای شما ارزشمند است، اما محتوا نیاز به به روز رسانی دارد یا به صفحه دیگری در سایت شما پیوند داده شده است، می توانید از تغییر مسیر 301 به موتورهای جستجو می گوید که صفحه اصلی به صفحه جدیدی منتقل شده است اعتبار صفحه اصلی به صفحه جدید منتقل می شود.

3. صفحه زامبی را دوباره فهرست کنید

در برخی موارد، ممکن است بخواهید صفحه سایت خود را حفظ کنید، اما نمی خواهید توسط موتورهای جستجو ایندکس شود. در این حالت می توانید از robots.txt یا یک تگ noindex در صفحه استفاده کنید تا به موتورهای جستجو بگویید این صفحه را ایندکس نکنند.

نتیجه

در این مقاله در مورد اینکه صفحه زامبی چیست، چگونه این صفحات را شناسایی کنیم و چگونه از شر آنها خلاص شویم صحبت کردیم.

این مهم است که بدانید اگرچه ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما این “صفحات زامبی” در واقع می توانند تاثیر قابل توجهی در رتبه بندی جستجوی سایت شما داشته باشند. این به این دلیل است که الگوریتم گوگل به شدت بر معیارهای تعامل مانند نرخ کلیک و زمان در سایت متکی است.

هنگامی که صفحات زامبی را شناسایی کردید، می‌توانید با افزودن محتوای تازه، بهینه‌سازی عناوین و متا تگ‌ها و بهبود لینک‌های داخلی، اقداماتی را برای بهبود تعامل آنها انجام دهید.

با انجام این مراحل، می توانید اطمینان حاصل کنید که رتبه بندی جستجوی وب سایت خود ثابت باقی می ماند.

دیدگاهتان را بنویسید